Byggestart hjemmekino- Del 1 - Hjelp til planlegging.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool Byggestart hjemmekino- Del 1 - Hjelp til planlegging.

Hei folkens... MightyC her...

Jeg er igang med å skal bygge meg hus i god funkis stil og har den visjon om
    å få et kompromiss mellom design og lyd/bilde som gjør at det både ser og låter fett. -> Jeg trenger

Selve rom er på vel 20 m2 og er en egen stue... Ikke det mest perfekte
    utgangspunkt. Jeg legger herved med et bilde av stue.

Som dere ser skal Plasma stå på vegg hvor det er et vindu i hjørne..
    ikke helt ideelt for lyd, men sånn er nå grunnlaget.

Jeg har også tenkt å ha en prosjektor med et lerret som kommer ned rett framfor Plasmaen.

Det jeg trenger hjelp til er hvordan dere ville ha satt opp høyttalere og evt hvilke. Jeg har lyst på integrerte høyttalere bak i 7.1 system, samt muligens center.

Budsjett for høyttalere og reciever er på vel 50.000. (kan tøyes...)

Jeg ønsker ikke at en eneste kabel skal vises.

Da håper jeg at dere som er proffe kan hjelpe en tildels nybegynner med
    oppsett!

Mvh
    MightyC

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hola. dette hørtes mye ut som opprinnelige plan. Jeg kom frem til at et rom på 5x5 meter var optimalt, eller dvs. der kurven mellom pris og god ytelse passet best...
    Hva blir takhøyden?
    Jeg tror at vindu ikke skulle by på så stor problemer, bare kjøp en skikkelig blendingsgardin (scenemolton?)
    Egen strømkurs til annlegget bør prioriteres.
    Hadde jeg vert deg hadde jeg lagd en løsning med skjult lerret, slik at lerrettet er flush med taket og heller festet i stenderene. Det blir penest, spesielt hvis rommet også skal brukes som en vanlig stue.
    Husk å trekke så mye kabelkanaler som overhodet mulig. jo mer nøyaktig du er i planleggingen, jo penere blir resultatet mtp. kabelrot.
    Når det kommer til selve komponentene så spørs jo det litt på hva du er ute etter.
    Denon, Yamaha og Onkyo slipper jo alle nye recievere i disse dager, krefter kan man jo nesten aldri få nok av så gå for den største og beste du kan ta deg råd til.
    B&W, Focal, Revel og Vienna acoustics leverer alle gode høyttalere med høy kvalitet også på senter og surround kanalene. Din musikksmak og hva slags filmer og volum du pleier å lytte ved er en avgjørende faktor. Få demo på så mye utstyr som mulig.
    Et oppsett med f.eks disse komponentene kan jo vere et sted å starte.
    Vienna acoustics beethoven concert grand
    Vienna acoustics Waltz Grand
    Vienna acoustics Maestro Grand
    Denon AVR 3808

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for svar wotg.

1. For å svare på dine spørsmål først: Takhøyde er vel standard ca 2,40.
    2. Vedr. lerret leste jeg i siste utgave av Hjemmekino om en Arild som hadde integrert lerret sitt på en meget fin måte.. tror jeg kjører samme løsning som han. Motorisert lerret som ligger skjult i gipshimling.
    3. Når det gjelder musikk smak er jeg tilhenger av Coldplay, A-ha, U2, Damien Rice, Tom McRae, Keane etc. mye melankolsk pop med innslag av folk (Rice).
    Jeg liker ren presis lyd uten at bassen behøver å dominere lydbilde så veldig.
    Tidl anlegg var et System Audio med Marantz reciever.... så der har min smak fra før.

Så påfølgende spørsmål til wotg eller andre som leser...
    1. Hvis du ser på tegning er der hvor det er tynne streker i vegg glass fasade.. Hvordan blir det da å sette en frittstående gulvhøyttaler der???
    Alternativt kunne en jo ha en infellingshøyttaler i vegg helt i ytterkant der hvor glassfasade begynner??
    2. Hvilke kabelkanaler bør jeg gå for.. dimensjoner.. tenker jo at jeg må kunne ha hdmi kabler i dem og evt kabler fra PC til plasma.

På forhånd takk for svar!!

Mvh
    MightyC

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •