Kombinere god stereo med brukbar hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kombinere god stereo med brukbar hjemmekino

Jeg ønsker meg et oppsett med tilnærmet hi-end stereo, altså gode høyttalere, en god forsterker og en god lydkilde.
    I tillegg ønsker jeg at dette systemet skal inngå i et 5.1 oppsett. Jeg trodde det var enkelt, men nei...
    (Øvrige høyttalere nevnes ikke her)

Kan noen hjelpe meg?

Jeg har Helicon 400W og Parasound HALO A21 (effekt).
    Jeg har selv følgende forslag;
    1.
    Skaffe en 5.1 receiver med stereo pre-out. Koble denne i Haloen.
    Jeg tror selv dette er å sabotere hele systemet, men det er en mulighet.
    Finnes det i det hele tatt receivere(evt.uten radio) som har en forforsterker som holder mål uten at det koster utrolig mye penger?

2.
    Skaffe en stereo forforsterker.
    Kjøpe en passelig 5.1 receiver med pre-outs.
    Koble stereo-pre-out-signalet fra 5.1-receiveren gjennom forforsterkeren med volumet på fult(hvis det ikke er noe som heter through).
    (Alternativet er å koble om hver gang man skal se på film, men det er egentlig uaktuelt.)

3.
    Skaffe en 5.1 forforsterker og fylle opp med nødvendige kraftledd.
    Også her er spørsmålet hvor mye dette vil koste for at kvaliteten skal være på nivå med de øvrige komponentene.

Helt kort om mitt forhold til lyd.
    Jeg er opptatt av at stereolyd skal gjengis godt, så godt som jeg har råd til.
    Når det gjelder hjemmekinolyd synes jeg ikke lydkvaliteten er viktig i det hele tatt så lenge det er nok guff. Altså er jeg fornøyd med en middels Denon hjemekinoreceiver til dette formålet. Hvis jeg skal lytte til mysikk er det i 2 kanaler. Jeg er altså ikke opptatt av hi-end hjemmekino, da går jeg på kino og kjøper billetter midt i salen.

Jeg håper mange har forslag.

mvh
    Øyvind

Newcomer vinyl sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg ville gått for en 5.1 forforsterker. Kjør en egen effektforsterker til fronthøytalerene og en egen til de siste 3. Primare har effektforsterker til 3 høytalere. Den koster 15 høvdinger tror jeg. 3 x 100W. Halo a21 er vel en stereo effektforsterker?
    Nad har en grei 5.1 forforsterker som jeg mener koster under 10 høvdinger.

Primare er jo forrsten en god kombinasjon med Dali. Bruker dette selv.
    Recievere må gjerne koste noen kr om man skal matche en stereo intergrert, så det kan nok koste mer enn det smaker.

Mitt forslag:

5.1 forforsterker
    3 kanals effektforsterker
    2 kanals effektforsteker
    cd spiller
    dvd spiller

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du har effekt allerede, ville jeg gått for en forforsterker med prosessorinngang. Alternativt en integrert forsterker med prosessorinngang. Legg på en 5.1/7.1 prosessor (receiver), og du har en fleksibel hi-fi-hjemmekino, hvor musikksiden og filmsiden kan endres/oppgraderes uavhengig av hverandre.

Jeg gikk fra Primare SPA21 til Denon AVR-2807 for å få (bedre) HD-lydmuligheter, med det resultat at lydkvaliteten i stereo gikk fløyten.

Nå har jeg en integrert forsterker med prosessorinngang, og en 7.1 prosessor (les: receiver) (har også 5-kanals effekt til hjemmekinobruk, men det er litt avhengig av hvor kraftig receiver du kjøper deg), og dette fungerer utmerket til musikk & film :-)

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ønsker du en 5.1 løsning som fungerer bra i stereo må du litt opp i pris. Arcam AVP700/P1000 gjør en meget bra jobb men ryker på 40k
    Alternativt ville jeg sterkt vurdert en integerert 2-kanals med prosessor-inngang(f.eks Bladelius eller Atoll) + en grei 5.1 receiver.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Konkrete tips ønskes

En god løsning er altså en forforsterker/prosessor.
    Det ser ut til at det er det enkleste.

Jeg har funnet at NAD M15 er en slik og den ser jo bra ut, men den koster litt.
    Er det noen som vet hva denne er god for i stereo. Spiller det noen stor rolle at det er en surrounddekoder. Specen er jo overveldende.
    Jeg ser på forumet at noen savner hdmi lyd i M15. Det er vel foreløbig ingen krise. Det finnes jo andre digitale innganger.

Er det noen som vet om andre tilsvarende produkter?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen løsning kan være å kjøpe en Cayin DP-15. Dette er en sak som er påtenkt de som vil ha en god stereo hifi, men som ønsker 5.1 i tillegg uten at det skal ta så mye mere plass. DP-15 inneholder en meget god stereo forforsterker men har også 5.1/DTS decoder og forsterker. I tillegg inneholder den effektrinn til center og bakkanaler (Frontene driver du med din A21). Denne saken tar halvparten så stor plass (i høyden) som de fleste andre 5.1 receivere og ser bare egentlig ut som en ren forforsterker.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindo
    Er det noen som vet om andre tilsvarende produkter?
    http://avforum.no/forum/receivere-fo...orinngang.html

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •