Innspill - hjemmekino med WAF

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Innspill - hjemmekino med WAF

Er i ferd med å innrede kjellerstue fra bunnen av og hjemmekino (5.1 oppsett) står på menyen. Kjellerstuen skal være et allrom og det WAF er derfor viktig. Hun har lagt følgende føringer: lyse vegger (caffe latte) og lyst tak (eggehvit), samt spotlights og fliser på gulv.

Nok om det; jeg har allerede kommet et godt stykke på gang, men ønsker innspill fra forumets lesere basert på de forutsetninger som er kjent i dag og ikke minst valg av utstyr (starter på scratch).

Litt mer om rommet:

Det er en vinkelstue på 30 m2 hvor den innerste avdelingen utgjør ca.25 m2 (5 m langt og 4,5 m bredt). 4 kjellervinduer i yttre avdeling. MDF-plater på veggene og tilsvarende MDF-planker i tak (ferdimalt). Alle vegge isolert med Glava. Lerret skal (og må) plasseres i ytre del av den innerste avdelingen, og her er det en begrensing på 213 cm mellom vegg og en stor drager (begrensning, men eneste naturlig plassering både sitte- og avstandsmessig ift. pj). Infrastruktur mtp.K-rør for høyttalerkabler, cat5 for data/TV (fiber), hdmi og 4x jordet stikk er allerede på plass (høttalerkabler for bakhøyttalere og hdmi kabel er trukket).

Videre er XComfort dimmeakkuatorer med fjernkontroll anskaffet for å styre 16 spottere (240 v - ikke trafo). Status akkurat nå; vi holder på med å kle taket med MDF-takplanker.

Budsjettramme av/hifi: 30 - 40 k
    Mål: en anonym hjemmekino som muliggjør både sport på storskjerm og supre filmkvelder. Dette skal altså ikke være en show off, men mer et underholdningsrom for store og små. Etterhvert tilkommer helt sikkert PS3 og en MPC, men det blir på sikt (tatt med i planleggingen av infrastruktur). I tillegg musikk av den mer rocka typen (alt fra Met til gitar a la Satriani og Vai).

Vurdering av utstyr:

-PJ: Epson TW700 (plasseringsvennlig og lyssterk, gode tester/omtale og i riktig prisbilde)
    -Lerret: Euroscreen Diplomat GREYLINE 16:9 200cm (207 cm byggebredde, gain 0,8, Greyline grunnet lyse vegger, 190 cm bildebredde -> 3 - 4,5 til sitteposisjon)
    -Reciever: Denon 2807, Sony DA5200ES eller Yamaha RX1700 (maks.10K, god bildebehandling og min 2 hdmi inn)
    -DVD: usikker, men sannsynligvis Denon 1930 eller alt.fra Sony eller Yamaha
    -Høyttaleroppsett: det STORE usikkerhetsmomentet; på papiret har jeg vurdert Dynavoice M65/M85 fronter og M6 som bakhøyttalere og en passende sub+center, eller kombinasjonen Acoustic Energy AEGIS EVO Three, Acoustic Energy AEGIS EVO Centre, Acoustic Energy AEGIS EVO SUB og Dynavoice M6 som bakhøyttalere
    -Kabler: Supra 8m HDMI (installert, men ikke testet), Monster THX for bakhøyttalere, alt annet åpent

Puh; det var en del forutsetninger og foreløpig vurdering av aktuelt utstyr.

Hva tror dere om dette? Er jeg "far off" min egen målsetting ovenfor? Saken er at jo mer jeg leser, jo mer usikker blir jeg. Er i tillegg veldig usikker på høyttaleroppsettet da jeg finner lite om AE her hjemme, mens mange snakker varmt om Dynavoice. Er i fasen med å innhente tilbud rundt om kring og da blir det mer og mer viktig med demomuligheter for å få en oppfatning av kombinasjonene.

Til slutt noen praktiske spørsmål:

1) Burde jeg trekke med mer enn HDMI-til PJ (DVI) foruten strøm?
    2) Hvor langt fra veggen burde jeg henge lerretet rent visuelt? Har tenkt ca. 20 cm slik at en flatskjerm kan "gjemmes" på baksiden, men har også vurdert å trekke det 50 cm ut fra veggen.
    3) Hvordan teste at HDMI-kabelen er uskadd når jeg ikke har endeutstyret= Kjipt å finne ut at det er brudd når alt skal kjøres i gang...
    4) Er det noe jeg ikke har tenkt på?

Helt til slutt noen tips til andre som vurderer eller er i gang med lignende prosjekt:

-32 mm (ø) K-rør passer veldig bra for å trekke HDMI-kabel
    -brukte en dobbel K-boks sammen med 32 mm muffe for å forankre 32 mm rør (tok ut hull selv og dro på låseskruen på muffen- sitter som støpt og det er da helt kurrant å bruke blindlokk som man tar ut passende hull for pene avslutninger alt.lokk for antenneuttak fra Elko, grei pris og fint sluttresultat)

Alle tilbakemeldinger ønskes hjertelig velkommen og hvis dette innlegget er plassert i feil kategori, beklager jeg det og skriver det på rookie kontoen.

CinemaRookie - med rom, men i søkesonen mht.av/hifi utstyr

Intermediate HiFi Plumber sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på musikksmaken din så bør du få hørt på Patos sine høyttalere før du bestemmer deg...Satriani låter magisk på Patos

Dynavoice ville jeg definitivt styrt unna,ålreit til prisen men Satriani fortjener så mye bedre!!

AE kan jeg ikke uttale meg om da jeg ikke har hørt de.Men sjekk ut Patos,de rocker som ingen andre kan!

Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå for Denon elektronikk du, kommer ikke til å bli skuffet:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Update

Takk for svarene Necroth og HiFi Plumber!

Som sagt har jeg et budsjett på 30 -35 k og det er høyttaler oppsett som volder meg mest hodebry. Har også lest en del om SVS SBS-01 System, men er litt skeptisk ift.egenskapene for musikk, samt farger (jfr.WAF) og størrelse for sub. Har også fått inn noen tilbud, så det begynner å nærme seg en lytterunde snart. Elektronikken er jeg ikke så bekymret for da spesifikasjonene er relativt like og bildebehandlingen minst like viktig som lyden i dette oppsettet. Sony'en har kanskje det beste utstyrsnivået spesielt mtp.ant.HDMI inn (3). Det betyr raskt en ektra boks mindre og kalibreringen er dessuten i en klasse for seg (stereo).

Flere spørsmål:

Er det noen som har erfaringer ift.om det lønner seg å be om pakketilbud (alt på et sted) eller om det lønner seg å deale enkeltkomponentene hos individuelle forhandlere? Begynner å danne meg et visst bilde av marginene på "brunevarene" og det gir et visst forhandlingsgrunnlag.

Patos virker veldig interessant spesielt siden det er et norsk merke. Hvor bra er basic serien ?

Håper på flere tilbakemeldinger og trenger spesielt innspill ift.høyttalervalget.

/../

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

waf

Stikk på hi-fi center kjeden og sjekk ut JBL Cinemasound.
    Det er et nytt sett med sub.
    Spiller fortreffelig med masse trøkk.
    Og er veldig WAF.
    Prisen er det heller ikke noe å si på 12495,-
    Da har du jo en del igjen til elektronikk.
    Selv har jeg Audiovector.
    Det er ganske WAF.
    Og veldig MANN og lytte til i stereo.
    Men de er ganske my dyrere som 5.1 oppsett.
    Patos er et kjempebra valg også.
    Der er det jo mange mod. og velge i.
    Noe for både WAF og MANN.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nok en takk

denne gangen til Vigil - du har fått med deg essensen som sikkert var godt pakket inn i første innlegg.

JBL-oppsettet så veldig bra ut ikke minst siden front og bak høyttalerne var samme modell og gulvhøyttalere, men (er det ikke ofte et men når vi må ta estetiske og praktiske hensyn ?) sort pianolakk er veldig sårbart for støv og fettmerker (som en svart bil; fineste som finnes i 5 minutter etter at den er vasket og det motsatte etter dette).

Her har faktisk SVS oppsettet en fordel siden det kan leveres i hvit utførelse inkl.sub'en. Har bestemt meg for følgende:

-demo av AE oppsettet med en HK reciever (har fått tilbud om 10t demobrukt sett)
    -demo av Patos med Yamaha rx-1700
    -demo av SVS-systemet med samme forsterker som ovenfor (bare jeg finner forhandler her på Østlandet - hvis ikke blir det i sommer da jeg skal til Arendal)

Har mer eller mindre bestemt meg for rx-1700 recieveren både grunnet effekt og bildedelen.

Hvis noen har efraringer med ovenstående - "come on and share Your experience with CinemaRookie" og alle andre interesserte.

PS! Mange byggeartikler her - er det interessant med flere før jeg gjemmer all kabling etc.bak MDF'en ?

CinemaRookie - fortsatt på leting

Intermediate HiFi Plumber sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Patos

Basic serien er veldig god prisen tatt i betraktning.Fungerer meget godt til kinolyd og er også god på musikk i stereo,men jeg vil anbefale deg å ta skrittet opp til Lyric serien.Der får du mer oppløsning og detaljer i lydbildet.Maken til engasjerende spillestil har ikke jeg hørt fra andre høyttalere i den prisklassen.

Ta deg en lytterunde og gjør deg opp en mening selv,er tross alt du som skal like lyden,ikke jeg!...Men Patos er ett hett tips

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Update

He, he - da er høyttalere bestilt UTEN prøvelytting! Ren idioti vil sikkert mange si, men så mange uavhengige tester med ensidig positiv omtale fikk meg til å "ta en sjangs". Og hva endte jeg opp med; jo SVS system med SUB-12! Og i hvir utførelse (jfr. Waf). Ikke spesielt macho, men det får stå til med de prisene som LSound operer med på denne pakken om dagen.

Vurderer også Yamaha RX-2700 for å drive dette og da er det naturlig å se på DV-S1700 fra samme lev.for DVD-siden også. PJ har jeg aldri vært i tvil om da jeg satser på lcd og har et relativt lyst rom (Epson tw-700).

Kommer til å oppdatere denne tråden fremover ift.de valgene jeg tar og kanskje ender det opp med en presentasjon av kinoen utpå høsten en gang. Skulle gjerne brukt mer på høyttaler siden, men vi får heller satse på en oppgradering med skikkelige fronter på lengre sikt (eks.noe i Patos Lytics serien).

CinemaRookie - nå med 5.1 høyttaleroppsett fra SVS :-)

Newcomer XanaX sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CinemaRookie
    He, he - da er høyttalere bestilt UTEN prøvelytting! Ren idioti vil sikkert mange si, men så mange uavhengige tester med ensidig positiv omtale fikk meg til å "ta en sjangs". Og hva endte jeg opp med; jo SVS system med SUB-12! Og i hvir utførelse (jfr. Waf). Ikke spesielt macho, men det får stå til med de prisene som LSound operer med på denne pakken om dagen.

Vurderer også Yamaha RX-2700 for å drive dette og da er det naturlig å se på DV-S1700 fra samme lev.for DVD-siden også. PJ har jeg aldri vært i tvil om da jeg satser på lcd og har et relativt lyst rom (Epson tw-700).

Kommer til å oppdatere denne tråden fremover ift.de valgene jeg tar og kanskje ender det opp med en presentasjon av kinoen utpå høsten en gang. Skulle gjerne brukt mer på høyttaler siden, men vi får heller satse på en oppgradering med skikkelige fronter på lengre sikt (eks.noe i Patos Lytics serien).

CinemaRookie - nå med 5.1 høyttaleroppsett fra SVS :-)

Hvordan ble det? Ble du fornøyd? :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt tidlig å si

Høyttalerne er på vei (privat transport), men mangler fortsatt reciever etc. Målet er å ha alt klart tidlig på høsten da kjellerstua forhåpentligvis er ferdig. Tror imidlertid ikke jeg har bommet så mye her rent lydmessig til denne prisen.

\CinemaRookie

Newcomer XanaX sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He-he ja jeg kjenner til WAF-"problemet"...har det selv...blir ikke "megaspeakers" på meg gitt...snakk om at kvinner er overfladiske...kun utseende som teller jo...
    Men man MÅ ikke ha gigantiske høyttalere for at det skal låte bra...
    Har sett flere her som har fiksa det MEGET bra uten å "fylle" stua med høyttalere

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppdatering fra trådstarter

Da er alle komponenter valgt (enten bestilt eller ankommet). Dette er det jeg endte opp med og en kort begrunnelse:

-reciever -> Yamaha rx-1800, svart (ny modell med hdmi 1.3, Yamahas dynamikk passer min musikksmak og videodelen er betydelig forbedret ift.rx-1700)
    -dvd -> Yamaha dvd-s1700, svart (utgående modell, men minimale forskjeller ift.ny modell dvd-s-1800, god omtale, rask, også bra på cd/sacd og selvfølgelig matchende utseende)
    -høyttalere -> SVS SBS-01 System med PB12-NSD i hvit utførelse (waf)(pris/ytelse=value for money, omtale/tester og ikke minst referanse fra andre som har tilsvarende, sub'en er et monster rent størrelsesmessig)
    -prosjektor -> Epson tw-700 (igjen omtale og spesielt fleksibiliteten, samt en hyggelig kapanjepris, spent på lydnivået...)
    -lerret -> Euroscreen Diplomat Grayline 200 cm manuell (ganske enkelt grunnet lyse omgivelser, lcd prosjektor og ikke minst bredde på kassett)
    -kabler -> Better Cables for 3 høyttalere i front + sub + optisk + hdmi mellom dvd og reciever, Monster til bakhøyttalere og Supra 8 m hdmi mellom reciver og pj (pris/value for money, passende termineringer ift.svs)

Regner med å ha alt oppe ila.1 måneds tid da resterende arbeid er utført og reciever forhåpentligvis har ankommet.

Hvis det er interesse, kan jeg legge ut noen byggebilder sammen med sluttresultatet slik at forumets lesere kan se hva jeg tenkte innledningsvis og vurdere utstyrsvalg opp mot hvordan rommet fremstår.

Har fortsatt veldig mye å lære og regner med å gjøre en del erfaringer når utstyret skal opp og lyd/bilde skal kalibreres.

PS! Varme anbefalinger fra meg i forhold til L-Sound; meget god service fra disse guttene på det blide Sørland :-)

So long

Intermediate klovnikamp sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilder er alltid artig å se. Dette blir nok en bra hk

Intermediate crusade sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, kom med bilder!.:-)

Har du fått lyttet litt på høyttalerne, eller venter du med det enda litt?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sad but true

Sitat Opprinnelig postet av crusade

Nei ! Og et verste av alt er at alt utstyret nå er på plass ! Har valgt listverk etc.som er bestilligsvare og det tar tid å få de siste bitene på plass. Har mer enn nok plass i stuen i 1.etg.til en demo (har veldig lyst) men dette blir nok ikke kona spesielt glad for samtidig som jeg ikke ønsker å "eksponere" utstyret for ungene (har ikke noen dedikert plass til dem i hovedstuen).

Oppdaterer tråden så snart utstyret har funnet sitt endelige tilholdssted (kjipe greier).

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Klarte ikke å vente...

Sitat Opprinnelig postet av crusade

Med en komplett hjemmekino stående i pappesker og enda noen timers arbeid igjen i kjellerstua, måtte jeg bare teste alle komponentene. Rommet som benyttes er et kontor (!) på 10 m2. Viktig å sjekke at alt fungerer og at det ikke er noe DOA (Dead On Arrival).

Lyd:

Yamaha enhentene testet over HDMI og Digital Coax, og uten å ha kjørt YPAO.

Synes lydbildet er veldig dynamisk og at hele tonespekteret dekkes bemerkelsesmessig godt til tross for at det er sakk om bokhyllehøyttalere. Tror ikke de er så mange andre pakkeløsninger som gir så mye lyd som SVS 01 og det er en veldig bra balanse mellom bokhyllehøyttalerne, center og sub. Gain på sub er kun skrudd opp til ca. 30 % men den trykker å det holder. Har testet alt fra Sepultura, Metallica, Dream Teater til Joe Satriani. Dekker et gaske bredt spekter og det er med tanke på dette jeg syes hele spekteret dekkes veldig bra. Har ikke spilt så veldig høyt, men forsøkt meg opp til ca. 40% effekt - trykker godt i et så lite rom (suben er jo ingen junior akkurat). Gleder meg til å få kjørt YPAO og få satt LFE frekvensen for sub vs resterende.

Måtte også teste PJ (dog ute lyd) og skrudde opp Vogel takfestet i en fart. Tror ikke jeg fikk sentrert festet godt nok over pj siden bildet ble litt skjevt. Kvalitetsmessig synes jeg bildene fra Istid 2 var meget gode gjennom Yamaha dvd-s1700 over hdmi. Dynamic gav et balansert bilde og Theater black + 1 og 2, gav en positiv overraskelse ret lydmessig (har vært litt bekymret over støyen).

Alt i alt virker det som om jeg har endt opp med en balansert grunnutrustning som sikkert vil gi enda mer når jeg etterhvert får på plass en ps3.

WAF er ogs godt ivaretatt da alt utstyr er i svart og hvitt (inkl.høyttalerne).

Kommer tilbake med bilder etterhvert.

So long.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ny oppdatering

Da er alt plassert i sitt rette element og konklusjonen er helt klar; jeg er kjempefornøyd med valgene! SVS-settet er noe av det heftigste jeg har hørt i forhold til film og det virker som om matchen med Yamaha'en er veldig god. Har ikke kjørt YPAO eller justert PJ, så det er vel enda noe å gå på. Må også kommentere sub'en - størrelsen gir en synnsyk bass (ca.40 gain nå) og hele huset vibrerer når den tråkker til. synes også at den gir en veldig god respons med rask og presis bass (eks. skudd).

Enda en lykkelig "hjemmekinobygger" kan meldes inn i familien. Skal forsøke å få publisert noen bilder etterhvert, men det er knapt med tid (jobbytte 1.10 og enda lengre reisevei).

So long!

PS! Skal teste ny dekoder (Alibox) i kveld - spennende det også.

Active boly sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    345
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men bilder har vi tålt vettu....

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bedre sent enn aldri...

Da anser jeg dette prosjektet som fullført og henviser til Minhjemmekino (AVforum.no - CinemaRookie's hjemmekino) :-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •