Lydtetting av HK rom og HiFi Rom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydtetting av HK rom og HiFi Rom

Et lite tips til de av dere som skal bygge nytt lyd rom.

Har sett at flere av dere som lager egne rom til hjemmekinoen deres har gjort en helt elementer feil i grunnarbeidet, slik jeg ser det.
    Det kan godt være at det finnes veldig gode grunner til at dere har gjort det slik, grunner som jeg ikke vet. Men om dere bruker dobbelt lag med gipsplater for å dempe lyden, så er dette helt FEIL. Det skal brukes to forskjellige typer plater, f. eks et lag med sponplater og et lag med gipsplate. Eller et lag med gipsplate og et lag med panel osv.
    Dere som holder på med dette daglig har 10x mer peiling på lyd en det jeg har.
    Men det som skjer når du bruker to lag gipsplater, er at lyden ”bare” blir brutt i en viss frekvens.
    Den frekvensen er den samme om du bruker 1 eller 10 plater med gips. Derfor er det mye bedre og bruke to forskjellige type plater som f,eks et lag spon og et lag gipsplate.
    Dette fordi sponplater bryter frekvensen på en annen måte en det gipsplata gjør. Høres ikke dette logisk ut?. En annen ting som er viktig når du bruker lydbøyler til isolering av gulv/ tak.
    Er at platene som legges på toppen av lydbøylene / lekten IKKE kommer i kontakt med veggene. Dette gjelder både i taket og på gulvet. Det SKAL være en klaring på ca 3-4mm.
    Denne klaringen skal fylles med en akryl fugemasse slik at lyden ikke forplanter seg oppover i veggene / taket. Dette gjelder selvfølgelig også listingen i tak/vegg. Der skal det være en klaring på ca 2mm mellom f,eks vegg og tak så skal listene kun spikres i veggen med en klaring på ca 2mm til taket. Hmm skjønner vi dette… lykke til folkens.

Newcomer kollis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er tredje plassen jeg leser dette innlegget i dag...

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    troll