Nå er jeg godt igang med byggingen av det som skal bli "relax-avdelingen" i hjemmet. (Sikkert derfor jeg valgte fargen spa på vegger og i tak)

...men jeg trenger litt hjelp med finish'en

Rommet/byggemåte
Rommet måler 5.8x2.9 m. Litt vel smalt, men jeg håper at jeg skal få noe ut av det alikevel. Grei takhøyde på 2.3 m.

Rommet ble strippet etter en litt uheldig vanninntrengning i høst. (Utbygger hadde vært litt snar med dreneringen).
Det utvendige ble utbedret rett etter, men innvendig har det tatt litt tid. Eksamen, jobb, kone og barn skaper utfordringer mht. antall timer som kan benyttes på bygging.

Har bygd "rom i rommet" hvor det er ca. 20 cm klaring fra betongvegg til innvendig vegg. (kunne selvsagt valgt noe
større, men det innvendige rommet ville blitt smalere)
Isolert med ca. 15 cm glava. Har dermed et luftrom på ca. 5 cm til betongvegg/grunnmur.
La først 12mm gips, deretter 11mm Huntonittplater (dels fordi jeg ikke ville sparkle, dels fordi det isolerer lyd, dels fordi jeg ikke ville har glatte flater)

Skjultanlegg
Har lagt skjultanlegg til 7.1 oppsett. La 20 mm PipeLine pvc-rør til front, side og bakhøyttalere. Har i tillegg lagt opp 2 stk 50mm PipeLine pvc-rør til HDMI kabler etc.
Regner med at det i begynnelsen kun vil være bruk for det ene, men la 2 stykker sånn tilfelle ektefelle.
Side og bakhøyttalere har fått hver sin høyttalerterminal på veggene.

På gulvet er det fliser og varmekabler. Som ett kompromiss med kona ble det ikke heldekkende teppe, men 2 store gulvtepper.

Regner med at jeg kommer til å gjøre noe med taket etter hvert, da jeg ikke vil ha en glatt flate som det er i da. (Noen tips på hva som kan være lydisolerende og samtidig dempe det lille ekko som er i rommet?)

Innkjøp
Det har smått om sen kommet noen varer til heimen. Det første som ble bestillt var en Sanyo HD LCD PLV-Z4 Silver
og DreamScreen DynaGrey WideFrame 16:9 230 cm/106". Skulle egentlig ha 100", men fikk tilsendt en større.
Dette skapte noen utfordringer mht. hva slags fronthøyttalere jeg skal kjøpe.
Det andre innkjøpet ble Pioneer opptaker DVR540S. (Glemmer favorittene og må ta opp)
Det tredje ble en PS2. Halveis i byggeprosessen kom mitt fjerde innkjøp, Denon AVR-3806. I det siste har jeg/vi brukt litt tid på å finne riktige møbler til rommet.
Vi endte opp med en 3 seter med regulerbart sete og rygg (recliner) og 2 matchende paller.

Hjelp
Nå trenger jeg litt hjelp til å komme meg videre. Sliter med å finne høyttalere som kan fylle rommet med gromlyd når jeg ser film. (Rommet vil primært bli brukt til film)
Ser egentlig for meg matchende høyttalere/serie fra samme produsent.
Men om noen har noen alternative oppsett så gjerne kom med det.
Da jeg er glad i bass og rumling, må det ikke skorte på dette punktet. Har her sett for meg en basser først, deretter utvide med en til når senere.

Siden dette hittil har kostet meg mer enn jeg strengt tatt tenkte, så er budsjettet på 2 front, 2 bakhøyttalere og sub på ca. 20-22' Sidehøyttalere får komme siden (eller?)

Skal se om jeg klarer å komme med noen bilder etter hvert, men for øyeblikket er det relativt "tomt" i rommet.