Ulogisk rankingsystem på minHjemmekino!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ulogisk rankingsystem på minHjemmekino!

Jeg savner en redegjørelse av hvilke kriterier som ligger til grunn for hvor man havner på de forskjellige listene på minHjemmekino.

Spør du meg, virker systemet helt ulogisk slik det fremstår i dag. Det er ikke lenge siden la ut min egen hjemmekino, så jeg bruker meg selv som eksempel, da jeg har fulgt med litt i det siste.

Det eneste som vel ser ut til å stemme er Topp 6-listen.

Listen over "dedikerte" og "kombinerte" hjemmekinoer "siste måned" baseres ihvertfall IKKE på gjennomsnittsscore - ikke på hva man har oppnådd den siste måneden heller, ser det ut til. Det er mulig det er meg som er komplett idiot, men hva er det egentlig som avgjør plasseringene her? Er antallet stemmer med i beregningen på et eller annet vis?

Og hva med "nykommere", "klatere" osv? Jeg scorte relativt bra med en gang, men har aldri vært inne på listen over nykommere, og først nå har jeg dukket opp på klatrere, enda jeg tross alt har ligget jevnt en god stund..? Hvilket system er det som råder her?

Skal man først ha en ranking-ordning kunne det vært en fordel å ha en som er mulig å forstå.

Savner forøvrig muligheten til å gi stemmer med flere variabler, altså f.eks 1-10 istedenfor 1-5. Det hadde ikke vært så dumt å kunne gi stemmer på flere parametre heller, for eksempel "lyd", "bilde", "rom", "estetikk/design", "møbler" o.l. Karakterene i de ulike parametrene ville selvsagt blitt slått sammen til en totalsum, men det hadde ikke gjort noe med en liste over hvilke parametre de ulike kinoene scorer best på.

Dette forslaget vet jeg mange er enig med meg i, og ettersom det burde være praktisk gjennomførbart synes jeg det bør vurderes seriøst.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen respons? Lygren, mag..?

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er helt enig med det, mer justeringsmuligheter hadde gjort seg.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja...Men det ser ikke ut til at de rette vedkommende er villige til å være lydhøre ovenfor den type forslag..?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    helt enig! det burde være egen rang for møbler, rom, utstyr osvosv og karakterer 1 til 10 eller mer

men det er sikkert alvorlig arbeid å få det til

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Det kan svare seg å sende et tips på PM til mag eller meg ved denne type henvendelser, vi har dessverre ikke anledning til å følge med på alle de tusen trådene som opprettes her hver uke. Legges de under "feilmeldinger" blir de imidlertid automatisk snappet opp...

De ulike rankeringene skal basere seg på matematisk logikk, hvis det mot formodning ikke fungerer som det skal må vi selvsagt se på det... Topplistene tror jeg uansett er greie, der det er scoren siste mnd som avgjør plasseringen på de separerte listene for dedikerte og kombinerte.

Nykommere er jo også greit, der vi krever en viss grad av aktivitet før de havner under denne bolken.

Ukens klatrer er litt mer tvilsom, ettersom vi der måler det oppsettet som til enhver tid har økt mest. Ettersom nye stemmer kommer inn rett som det er, er disse listene i stadig bevegelse, og selv om det i utgangspunktet er korrekt at dette er siste ukes klatrere blir listen veldig dynamisk, kanskje litt i overkant. Det er mulig vi endrer denne til å vise f.eks. klatrere uke 41 hele uke 42, klatrere uke 42 hele uke 43 osv. Tror det vil fungere. Da heller "klatrere forrige uke".

Vi skal selvsagt også få på plass søkesystemer for de nye rangeringene slik at en kan se hele listen av brukere innen den gjeldende sjangeren.

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde det vært en ide å hatt en dedikert topp 6 og en kombinert topp 6 totalt (enda bedre topp 9), også topplistene siste mnd slik det er nå. Da blir det kanskje litt mere system også. Da kunne en tatt bort topp 6 listen, som da ville vært inne på en av de andre topp listene.
    Da ville det totalt sett blitt vist flere kinoer, jeg føler systemet er litt rotete nå. Jeg har stor glede av å se på andres kinoer og jo flere som ligger fremme på første siden, jo bedre.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter forslaget om en kombinert og en dedikert toppliste, men ikke fjerning av den sammenlagte topplisten.

Forøvrig synes jeg de andre "sub-kategoriene" fremstår som så lite oversiktlige at det hadde vært bedre uten. Det er blir forvirrende med så mange kategorier, hadde vært bedre med mer plass til ordinære "9 på topp" som tralltrall foreslår.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Litt av poenget med de øvrige listene er å også få frem våre nykommere mindre hypede oppsett. Fokuserer vi bare på topp-6, henter vi kun frem de mest profilerte oppsettene, og formålet med siden bør jo være at faktisk alle har en reell mulighet til å få sin tid i blitz-lyset.

Pr. dato er det da faktisk kun nykommere, nylig oppdaterte og "ukens klatrer" som kommer i tillegg, og de to førstnevnte må vi jo nesten ha der uansett... Spørsmålet er om "ukens klatrer" bare blir rot, og det er jeg nesten enig i slik listen fremstår i dag... Tror "Forrige ukes klatrere" er bedre, og at dette da blir en statisk liste som viser de som faktisk ha økt poengscoren sin mest fra mandag til søndag forrige uke. For å luke bort nye oppsett som bare får en liten ekstra score viser vi bare oppsett som har fått 3 eller bedre totalt i snitt etter en eventuelt oppgradert score.

Dette skal vi få sett på ASAP, men kom gjerne med andre konstruktive innspill, bare husk at vi ikke kun skal fokusere på eliten her inne, også på mer normale oppsett som folk legger tid og krefter inn i (og dermed blir belønnet med f.eks. en 3'er, som jo kan være veldig bra til oppsettet å være)!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...statiske lister for topplistene sist mnd bør vi også få på plass, der vi altså tar topplisten pr. 29-31.XX og viser statisk i en mnd og oppdaterer denne hver 01.XX.... Da blir det litt mer driv mot å finpusse oppsett opp mot månedsskiftet, og samtidig litt bedre eksponering av de som faktisk ligger på topp i det aktuelle tidssjiktet.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Støtter forslaget om en kombinert og en dedikert toppliste, men ikke fjerning av den sammenlagte topplisten.
    He, he. :-D

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Litt av poenget med de øvrige listene er å også få frem våre nykommere mindre hypede oppsett. Fokuserer vi bare på topp-6, henter vi kun frem de mest profilerte oppsettene, og formålet med siden bør jo være at faktisk alle har en reell mulighet til å få sin tid i blitz-lyset.

Pr. dato er det da faktisk kun nykommere, nylig oppdaterte og "ukens klatrer" som kommer i tillegg, og de to førstnevnte må vi jo nesten ha der uansett... Spørsmålet er om "ukens klatrer" bare blir rot, og det er jeg nesten enig i slik listen fremstår i dag... Tror "Forrige ukes klatrere" er bedre, og at dette da blir en statisk liste som viser de som faktisk ha økt poengscoren sin mest fra mandag til søndag forrige uke. For å luke bort nye oppsett som bare får en liten ekstra score viser vi bare oppsett som har fått 3 eller bedre totalt i snitt etter en eventuelt oppgradert score.

Dette skal vi få sett på ASAP, men kom gjerne med andre konstruktive innspill, bare husk at vi ikke kun skal fokusere på eliten her inne, også på mer normale oppsett som folk legger tid og krefter inn i (og dermed blir belønnet med f.eks. en 3'er, som jo kan være veldig bra til oppsettet å være)!
    Dette er jeg 100% enig i Det var litt av vitsen med innlegget mitt, å få tingene til å fungere bra, ellers er det ingen vits i å ha dem der..

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...statiske lister for topplistene sist mnd bør vi også få på plass, der vi altså tar topplisten pr. 29-31.XX og viser statisk i en mnd og oppdaterer denne hver 01.XX.... Da blir det litt mer driv mot å finpusse oppsett opp mot månedsskiftet, og samtidig litt bedre eksponering av de som faktisk ligger på topp i det aktuelle tidssjiktet.
    Høres bra ut! Godt å vite at ting ikke bare seiler sin egen sjø på minHjemmekino-sidene..

Newcomer Crazysteps sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gi folket lister! Vi elsker lister.

OM man i tillegg får stemme på beste høyttaleroppsett, peneste rom, møbler, totalinntrykk osv osv så kan man ha lister for dette også.

I tillegg er terningkast enklere å forholde seg til enn 5 stjerner (uvant for de fleste) eller kanskje 1-10 (mer nyansert).

En liste kan vise total topp ever og en annen siste år eller liknende.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •