jormots forsøk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 38
    Newcomer jormot sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

jormots forsøk

For liste av utstyr som er i bruk se: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...tml#post512647

Har ikke nok vidvinkel, jeg har en maken høyttaler på venstre side av lerretet også :-)

DIY ramme etter idé fra P|zZa sin guide http://avforum.no/forum/guider-video...iy-lerret.html , men uten skjelett à la Make a Projection Screen for under $100 . Lerretsduken er DreamScreen DynaGrey og målene er tilpasset maks bildestørrelse jeg kan få i stua, 195 x 110 cm.

Den spede begynnelse (slik så det ut først):

Rullgardina er trekt halvveis ned, må fjerne monitoren for å trekke den helt ned.
    Det blir litt forskjell i størrelsen på bildet! Tupplur er 2 meter bred, men bildet fra BenQ PE8720 blir maks 1,75 m ser det ut for på projection calc.

edit: Endret bildestørrelsen til det kameraet mitt klarer.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Må finne på noe å gjøre for at tiden skal gå fortere mens jeg venter på BenQ PE 8720 så jeg lagde en dummy. Måtte improvisere litt for jeg fant ikke en pappeske som var stor nok.

PE8720 ser ikke stor ut hos meg.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har trolig postet på feil sted igjen

Disse postene hører kanskje egentlig til her.
    http://avforum.no/forum/av-rom-konst...aller-seg.html

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Nå er PE8720 i hus

Var nettopp og hentet projektoren. Det var perfekt timing for nå er det snø i lufta og jeg har ikke dårlig samvittighet for holde meg innendørs resten av vinteren og se filmer, fly på MS Flight Simulator og kjøre bilspill.

Får ikke pakket den ut nå for jeg er bedt bort i bursdagsselskap, men når jeg kommer hjem blir det nok en lang våkenatt, kjenner jeg meg rett..........

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer :-D

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trykket utenpå kartongen er så ferskt at det er smurt utover, produksjonsdato oktober 2006.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Det blir ingen film i natt. Jeg har bomma på lens shift, får nederste halvdel av bildet øverst på lerretet og kan flytte bildet opp i taket. Bredden stemmer bra, måler den til 172 cm (beregnet 175 cm), det skyldes nok at jeg ikke har fått projektoren helt inntil veggen.

I morgen - øøøøh, senere i dag - skal jeg prøve å henge projektoren under opphenget som jeg opprinnelig tenkte.

Projektoren er så stille at jeg trodde først den var død, men etter en stund ble det lys.

Ingen problemer med å surfe, bruker projektoren nå i stedet for dataskjerm. Skal jeg være ekstremt kresen så er det noen bokstaver som ikke er sylskarpe, det ligner når man setter skjermoppløsningen til en annen verdi enn skjermens.

Førsteinntrykket er så bra at jeg ikke helt skjønner hva jeg skal med DVE. Tror det blir minimalt med tweaking på meg.

edit: DVE inneholder mye mer enn kjedelige testbilder. Hvis jeg hadde kjøpt den før projektoren kunne jeg unngått mange tabber jeg har gjort med plassering.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mer flytting

Projektoren er nå hengt under opphenget og jeg måtte også flytte opphenget lenger ned på veggen. Har også fått projektoren helt inntil veggen, så nå har jeg den forventede bildebredden på 175 cm i 16:9. Har også tatt med lampettene som hang der da jeg flyttet inn. Har egentlig aldri syntes de var særlig pene. Det store Corvette-litografiet må også flyttes og det må også det lille bildet.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er morsommere å se film enn å gjøre stua presetabel igjen. Har ikke fått hengt opp litografiet igjen eller satt møblene på plass og tatt nytt bilde av bakveggen. Men bildet er finjustert mht plassering på lerretet :-D Mens jeg sto oppunder taket og justerte monteringsvinklene på projektoren kjente jeg det blåste godt og varmt. Nysjerrigheten tok overhånd så jeg flyttet temperatursensoren rett foran varmluftutblåsingen. Temperaturen steg ganske fort etter påslag og stabiliserte seg på 62,6 grader etter ca 1 time.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vært morsomt å sett bilder av hvordan det ser ut.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Slik ble det når bakveggen er ferdig. Helt ferdig blir man vel aldri, forresten. Hadde jeg visst at jeg kom til å ende opp sittende inntil bakveggen ville jeg montert senter av anlegget (projektor/lerret) andeledes. Jeg ville strekt avstanden mellom bakhøyttalerne. Den ene kan jeg ikke flytte lenger ut pga et vindu.

Jeg plasserte meg (sweet spot) først nesten to meter fra lerretet fordi jeg fant opplysninger her på forumet om at man med DLP kan ha samme seeravstand som bildebredden. For meg ble det litt for nærme, jeg ble sittende og virre med hodet for å prøve å få med meg alt som skjedde på lerretet. Derfor øket jeg seeravstanden, men det ble veldig upraktisk med godstolen rett foran sofaen. Så nå har jeg tatt vekk godstolen og sitter i sofaen med ca 3 meter seeravstand. Fronthøyttalerne er flyttet utover igjen til der de står på det første bildet. Men bakhøyttalerne er det ikke lett å få plassert andeledes.

Har også vurdert å flytte PC-bordet - det blir ikke brukt så mye nå - og flytte sofaen til siden slik at midten kommer rett under projektoren.

Tupplur ble montert for en snau måned siden og allerede ser jeg alle feil et lerret kan ha. Bølger, V skrukker fra hjørnene oppe og inn mot midten, sidene buer utover osv...Tupplur har et kjede på ene siden til å dra lerretet opp og ned med, så det blir ikke belastet skjevt ved nedtrekk. Det er montert i vater.
    Ordentlig lerret står øverst på ønskelisten før sub.

edit:tatt et bedre bilde

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jormot
    Ingen problemer med å surfe, bruker projektoren nå i stedet for dataskjerm. Skal jeg være ekstremt kresen så er det noen bokstaver som ikke er sylskarpe, det ligner når man setter skjermoppløsningen til en annen verdi enn skjermens.
    Noen få trykk på fjernkontrollen rettet på det. Meny/Display/PC & Componenet YPbPr Tuning/Auto.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En forhenværende hjemmelaget bokstøtte fungerer nå som musematte.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kinoen tar overhånd

Nei, slik kan jeg ikke ha det. Diskanten fra bakhøyttalerne forsvinner helt selv med diskantkontrollen på max. Jeg må trekke sofaen en meter ut på gulvet. Det blir dårlig plassutnyttelse i en fra før liten stue, jeg må antagelig kaste ut to stoler. Kanskje jeg skulle snudd det helt om og satt sofaen foran bokseksjonen?

Tanken om Yamaha YSP800 lydprojektor dukker opp igjen.

edit: var på Ljudia uke 2-07 for å høre på YSP1000. Den imponerte ikke. Det kan kanskje skyldes lokalet. Satser på en brukt receiver i stedet og beholder de tilårskomne høyttalerne jeg har.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jammen jeg skal gjøre alvor av å snu kinoen. Kommer på to fordeler i farten:
    * Får forlenget kastelengden med 36 cm og øket bildebredden med 20 cm.
    * Kan lage rammelerret med passe ustandard størrelse.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som en god ide å snu hvis du får til rammelerret da. Det lager du enkelt selv med huntonittplate som du maler lys grå og trekker noen lister med sort velour. Da koster det kun noen hundrelapper og resultatet blir etter mitt syn strålende. (kan gi mer innput på fremgangsmåte hvis du er interesert)

Hørte Yamaha saken på Electroworld og ble overrasket over hvor bra den var under de forholdene som var der. Vel verd en test i din egen stue for å se om du blir fornøyd.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant flere tråder om rammelerret under DIY og et på ProjectorCentral som så utrolig enkelt ut å lage hvis man får tak i rett type papir her i landet:
    Make a Projection Screen for under $100
    Edit: det er jo ikke nødvendig å bruke dette spesielle papiret. Jeg kan stifte fast Tupplur og bytte til en malt huntonittplate eller ordentlig duk senere (får vente og se hva som ligger under juletreet).

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror heller jeg ville hatt en plate, enn papir, luftfukt og holdbarhet er bare en av flere faktorer. Bølger er som du selv vet ikke noe kult. Og hvis du maler din egen plate kan du finne frem til akkurat den nyansen som gir det beste resultatet for din pj men den belysning og refleksjon ditt rom har. Plus at det er en rimelig og morsom prosess.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tilbakemeldinger, Counterpointer! Du er virkelig til stor hjelp.

Trodde jeg hadde tenkt gjennom dette før jeg startet, men jeg ser nå at jeg har gjort flere feil. Den første var at jeg ville endre minst mulig på stua og plassere projektor og lerret ut fra møblementet. Plassering er veldig viktig.

Den andre feilen var at jeg planla for mye rundt 5.1 lyden, bildet er tross alt det viktigste. Jeg ser - eller rettere hører - nå fordelen med 7.1 lyd, men ett sted må jeg sette grensen.

Dette har utviklet seg til en hobby som er både gøy, interessant, lærerikt og tar mye tid.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •