jormots forsøk - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 38 av 38
    Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nå er du inne på poenget med å ha det som hobby. Dvs å utvikle det videre å finne stadig bedre løsninger.
    Husk å tenke på at du må finne ut hva du selv liker, ikke ta det jeg eller andre sier som facit kun veiledning. Forøvrig er det hyggelig å kunne være til hjelp. Har selv fått uvurdelig hjelp av andre, så det skulle bare mangle.

Newcomer jormot sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jormot
    Jeg plasserte meg (sweet spot) først nesten to meter fra lerretet fordi jeg fant opplysninger her på forumet om at man med DLP kan ha samme seeravstand som bildebredden. For meg ble det litt for nærme, jeg ble sittende og virre med hodet for å prøve å få med meg alt som skjedde på lerretet. Derfor øket jeg seeravstanden, men det ble veldig upraktisk med godstolen rett foran sofaen. Så nå har jeg tatt vekk godstolen og sitter i sofaen med ca 3 meter seeravstand. Fronthøyttalerne er flyttet utover igjen til der de står på det første bildet.
    Sofaen er ikke spesiellt god å sitte i selv med nyinnkjøpte ekstra sitteputer, så reclineren er kommet på plass igjen rett foran sofaen.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har egentlig nok hobbyer

Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Nå er du inne på poenget med å ha det som hobby. Dvs å utvikle det videre å finne stadig bedre løsninger.
    Joda, men planen var å være ferdig med hjemmekinoen få timer etter at projektoren kom inn døra slik at jeg kan konsentrere meg om min egentlige hobby: gamle biler og elbil.

Kanskje det ender som i 1984 da modellflyhobbyen måtte vike plass for bilhobby pga for lite fritid.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

DIY rammelerret påbegynt

Garasjen får gjøre dobbelttjenste som snekkerbu en stund.

2 meter snekkerbu og 3 meter bil. Bilen tjener som justerbar støtte for lange bord. Vindussveiva er høydejustering.

Dette blir stort. Har jeg nok gulvplass til å montere ramma? Prøver først denne oppskriften
    Make a Projection Screen for under $100
    som er uten skjelett. Duken er bare stiftet på baksiden av ramma. Hvis det blir for slaskete kan jeg lage skjelett senere. Tupplur kan enkelt byttes med ordentlig duk senere.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ttt

Ting tar tid. Skulle fått - bra med alt som er gratis når regningsbunken er større enn saldoen - noen lange 1"x4" uhøvla plank til topp og bunn på ramma til lerretet i går, men det trekker ut. Skulle ha gjort noe annet imens, men inspirasjonen er liksom borte. Kan ikke ha alt for mange prosjekter gående samtidig, heller. Fant sort velour på Jysk, 99,- for 5 x 1,5 meter. Funderer på motorisert forheng på hver side til 4:3 format for å få brukt litt mer av velouren. Idéflommen tar visst ingen ende.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Funderer på motorisert forheng på hver side til 4:3 format for å få brukt litt mer av veluren. Idéflommen tar visst ingen ende.
    Hvis du finner en god og rimelig løsning på dette er jeg veldig interesert i å høre. Kunne trenge en motorisert løsning for å veksle mellom 2.35:1 og 16/9 i min kino.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Motorisert justerbart forheng

Prinsippet låner jeg fra gardiner på hoteller. Ihvertfall noen har et snorsystem der man trekker i ene snora så går begge gardinene for og møtes på midten, trekker man i andre snora så går begge gardinene fra. Et enkelt system med en trinse på hver side og én snor som går rundt mellom disse. Gardinene er festet til hver sin del av snora.

Legg til en motor med utveksling (så en som hadde brukt en batteridrevet skrutrekker) og la snora gå noen ganger rundt akslingen så er den motorisert.

Betjeningsvennligheten kan økes ved å legge inn automatisk endestopp. En mikrobryter på hver side stopper motoren i rett posisjon, en knute på snora kan være nok til å trigge mikrobryteren.

Skal man ha mulighet for å trekke forhenget helt for når kinoen ikke er i bruk blir det litt mer komplisert styring. Trolig holder det med en treposisjons dobbel vender og en ekstra mikrobryter til 16:9-posisjon (2,35:1 er helt fratrukket). Det har jeg ikke tenkt så nøye på enda. Kanskje man skulle bruke mørk rød velour til forhenget så ser det ikke så dystert ut med lys i rommet.

12 volt utgangen på BenQ PE8720 kan kanskje brukes til å trekke fra forhenget automatisk via en reléstyring når projektoren skrus på.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel styringsystemet som er utfordringen. Få til stopp på rett sted og helst fjernstyrt.

Foresten burde du få tråden din flyttet til Hvilket utstyr har AVforums medlemmer. Synes den hører hjemme der. Send en pm til moderator

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Foresten burde du få tråden din flyttet til Hvilket utstyr har AVforums medlemmer. Synes den hører hjemme der.
    Takk for tipset. Jeg skjønner ikke helt forskjell på de to emnene. Synes stort sett det er lagt ut samme type info på begge steder. Jeg har lagt ut en liste med hvilket utstyr jeg har under "Hvilket utstyr..." emnet.
    La også ut noe under "AV-rom konstruksjon/optimalisering" da jeg var enda ferskere enn nå. Får det liksom ikke helt klart for meg hvor ting hører hjemme; det er ofte samme emnet som angripes fra forskjellige vinkler.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel styringsystemet som er utfordringen. Få til stopp på rett sted og helst fjernstyrt.
    Kommer litt an på hva man kan fra før. Koblingsskjema for styringssystem med endestopp har jeg i hodet. Har ikke lekt noe særlig med tegneprogram så det er veldig tidkrevende for meg å få lagt det ut i forståelig stand.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppdatering

Oppdatert post #1 med nytt bilde.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Drastisk oppdatering Bra jobba. Hva kom hele lerretet på totalt?

Ser ut som du har sidehøytalere noe høyt men det er mulig vinkel lyver litt. Hovedregel og rettningslinje er vel at diskantelementet skal være ca i ørehøyde fra lytteposisjon. Evt vinklet mot ørehøyde. Greit å bruke laserpeker til dette. Sikt fra diskant slik at den "treffer" øret. Med mindre du har andre lydpreferanser, det er det du liker som er riktig for deg.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Billig lerret

Drastisk oppdatering Hva kom hele lerretet på totalt?
    Lerret: ...............................................jul egave (1.499,-)
    1 x 4 " uhøvla bord:...............................gratis
    Nervøs velour, sort:...............................99,-
    Vinkeljern og skruer:..............................34,-
    Klessnor (til å stramme duk og oppheng)....15,-
    Sum............................................... ...148,-
    ===================================
    Pluss noen timer arbeid, skruer og en murplugg jeg hadde på lager.

Totalt har hjemmekinoen hittil kommet på kr 23 217,86 med alt som er innkjøpt. Hadde mesteparten av audioutstyret fra før.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som du har sidehøytalere noe høyt men det er mulig vinkel lyver litt. Hovedregel og rettningslinje er vel at diskantelementet skal være ca i ørehøyde fra lytteposisjon.
    Du har rett, sidehøyttalerne står for høyt i forhold til hovedregelen du nevner. Jeg vil ikke ha dem for lavt i forhold til senterhøyttaleren. Jeg er vant til å ha høyttalerne plassert høyt fra jeg hadde stereo; se bilde 2 "Den spede begynnelse" i første post i denne tråden. Tror ikke det høres at høyttalerne er montert høyt hos meg (betongtak) fordi enkelte gjester lurte på hvor lyden kom fra.

Er klar over at dypere toner spres bedre enn diskant, men det er sterkt overdrevet at man må se vinkelrett mot diskantelementet for å høre det. Jeg har hørt på pink noise fra DVE og hører ingen forskjell fra å sitte i sweet spot til stående stilling rett foran høyttaleren. Det kan skyldes at jeg ikke hører stort over 8 kHz lengere :-(

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvordan vinkle høyttaler?

Du har rett, sidehøyttalerne står for høyt i forhold til hovedregelen du nevner. Jeg vil ikke ha dem for lavt i forhold til senterhøyttaleren.
    Etter lytting til innebygget pink noise testtoner fra Kenwood'en og testsignaler fra DVE må jeg innrømme at senterkanalen høres ut som den kommer fra et sted rett over hodet eller litt bakenfor. Noen som har forslag til en enkel måte å vinkle den nedover (for å dempe reflektert lyd fra taket)? Nå har jeg brukt festehullene bak på høyttaleren, hengt den på skruer som er skrudd inn i veggen.

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lage et mellomstykke (i tre) mellom vegg og HT, Kileformet slik at du får den vinkelen du ønsker...eller...Bruke vinkeljern til feste mellom vegg og HT, bøyes for tilpassing...eller..Kjøpe deg et billig veggfeste for små flatskjermer, kan da vinkle og vende senteren til "din posisjon".
    Lykke til i jakten på "din lyd" :-)

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Senterhøyttaleren flyttet ned

Mest for å høre hvordan det låt flyttet jeg senterhøyttaleren ned under lerretet. Likte lyden bedre slik, men stuebordet dekket høyttaleren delvis og det var selvfølgelig diskantelementet som kom på undersiden av bordet. Plassering av elementene i kassa er synlig på de to bildene i første post. Noen ulemper er det med kombinert stue og kino.

Løsningen ble å flytte lerretet 10 cm opp. Da får jeg plass til hele senterhøyttaleren over stuebordet og lyden mere rett på i stedet for masse refleksjoner fra betongtaket. Jeg hadde allerede horisontalt senter av lerretet over øyehøyde, men jeg syntes at det kunne vært enda høyere. Det skyldes kanskje at jeg liker å lene meg tilbake i recliner'en mens jeg ser film.

Må nok flytte fronthøyttalerne ned også, for jeg hører tydelig at lyden beveger seg i en bue i front når jeg kjører "loopey music" testsignal fra PC'n.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ny DVD/VHS

Kjøpte en veldig forsinket julegave til meg selv for en stund siden. Den gamle Pioneer DVD'en fikk stadig større problemer med å starte opp og Philips VHS'en spiste bånd. Da prisen på Daewoo kombinert DVD/VHS ble halvert til under 1000,- handlet jeg den. Nå blir det vel endelig fart i å overføre gamle, egne VHS opptak til dagens standard lagringsmedium. Når jeg tenker meg om er vel egentlig DVD på full fart ut; må se to ganger på filmene jeg kjøper så jeg ikke får med meg feil format.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •