Bør karaktergiving på MinXXXXX være synlig?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bør karaktergiving på MinXXXXX være synlig?

Kunne det vært en fordel å "se" hvem som har gitt hvilken karakter?

Eventuelt om det hadde vært mulighet for å se hvor mange av hver karakter som man har fått?

Noen som ser noen fordeler i dette, eller er det et håpløst forslag?

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes ikke det skal være synlig hva hver enkelt har gitt, rett og slett av hensyn til at enkelte kan føle seg presset til å gi bedre karakter enn de fortjener.
    Kan og fort bli: "siden du gav meg dårlig karakter gir jeg deg dårlig og".

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare et lite spørsmål. Stemmer det at man må ha 150 innlegg før man kan gi karakter?

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vært fint om kan kunne se hvem som har vært innom profilen sin i allefall..

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes forslaget til HåkonN er positivt, man burde være selvstendig nok til å kunne stå for karakteren man har gitt og ha sine meninger, uansett hva en annen måtte gi i retur. Da får man lettere en viss anelse om hvor seriøs scoren er også.

Jeg tror egentlig en "resetting" av avgitte poeng hadde vært fornuftig ved vært årskifte eller lignende også, tross alt mange flotte kinoer som ligger under eksempelvis meg, på listen (fordi dem kanskje ikke er så aktive til å skrive og lignende), og det synes jeg er ufortjent.

Men for meg er denne poengsetting egentlig urelevant uansett, for synes det er like interessant å se på en gjennomført profil jeg finner uansett hvor populær den måtte være:wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jens123
    Bare et lite spørsmål. Stemmer det at man må ha 150 innlegg før man kan gi karakter?
    Jeg tror at man må ha minimum 20 inlegg før karakteren gjelds:wink:

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange setter jo litt ekstra innsats i å få best mulig score, og da er det jo greit å finne den løsningen som gir mest mulig rettferdig karaktergiving. Man kan si hva man vil, men dette er jo norges største/eneste rangering av stereo og hjemmekino-anlegg, så det betyr jo litt for noen hvor de ligger på lista.

Jeg tror at en slik løsning vil fjerne endel av karakterer gitt på bakgrunn av misunnelse, eller ønske om å få satt sin egen kino i bedre lys. Og visa versa.

I grove trekk må folk faktisk stå for den karakteren de gir.

For meg spiller det ikke så voldsomt rolle, jeg er enig med KID at det er lesningen som er spennende. Ikke hvor på lista de ligger. Men det er ikke alltid jeg skjønner meg på karakterene noen har fått, og det var det jeg lurte på om forslaget kunne være med på bedre litt.

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kid
    Men for meg er denne poengsetting egentlig urelevant uansett, for synes det er like interessant å se på en gjennomført profil jeg finner uansett hvor populær den måtte være:wink:
    Karakterene er uvesentlige og burde kun brukes til å lage "topplister" innen forskjellige kategorier.
    På topplisten er 13 av 14 hjemmekinoer med PJ som selvsagt er av interesse, men gir meg lite ideer om hvordan jeg kan forbedre mitt oppsett.
    Synes at min.hjemmkino.no gir meg letter tilgang på ideer angående benker, oppsett og muligheter.
    Enkelte hjemmekinoer er genialt laget, men får dårlig/middel karakter av brukere pga at utstyret er middels. Ideene som mange av oss kunne lært mye av blir gjemt i den store mengden.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RS
    Karakterene er uvesentlige og burde kun brukes til å lage "topplister" innen forskjellige kategorier.
    På topplisten er 13 av 14 hjemmekinoer med PJ som selvsagt er av interesse, men gir meg lite ideer om hvordan jeg kan forbedre mitt oppsett.
    Synes at min.hjemmkino.no gir meg letter tilgang på ideer angående benker, oppsett og muligheter.
    Enkelte hjemmekinoer er genialt laget, men får dårlig/middel karakter av brukere pga at utstyret er middels. Ideene som mange av oss kunne lært mye av blir gjemt i den store mengden.
    Jeg er helt enig i dette. Karaktergivningen her inne gir overhode ingen ide om hvordan kinoene egentlig er satt sammen eller hvor mye jobb som ligger i dem. Det burde da ikke være nok å kjøpe utstyr for 3-400 000 og så få toppscore av den grunn. Dessuten er nesten alle kinoer 3ere uansett hva de inneholder eller hvordan de er bygget.
    Selv har jeg mistet interessen for minhjemmekino, og bruker bare forumet. Umulig å få noen form for oversikt når man skal rote rundt mellom ca 1000 kinoer og tv-stuer.
    Denne delen begynner dessverre å vokse seg for stor og tungvindt
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Umulig å få noen form for oversikt når man skal rote rundt mellom ca 1000 kinoer og tv-stuer.
    Denne delen begynner dessverre å vokse seg for stor og tungvindt
    Dette er jeg enig i, og her bør det gjøres noe! Kom på noen lite gjennomtenkte ideer.....

-Kanskje øke antall min. stemmer for å komme inn på lista, til XX?

-Beholde MinHjemmekino/hifi, men lage en egen katogori for de som er med på lista med karakterer, der kravene for å komme inn i listen med karakterer er strengere (altså et minimumsoppsett, reelle bilder etc.)

-Få en egen moderator som følger opp litt. Det ligger gamle uoppdaterte kinoer, uten annet enn produktbilder der etc. Dette er det sikkert noen som tar på seg frivillig.

-Hva med en betaltjeneste, der man betalte en passe sum for å få bedre/penere side med bedre plass til bilder/vedlegg, og kanskje en egen avforum email-adresse. (dette hjelper vel lite på rotet, men man får kanskje flere sorteringer/søkemuligheter)

-Utvide søkefunksjonen.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poengsetting er noe herk uansett... Komentarer derimot, det funker. JEg hater Terningerkast..

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Poengsetting er noe herk uansett... Komentarer derimot, det funker. JEg hater Terningerkast..
    Å avskaffe hele karaktersystemet er en mulighet, men blir det egentlig noe ryddigere?

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hele karakter systemet er jo litt rart.
    Hva gir en egentlig poeng for?
    Er det fordi noen har samme høytalere som en har selv? Samme forsterker? Mye bass? pent? stilig? rikitg merke? flott rom? etc etc

Det har tidligere vært snakket om at stuekinoer og egne hjemmekinorom skulle ha forskjellige skalaer. Dette er det ikke blitt noe av enda. Men tror dette ville gjort ting litt annerledes. Da kan en skille mer når en gir poeng.

Vet ikke om det løser noen problemer om det opplyses hvem som gir hva poeng.

Det kunne kanskje heller gis poeng for:
    Utstyr
    Rom
    Utseende
    hvordan det er utført
    osv

Snittet av dette ville vært den karakteren en gir.

Eller en kan droppe hele poeng skalaen, og bare ha bildene som inspirasjon.
    Jeg har ihvertfall stor glede av å se på bildene brukerene legger ut.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Karakterene er nok mer en pekepinne på hva folk mener er et bra oppsett mer enn noe annet. Det er hyggelig å se anlegg som har en beskjeden prislapp (sammelignet med visse andre) som allikevel får bra score. Da er det avitt score på basis av oppsett, ryddighet og gode løsninger.
    Det hele er jo ingen konkurranse men en uhøytidelig og fin måte å få tilbakemelding på sitt eget oppsett og hobby.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Er det fordi noen har samme høytalere som en har selv? Samme forsterker? Mye bass? pent? stilig? rikitg merke? flott rom? etc etc

Det har tidligere vært snakket om at stuekinoer og egne hjemmekinorom skulle ha forskjellige skalaer. Dette er det ikke blitt noe av enda. Men tror dette ville gjort ting litt annerledes. Da kan en skille mer når en gir poeng.

Utstyr
    Rom
    Utseende
    hvordan det er utført
    osv

Støtter Tralltrall. Jeg synes også at det er litt synd at det alltid er de ti mest populære kinoene som får den beste plassen.
    det burde jo vert alle de nye anleggene som hele tiden dukker opp som burde få bedre mulighet til å presentere seg.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Få iallefall gjort noe med Topp 10. Siden minHjemmekino/Hifi startet opp har topplisten mer eller mindre stagnert, hadde vært bedre å droppe hele greia, eventuelt gjøre den også tilfeldig, bestående av oppsett med tre eller fire i gjennomsnitt og oppover.

Og for all del, få til et forbud mot produktfoto. Irriterende å klikke seg inn på en profil for å se masse bilder man like godt kan finne i katalogen. Forsåvidt, de er vel strengt tatt forbudt uansett, iogmed at de færreste ber om tillatelse til å bruke dem fra rettighetshaver. Diskusjon rundt privatkopiering slettes, men faktisk piratkopiering er visst tillatt her....

Intermediate Frodo_ sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var en meget interessant tråd! Er egentlig enig med begge deler, både å ha karaktersetningen og å ta den bort.

Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    -Kanskje øke antall min. stemmer for å komme inn på lista, til XX?

-Beholde MinHjemmekino/hifi, men lage en egen katogori for de som er med på lista med karakterer, der kravene for å komme inn i listen med karakterer er strengere (altså et minimumsoppsett, reelle bilder etc.)
    Disse idéene var veldig smarte syns jeg, der du må ha så og så godt snitt for å komme inn på lista med karakter (samtidig som du kan avslå om du ikke vil ha terningkast) og dele de i 2:
    - De uten karakter
    - De med karakter

Er også enig i at man burde kunne sett hvor mange stk som har stemt hva karakter, altså antall 1'ere, antall 2'ere osv. osv.

Men:
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall

Utstyr
    Rom
    Utseende
    hvordan det er utført
    osv

Å ikke ha poengskalaen er jo egentlig like greit også, siden mange stemmer rimelig useriøst i mitt syn vertfall. Slik som: Gir deg 5 bare fordi du har den og den HT. I stede for å sette hele oppsettet i et totalbilde og gi en karakter ifra det slik som tralltrall sier.

Og dette med Stuekino/Stuestereo/Dedikert rom er det jo stor forskjell på og etter min mening bør dette deles opp, uansett om karakterskalaen er der eller ikke.

Dette er da min mening!

Mvh
    Frode

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Einig og med Tralltrall (Tormod). Dela den opp i grupper.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Tormod (Tralltrall) her jeg også. Et snitt av flere kriterier er en bedre løsning enn det systemet som er idag.
    I den ekstreme mengden anlegg som ligger her er det naturlig at topplisten er helt stillestående. Da dette er de eneste kinoene som er synlige her inne vil ingen andre ha noen noen mulighet til å komme inn der.
    Dette er absolutt ingen kritikk av de som ligger på listen, for de er alle sammen meget gjennomførte rom med bra utstyrs-sammensetning. Alle fortjener etter min mening de gode karakterene de har fått.

-Et snitt av 4-5 viktige kriterier med samme vekttall bør avgjøre karakteren fra 1-10
    - Et minimumskrav til aktivitet på forumet målt utifra antall pålogginger i en 3-4 månedersperiode bør avgjøre om en profil i det hele tatt er aktiv. Fyller man ikke kravet legges profilen inaktiv og tidligere karakterer slettes. Man må da gå inn og aktiere profilen igjen, og starte på scratch. Dette vil luke ut de fleste tulleprofilene, + de som ikke lengre bruker disse sidene.
    Skal man ligge på topplisten bør det være et krav at man også bruker forumet aktivt.
    - Og for n`te gang. Del opp MinHjemmekino i fler kategorier så vi får en mer oversiktelig side.

Angående MinHifi så burde det settes krav til at det som ligger der faktisk er 2-kanals anlegg. Jeg har inntrykk av at de fleste der også er surround. Hva er vitsen da?? :?
    -Fjern alle profilene her som faktisk ikke er 2 kanal
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate kinosjef_christian sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Enig med Tormod (Tralltrall) her jeg også. Et snitt av flere kriterier er en bedre løsning enn det systemet som er idag.
    I den ekstreme mengden anlegg som ligger her er det naturlig at topplisten er helt stillestående. Da dette er de eneste kinoene som er synlige her inne vil ingen andre ha noen noen mulighet til å komme inn der.
    Dette er absolutt ingen kritikk av de som ligger på listen, for de er alle sammen meget gjennomførte rom med bra utstyrs-sammensetning. Alle fortjener etter min mening de gode karakterene de har fått.

-Et snitt av 4-5 viktige kriterier med samme vekttall bør avgjøre karakteren fra 1-10
    - Et minimumskrav til aktivitet på forumet målt utifra antall pålogginger i en 3-4 månedersperiode bør avgjøre om en profil i det hele tatt er aktiv. Fyller man ikke kravet legges profilen inaktiv og tidligere karakterer slettes. Man må da gå inn og aktiere profilen igjen, og starte på scratch. Dette vil luke ut de fleste tulleprofilene, + de som ikke lengre bruker disse sidene.
    Skal man ligge på topplisten bør det være et krav at man også bruker forumet aktivt.
    - Og for n`te gang. Del opp MinHjemmekino i fler kategorier så vi får en mer oversiktelig side.

Angående MinHifi så burde det settes krav til at det som ligger der faktisk er 2-kanals anlegg. Jeg har inntrykk av at de fleste der også er surround. Hva er vitsen da?? :?
    -Fjern alle profilene her som faktisk ikke er 2 kanal
    Er helt enig med deg her. :wink:

Anyways.... synes systemet virker litt feil... ser mange som har vanlig budsjetts anlegg som ligger høyt oppe kun pga utseendet. Og ja, selvfølgelig teller utseendet.. men istedet for en samlet karakter kunne det vært at når du ga karakter måtte du gi an utseende messig og en anleggs/kvalitets messig og at gjennomsnittet av de to teller. For er faktisk ganske mange som sitter på topputsyr uten så alt for fint rom som fortjener mer oppmerksomhet. :wink:

Men men.....

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •