Hvor går grensa fra HiFi til hjemmekino?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Newcomer lien sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Hvor går grensa fra HiFi til hjemmekino?

Hei
    Jeg lurer på hva mitt anlegg er. Jeg har anlegget sentrert rundt tven, men bare stereolyd. Jeg bruker det mest til film, men har ingen planer om projektor.
    Jeg har sett noen litt opphissede diskusjoner om folk som ikke følger ettiketten her, og jeg gjorde et forsøk på å søke opp denne infoen, men fint ingen definisjoner. Prøvde å studere anleggene, men fant liksom ingen som havna i min kategori.

Jeg skal snart flytte og vil dokumentere oppbygging av nytt anlegg på minHjemmekino eller minHifi, men da må noen fortelle meg i hvilken avdeling jeg hører hjemme.

Intermediate frdrk sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    666
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hart også lurt litt på detta... kan det være HiFi er stereo høytalere og ikke projektor heller ikke tv eller en liten tv? Hjemmekino er da med projektor eller større tv og surround høytaler system? kan det stemme ca?

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg oppfyller nok kriteriet for lyd, men når jeg sitter og ser film på en 32" crt mangler det litt før jeg kan kalle det en ekte hjemmekino. Når senterhøyttaleren er nesten like bred som tv-skjermen mister man mye av bredden i lydbildet.

Dette mener jeg man helst bør oppfylle før ordet hjemmekino kan brukes:
    -minst 5 kanals lyd (helst med sub) selv om det finnes fronthøytt. som spiller meget dypt
    -Stort bilde fra +/- 70" og oppover
    -Helst dedikert rom, da jeg heller vil kalle stueanlegg for en integrert kino. De dedikerte rommene har den egenskapen at man letter kan stenge resten av verden ute og bli mer oppslukt i filmen akkurat som på en vanlig kino.
    -Mer enn 1 sitteplass. Selv om dette ikke er avgjørende for de tekniske aspektene ved rommet synes jeg likevel at det er viktig, da litt av kinokonseptet er å være flere som samles til filmtitting

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener minHiFi burde bytte navn til minStereo. HiFi sier jo null og niks om verken bruksområde eller antall høyttalere, bare at det er snakk om troverdig gjengivelse.

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begrepet "minHjemmekino" er i mine øyne det man selv definerer som "filmplassen" hjemme. Selvfølgelig skal det være en liten ting ekstra, utenom det naboen har. Surround og større bilde enn 32" er i mine øyne en hjemmekino. Ser du på profilen til Marantz, ser du at han har et veldig godt lydoppsett, men per. i dag har kun et normalt CRT tv. Han sin profil er i mine øyne en fullverdig profil under "Hjemmekino". Hans oppsett slår mange med surroundoppsett og PJ.

Vurder selv, siden det ikke ser ut som det er noen direkte retningslinjer på dette. Har du et vanlig tv og en god stereo, ville jeg nok lagt dette under minHiFi. Dersom du derimot har stor skjerm, og store dypbasspillende høytalere, kan du vurdere å få dem under minHjemmekino.

Slik er iallefall min tankegang, det bør ikke være riktig:wink:

Newcomer lien sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Unhappy

Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Dette mener jeg man helst bør oppfylle før ordet hjemmekino kan brukes:
    -minst 5 kanals lyd (helst med sub) selv om det finnes fronthøytt. som spiller meget dypt
    Hmm.. nope..
    -Stort bilde fra +/- 70" og oppover
    -Helst dedikert rom, da jeg heller vil kalle stueanlegg for en integrert kino. De dedikerte rommene har den egenskapen at man letter kan stenge resten av verden ute og bli mer oppslukt i filmen akkurat som på en vanlig kino.
    På mine 34kvm nå hadde det vært litt vanskelig, og på mine nye 50 blir det ikke mye lettere... :neutral:
    -Mer enn 1 sitteplass. Selv om dette ikke er avgjørende for de tekniske aspektene ved rommet synes jeg likevel at det er viktig, da litt av kinokonseptet er å være flere som samles til filmtitting
    Check! Min fine toseter har helt klart plass til >1. Så det var 1 av 3, litt dårlig og dermed havner mitt anlegg i minHiFi. Noe som jeg heller ikke er helt dus med. Kanskje fordi jeg er oppvokst med at HiFi og HighEnd er nært beslektede begreper, og HighEnd er ikke noe som beskriver mitt anlegg.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk til kid for god ord :grin: Du ligger jo ikke på latsida du heller :wink:
    Jeg vil igjen presisere at dedikert rom er et kriterie som ytterst få (heldiggriser) har mulighet til å oppfylle, men at det setter prikken over i`en når det gjelder å få frem kino-følelsen. Man kommer langt med en bra integrert kino, noe det finnes mange eksempler på her. Om man velger å prioritere bra lyd eller stort bilde er også veldig individuelt. Jeg valgte å jobbe en del med lyden først, da jeg hører en del på musikk. Men det finnes andre igjen som er fornøyd med 5.1 minianlegg til 3000kr og heller vil ha stort bilde.

Om du har planer om å utvide til flere kanaler eller større bilde på sikt, ville jeg opprettet profil på min hjemmekino.
    Når det gjelder opphetede diskusjoner rundt definisjon på min hifi/hjemmekino gjelder det først og fremst folk som er direkte useriøse. Det kan f.eks være:
    -Folk som nesten ikke har bilder eller utstyrliste i det hele tatt og som bruker dette som et tilnærmet chatrom og sender hilsen til andre useriøse.
    -Folk som har 1 bilde av seg selv, en knust tv eller annet tull
    -Noen som utelukkende har tatt produktbilder fra internett. De fleste har i dag tilgang til eller mulighet til å få låne et digitalkamere.
    -Det som laster opp andres hjemmekino (ofte bilder av demo rom fra andre firmaer)
    -Folk som hetser andre medlemmer og slenger dritt til andre.
    Ser du noe sånt kan du kontakte f.eks Lygren eller de andre moderatorene, så får man ryddet opp i slike problemer.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vi definerer vel dette enkelt. anlegg som gjengir musikk er hifi og anlegg som gjengir film er hjemmekino. graden av hifi eller hjemmekino kan sikkert diskuteres
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og for all del: IKKE opprett en konto begge steder for å vise frem samme anlegget.

Newcomer lien sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Og for all del: IKKE opprett en konto begge steder for å vise frem samme anlegget.
    Ingen planer om det nei. Nå er hjemmekinoprofilen påbegynt på http://minhjemmekino.no/lien
    Jeg begynner vel litt utradisjonelt med skisse, siden jeg ikke har flyttet inn i leiligheten hvor den skal stå. Jeg skal passe på å oppdatere den godt underveis, både med kabelsnekring og annet moro. :grin:

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert et godt valg, greie skisser, gleder meg til å følge med :wink:

Newcomer q-sense sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor kan man ikke lage to kontoer? det skader jo ingen.
    Ingen som sier at man MÅ se på begge...

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, men det fyller opp sidene med gjentakelser. Samme grunn som man ikke skal poste masse tråder med samme innhold i flere kategorier for å øke oppslutningen.

Skjønt, dette er vel heller min personlige mening enn noe fra regelverket på forumet, men jeg tror ikke jeg er den eneste som er litt lei av å se halvannet bilde og og en tekst som bare sier "se [den andre siden]". Og hva i all verden er poenget med to kategorier om alt blir dobbelt opp likevel?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Nei, men det fyller opp sidene med gjentakelser. Samme grunn som man ikke skal poste masse tråder med samme innhold i flere kategorier for å øke oppslutningen.

Skjønt, dette er vel heller min personlige mening enn noe fra regelverket på forumet, men jeg tror ikke jeg er den eneste som er litt lei av å se halvannet bilde og og en tekst som bare sier "se [den andre siden]". Og hva i all verden er poenget med to kategorier om alt blir dobbelt opp likevel?
    Helt enig. Enten så har man et stereoanlegg og prioriterer dette, eller så har man et hjemmekinoanlegg og prioriterer dette!

Føler man likevel at man har så rått utstyr at man fortjener en plass begge steder, burde begge profilene være unike, dvs, profilen på min hifi bør da etter min mening kun ha bilder av selve stereo'en, og også kun stereo opplysninger gis. Visa versa på hjemmekino. (Isåfall, kan jeg se poenget med to profiler)

Active Bass Booster sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hm

ett hjemmekino anlegg må bestå av minimum:
    -tv helst 32" eller større
    -Hjemmekinoforsterker
    -2 fronthøytt. 2bakhøytt. sub og senterhøytt.
    -dvd spiller evt. vhs.
    Hifi:
    -en forsterker
    -2 høyttalere
    -lydkilde(cd,pc,radio osv.)
    Samsung 63" Nad 272,B&W 683s2,686s2,htm61s2,asw610.

Newcomer lien sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bass Booster
    ett hjemmekino anlegg må bestå av minimum:
    -tv helst 32" eller større
    -Hjemmekinoforsterker
    -2 fronthøytt. 2bakhøytt. sub og senterhøytt.
    -dvd spiller evt. vhs.
    Hifi:
    -en forsterker
    -2 høyttalere
    -lydkilde(cd,pc,radio osv.)
    Men når du da har 30" LCD-TV, hjemmekinoforsterker, 2 høyttalere og DVD da? Hva er det da? ;-)

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lien
    Men når du da har 30" LCD-TV, hjemmekinoforsterker, 2 høyttalere og DVD da? Hva er det da? ;-)
    Da har du vel et stereoanlegg oppkoplet på en hjemmekinoforsterker med et litet og fint tv. I mine øyne, ikke en hjemmekino pga. mangel på surroundlyd og stort bilde. Har du med tiden tenkt til å oppgradere til flerkanals, siden du først har en hjemmekinoforsterker.. kan jo saken vurderes.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stereo------------------------------Stereo med bilde i midten.
    Da har du 1000 ganger mer actionfylt lyd en på lokalkinon her (lurer på om d faktisk hadde holdt med Mono)

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zen
    Da har du 1000 ganger mer actionfylt lyd en på lokalkinon her (lurer på om d faktisk hadde holdt med Mono)
    Er ikke meninga å være frekk, men er ikke Inderøy i nærheten av Steinkjer? Inderøy, en halvøy et eller annet sted i nærheten? Og hvis du i tillegg er lokal på øya, så ser jeg skummelt for meg kinoens størrelse.... Mulig jeg tar feil:wink:

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har to fronthøyttalere og sub. Dette har jeg hatt i snart 10 år, men du får ikke noen hjemmekinofeeling før du får stort bilde.

Det har ALT å si.

Og ja, jeg hadde 5 kanaler i gamle dager.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •