Teigas hjemmekino | Hvilken dvi kabel?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Active
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    473
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Teigas hjemmekino | Hvilken dvi kabel?

Er vel ca et halvt år siden basillen startet. Da kjøpte pappa en thosiba mt 200 projektør. Planen var at det skulle ta mye lenger tid å komme så langt som jeg er kommet på utstyrs nivået, enn det har tatt.

Håper folk tar seg tid å stikke innom http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/teigas
    Og komme med noen kommentarer til hva de syntes og til hva som kunne vert gjort bedre.

Active
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    473
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I denne uken kom en etterlengtet oppgradering:

Dreamscreen dynagrey 200 cm. En ting er helt sikkert, fytt i ******* for et arbeid å montere :P Men når det var gjort gikk det greitt, fikk lerret opp på veggen, og er veldig fornøyd. Det er en meget stor oppgradering hos meg i forhold til platen jeg tidligere hadde brukt.

Trikset jeg fant ut en måtte bruke, ved hjelp av folk her på forumet var at en ikke måtte feste alle punktene, bare de på midten. Og så dra det over slik at en fikk festet det i alle 4 ramme delene. Da det var festet over alt. Ble det en del mye lettere og feste de resterende. Anbefaler folk å være 2 stk, når det skal strekkes.

Har ikke fått tid å teste så mye enda, men førsteintrykket er bra.

En ny oppgradering på bildesiden er også på vei i posten, kjøpte den på forumet i dag. En denon 2910 dvd spiller med dvi utgang.
    Denne blir sendt i morgen, så skal komme med noen kommentarer anngående denne til helgen tenker jeg.

Legger også med noen før og etter bilder Må si lerret er finere en plate, men det er jo selvsagt alt etter hva en gjør ut av det.

Active
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    473
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har også Denon 2910 kommet inn i min hjemmekino. Ble et stort løft i forhold til Pioneeren.
    Har også kledd 3\4 av rommet med sorte gariner, da jeg ikke fikk lov å male panelen
    Ble et enormt løft med nye gardiner, da jeg nå for mest fokus på lerret, og slipper lys fra lyse panelvegger.

Skal se om eg får lagt opp noen bilder i morgen, vanskelig å ta bra bilder, når det er mørkt. Driver å eksperimenterer med lukke tid, her et greitt et, men det er skjevt.

Active
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    473
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da jeg foreløpig bare har kjørt denon 2910 via Komponent kabel, vurderer jeg å gå til innkjøp av DVI\hdmi. Anngående dette har jeg noen spørsmål jeg håper noen kan hjelpe meg med.

1. Vil jeg oppleve noe stor forskjell på bildet?

2. Bør jeg koble dvd spilleren gjennom reciveren(Denon 3806), eller vil dette svekke signalet eller noe?

3. Dersom ikke gjennom reciver skal jeg da bare kjøre dvi til dvi på pj , eller bør jeg kjøre hdmi i dvd spiller utgang, og dvi inn i pj. (pj har bare dvi ikke hdmi).

4. Er det noen ulikheter mellom hdmi og dvi på bildekvalitet? Veit at hdmi også fører lyd.

Intermediate gix sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teigas
    4. Er det noen ulikheter mellom hdmi og dvi på bildekvalitet? Veit at hdmi også fører lyd.

HDMI egner seg vel til lengre strekk enn DVI slik jeg har oppfattet det, skal du noe over 10 meter, må man iallefall opp i pris på DVI-kabelen uten av det skal gå utover signalkvaliteten.

Active
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    473
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det er en rundt det jeg trenger.. Hvilken kabel kjører du selv?

Newcomer mskjold sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gix
    HDMI egner seg vel til lengre strekk enn DVI slik jeg har oppfattet det, skal du noe over 10 meter, må man iallefall opp i pris på DVI-kabelen uten av det skal gå utover signalkvaliteten.
    Dette er feil etter hva flere har meldt bl.a. her på forumet.
    Praktisk bruk har vist at DVI trolig har større "utgangseffekt" enn HDMI på 2910.

Kjører selv med en 15m Kimber DVI til HDMI på 2910. Fungerer utmerket.

Active
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    473
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bør en da kjøre dvi ut fra 2910 og dvi inn på pj da? for best mulig bilde? Ikke gå gjennom reciver?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det er en rundt det jeg trenger.. Hvilken kabel kjører du selv?

Jeg kjører komponent, men skal også over på DVI selv.

Mvh.
    Andreas

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mskjold
    Dette er feil etter hva flere har meldt bl.a. her på forumet.
    Okey, da har jeg enten lest meg bort, eller blitt feilinformert :-)

Praktisk bruk har vist at DVI trolig har større "utgangseffekt" enn HDMI på 2910.
    Er det slik at ulike spillere og ulike produsenter har forskjellig signalstyrke / "utgangseffekt" fra andre?

Kjører selv med en 15m Kimber DVI til HDMI på 2910. Fungerer utmerket.
    En 15 meter langt Kimber DVI kabel koster 4700 kroner på AVshop.
    Dette underbygger vel kanskje det jeg sier om at man må opp i pris på lange strekk med DVI? Jeg har hverken prøvd det ene eller det andre, men da jeg snart skal bytte til slik kabling selv, trenger jeg råd, og jeg vil ikke bruke så mye penger på en kabel :-)

Mvh.
    Andreas

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det slik at ulike spillere og ulike produsenter har forskjellig signalstyrke / "utgangseffekt" fra andre?
    Vet ikke hvordan det er med andre produsenter, men flere som har testet 2910 melder om mindre problemer med DVI enn HDMI på lange strekk.

En 15 meter langt Kimber DVI kabel koster 4700 kroner på AVshop.
    Dette underbygger vel kanskje det jeg sier om at man må opp i pris på lange strekk med DVI? Jeg har hverken prøvd det ene eller det andre, men da jeg snart skal bytte til slik kabling selv, trenger jeg råd, og jeg vil ikke bruke så mye penger på en kabel :-)
    Gjør det som jeg ikke gjorde: Kjøp en rimelig kabel først på nett og se om denne fungerer. Er den ikke tilfredstillende returnerer du den innen 14 dager. Returretten er der for en grunn. :smile: Supra og Real Cable er begge rimeligere enn Kimber og bør fungere greit.

Supra får du på Eltek og Real Cable på Avshop.no

Bør en da kjøre dvi ut fra 2910 og dvi inn på pj da? for best mulig bilde? Ikke gå gjennom reciver?
    Jeg prøvde med DVI ut og inn på 3806 med HDMI. HDMI ut fra 3806 og inn på Samsung LCD. Fungerte ikke for meg. Fikk bilde 1 av 15 ganger. Vet ikke hvorfor da jeg hadde kabler til å koble rett på TV. Kablene var bare 2m så hadde ikke noe med lengden på disse å gjøre. Mistenker at det kan være et problem med DVI til HDMI gjennom 3806, uten at jeg er sikker på dette. Skulle vært interresant å høre om andre har hatt samme problem.

Uansett, om du ikke trenger video switchingen som er i reciver, så er det ingen grunn til å kjøre gjennom denne. Du sparer en kabel og det blir mindre som kan forstyrre bildet om du tar kabel direkte til pj.

Active
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    473
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face

Tror jeg da går for en dvi - dvi kabel på 12 meter, og tester først. Dersom det er sant det folk sier? At det blir best med dvi ut fra denon 2910 , så kjører jeg den rett i Mt 200`en , da den bare har dvi inn , ikke hdmi.

Men litt usikker på hvilket merke jeg skal kjøpe og hvor det selger dette?
    Den må være 12 meter, takle 720p og 1080i og ikke koste noe særlig mer en 1400 kr.

Active
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    473
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle helst hatt svar i kveld Bestille slik at den blir sendt i morgen (hater å vente)

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    12m DVI koster. Noe av det rimeligere og bedre er Supra hos Eltek. www.dynabel.no

Vare nr : SU4627

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •