Hjemme kino vs Kino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 12 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 227
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemme kino vs Kino

jeg synes nå at Kino på byen har blitt så dårlig at det faktisk er råere å sitte hjemme og se filmene der..
    det kinoen i oslo har å tilby er litt små stressende lyd og flabrette bilde kvalitet. Hjemme kino er da klart best mener nå jeg i lyd messig og bilde messig. BLI HJEMME og last ned filmen, brenn på dvd og start å pop pocorn siden her blir det ikke noe mer Kino på Byen :P

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, dette samsvarer vel ikke helt med forumets retningslinjer..:roll:

...og last ned filmen, brenn på dvd...
    Ellers er jeg enig i at kino er best hjemme når det gjelder lyd og bilde. Atmosfæren er det derimot ikke alltid så enkelt å få til hjemme. Det er noe med det sosiale når man går på kino ute.

Newcomer matsa_bergen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis det er kvalitet du er ute etter, så er vel nedlastet materiale ikke å anbefale

Jeg trives best med samlinga i hylle, kjøpt online kanskje, men likefullt original

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det skal vel godt gjøres å få like bra bilde hjemme som kino, umulig med bare dvd vil jeg tro. video-reelene på kino veier normalt 60kg elns

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Film er best på hjemmekino ,men kun hvis man får med seg de samme kameratene..

Visse ganger er det morsomt å dra på kino. Når den nye Startrekfilmen kommer så skal jeg garantert på kino. Hvis jeg husker rett så har jeg ikke vært på kino siden Kill bill vol2 eller Van Helsing. Husker ikke i hvilken rekkefølge det var. Det er bedre bilde på hjemmekino ,mer detaljert lyd og mer voldsom lyd (hvis man har en god sub).

Eneste grunnen til å dra på kino er det sosiale. Uten tvil.
    Jeg kopierer mine DVDplater som en sikkerhetskopi og det blir absolutt ikke gal kvalitet.. Da må man selvfølgelig laste ned DVD-r og ikke DivX\Xvid\Mpeg2 med lav bitrate

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig !

Det skal komprimeres ganske mye før en legger merke til kvalitetstap !

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FallenA
    Enig !

Det skal komprimeres ganske mye før en legger merke til kvalitetstap !
    Det forteller vel egentlig mer om hvor bra hjemmekino du sitter med det

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Det forteller vel egentlig mer om hvor bra hjemmekino du sitter med det
    :LOL:

Det jeg mener er at dersom en kutter vekk allt unødvendig på backupen, og komprimerer til 85% kvalitet, så skal det mye til å irritere seg over komprimeringsfeil.
    Dersom en derimot velger å ta backup på hele dvden, og velger 60 - 70% kvalitet vil en nok irritere seg over digitale artifakter, og komprimeringsfeil dersom en blåser det opp på lerretet.

Forøvrig har jegikke fått noe klager på kinoen min så langt :lol:

Jeg foretrekker uansett originalen, bare så det er sagt !!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hjemmekino vs Kino

Hmm, kan nesten ikke sammenlignes. Er en helt spesiell atmosfære på kino'n. Hvis du f.eks er å ser en skrekkfilm blir det en annen opplevelse når alle som sitter rundt deg plutselig skvetter i og det går et rykk gjennom hele seteraden. Dette gjør filmopplevelsen mye mer intens syns nå jeg. også morsomt og se andre sune uttrykk når filmens heftigste bass scene slår inn. Som nevnt tidligere er halve morroa med kino det sosiale. En ting som er sikkert er at det funker som regel bedre å ta med date'n på kino i stedet for hjem til hjemmekino'n de første gangene

Når det gjelder lyd og bilde skal jeg vel være enig at det er like gromt hjemme. Men jeg synes lyden som blir i et så stort rom som på en kino blir noe for seg selv. Å den dype passen som slår opp gjennom sete radene. Den bassen har ikke jeg sjangs til å matche i hvertfall. Men får du samlet vennegjengen, så er det like greit å snurre film hjemme.. (blir som oftest billigere også)

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kino er egentlig mindre sosialt enn hjemmekino, man kan ikke prate underveis om filmens handling, kan ikke sette på pause for å hente noe fra kjøkkenet...stressende omgivelser osv.
    dyrt er det også, 85kr her i byen på en ganske avleggs kinosal. +bensin etc.
    de penga bruker jeg heller på drikke i helgene

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bedre lyd hjemme

Det er ingen tvil om at lyd og bildekvalitet kan være bedre i en hjemmekino. Men det forutsetter bra lyd og bildeutstyr, og et stort og egnet rom. Grunnen til at du kan få bedre lyd hjemme, er fordi kinoene konsentrerer seg om å kjøpe billig lydutstyr med mye trykk. 80 % av kinoene her i landet, var for noen få år siden utstyrt med jbl høyttalere. Har de siste årene fått konkurranse av et annet merke fra amerika som jeg har glemt navnet på. Disse høyttalerne kan best sammenlignes med CV, som jeg selv synes bare egner seg til å spille bass. Hos min arbeidsgiver, utstyrte vi en liten kinosal med lydustyr fra jbl som var thx spesifisert. Høyttalerne for hele salen kostet 15000 mindre enn mine fronthøyttalere (kef referance 3). Sier seg selv at dette ikke er noe gode høyttalere. Veldig få av kinoene bruker gode kabler, som oftest kabler som ikke engang er merket av fabrikant. Selv colosseum bruker jbl høyttalere, men har brukt gode kabler for å få salen thx spesifisert. Når det gjelder bildet, er det veldig stor forskjell fra kino til kino. De fleste kinoene er utstyrt med eldre maskiner fra cinemameccanica (victoria 5 og 7), ernemann osv. med mekanisk fremrykking. Som muligens gir litt dårlig bilde i større saler. I de senere årene er det kommet kinomaskiner bl.a fra kinoton, som har elektronisk fremrykking. Og som gir et så godt bilde, at man skal ha veldig bra utstyr hjemme. For i det hele tatt ha tilnærmet like god kvalitet. Men det er også veldig stor forskjell på bildekvaliteten på filmene, som kinoene rundt her i landet mottar fra filmleverandørene. Enten er filmene spillt inn med dårlig filmutstyr, eller så har produsenten gjort en dårlig jobb. Så når man som oftest synes bildet er dårlig, så er det faktisk dårlig bilde på filmen. Men som andre har nevnt tidligere, så er det nesten umulig å konkurrere med romfølelsen fra en kino. Og det sosiale, hvis man ikke har gjort som Cinemax her på forumet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er at på kino så kan du ikke stå og hyle til skjermen i frustrasjon over syltynt plot og andre "morsomheter".
    Vel.. du kan, men jeg prøver å ikke gjøre det for ofte.. :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kino er som sagt sosialt. men det er så mye råere å sitte hjemme og føle bassen langt opp i brystet når maskin gevær går løs.
    Skjønner egentlig ikke hvorfor Kinoene i norge ikke satser på kvalitet? koster jo 80 kr pr pers for å komme inn.. havner jo opp i noen deilige summer etterhvert.. koster vel da ikke så mye å ta vekk popcorne etter folk er ferdige ? en rumperister pr sete, det hadde vært rått hehe

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, det koster alt noen millioner å bygge en kino... Det er ofte tapsprosjekt i store deler av landet som blir subsidiert av den lokale kommunen. Dvs de bygges og drives av kommunen. Det er greit nok, men det å oppgradere en kino er heller ikke gratis. Så da blir det et spm om hvor mange som vil komme hvis kinoen er den beste i landet, og hvor mange som vil komme med dagens standard. Er det ikke store forskjeller så vil man nok la det være slik som det er.

Når det gjelder lydnivå så er det volumkontroll på de fleste kinoer... Det kommer ofte an på operatøren og regler som kinoen har satt hvor høyt disse spiller. Hvis du synes det er for lavt så får du si i fra etter at filmen er ferdig. Så kanskje de øker lyden litt neste gang..

Mange av de nyeste kinosalene holder meget høy standard. I allefall de jeg har vært på. Dette gjelder også lokalkinoer. Men det finnes en rekke eksempler på dårlige kinosaler. Et eksempel er den på Skjold Men som sagt dette er et spm om penger og prioriteringer innad i kommuner ( i allefall litt desentraliserte strøk). I sentrale strøk finnes det som regel en kino av grei kvalitet i nærområdet.

Mvh

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Film er BEST på kino (35mm)

Utroolig mye naivt pjatt her til "proff" forum å være...

På kino benyttes 35 mm film, hvis man ser på oppløsning isolert så har 35mm film opptil 16 ganger så høy oppløsning som DVD, (DVD leverer på en GOD dag opptill 576x768 bilde punkter KRAFTIG komprimert med Mpeg2 (0,4 Megapixler), et godt eksponert 35 mm leverer tilsvarende 2000x3560 pixler UKOMPRIMERT (7 Megapixler) Hva slags prosjektor som benyttes har minimal betydning (for bildet), det er filmen som går gjennom prosjektoren som bestemmer kvaliteten.

Film kan gjengi farger som du bare kan drømme om i en hjemmekino, TV systemet aksepterer ikke verdiene.... (Jeg jobber med reklamefilm i etterarbeid og sliter med disse grensene daglig) Se spesielt på intense rødfarger og blåfarger, disse får du ikke i din hjemmekino.

George Lucas har filmet Star Wars digitalt, men selv med det heftigste utstyret han har til disposisjon kommer han ikke opp i mer enn 4 Megapixler.

Arriflex er en av verdens største produsenter av 35mm filmkameraer (Panavisions erkekonkurrent) deres digitale svar på 35 mm er et kamera som filmer 20 Megapixler, 25 bilder i sekundet... for de som er inne i tall og fotoformater så forstår man kjapt hvilke ENORME mengder data som skal lagres. Dette er mao. fremtidens kinosystem, men det er tvilsomt om man går bort fra 35mm på produksjonssiden på 10 år enda.

På kino i Oslo vises reklamefilmene via Digibeta videoformat, dette er 576x768 pixler UKOMPRIMERT (Husk at DVD komprimerer KRAFTIG), neste gang du går på kino i Oslo, se hvor utrooolig elendig bildekaliteten er på reklamfilmen kontra hovedfilmen!

I tillegg er det flere og flere kinoer i de større byene THX sertifisert, dette betyr ikke at de har kjøpt anlegg til 10.000 kroner på HI-Fi klubben... For å få THX sertifikat skal George Lucas´ menn godkjenne alle trinn i byggeprosessen, materialvalg mm...
    Lyden er dog det eneste man kan få "bedre" hjemme, da den i motsetning til bildet leveres i tilnærmet like god kvalitet som på kino. Hjemme kan man dermed tilpasse lyden ens egen smak/økonomi.

Så film er nok best på kino, i overskuelig fremtid, men at det føles bedre hjemme etter store investeringer både i tid og penger... det kan jeg være med på!

Det som er synd med den digitale "revolusjonen" på kino, er at man går NED i kvalitet, man aksepterer dårligere løsninger fordi de er digitale.
    Teknikken vil innhente 35 mm film, og etter mine ønsker jo før jo heller - men da må de nye løsningene være BEDRE - IKKE dårligere!!!!

Vær klar over at DVD sammenlignet med film er som å sammenlikne en gammal Lada med en topptrimmet Formel 1 bil (eller noe sånt).. det blir patetisk....

(redigert for skrivefeil)

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, noen har ikke sett en godt utstyrt hjemmekino skjønner jeg. Du kan ikke sammelikne oppløsning heller, for det er faktisk litt forskjell på, avstand til, og størrelse på lerretet.
    Hvis du tror du kan oppnå bilde- eller lydkvaliteten jeg har hjemme, på en offentlig kino i Oslo, da er du naiv. Du er velkommen til å sammenlikne.

At potensialet i 35mm film er større, det er vel alle enige i. Synd potenialet ikke utnyttes i offentlige kinoer.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gorm har et meget sterkt poeng her - noe sikkert svært mange er enige i.

La gå at DVD er et komprimert medie. Likevel er det fordelaktig at du selv er herre over kalibreringen av hjemmekinoen. For i "bortekinoen" syndes det enormt når det kommer til hvordan kundene behandles ifht. bilde- og lydkalibrering. Hvem av oss har vel ikke opplevd ruller som fremvises grøtete? Dette er ofte medvirkende årsaker til at mange får øynene opp for hjemmekino.

Er man to personer i dag (eksempelvis ektepar), kommer man billigere unna med å kjøpe en DVD fremfor å gå på kino.

Og hvor er "sweet spot" i en kinosal? Dersom den kunne vært spesifisert - da ville prisen på disse få plassene også kunne vært satt høyere enn ordinært....

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Du kan ikke sammelikne oppløsning heller, for det er faktisk litt forskjell på, avstand til, og størrelse på lerretet.
    Dette må du utdype...
    Sist jeg sjekket var synet mitt langt bedre enn 0,4 Megapixler... Dessuten kan jeg skille blåtoer og rødtoner langt bedre enn det 35mm film kan gjengi, for ikke å snakke om det stakkarslige man får ut av en DVD.
    Vi snakker 16 ganger´n her kamerat!

At kinoene tidvis har slitte kopier er synd, dette problemet var dog mye større for 10 år siden, nå utgis filmer oftere og oftere parallelt over hele verden, med friske kopier.

Dagens TV standard enten den er PAL eller NTSC er så dårlig at i trykket form kan ikke bildene gjengis større enn 5x7 cm før det ser ut som crap, hvordan kan dette kan se BRA ut i en hjemmekino er et mysterium for meg...

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke alle forunt å ha egen filmfremviser i heimen. Ei heller bruke masse penger på komplette filmruller i 35mm.

Poenget her er vel å ta tak i det man har, og med best mulig utstyr hente frem det beste fra DVD-en - noe Gorm har all mulig autoritet - og ikke minst utstyr - til å gjøre... ;-)

Selv kan jeg ikke påstå at kinoer gjør sitt aller ytterste for å "please" sine kunder.

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En filmkopi koster fra 50.000 og oppover avhengi av lengden, og du får ikke kjøpt dem lovlig heller...

Poenget er at film ER best på kino.
    Gorm har sikkert det råeste utstyret penger kan kjøpe men han kan ikke kjøpe 35 mm filmkvalitet, han kan kanskje tro at han kan det... men selv ikke blue-ray/hd-dvd vil levere varene like bra som 35mm på kino.

Jeg har ikke noe imot hjemmekino, skal bygge selv, men jeg har MYE imot at folk tror at DVD kan matche 35mm, for å tro det er som å tro på julenissen - og dette kan jeg en del om! (ikke julenissen altså, men film :P )

Side 1 av 12 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Hjemme kino anlegg oppgradering?
    By tuw in forum Generell video
    Svar: 9
    Siste melding: 07-17-2005, 20:38
  2. nye høgtalere til hjemme kino
    By D-rex in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 10
    Siste melding: 07-05-2005, 13:19
  3. Hjelp..Noen som har Avlight hjemme kino annlegg?Trenger litt
    By Avlightt6000 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 12
    Siste melding: 12-13-2004, 16:16
  4. min første hjemme kino
    By svingen in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 0
    Siste melding: 10-02-2004, 23:38
  5. Min hjemme kino
    By klingal in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 8
    Siste melding: 07-17-2003, 21:51

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •