Hjemme kino vs Kino - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 12 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 227
    Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    lokalkinoen hos flere av dere må være utrolig dårlig. kan aldri i min fantasi forestille meg en dvdspiller og hjemmeprosjektor som kan komme i nærheten av kino.
    oppløsningen er så dårlig i forhold at det er latterlig. skavankene til dvd kan ses på en standard 32" tommer tv jo. selv tvsendinger er teoretisk bedre. 576 (pal) 480 (ntsc) mot 625 bildelinjer.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eirik73
    Jeg snakker ikke om "potensialet", jeg snakker om bildekvalitet under vanlige forhold
    Jeg eier foreløpig ikke en hjemmekino. Jeg har frekventert kinoer over hele landet som en vanlig kinobesøkende, og har i tillegg sett et begrenset utvalg av skikkelig oppsatte hjemmekinoer.

For meg er det helt klart: En virkelig godt oppsatt hjemmekino gir en bedre totalopplevelse enn den generelle kinoopplevelsen i store kinosaler. Det er ett unntak, og det er når filmen som vises i en kinosal er relativt fersk, når fremvisningsutstyret er rengjort og vedlikeholdt, når lyden er kalibrert riktig og dimensjonert til å fylle salen med lyd, når publikum ikke bråker unødig, når jeg har fått salens beste sete, når filmen er i fokus og bildet er rent, når unødig lys andre steder i salen ikke distraherer (som opplyste nødutgang-skilt etc) og når kinorommet ikke skjemmes av romartifakter. Det er sjelden alt dette klaffer på en gang.
    Fordelene med hjemmekino er at man selv har full kontroll over alt annet enn selve kildematerialet:
    * Man kan optimalisere filmvisningen for en bestemt film med hensyn på fargebalanse, lysutbytte, hvitbalanse, kontrast etc.
    * Man har ikke ekstra vinduer mellom fremviser og lerret som kan ulne til bildet.
    * Man kan ha full lyskontroll uten skjemmende lys fra nødutgangskilt, radmarkører og strølys fra fremviserrommet.
    * Filmen kan stilles perfekt skarpt (overraskende ofte må publikum rope "still skarpt" for å i det hele tatt få lesbar teksting).
    * Man kan velge vekk teksting.
    * Man sitter alltid i sweet spot.
    * Man kan stille lyden etter smak.
    * Man får perfekt lydbilde i der man sitter (visste du at det kun er få seter i Colosseum som faktisk oppfyller THX-sertifiseringens krav til lydkvalitet?)
    * Man slipper den hule romlyden som ofte finnes i kinosaler.
    * Man kan nyte medbrakt (ja, jeg vet de har vinservering på Gimle, men det er et unntak) og pizza til filmen.

Så får det heller være at potensialet i 35mm-filmen er bedre oppløsning. Jeg opplever ofte at kinobildet er:
    * Ute av fokus
    * Har støy
    * Har mangelfull kontrast/sortnivå

Når det gjelder komprimering, så vet jeg å verdsette profesjonell perfeksjonisme, men det er ikke til å komme unna at komprimeringen som benyttes på godt, digitalt HD-materiale er svært bra, noe profesjonelle analyser av detaljer i bildet bekrefter. DVD vil selvfølgelig ha svakheter, men gode DVD-utgivelser, som f.eks. LOTR Extended versjoner der filmen er fordelt over 2 DVDer (uten tilleggsmateriale) med minimering av komprimering og dermed øket bitrate, har svært lite synlige komprimeringsartifakter. Alle som har bedrevet digital fotografering vet at et bilde kan komprimeres ganske mye i lagringsmessig størrelse uten åpenbart synlige tap, og når bildene flimrer forbi med 25 i sekundet skal man være svært kritisk for å i det hele tatt kunne sette fingeren på noe. Den største begrensningen er oppløsningen i DVD-mediet.

Vil den profesjonelle hevde at overføringen av film mellom analoge kopier er eksakt? I så fall vil det jo ikke være noe problem å lage en kopi av en kopi av en kopi (ad infinitum) uten å få forringelse i form av bildestøy, linseartifakter etc. Jeg mener bestemt at alle kopier av analog film til analog film vil ha en viss forringelse som øker med slitasje, og at selv om denne forringelsen av natur er annerledes enn komprimeringsforringelse, så er det ikke åpenbart for meg at analoge kopier skal være uten forringelse i forhold til den originale master-filmen. Sånn sett synes jeg at komprimert vs ukomprimert-argumentet faller uten at man samtidig snakker om hvor mye komprimering det er snakk om.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    lokalkinoen hos flere av dere må være utrolig dårlig. kan aldri i min fantasi forestille meg en dvdspiller og hjemmeprosjektor som kan komme i nærheten av kino.
    oppløsningen er så dårlig i forhold at det er latterlig. skavankene til dvd kan ses på en standard 32" tommer tv jo. selv tvsendinger er teoretisk bedre. 576 (pal) 480 (ntsc) mot 625 bildelinjer.
    Du må ha sinnsyke mottaksforhold på TVen din. Jeg får de desidert beste TV-bildene fra digital parabol, og de er igjen mye mer komprimert enn en god DVD.
    Den fordelen vanlige TV-sendinger måtte ha er definitivt kun av teoretisk interesse. Broadcast-bilder sendt analogt har jeg aldri sett helt støyfritt.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner meg overhodet ikke igjen. Det må da være usedvanlig dårlige kinoer dere har vært på, er dette et østlandsfenomen eller?
    Kan hende man en sjelden gang er uheldig, men det får da være grenser for sutring. Virker mere for meg som om at man har lagt hele sjela si i hjemmekinoen, og pengepungen likeså, også må dette forsvares på en for meg rar måte. Ingen tvil om at hjemmekino er bra, veldig bra, og kanskje bra nok. MEN film er som sagt best på kino. :grin:

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sherlock, eirik73. Kan dere kommentere roffes argumenter? Mener dere det han sier er bare tull? Greit nok at dere synes film er best på kino og at 35mm er bedre oppløst enn DVD, men kom gjerne med noen flere momenter her. Å snakke om placebo grunnet pengebruk blir litt for smålig.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sherlock
    MEN film er som sagt best på kino. :grin:
    På ingen måte.

Film er best hjemme hos meg selv - liggende på sofa med en cognac og cigar til.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får neppe noen bedre synsopplevelse av cognacen da..... :-P

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner meg overhodet ikke igjen. Det må da være usedvanlig dårlige kinoer dere har vært på, er dette et østlandsfenomen eller?
    Kan hende man en sjelden gang er uheldig, men det får da være grenser for sutring. Virker mere for meg som om at man har lagt hele sjela si i hjemmekinoen, og pengepungen likeså, også må dette forsvares på en for meg rar måte. Ingen tvil om at hjemmekino er bra, veldig bra, og kanskje bra nok. MEN film er som sagt best på kino. :grin:
    Denne preller vel i grunnen av på meg, siden jeg ikke har noen hjemmekino ennå.
    Det gamle utsagnet om at film er best på kino er nettopp: ... Gammelt.
    Jeg vil definitivt hevde at moderne hjemmekinoer med en viss kvalitet bør INKLUDERES i utsagnet. Altså: Film er best på kino, inkludert hjemmekino.

Vi sutrer da virkelig ikke. Det er en glede at kvalitet/pris-faktoren på hjemmekinoutstyr er blitt så høy at hjemmekino er blitt et godt alternativ til kino. Det er dessuten en faktor som ikke er nevnt her: Friheten til å se film når man vil. Men det blir litt på siden av diskusjonen, som dreier seg om kvalitet på selve opplevelsen.

Det er jo greit at preferansene er ulike, og det er et par ting hjemmekinoen ikke kan matche, nemlig det sosiale ved å se en film sammen med mange andre, og et lerret som er "larger than life". Jeg er i så måte uenig i at fylningsgraden på synsfeltet er alt, selv om det har mye å si for opplevd oppløsning. Avstanden til lerretet gjør nemlig at øyet i en kinosal fokuserer på lenger avstand. Det er en vesentlig forskjell, men hva man foretrekker er jo en smakssak.

Når det gjelder dårlige kinoer, så er det ikke slik at alle ulempene som kan inntreffe i en kinosal inntreffer på samme tid. Men ullent bilde kombinert med dårlig sortnivå er for meg gjengangere, og da blir oppløsningen litt underordnet. Og det er uhyre sjelden jeg får sweet spot-stolen...

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Det skal jo også taes med at den gjengse kinoganger som ikke har hjemmekino ofte ikke er trent til å se og oppdage "feil" og svakheter i bildet.
    Husker for noen uker siden da jeg gikk inn i en butikk med en kollega.
    Vi gikk mot flatskjermene, og han skrøt av hvor godt bildet var på de.
    5 minutter etterpå hadde jeg pekt og forklart på et par detaljer han skulle kikke etter, og da kunne han vurderer skjermene på en annen måte, og konklusjonene våre ble mer entydig om hvilke som var bra og hvilke som var dårlig.

For en som ikke er kjent med et solid bilde og vet hvordan det skal se ut, er det lett å bli imponert av det "STORE" bildet på kinoen.
    For en som har hundrevis av timer i en hjemmekino hvor en oppgraderer, tweaker og søker mot bildeperfeksjon, så har vi mye lettere for å ta en bedømmelse av det bildet vi blir servert.

Man kan kjøre rundt i leiebiler halve livet sitt, men jeg tror nok en racingfører lettere kan definere hvilke biler som har hvilke hvilke kjøreegenskaper og egner seg best.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så ut ifra deres oppfatning så lager filmprodusentene sin filmer med utstyr som er så kostbart at det holder, for å tekke hjemmekinomarkedet. Jeg ler meg ihjæl.....Deres påstander faller på sin urimelighet.Se film der hvor de har kinoer slik kino skal være, og siden det ikke finnes i deres nærmiljø så reis dit hvor de har det, mange byer i Norge.
    Gutta i feks i Hollywood har jo ikke peiling på hva de driver med, som lager film for kino som har så dårlig kvalitet i forhold til projektoren hjemme.
    Huff huff huff dette er latterlig.
    Synes at dette er blitt forklart så utdypende i denne tråden, at mynten neppe aldri vil falle ned hos ihugga hifi entusiaster.
    Men trives man med hjemmekinoen sin, hvilket jeg også gjør, så er jo det bra.
    Jeg mener å ha mer enn godt nok anlegg selv, men vet at det vil aldri nå opp til kinokvalitet, derav navnet kino og ikke hjemmekino.

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så ut ifra deres oppfatning så lager filmprodusentene sin filmer med utstyr som er så kostbart at det holder, for å tekke hjemmekinomarkedet. Jeg ler meg ihjæl.....Deres påstander faller på sin urimelighet.Se film der hvor de har kinoer slik kino skal være, og siden det ikke finnes i deres nærmiljø så reis dit hvor de har det, mange byer i Norge.
    Gutta i feks i Hollywood har jo ikke peiling på hva de driver med, som lager film for kino som har så dårlig kvalitet i forhold til projektoren hjemme.
    Huff huff huff dette er latterlig.
    Synes at dette er blitt forklart så utdypende i denne tråden, at mynten neppe aldri vil falle ned hos ihugga hifi entusiaster.
    Men trives man med hjemmekinoen sin, hvilket jeg også gjør, så er jo det bra.
    Jeg mener å ha mer enn godt nok anlegg selv, men vet at det vil aldri nå opp til kinokvalitet, derav navnet kino og ikke hjemmekino.
    Tenkte jeg skulle plukke dette innlegget, (og andre), fra hverandre og arrestere Sherlocken på en rekke punkter, men fant ut at det taler utmerket for seg selv. Nå har jeg sagt det iallefall.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og så........

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du argumenterer som en femåring/religiøs fanatiker/selger. Skriv ned punktvis hva som gjør kino bedre enn hjemmekino, så det går an å ta deg alvorlig.

Det eneste du sier i forrige innlegg (riktignok over mange linjer) er at "gutta i Hollywood" lager film for kino og ikke for hjemmekino, dermed må kino være best. Er det et godt argument?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde de skulle lagd filmen etter malen til dagens hjemmekinoteknologi, så hadde de kunnet spart seg en formue da de ikke har behøvd leve opp til den kvaliteten på oppløsningen som idag er gjeldene. Tror neppe de legger lista si på dette nivået. Det var det jeg mente.
    Jeg er overhodet ikke fanatiker, men erkjenner fakta selv om de kan være vonde å svelge.
    Mange har skrevet om dårlige opplevelser på kino, ser bort ifra fjortiser som skravler folk som lukter (man kan ha en kompis som lukter på besøk i hjemmekinoen å ), grisete lokale osv, men kun på det rent tekniske og da mener jeg at det må være utrolig dårlige kinoer man har besøkt.
    Prøv feks Nova i Trondheim (THX-salen) eller Luksus-salen i Stavanger. De er utrolig bra, og skulle det være noe galt med bilde/lyd så husk å klag, det er det få som er flinke til.
    Jeg synes hjemmekino er helt topp, og kvaliteten den er bra den å, men JEG synes ikke at det lever opp til den kvaliteten som er på KINO.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem hevder at film er laget for DVD-mediet? Det er bare du som gjentatte ganger har påpekt at det ikke er det.

Jeg har aldri vært i Trondheim eller Stavanger, men samtlige Oslokinoer har svært ofte over dårligere sortnivå enn det jeg klarer med en BenQ PE5120, som er den billigste akseptable hjemmekinoprojektoren på markedet. Skal ikke utelukkes at dette skyldes for mye lys i salen. Særlig mindre saler sliter med digre grønne lamper rett ved lerretet, og da får det heller være at 35 mm er teoretisk knall. Men dette er allerede sagt. Jeg utfordrer som sagt deg og/eller Eirik til å bestride de bildemessige ankepunktene roffe nevner ovenfor.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    I Bergen er det tatt et tilbakeskritt.
    Forum er lagt ned, og nye Mangus Barfot-kinoen er dårligere enn KP1 og KP5.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roffes ankepunkter føler jeg er utdypet altfor mange ganger tidligere i tråden, les innleggene til Eirik73 (alle innleggene) så synes jeg at han beskriver fakta på en glimrende måte. Nok en gang, prøv en skikkelig kino, enten de som er nevnt eller en i Oslo ( det må da finnes en kino med respekt for seg selv i hovedstaden). Det du nevner om kontraster og billigste projektor høres litt tvilsomt ut. Kanskje klinkekulene behøver kalibrering ?
    Blir aldri enig uansett, så det viktigste må bli at man får være fornøyd med det man selv liker best. :grin:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roffes ankepunkter føler jeg er utdypet altfor mange ganger tidligere i tråden, les innleggene til Eirik73 (alle innleggene) så synes jeg at han beskriver fakta på en glimrende måte. Nok en gang, prøv en skikkelig kino, enten de som er nevnt eller en i Oslo ( det må da finnes en kino med respekt for seg selv i hovedstaden).
    Hva er det du snakker om? Jeg har forsøkt de fleste kinoene i Oslo, inkludert Colosseum (som imponerer stort rett og slett fordi lerretet er så enormt). Jeg er relativt ofte på kino i Fredrikstad, der alle saler er nye, THX-sertifiserte og bestykket med temmelig nytt utstyr. Jeg var i Trondheim da de bygget Nova, en av de første THX-sertifiserte salene i Norge.

Jeg regner definitivt mange av disse som gode kinoer, og har hatt gode kinoopplevelser der. Men selv i disse salene opplever jeg sløv kinovisning og dårlige seter. Bare forsøk å få siste premierebillett på Colosseum, så du havner nederst på ytterkanten. Man får faktisk problemer med å holde hele bildet i fokus samtidig. Og for å gjenta meg selv, siden ingen kommer med gode motargumenter: Bilde ute av fokus, bilde gjennom tilsmussede ruter og linser, bilde fra slitt film er ting man påtreffer alt for ofte i analog visning av film i kinosaler.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hva er det du snakker om?
    Har aldri erfart det samme som deg på Nova kino i Trondheim, og aldri i Luksus-salen i Stavanger som antageligvis er noe av det bedre, om ikke den beste kinosalen i Norge. Oslo har jeg ingen erfaring med, var på kino for ca 25 år siden i Oslo og regner ikke med det besøket. Hvis kino opplevelsen er så dårlig i hovedstaden så skuffer det meg å høre.Trodde alt var så topp i Tigerstaden, og at de var ute med alt det "hotte" først.
    Men har du noen gang klaget etterpå? Folk har altfor lett for å snakke dritt uten en gang å sagt ifra. Høres ut som om du har sett film på kino gjennom duggete briller, og da må du ihvertfall henvende deg til de rette personene slik at blir klar over situasjonen.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hva er det du snakker om?
    Har aldri erfart det samme som deg på Nova kino i Trondheim, og aldri i Luksus-salen i Stavanger som antageligvis er noe av det bedre, om ikke den beste kinosalen i Norge. Oslo har jeg ingen erfaring med, var på kino for ca 25 år siden i Oslo og regner ikke med det besøket. Hvis kino opplevelsen er så dårlig i hovedstaden så skuffer det meg å høre.Trodde alt var så topp i Tigerstaden, og at de var ute med alt det "hotte" først.
    Men har du noen gang klaget etterpå? Folk har altfor lett for å snakke dritt uten en gang å sagt ifra. Høres ut som om du har sett film på kino gjennom duggete briller, og da må du ihvertfall henvende deg til de rette personene slik at blir klar over situasjonen.
    Å latterliggjøre andre er dårlig argumentasjonsteknikk. Jeg bruker ikke briller, og din mangel på respekt for meddebattanter gjør at jeg avslutter diskusjonen her.

Side 9 av 12 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 SisteSiste

Lignende tråder

1. Hjemme kino anlegg oppgradering?
    By tuw in forum Generell video
    Svar: 9
    Siste melding: 07-17-2005, 20:38
  2. nye høgtalere til hjemme kino
    By D-rex in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 10
    Siste melding: 07-05-2005, 13:19
  3. Hjelp..Noen som har Avlight hjemme kino annlegg?Trenger litt
    By Avlightt6000 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 12
    Siste melding: 12-13-2004, 16:16
  4. min første hjemme kino
    By svingen in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 0
    Siste melding: 10-02-2004, 23:38
  5. Min hjemme kino
    By klingal in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 8
    Siste melding: 07-17-2003, 21:51

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •