Hjemme kino vs Kino - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 12 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 227
    Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Enig med wotg. Eirik, du kan messe så mye du vil om kvaliteten på 35mm, men ingen av Oslo-kinoene demonstrerer dette særlig bra.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig morsomt å se hvor teknisk en diskusjon kan bli. Mange som "viser muskler" med store, kompliserte ord. Jeg har selv en såkalt "budsjett hjemmekino" så for min del blir nok kino opplevelsen bedre. Bedre lyd og bilde, og så er det jo atmosfæren på kino som jeg liker godt, med mindre fulle folk, knisende fjortiser eller idioter som bruker 2 minutter på å skjønne en vits og ler hysterisk når det er helt stille (disse individene har alltid en fryktelig irriterende latter også).

Men så fikk jeg nylig demonstrert "High End" hjemmekino (Akto som for tiden er nr 1 på min hjemmekino) og jeg kunne ikke bli noe annet enn imponert Spesielt lyden var bedre enn jeg noensinne har opplevd på kino. Det var detaljer i lyden som jeg aldri har hørt på noen kino og en bass som var i stand til å flytte så mye luft at lyden av ens egen stemme ble delvis oppløst av trykkbølgene 8-) . Et velkalibrert bilde på et skikkelig lerret ga også kjempefine bilder.

Kinoer har til sammenlikning veldig variabel kvalitet og det er ganske få som har skikkelig kalibrert bilde og lyd. Etter utallige tekniske innlegg fra Eirik73 skal jeg ikke si noe på potensialet til 35mm film, det er bare så synd at bare noen få kinoer utnytter det...
    Lyden er stort sett litt for høy og skarp for min smak.

Konklusjon
    Fordeler/Ulemper med Kino
    Atmosfære
    Fantastisk store,flotte bilder om alt er korrekt innstilt

Atmosfære kan ødelegges av andre kinogjengere (nevnt lenger opp)
    Dersom bilde er uskarpt og lyden er for høy er det ikke så mye du kan gjøre med det...

Fordeler/ulemper med Hjemmekino
    Du kan se film akkurat når du vil
    Du sitter mer behagelig enn i en kinosal og får alltid den beste plassen
    Du kan selv velge hvem som for lov å se på (igjen, se plagsomme kinogjengere nevnt over)
    Hjemmekinoen har flere bruksområder; Musikk, tv spill, pc
    Du kan få tak i stort sett alt på dvd enten det er spesialutgaver, tv-serier, konserter osv og du har ikke tidsfrist på 3 uker til å se en film som går på kino
    Skikkelig anlegg gir mye bedre lyd enn på kino (synes jeg)

Det koster mye å ha skaffe skikkelig utstyr og for entusiasten blir det et evig pengesluk ettersom det stadig kommer nye produkter
    De fleste må ta hensyn til naboer mht lydnivå

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Enig med wotg. Eirik, du kan messe så mye du vil om kvaliteten på 35mm, men ingen av Oslo-kinoene demonstrerer dette særlig bra.
    Er jo ikke bare i Oslo dette er problemet. Det gjelder jo hele landet. Potensialet blir jo totalt ignorert av uinteresserte oparatører uten sans for lyd og bilde, litt generelt sagt. Totalt sett vi derfor opplevelsen i egen kino være langt høyere, og når det gjelder bildekvalitet (som Eirik73 er forkjemperen til) er den på vei til det bedre i hjemmekinoen (HD m.m.), kan du si det samme om vanlige kinoer??

Bare lurte?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt generelle inntrykk er at kvaliteten i alle ledd i de fleste kinoer er på full fart nedover.

Lite engasjert personale, liten innsikt i kvalitetsøkende elementer (vedlikehold av utstyr og ikke minst objektiver, skarphetsinnstilling, lydbalanse etc.), støv og dritt på kopiene.

Hvorfor i all verden kan ikke filmrullene ved premiere ha samme gode kvalitet som det man ser på DVD eller HD? Etter premieren er det dessuten ytterligere kvalitetsforringelse etter hvert som visningene ruller avgårde.... :-|

Nei, takke meg til hjemmekinoen. Der kan man jo også ta en pause når det trengs... :grin:

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sist jeg var på kino (en meget påkostet kino som ble bygget for to år siden) ble jeg overrasket over hvor mye bedre bilde jeg hadde hjemme på min plasma. Örten pixler og bla bla, på papiret er kino sikkert mye bedre enn en "hemmabio", men i det virkelige liv stemmer ikke det, mener når jeg. Kino er best hjemme.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke i tvil. Hjemmekino er klart best. Veldig fornøyd med bilde her hjemme selv om jeg ikke akkurat stiller med det beste hjemmekinoutstyret. Det som er helt avgjørende for meg er at det ikke er noen forstyrrende element her hjemme. Jeg bestemmer når filmen starter og kan stoppe for å gå på do etc. Den dagen jeg bygger et eget rom til hjemmekinoen, så tror jeg at mine dager som kinogjenger er talte. :-P
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DI er Digital Intermediate, på norsk betyr det at filmen filmes analogt (35mm) scannes i meget høy kvalitet 2k (vanligst tilsvarer 2000 pixler i horisontal oppløsning mot 720 på DVD, i tillegg er en DI UKOMPRIMERT og med en helt annen fargegjengivelse)

Så for 12 gang.. hvordan i ******* skal man få dette til på DVD?!?!? UMULIG!

Mitt poeng er og blir:
    NÅR VI SKAL BYTTE TIL DIGITALT, så MÅ det digitale gi oss et BEDRE produkt enn det analoge, og DVD, HD-DVD eller BLUE RAY er IKKE bedre, og nå snakker jeg om BILDET! PÅ lydsiden er de like gode, alt avhenger av utstyret og størrelsen på rommet (LYDEN).

KOM IGJEN FOLKENS, vær enig - når man skal si at noe er bedre, så MÅ det være bedre, ikke dårligere!

Og jeg er heeeelt enig med mange av dere i alle forstyrrelses elemntene på offentlig kino, jeg har selv hjemmekino og foretrekker denne - MEN jeg går ikke rundt og tror at jeg har "skikkelig bra bilde" til tross for heftig Philips DVD spiller og Benq 7700... (og det hadde ikke hjulpet med CRT PJ til 500k, så lenge kilden er digital (med dagens teknologi).

35mm film er pr i dag uten sidestykke i fremstilling av bilder, 35mm er analogt, det er dyrt og tregt og lite fleksibelt men det er alikevel BEST på bilde.

For de som er umåtelig interessert i dette anbefaler jeg dere å abonnere på "American Ciematographer" tidskriftet for amerikanske filmfotografer, med omfattende reportasjer på teknikk og innspilling av alle de store Hollywood filmene, sjekk dem ut på www.theasc.com

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne diskusjonener det vel liten vits i å dra videre. Så lenge laboratorier og kinoer ikke drar nytte av det potensiale og den styrke som vitterlig ligger i filmmaterialet er det meningsløst å snakke om dette "potensialet".

Og ja, DVD er selvsagt intet perfekt format. Sånn sett foretrekker jeg HD-materiale, men det er det ikke alle som enkelt får tak i.

Et gjenstående og betimelig spørsmål blir jo HVORFOR HD-materiale oppleves så uendelig mye mer skarpt og behagelig enn det man får servert på "the big screen" i kinoene. Støv, dritt, uskarpheter, filmruter som hopper og danser etter eget forgodtbefinnende etc. er nesten uten unntak forskjellen på filmrull og DVD/HD. Dessuten er det altfor mange dårlige kopier som finner veien ut fra laboratioriene, det være seg rent fargebalanse- eller totalmessig.

Det virker for meg som om kinobransjen rent kvalitetsmessig har stått nærmest på stedet hvil de siste 20-30 årene. Dette er det første det bør gjøres noe drastisk med.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eirik73
    DI er Digital Intermediate, på norsk betyr det at filmen filmes analogt (35mm) scannes i meget høy kvalitet 2k (vanligst tilsvarer 2000 pixler i horisontal oppløsning mot 720 på DVD, i tillegg er en DI UKOMPRIMERT og med en helt annen fargegjengivelse)

Så for 12 gang.. hvordan i ******* skal man få dette til på DVD?!?!? UMULIG!

Mitt poeng er og blir:
    NÅR VI SKAL BYTTE TIL DIGITALT, så MÅ det digitale gi oss et BEDRE produkt enn det analoge, og DVD, HD-DVD eller BLUE RAY er IKKE bedre, og nå snakker jeg om BILDET! PÅ lydsiden er de like gode, alt avhenger av utstyret og størrelsen på rommet (LYDEN).

KOM IGJEN FOLKENS, vær enig - når man skal si at noe er bedre, så MÅ det være bedre, ikke dårligere!

Og jeg er heeeelt enig med mange av dere i alle forstyrrelses elemntene på offentlig kino, jeg har selv hjemmekino og foretrekker denne - MEN jeg går ikke rundt og tror at jeg har "skikkelig bra bilde" til tross for heftig Philips DVD spiller og Benq 7700... (og det hadde ikke hjulpet med CRT PJ til 500k, så lenge kilden er digital (med dagens teknologi).

35mm film er pr i dag uten sidestykke i fremstilling av bilder, 35mm er analogt, det er dyrt og tregt og lite fleksibelt men det er alikevel BEST på bilde.

For de som er umåtelig interessert i dette anbefaler jeg dere å abonnere på "American Ciematographer" tidskriftet for amerikanske filmfotografer, med omfattende reportasjer på teknikk og innspilling av alle de store Hollywood filmene, sjekk dem ut på www.theasc.com
    Nok en gang: Det er vel ingen som motsier kvaliteten på 35mm film, men når kinoer rundt omkring ikke greier å utnytte dette maks så blir ikke nødvendigvis sluttproduktet bra.
    Blir litt det samme som å sette bestemora mi i en ferrari. Det hjelper lite at ferrarien har 400hk og går i over 300km/t når bestemor aldri kjører over 70...

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    på mange måter tror jeg at digitale projektorer kan bli kinoens redning, ikke fordi kvaliteten er bedre enn 35mm, men fordi kvaliteten vil bli jevnere og at man i større grad fjerner problemene med uengasjerte kino maskinister...
    At det da samtidig åpnes for at samtlige kinoer samtidig kan vise en premiere film, da det ikke lenger kreves en fysisk kopi, men bare nedlasting til en harddisk vil føre til mindre press på typiske premiere kinoer som f.eks colusseum.
    Dette åpner i større grad også markedet for å sende eldre filmer som mange aldrig har fått med seg på kino, mens som absolutt bør sees på stort lerret. jeg tenker på filmer som gudfaren, AHX, leon, starwars (de tre første) osv.
    Forhåpnentligvis fører den nye teknologien også med seg endringer i hvor og hvordan kinosalene blir utformet. jeg håper vi slipper å se flere gigantsaler som colusseum 1 og Klingenberg 1. Disse salene er selvfølgelig stilige på sitt vis, men de er ikke spessielt bra mtp. best mulig lyd og bilde. jeg kunne heller tenke meg f.eks klingenberg 1 delt opp i tre saler som viste samme film,men med en times mellomrom. F.eks Alien kl. 18, 19 og 20.00. og Aliens klokken 20, 21 og 22.00. På den måten kunne man satset mer på doubble features og appelert mere til hardcore kino entusiastene.

Newcomer Totte sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ny digital Kino

Idag på nyhetene var det et innslag om ny digital kino i Oslo, da filmet de en harddisk de fikk isteden for 35mm med kilometer av film....

Noen som har peil på hva slags standard og format kinoene mottar. Det må jo bli endel pixeler for å fylle et kino-lerret, det holder ikke med full HDTV-oppløsning da.

(Beklager at jeg ikke har fått trålet meg igjennom hele tråden før jeg spør, og syns kanskje ikke det var riktig å starte en ny tråd om dette?!)

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Totte, det holder med HDTV på kino om det holder for deg i stua... alt kommer an på hvor stor del av synsfeltet ditt som skal fylles.

Det er en generell misforståelse at et større lerret krever høyere oppløsning.

Det eneste som betyr noe er hvor stor del av synsfeltet som dekkes, jo større - jo høyere krav til oppløsning.

Takk til alle som har deltatt i denne debatten!

Eirik

Newcomer Totte sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eirik73
    Totte, det holder med HDTV på kino om det holder for deg i stua... alt kommer an på hvor stor del av synsfeltet ditt som skal fylles.

Det er en generell misforståelse at et større lerret krever høyere oppløsning.

Det eneste som betyr noe er hvor stor del av synsfeltet som dekkes, jo større - jo høyere krav til oppløsning.

Takk til alle som har deltatt i denne debatten!

Eirik
    Jeg lurte egentlig bare på hva som ble levert på disse diskene som den aktuelle kinoen mottar, siden den skal erstatte 35mm'ern så bør det vel være litt kvalitet over den. (over 200 kinoer i GB skal/har gått over til digitalt istedenfor 35mm etter hva jeg har hørt)

Og etter alt jeg vet så finnes det ikke større hardisker en 500GiB per idag, så hvor stor er filmen, og hva slags format?

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aner ikke... men om du virkelig vil ha et svar på det, så burde du stilel spørsmålet i en egen tråd, da det ellers vil være bortgjemt i denne...

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg går stort sett på de fleste storfilmene som interesserer meg, og da vanligvis på premieren på Colosseum. Det som irriterer meg hver gang med bildet på kino er støyen og den ENORME flimringen i scener med mye lys. (Det verste eksempelet jeg har sett er den hvite t-banestasjonen i Matrix Revolutions). Jeg synes disse to tingene degraderer bildet mer enn den dårligere oppløsningen og fargegjengivelsen på DVD. Ergo så syns jeg totalt sett bildet er BEDRE hjemme i stua på min 480-linjers Infocus SP4805 projektor enn på Colosseum sal 1. Det hjelper ikke hvor teoretisk "feil" det er, men hver gang jeg kommer hjem fra kino og setter på en film så syns jeg faktisk at bildet er bedre her hjemme. Dere teoretikere kan møle om tallene deres så mye dere vil, men det vil aldri endre min oppfattelse av hva jeg synes er best å se på. Det kommer vel bare an på hvilke kvaliteter i bildet man legger mest vekt på.

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audunth
    Jeg går stort sett på de fleste storfilmene som interesserer meg, og da vanligvis på premieren på Colosseum. Det som irriterer meg hver gang med bildet på kino er støyen og den ENORME flimringen i scener med mye lys. (Det verste eksempelet jeg har sett er den hvite t-banestasjonen i Matrix Revolutions). Jeg synes disse to tingene degraderer bildet mer enn den dårligere oppløsningen og fargegjengivelsen på DVD. Ergo så syns jeg totalt sett bildet er BEDRE hjemme i stua på min 480-linjers Infocus SP4805 projektor enn på Colosseum sal 1. Det hjelper ikke hvor teoretisk "feil" det er, men hver gang jeg kommer hjem fra kino og setter på en film så syns jeg faktisk at bildet er bedre her hjemme. Dere teoretikere kan møle om tallene deres så mye dere vil, men det vil aldri endre min oppfattelse av hva jeg synes er best å se på. Det kommer vel bare an på hvilke kvaliteter i bildet man legger mest vekt på.
    AMEN;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så den fantastiske "Walk the line" på Lillestrøm kino i går. Filmrullen var en av de bedre jeg har sett, og det er ingen tvil om at kinoframvisere (35mm. og 70mm) gjengir et bedre bilde enn hva en digital gjør. Forvrig synes jeg Lillestrøm kino holder en god teknisk standard.
    Synes også at filmopplevelsen er best på kino!

Når det er sagt så koser jeg meg hjemme i "kino'n" også

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Tydelig at enkelte på forumet har brukt så utrolig mye penger på "hjemmekinoen" sin, at de har vanskelig for å forstå Eirik73 sine fakta på området. Når de har fått kunnskapene i orden vedrørende øyet og oppløsning så vil det gå opp et lys for mange, forhåpentligvis.
    Har "hjemmekino" selv, men har heldigvis ikke blitt så "punch" enda at jeg betviler de fakta vedrørende billedkavlitet som er blitt oppramset opp og ned i mente. Har man brukt hundretusener på utstyret sitt, så er dessverre fakta at film er best på kino :-P
    Flott at Eirik73 har delt sine kunnskaper på forumet, og fint at slike som han kan spe på med fakta for oss andre hobbyfolk!

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    problemet i denne tråden er vel at man blander teori og praksis. at 35mm har en oppløsning som er hinsides mye større en dvd er helt greit og et fakta. men så kommer man til det praktiske. i alt for stor grad degraderes kinobilder av støy, møkk , slitasje og dårlige innstillinger som reduserer det OPPLEVDE inntrykket av bildet. hjemme har man kontroll på innstillinger, dvd'en blir ikke slitt. sortnivå har ingen nevnt ennå her. jeg personlig oppfatter sortnivået hjemme som betydelig bedre en på kino, hvor duken omtrent står og lyser når det skal være mørkt. så når noen mener at den OPPlevde bildekvaliteten er bedre hjemme, så må de få mene det selv om 35mm har en klart høyere oppløsning, derav hefter det jo ingen tvil.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv jeg, med min utstyrsliste, synes både bilde og lydopplevelsen er bedre enn den lokale kinoen. Den er kanskje ikke akkurat den mest oppdaterte kinoen i Norge, hehe.. Men, uansett.. teori og praksis er viktig å se forskjellen på, helt enig med jfinneru.

Side 8 av 12 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 SisteSiste

Lignende tråder

1. Hjemme kino anlegg oppgradering?
    By tuw in forum Generell video
    Svar: 9
    Siste melding: 07-17-2005, 20:38
  2. nye høgtalere til hjemme kino
    By D-rex in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 10
    Siste melding: 07-05-2005, 13:19
  3. Hjelp..Noen som har Avlight hjemme kino annlegg?Trenger litt
    By Avlightt6000 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 12
    Siste melding: 12-13-2004, 16:16
  4. min første hjemme kino
    By svingen in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 0
    Siste melding: 10-02-2004, 23:38
  5. Min hjemme kino
    By klingal in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 8
    Siste melding: 07-17-2003, 21:51

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •