Hjemme kino vs Kino - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 12 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 227
    Newcomer deepc0re sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kom over denne artikkelen som tar for seg DVD vs 35mm

http://www.homecinemachoice.com/arti...9DVDVs35mm.php

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...og med skjenking blir det sikkert mulighet til å nyte i stillhet.
    Har selvsagt prøvd ut dette med musikkvelder. Starter med en "lille en", og deretter en feit musikkvideo, (Keila), så bærer det på "byen". Dette anbefales da det er veldig sosialt og det garanteres stemning. Men for de som ønsker stillhet blant publikum så er vel ikke skjenking noe sjakktrekk nei. Blir fort sydenstemning serru. Vi er jo bare enkle normenn...

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kom over denne bloggen!

Den forteller vel det som de fleste her på forumet tenker ;-)

KINOBØLLENE

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *bomp*

Er "nødt" til å komme med et innspill i denne tråden igjen.....

I går ble jeg ringt etter av en kompis som lurte på om jeg ikke ville være med på kino for å se "Crash" (god film, omtalt et annet sted). Tja, tenkte jeg, er jo over to år siden sist, kan jo kanskje ha godt av det å se hva en "ekte" kino klarer å diske opp med av lyd og bilde.....

Og for å si det kort og brutalt: for en nedttur !!!

En kan si hva en vil om fordelen med 35 mm film, mørke rom og alt det der, men når et produkt blir vist frem på denne måten er det ikke mye som frister til et gjenbesøk.

Støy; dette var helt grusomt. Ikke bare var filmen oversvømt med de brune flekkene som kommer titt og ofte. Flere ganger la jeg merke til hårlignende striper som gled over bildet. Og det siste, og kanskje det værste: Nede i høyre hjørne (fra midten av bildet og ned til bunnlinja) var det akkurat som om det var masse hår, lo eller annet skit som var samlet og gikk langt ut i selve bildet. Rengjøring av fremvisere bør vel eksistere på kino og? På lyse partier var dette så irriterende og fremtredende, at de på siden av meg (som jeg ikke kjente) kommenterte til hverandre hvor ille det var. Utrolig!:?

Det var også mye uskarphet i bildet. Min AE-700 leverer jo skarpere bilder enn dette. Nærbilder av ansikter var helt ute av fokus, og og detaljene helt visket ut. Skuffende!

Det var også endel antydning til, hva skal jeg kalle det, maurtuebevegelser i bildet. Akkurat som om det var masse grove korn som gjorde sitt til at bildet ikke var rolig, og i scener som eks en nattehimmel burde vært sort og rolig, med endel stjerner synlig, så ut som bare en haug med svake stjerner med litt sort himmel i mellom......

Sortnivå var greit nok, men har faktisk sett det bedre hjemme privat i eksempelvis Gorm sin kino. (Forresten ville jeg heller betalt 75,- for en film hos ham enn Kino1).

Lyden var grei og sammenhengende, men nå var vel dette heller ikke den vanskeligste filmen å hanskes med for et lydsystem. Men helt klart bestått.

Nei dette frister ikke til gjentagelse. Eller jo, om ikke bare for å få en påminnelse om hvor heldig jeg er som har en mye bedre kino tilgjengelig hjemme og at jeg kan dyrke denne hobbyen min uten snev av dårlig samvittighet.....;-)

Sluttlinjen min er da; Heller se film med et "dårlig" grunnlag (som DVD) vist frem optimalt, enn et "godt" grunnlag vist frem useriøst, uinteressert og dårlig.....

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg personlig syntes det er blitt alt for dyrt med kino! jeg ser bare de filmene jeg virkelig vill se på kino... hvis jeg først skal bruke 80 kr så kjøper jeg heller en dvd og ser den hjemme... og da får du med alt ekstra matriale også...

hadde det kostet 50 kr sånn som for noen år siden så hadde jeg kansje gått oftere...

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje det er på tide (dersom det ikke er blitt gjort tidligere) å opprette en tråd for rangering av kinoer. Har man hatt en super erfaring med en kino, så er det kanskje verdt å ta seg en tur.

Hvordan en slik tråd bør se ut aner jeg rett og slett ikke, men det er jo helt klart mer fristende å besøke en kino som noen har anbefalt fremfor å velge en flott film og bli skikkelig skuffet over selve kinoen da... :-?

Selv har jeg ingen positive erfaringer å delta med... betegnende nok...

Hjemmekino er best!
    ..... men noen ganger MÅ man jo ut da...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes også det er blitt alt for dyrt å gå på kino :-(. Er i grunnen glad i å gå på kino, men det blir jo en prioriteringssak - én kinobillett (og se filmen én gang) eller en dvd (og ha mulighet til å se filmen flere ganger...). Dessuten er det i grunnen digg å slippe andres godteposebråking, hvisking og tisking, popcorn på gulvet og han som sitter ved siden av deg og henger over på armlenet mot ditt sete...

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kino er ikke hva det var !

Hjemmekino er det ypperste man kan oppleve, og det er ikke mangel på praktiske eksempler som "GRUSER" samfunnet's kinoer på opplevelse ;-)

Statistikken fra USA er bare begynnelsen, og heretter vil norske kino'er bare måtte konstatere at "levebrødet" er i ferd med å avgå ved døden..............hvis de ikke klarer å "levere" opplevelse på samme nivå som minHjemmekino :grin:

Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mista nesten lysten til å gå på kino etter at eirik73 banket sin mening i bordet..(eller tastaturet)
    Betviler ikke de teoretiske fakta.. Men Miss Universe skal visst være verdens vakreste, men jeg tror jeg velger nabojenta istedet. Hun er mere sjarmerende i mine øyne

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget er at film ER best på kino.
    Gorm har sikkert det råeste utstyret penger kan kjøpe men han kan ikke kjøpe 35 mm filmkvalitet, han kan kanskje tro at han kan det... men selv ikke blue-ray/hd-dvd vil levere varene like bra som 35mm på kino.

Jeg har ikke noe imot hjemmekino, skal bygge selv, men jeg har MYE imot at folk tror at DVD kan matche 35mm, for å tro det er som å tro på julenissen - og dette kan jeg en del om! (ikke julenissen altså, men film :P )
    Det er vel ikke noen som har sagt at DVD formatet kan matche 35mm? Isåfall kan du vise meg hvor?

Jeg er 100% enig med Gorm. Når man er på kino, har lerretet kanskje en bredde på 15m, og man sitter 10m unna. Hjemme er kanskje lerretet 2m bredt, med en sitteavstand på 4m. Forskjellene her er at lerretstørrelse/avstand forholdet er mye mindre, derfor trenger man også høyere oppløsning. Hjemmme holder DVD oppløsningen for de fleste iom. at forholdet mellom lerretstørrelse/avstand er mye større. (For de fleste ihvertfall) Det finnes mange andre faktorer også, som filmfremviser, kvalitet på 35mm rullen (som du nevner) og lerret.
    Mitt største ankepunkt mot bildet på kino er kontrastnivået. (Jeg vet at dette bestemmes av kvaliteten på filmrullen). Du kan heller ikke komme å påstå at det er i nærheten av ett godt hjemmmekinooppsett med f.eks en CRT projektor, som fort bikker 30000:1. (de beste) Det eneste jeg synes er bra i et "kinobilde", er fargene.
    Jeg tror du ville blitt sjokket om du hadde sett 28Mbit DVHS på en highend CRT projektor.

Ps: Jeg tar meg en tur på kino i ny og ne, selv om jeg har hjemmekino

Intermediate Kjeksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    760
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Film er og blir best på kino, må si meg e9 der. Men det er ikke altid så værst hjemme heller, selv om sal2 på fredrikstad kino er favoritten:P:P

Anbefaler Batman Begins. Den er MAD diggbar, i bilde, lyd og gøy gøy

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er noe eget det med å gå på kino, og faktisk ikke så ofte plaget med kinobøller her hjemme! Realtivt greit bilde og god lyd....
    Så kino blir det, selv om det er mer kos hjemme da og valgmulighetene er større....

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, med så mange/store sub'er endel har anskaffet seg, så er det vel bare spørsmål om tid før noen opplever det samme i hjemmekinoen... :razz:

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AK skrev:

"Det er vel ikke noen som har sagt at DVD formatet kan matche 35mm? Isåfall kan du vise meg hvor?

Jeg er 100% enig med Gorm. Når man er på kino, har lerretet kanskje en bredde på 15m, og man sitter 10m unna. Hjemme er kanskje lerretet 2m bredt, med en sitteavstand på 4m. Forskjellene her er at lerretstørrelse/avstand forholdet er mye mindre, derfor trenger man også høyere oppløsning. Hjemmme holder DVD oppløsningen for de fleste iom. at forholdet mellom lerretstørrelse/avstand er mye større. (For de fleste ihvertfall) Det finnes mange andre faktorer også, som filmfremviser, kvalitet på 35mm rullen (som du nevner) og lerret."

Kjære AK... allerede i den første posten i denne tråden påstår forfatteren at film hjemme er bedre enn kino både på bilde og lyd...

Ditt flotte eksempel på avstand til lerret har sikkert en god intensjon, men sannheten er at synet ditt har en viss oppløsning, uansett avstand, dersom du vil oppleve "skikkelig god kvalitet" så bør du kjøpe deg en ipod, da blir nemlig pixlene så små at du ikke skjønner hvor dårlig bildet egentlig er...

AK, din misforståelser på dette feltet er ikke uvanlige eller noe å skjemmes over...

MEN
    poppiuz tråkka SKIKKELIG i salaten men følgende sitat:

Mista nesten lysten til å gå på kino etter at eirik73 banket sin mening i bordet..(eller tastaturet)
    Betviler ikke de teoretiske fakta.. Men Miss Universe skal visst være verdens vakreste, men jeg tror jeg velger nabojenta istedet. Hun er mere sjarmerende i mine øyne

For å overføre dette til poppiuz´s språk, så foretrekker han antagelig en dataanimert 3d figur, fremfor en ordentlig kvinne.... mens vi som liker 35mm får "The real thing".

Som jeg har sagt GANG PÅ GANG i denne tråden, så er mitt budskap at DERSOM VI SKAL LOVPRISE DET DIGITALE, SÅ SKAL F*A*E*N* MEG DET DIGITALE VÆRE BEDRE ENN DET ANALOGE... og det har IKKE skjedd enda!!!!!!

HD-DVD eller BLUE RAY vil minske forskjellen, og jeg gleder meg av hele mitt hjerte!

PS:Siden jeg begynte å krangle med alle de som ikke vet hva 35mm er, så har jeg bygget min egen hjemmekino - 25kvm med benq 7700, det er blitt bra, men colloseum blir det ALDEEEERIG!

Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lever du enda?
    Jeg sier jo jeg bryr jeg lite om fakta. "Betviler ikke de teoretiske fakta" Jeg mener hjemmekino er bedre som UNDERHOLDNINGSKONSEPT. Det kombinert med frihet og trivsel.. Punkt slut som de sier i Sverige.

Edit: dårligere kvalitet i min løsning, men punktene over veier mer. Så får du kose deg med "the real thing", mens jeg velger det jeg liker best.

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    poppiuz: bare for deg så skal jeg nok en gang gjenta meg selv:

DVD i en hjemmekino vil for all fremtid være en rævva, digital, og KUNSTIG utgave av det levende og dynamiske som du kan oppleve i en kinosal (om ikke den som viser filmen er døv og stum da...)

FORØVRIG.... er jeg helt enig i at en hjemmekino kan gi en KNALL opplevelse, for meg handler det mest om tid... jeg har IKKE tid til å bruke hele kvelden på å gå på kino, så min personlige kino i kjellernen få duge - og den er bra, men å leve i den FANTASI at DVD er BEDRE enn KINO er en VITS!

DVD har en bilde kvalitet som SUGER., selv sammenliknet med trykken i en hvilken som helst avis!

redigert for skrivefeil

Newcomer deepc0re sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "DVD i en hjemmekino vil for all fremtid være en rævva, digital, og KUNSTIG utgave av det levende og dynamiske som du kan oppleve i en kinosal (om ikke den som viser filmen er døv og stum da...)"

Litt morsomt utsagn det her, høres jo nesten ut som du har fobi for alt som er digitalt. Regner med at du vet hva DI er ?

Dessuten er det ganske stor forskjell mellom kvalitet på filmer(hvordan linser, film stock som er brukt, post-prod, transfer etc). Jeg merker ihvertall dette lett selv på lav oppløslige formater som PAL/NTSC.

Siste flim jeg så på kino var Izzat, nå tviler jeg på at DVD utgivelsen av denne blir så mye bedre, men denne i mange scener RÆVA kvalitet selv på 35mm.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden ble jo veldig teknikk rettet, med masse snakk om linsekvalitet, fillrate osv.
    Det er vel og bra at folk er optatt av teknologien som leverer kinobildet og lyden, men jeg må desverre si at det virker ikke som om de som jobber ved Oslokinomatografer bryr seg særlig om dette. Deres fokus er nok mere å få satt på riktig film til rett tid osv.
    Kopiene OK får tilsendt fra filmselskapene er så absolutt ikke av beste kvalitet, snarere tvert om. Kopiene bærer jo preg av å ha blitt behandlet dårlig, dette viser seg ved blasst og fargeløst bilde. At OK ikke klarer å justere skarpheten skikkelig hjelper jo heller ikke. Har også inntrykk av at maskinene til OK kunne hvert renset hyppigere.
    Men under perfekte forhold så er det liten tvil om at 35mm fortsatt eier!
    Men i realiteten så opplever jeg filmer i min egen hjemmekino som bedre enn i salene til OK.
    Jeg håper at OK får en ny kinodirektør som skjønner viktigheten av kvalitet slik at vi igjen kan gå ut på kino her i Oslo å føle at vi fikk valutta for hundrelappen vår!

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir generellt skuffet av å være på kino. Slapp lyd er det første som irriterer meg. Så narnia i går. Og fikk ikke noen form for stemning eller gufs. Det er skuffende. Bildet var dog helt greit, men den helhetlige opplevelsen er stort sett borte på kinoene rundt meg. Tr.heim er kurrant, men de nordenfor der er skuffende.

Side 7 av 12 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Hjemme kino anlegg oppgradering?
    By tuw in forum Generell video
    Svar: 9
    Siste melding: 07-17-2005, 20:38
  2. nye høgtalere til hjemme kino
    By D-rex in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 10
    Siste melding: 07-05-2005, 13:19
  3. Hjelp..Noen som har Avlight hjemme kino annlegg?Trenger litt
    By Avlightt6000 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 12
    Siste melding: 12-13-2004, 16:16
  4. min første hjemme kino
    By svingen in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 0
    Siste melding: 10-02-2004, 23:38
  5. Min hjemme kino
    By klingal in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 8
    Siste melding: 07-17-2003, 21:51

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •