Hjemme kino vs Kino - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 12 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 227
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    når kan det forventes at den digitale teknologien (bildet) er på høyde med 35mm?

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    når kan det forventes at den digitale teknologien (bildet) er på høyde med 35mm?
    Desverre umulig å svare på, jo før jo heller men kanskje aldri... vi får ta overgangen til HD først, jeg har hatt en annne litt opphetet diskusjon om når HD kommer her på dette forumet, så jeg skal være forsiktig med bastante påstander... men i løpet av et år eller to er vi nok igang med blue-ray/hd-dvd...
    (Tror det er lurt å satse på skjermer som er i full HD på 1080x1920 og ikke nøye seg med "HD ready" skjermer på 720x1080 - har latt meg lære at den eneste projektoren som leverer sann HD er Sony Qualia (eller noe sånt) til 500k... )

Folk flest er desverre mye mer opptatt av skjermens utforming (f. eks om det er flatskjerm eller ei) enn av kvaliteten på lyd/bilde.

Jeg er rimelig sikker på at formatene etter hvert vil bli mer smidige og fleksible, jmf. Mac´en min som kan avvikle alle mulige formater fra en og samme maskin.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å pirke, med det er 1920x1080 (H x V) for 1080p og 1280x720 for 720p. Video oppløsning refererer som oftest til vertikal oppløsning. Dette henger igjen fra "gamledager" da scanlines oppløsningen på signalet var det som hadde mest å si på bildekvaliteten.

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Den qsc'en, er det plx utgaven som du har der? Har en kompis som bruker rmx, lurte bare på om lyden er bedre på plx.
    det vet jeg ikke, har ikke testa rmx serien så mye. lydkvaliteten er grei i den jeg har men kvaliteten er ræva.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreasLie
    det vet jeg ikke, har ikke testa rmx serien så mye. lydkvaliteten er grei i den jeg har men kvaliteten er ræva.
    Hmm. Rmx'ene er ivertfall solide. Hva er det som er så dårlig med plx'ene

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Hmm. Rmx'ene er ivertfall solide. Hva er det som er så dårlig med plx'ene
    siden jeg ikke har de lengre har jeg ikke skjekka de så nøye. Men den ene gikk utgangstrinnet og de to andre døde bare helt.

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolf Hult
    f.eks Det femte element (De fleste har sett denne på alle formater...).

En godt kjent scene er hvor Leloo spaserer rundt på bygget i starten av filmen...Legg merke til terrassen på bygget på andre siden. Der står en samling med tilskuere...
    På DVD oppløsning er disse helt ute av "fokus", og rimelig umulig å identifisere.
    På HD 1080i er disse godt fokusert og det ville ikke vært problem å identifisere.
    På kino og 35mm er samme motiv uslåelig...sylskarpt i forhold!
    Og hvem er det som begynner å se på bakgrunnen når Leloo spaserer rundt i forgrunnen??? :grin:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    ...på HD får en sett hvor virkelig lekker hun dama som soler seg på den terrassen virkelig er!

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eirik73

Poenget er at film ER best på kino.
    Gorm har sikkert det råeste utstyret penger kan kjøpe men han kan ikke kjøpe 35 mm filmkvalitet, han kan kanskje tro at han kan det... men selv ikke blue-ray/hd-dvd vil levere varene like bra som 35mm på kino.

Jeg har ikke noe imot hjemmekino, skal bygge selv, men jeg har MYE imot at folk tror at DVD kan matche 35mm, for å tro det er som å tro på julenissen - og dette kan jeg en del om! (ikke julenissen altså, men film :P )
    Kan du?

Den dynamiske oppløsningen til kinofilm er begrenset av en haug faktorer og den teoretiske oppløsningen til selve filmmaterialet er av liten interesse.

Key factors:

* Hurtigkopierte filmkopier laget av en n'te genrasjon interpositive
    * Rykking og svai/weave i filmporten gjør at den dymiske oppløsningen sett på selve duken blir dårlig; 2K digital gir langt bedre oppløsning

Digresjon: Om et par år vil praktisk talt all kinovisning av nye filmer i Norge skje digitalt med en DLP projektor...

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolf Hult
    Har lest denne etterhvert laaange og svært interessante tråden (selv om det har vært en del småspydigheter med "uteglemt" smileys..?) ;-)

Er selv ihuga hjemmekinoentusiast, MEN går også titt og ofte på kino... Ser som regel de fleste "storfilmer" på Sandnes kino. Kvaliteten på denne forholdsvis nye kino er meget bra den, men potensialet kunne vært meget mye bedre utnyttet... Offentlige kinoer har hensyn å ivareta også utenom selve fremvisningsbiten...Sikkerhetskrav påtvinger at det settes opp lysskilt for utganger og trappetrinn. Dette gir fra seg mye strølys som "vasker" ut kontraster på lerret, og sortnivået går istedet over i grånivå...
    Kunne vært artig og fått en visning i Sandnes kino hvor tekniker først finjusterte på lyd/bilde for garantert å få beste resultat...deretter slått av alle strølys. Er rimelig sikker på at resultatet ville banke samtlige high-end hjemmekinoer her på berget! ;-)

Vil bare skyte inn min egen konklusjon når gjelder diskusjon om oppfattet og teoretisk beste resultat 35mm vs HD (og DVD):

f.eks Det femte element (De fleste har sett denne på alle formater...).

En godt kjent scene er hvor Leloo spaserer rundt på bygget i starten av filmen...Legg merke til terrassen på bygget på andre siden. Der står en samling med tilskuere...
    På DVD oppløsning er disse helt ute av "fokus", og rimelig umulig å identifisere.
    På HD 1080i er disse godt fokusert og det ville ikke vært problem å identifisere.
    På kino og 35mm er samme motiv uslåelig...sylskarpt i forhold!
    Høres ut som en interlace artifact. 1080P er perfekt.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hal 9000
    Veldig få av kinoene bruker gode kabler, som oftest kabler som ikke engang er merket av fabrikant. Selv colosseum bruker jbl høyttalere, men har brukt gode kabler for å få salen thx spesifisert.
    De THX salene jeg har vært i har brukt helt vanlig 2,5 - 4 mm2 kabler (og lendgdene er noe lengre enn i en typisk hjemmekino...)

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eirik73

Perforering i lerretet vil ikke påvirke oppløsning, det blir ikke mindre detaljer i bildet av disse hullene, de er rett og slett for små, perforering i lerretet eller ei er forøvrig litt "beside-the-point", da slike lerret ofte også brukes i hjemmkinoer.
    Vel har Stewart et perforert lerret til hjemmebruk, men det har mikroperforeringer (og man må bruke en EQ til å korrigere tapet av høye frekvenser) og ikke de enorme hullene som man finner på kino. Vanlige perforeringer er skjemmende i mange mindre kinosaler (mange av de små salene på feks Kino 1 i Sandvika og dersom man havner på frontradene i en større sal.

Noen 35mm folk ser ut til å leve i en drømmeverden fjernt fra de tekniske realitetene.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,637
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Esp1
    Kan du?
    Den dynamiske oppløsningen til kinofilm er begrenset av en haug faktorer og den teoretiske oppløsningen til selve filmmaterialet er av liten interesse.

Key factors:
    * Hurtigkopierte filmkopier laget av en n'te genrasjon interpositive
    * Rykking og svai/weave i filmporten gjør at den dymiske oppløsningen sett på selve duken blir dårlig; 2K digital gir langt bedre oppløsning
    esp1; eirik73 vil ikke være med å diskutere slike faktorer du lister opp som alle vi kinogjengere lider under.
    Han vil kun diskutere perfekte førstehåndskopier vist på dyreste utstyr med perfekt kalibrert bilde og sal. En realitet som overhodet ikke finnes i norske kinoer i det hele tatt.

eirik73 vil kun diskutere en perfekt 35mm filmstripe opp mot en retail dvd.
    Faktum er at vi andre sitter i kinosaler med støv, skader og striper på filmen. (så sist slike slitajsespor på Mr. and Mrs. Smith, en relativt ny film, så det er ikke bare tidens tann som lager slike artefakter).
    Ellers sitter vi i kinoer med dårlig sortnivå, flakkende bilder, gjerne bildet litt ut av fokus og den irriterende sorte prikken som sier "nå skal vi skifte rull dere!"
    Slik opplever mange av oss kinoene, men eirik73 er så heldig at han får se filmene feilfrie rett fra 35mm med brilljante farger, evigstort kontrastomfang, og med mulighet for å telle hårstråene på skuespillerne.

Igjen. Klart 35mm i sine optimale forhold er bedre enn dvd og digitale projektorer. Men det oppfattede resultat er noe helt annet.

Skal vi starte en kronerulling for tog/taxi-utgiftene til eirik73 for å få han avgårde til Gorm for en uforpliktende åpensinnet vurdering om hjemmekino kanskje kan overgå en gjennomsnittlige kinogjengers oppfattning av bildet.

Active Warblader sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sist fredag kjørte eg og ein kompis 4 mil (og 4 mil heim igjen) for å sjå norges premieren av Fantastiske 4. Reklamen starte og lyden var om trent slik mmmhm mhmmhmm hmmh mhmm hmmmmmh og bildet nesten svart. Dette frå ein ASK pj. Så skulle filmen starte... teppet gikk heil ut og så klikk klakk ... stopp. Lyset kom på igjen og etter ei tid kom ein fyr ut og sa at dei hadde maskin trøbbel og at det ikkje vart noe film... :-( Veldig veldig dårlig kino opplevelse (andre gang eg har vore på kino i år) No har eg sett 5 filmer på 2 dager på min eigen uferdige kino med ein nytelse av filmane som eg aldri har hatt på kino. Ingen vonde knær, kun topp film opplevelse som sikkert vil bli enda bedre med ein ferdig kino og HD media. Film er uten tvil best heime!

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har tatt denne diskusjonen i alle retninger, og det er ikke mer å si, folk får tro eller mene det de vil, jeg har så godt jeg har kunnet redegjordt for 35mm film v/s video.

Men en ting vil jeg gjerne kommentere:
    Esp1:"Digresjon: Om et par år vil praktisk talt all kinovisning av nye filmer i Norge skje digitalt med en DLP projektor..."

Du har nok desverre rett, i Oslo har dette allerede skjedd med kinoreklamen, som nå ser helt for jæv#$&! ut! Dette handler om CASH og ikke kvalitet!

En gang laaaangt inn i fremtiden vil digitale format bli best også på kino, jeg håper denne dagen kommer så fort som bare fy, men jeg synes det er utrooolig idiotisk å gå for DÅRLIGERE digitale løsninger for tidlig!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det vil ta så lang tid før de digitale filmene er vel så, om ikke bedre enn dagens 35 mm film. Men er litt bekymret for de digitale fremviserne som er kommet. Mest fordi kontrastnivået er allt for dårlig. Men som de fleste vet, går utviklingen ganske fort. Og mange av de aktørene som har vært flinkest på projektormarkedet, har ennå ikke kommet med sine egne projektorer for kinomarkedet. Eneste faren jeg ser, er at hollywood kutter ut 35mm filmproduksjon for tidlig. Slik at prisene for digital filmutstyr ligger på ett for høyt kostnadsnivå for de mindre kinoene.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    leste bare første innlegg her, så hva andre eventuelt har sagt om dette vet jeg ikke. Men la meg ta kinoene i ålesund. Den ene som ligger i sentrum, en sal, i en gammel vernebygning, som som passer jo fint for en kino. Så modifiseringer får de ikke gjort. De har ett gammel dolby digital-lydsystem. Vel, jeg har opplevd at murpuss falt fra taket, men det imponerer ikke. Lengre...den andre kinoen ligger en drøy mil utenfor sentrum. Her er det fullstendig håpløst. Du hører lyden fra salen ved siden av etc. Slitte seter...ja.
    Så det er en god grunn til at mine kino-utgifter har gått betraktelig ned.
    Opplevelsene man får samsvarer ikke med de 80 kronene man betaler!

Var på en kino i praha for ett par år siden, så gothika, der var det god stemning! kvalitetslyd og bilde, har aldri fått samme kinofølelse noen gang før eller siden. Colloseum kan gå og legge seg i forhold!

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var på Colloseum for 2 uker siden og så War of the Worlds. Det var ikke særlig imp. det nei. Dro rett på loftsrommet mitt og sjekket forholdene og fant ut følgende:

-Ikke noe stress med å reise seg hvert minutt for andre tilskuere.
    -Ikke noen dårlig reklamer før filmen.
    -Ikke noe bråk/prating /fnising under filmen.
    -Bildet var jo bedre. Kan være noe slitt filmrull kanskje.
    -Lyden var klart bedre.
    -Popcorn og sjokolade, brus og brennvin hadde jeg og...

Må si meg fornøyd med hjemmekinoen min så langt ja...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har tenkt tanken mange ganger å åpne en skikkelig kino hvor alt er 100%. Finnes jo sånne i usa som hvor det er små saler hvor feks en gjeng leier hele salen og ser en film sammen. Noen som tror dette hadde slått an i Norge? Feks en sal på 25 seter med gode stoler, skikkelig lyd og bilde og kanskje sjenkebevilgning,

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Kunne sikkert vært spennende å sett en film i en slik strøken sal for 200,- pr visning...en sjelden gang iblandt....

Tror ikke det hadde vært lønnsomt i lengden.

Side 6 av 12 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Hjemme kino anlegg oppgradering?
    By tuw in forum Generell video
    Svar: 9
    Siste melding: 07-17-2005, 20:38
  2. nye høgtalere til hjemme kino
    By D-rex in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 10
    Siste melding: 07-05-2005, 13:19
  3. Hjelp..Noen som har Avlight hjemme kino annlegg?Trenger litt
    By Avlightt6000 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 12
    Siste melding: 12-13-2004, 16:16
  4. min første hjemme kino
    By svingen in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 0
    Siste melding: 10-02-2004, 23:38
  5. Min hjemme kino
    By klingal in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 8
    Siste melding: 07-17-2003, 21:51

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •