Hjemme kino vs Kino - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 227
    Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av eirik73
    Du etterlyser videre min kunnskap om hjemmekino...
    Jeg har aldri hevdet å besitte kunnskap om hjemmekino, men jeg har full oversikt over de tekniske mulighetene og begrensningene innen de aller fleste kjente formater, enten vi snakker DVD mpeg 2, eller fremtidige HD formater - og siden jeg vet at man ikke kan "finne opp" pixler i etterkant, så vet jeg hva en hjemmkino Maksimalt kan gi. Jeg vet også at konvensjonelle videosignaler IKKE kan gjengi farger på langt nær så godt som film.
    Dette vil si at du ikke har sett hva dagens projektorer kan vise, bare baserer deg på oppgitte spesifikasjoner, og har bestemt deg for at dette er alt for dårlig?

og jeg gjentar hva jeg sa tidligere i tråden:

Sitat Opprinnelig postet av Diablito
    Samtidig anbefaler jeg deg på det sterkeste å besøke Gorm, så skal du ikke se bort i fra at du kan bli positivt overrasket over hvor bra selv et dårlig dvd-format kan være... (Fordrer at du drar dit med et "åpent" sinn)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ingen her som vil påstå at DVD eller HD på noen som helst måte er bedre enn 35mm film? (Selve 35mm formatet, ikke din lokale kino.)

De er flere faktorer som kommer med i bildet (huhu...) her.
    Størrelse på lerret og avstand vil ha stor påvirkning på oppfattet bildekvalitet.
    HD i en hjemmekino kan nok muligens gi en følelse av bedre bilde av den enkle grunn at bildet er mye mindre og at du sitter nærmere. Prøv f.eks å se DVD på en 14" video monitor. Det ser helt syyykt skarpt ut.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har da i det minste sett det meste av hva dagens projektorer kan prestere, og som nevnt tidligere er det langt fra kinobildet fremdeles. Imidlertid sier jeg ikke at opplevelsen i en skikkelig topprigget hjemmekino kan nærme eller for noen sikkert også være langt overgå sin lokale kino, men bildekvaliteten, gitt at kinosalen er noenlunde oppegående, er fremdeles langt bedre på kino enn i hjemmekinoen.

Når det gjelder å diskutere emner her på forumet er det nok bare å bli vandt til at folk er uenige, det er derfor vi befinner oss på et ::diskusjons::forum...

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var sist gang på kino idag, og jeg ergret meg. Har egentlig aldri tenkt så mye på bildekvalitet, lydkvalitet osv før jeg begynte å frekventere dette forumet.

Etter kinobesøket mitt idag så vil jeg faktisk si (og det er ikke bare på grunn av denne ene filmen) at jeg trives mye bedre med min 32" tv, en dvd og et gammelt kompakt miniannlegg fra JVC med surround lyd.

Jeg blir skuffet gang på gang på kino. Bildet står ikke stille, bildet er blast. Ofte kommer det støv(?) forann fremviseren osv osv, jeg kan egentlig ramse opp i det uendelige. Det hele toppet seg her idag da bildet og lyd forsvant noen sekunder fordi det sikkert var en iknompentent maskinist som sovnet ved spakene

Dette gjelder egentlig begge kinoene her i Tønsberg.... (Får håpe det blir bedre når Kilden kino får bygget sin nye kino)

Takke seg til å se film hjemme. Det hjelper ikke aldri så mye med teoretiske specs da det som kommer frem på lerretet kan sammelignes med 14" tv'en på hytta fra 1982, koblet til en antenne som om man har flaks ikke gir alt for mye snø på skjermen

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av no12
    Det er vel ingen her som vil påstå at DVD eller HD på noen som helst måte er bedre enn 35mm film? (Selve 35mm formatet, ikke din lokale kino.)

De er flere faktorer som kommer med i bildet (huhu...) her.
    Størrelse på lerret og avstand vil ha stor påvirkning på oppfattet bildekvalitet.
    HD i en hjemmekino kan nok muligens gi en følelse av bedre bilde av den enkle grunn at bildet er mye mindre og at du sitter nærmere. Prøv f.eks å se DVD på en 14" video monitor. Det ser helt syyykt skarpt ut.
    Dust...
    Du feller deg selv på ditt eget argument; "HD i en hjemmekino kan nok muligens gi en følelse av bedre bilde av den enkle grunn at bildet er mye mindre og at du sitter nærmere."

Jaha? Når du betrakter på en slik måte at lerretet hjemme faktisk oppfattes "for stort" - hvorfor skulle da den oppfattede skarphet og detaljrikdom være tilstede på grunn av "mindre bilde og nærmere avstand"...??? Skulle det da ikke vært omvendt?

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Vi er jo her alle fordi vi liker å diskutere, så ikke ta motstanden så tungt. Jeg regner med at du forventet kraftig motbør når du la inn ditt første innlegg i denne tråden.:grin:

Jeg ser vel at jeg har strukket denne diskusjonen litt vel langt. Jeg tror jeg velger å avslutte med å konkludere at jeg er enig i at hjemmekino i dag ikke på noen måte kan konkurrere med potensialet til 35mm film. Men at vi er helt uenige i hvordan norske kinoer klarer å forvalte dette potensialet.

LA8PV, over og ut.
    Takker for en opphetet og morsom (men til tider frustrerende diskusjon).
    Jeg tror igrunn vi er mer enige enn uenige når alt kommer til alt.

Utroolig mye naivt pjatt her til "proff" forum å være...
    -jeg gikk vel litt breialt ut... men det føltes riktig "at the time" ;-)

Som nevnt tidligere: jeg skal bygge hjemmekino selv i høst, men vel viten om at det vil gå noen år (og penger) før jeg kan regne med samme kvalitet på bildet som på kino... for ikke å snakke om lyden, men den er det mine økonomiske rammer som begrenser, tror uansett det blir svært bra.

Over og ut! ;-)

redigert for skrivefeil (igjen!!)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags kinoer er det dere har vært på? Skal være enig i at bildekvaliteten ikke er helt topp of the line på kino. Mener selvfølgelig ikke at en projektor og dvd spiller får bedre bilde i den størrelsen som vises på kino, men sortnivået er ikke så veldig bra og så er det litt mye støy i bildet. Når det kommer til lyden så er det ingen hjemmekino som kan matche lyden fra visse kinosaler, deriblant sal 7 på sandnes kino, bare ikke prøv å fortelle meg det ivertfall!!!!!!!!!!!!!!

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,637
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0

Som nevnt tidligere: jeg skal bygge hjemmekino selv i høst, men vel viten om at det vil gå noen år (og penger) før jeg kan regne med samme kvalitet på bildet som på kino...
    Hallo?
    Du har jo nettopp brukt 2 og en halv side på å forklare oss at det ikke er mulig i det hele tatt.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir kanskje litt ot, men det står en artikkel om digitale kinoer i DN i dag. Siden DN er en næringslivsavis så tar den mest opp kostnader og mulige inntekter ved overgang til digitale kinoer.

Fordeler:
    * Billigere distribusjon (tilfaller som regel produsentene)

Ulempe
    * Utbyggingskostnader (tilfaller muligens kinoen)

Totale kostnader i Norge estimert til 400mill. Ca 1mill pr kino(sal).

Så får vi håpe det ikke går på bekostning av kvaliteten.

Edit.. Digi har trykket en artikkel om samme tema:

http://www.digi.no/php/art.php?id=220357

Mvh

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Hva slags kinoer er det dere har vært på? Skal være enig i at bildekvaliteten ikke er helt topp of the line på kino. Mener selvfølgelig ikke at en projektor og dvd spiller får bedre bilde i den størrelsen som vises på kino, men sortnivået er ikke så veldig bra og så er det litt mye støy i bildet. Når det kommer til lyden så er det ingen hjemmekino som kan matche lyden fra visse kinosaler, deriblant sal 7 på sandnes kino, bare ikke prøv å fortelle meg det ivertfall!!!!!!!!!!!!!!
    Jeg vil gjerne like å vite hvilke kinosaler som kan gi deg et optimalt lydbilde på lik linje med en hjemmekino. Å få til et perfekt balansert lydbilde i en stor sal skal godt gjøres. Selv har jeg ALDRI hørt kinolyd som er i nærheten av å kunne oppvise perfekt plassering av effekter og lyder. I hjemmekino, derimot, ....

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ................Når det kommer til lyden så er det ingen hjemmekino som kan matche lyden fra visse kinosaler, deriblant sal 7 på sandnes kino, bare ikke prøv å fortelle meg det ivertfall!!!!!!!!!!!!!!
    Satser du "hjemmekinoen" din, så reiser jeg til sal 7 på Sandnes kino for å bekrefte at den ikke er på høyde med flere av de hjemmekinoene som er presentert på dette forumet.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Satser du "hjemmekinoen" din, så reiser jeg til sal 7 på Sandnes kino for å bekrefte at den ikke er på høyde med flere av de hjemmekinoene som er presentert på dette forumet.
    Ja, pass på hva du sier, for er det noen som faktisk er kapable til å gjøre dette, så er det Flageborg. En skal passe seg litt for hva en sier.....;-) ;-) ;-)

Active JoonGoii sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som vanlig mye synsing og bull her men det får man bare le av !

De som er "oldschool" hifi her hvis de finnes fortsatt, har sikkert vært borti følgende:

Små engelske bokhylle høyttalere hadde ofte jævla bra oppløsning og åpen lyd sammenlignet med større høyttalere. Noe av årsaken til dette er at det er enklere å konstruere en liten høyttaler, og krever heller ikke mye materiell for å få dette stivt nok, boks lyd er ofte noe man kan bruke om større høyttalere av rimelig merke.

En produsent bruker til og med en rød ring rundt sine elementer for å advare kjøperen mot at dette er svære papp kasser.

Hvis vi så overfører dette til konsert steder, så skal jeg gjerne se den som påstår at det er bedre lyd på konsertene i Spektrum enn feks Rockefeller eller Sentrum Scene.

Det er en vannvittig jobb og ikke minst kostbart å lage en stor kinosal hvor akustikken er bra i hele lokalet.

Den første virkelige rå kino lyden jeg hørte var faktisk i Bø i Telemark som i sin tid var norges andre (første ?) THX godkjente kino i norge. Teknikere fra Lucas var og kontrollmålte, og hvis ikke hukommelsen min tar feil så var det vel 0,5 db avvik i lyden på det meste avhengig av hvor man satt i salen. Denne salen er rimelig liten sammenlignet med de større i feks Oslo.

Noen av de råeste hjemmekinoene her i forumet har ikke bare noe av den råeste elektronikken som kan kjøpes for penger, men det er også brukt mye tid og ressurser for å finne utstyr som fungerer optimalt sammen. Sist men ikke minst har flere rom som er laget fra bunn av med kun hjemme kino som formål. Demping av rommet, plassering av høyttalere osv har veldig stor betydning for slutt resultatet.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Driver ikke noe veddemål her At en hjemmekino kan matche lyden i den salen har jeg ikke noe tro på. Vi kan jo ikke begynne å blande inn folk som har hjemmekino på 100 kvadrat og utstyr til 2 mill i den, det vil jo være det samme som å kjøpe din lokale thx kino og si at du har den råeste hjemmekinoen her i landet.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Driver ikke noe veddemål her At en hjemmekino kan matche lyden i den salen har jeg ikke noe tro på. Vi kan jo ikke begynne å blande inn folk som har hjemmekino på 100 kvadrat og utstyr til 2 mill i den, det vil jo være det samme som å kjøpe din lokale thx kino og si at du har den råeste hjemmekinoen her i landet.
    Finnes en mellomting her også, razor! Det trenger ikke å være brukt 2 mill, det holder med mindre summer og riktig kallibrert og oppstilt rom for å få minst like god lyd som det da tydeligvis er i "drømmekinoen" din.....;-)

Kino1 i Arendal var en av de første såkalt THX-godkjente salene i landet, har vistnok et bra lydanlegg, men hva hjelper det når de som skal betjene lyden ikke har hverken kometansen eller interessen for lyd og bilde. Da blir det ikke mye opplevelsen, gitt.

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    som jeg skrev i mitt innlegg før her ble kinoen jeg bygde kåret til bedre lyd enn coloseum og det anlegget koster ca 250 000,-. Så det du sier der bli vel ganske feil.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, dere får bare leve videre i drømmeverdenen deres :lol:

sånn ser iverfall min drømmekino ut, og det blir bare med drømmen er jeg redd.
    http://www.heimkinomarkt.de/Heimkino...eimkino_ID=116

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreasLie
    som jeg skrev i mitt innlegg før her ble kinoen jeg bygde kåret til bedre lyd enn coloseum og det anlegget koster ca 250 000,-. Så det du sier der bli vel ganske feil.

Får ikke håpe den ble kåret til den fineste ivertfall :lol:

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får ikke håpe den ble kåret til den fineste ivertfall :lol:
    hva skal man med fin kino? er jo mørkt uansett

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreasLie
    hva skal man med fin kino? er jo mørkt uansett
    Den qsc'en, er det plx utgaven som du har der? Har en kompis som bruker rmx, lurte bare på om lyden er bedre på plx.

Side 4 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Hjemme kino anlegg oppgradering?
    By tuw in forum Generell video
    Svar: 9
    Siste melding: 07-17-2005, 20:38
  2. nye høgtalere til hjemme kino
    By D-rex in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 10
    Siste melding: 07-05-2005, 13:19
  3. Hjelp..Noen som har Avlight hjemme kino annlegg?Trenger litt
    By Avlightt6000 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 12
    Siste melding: 12-13-2004, 16:16
  4. min første hjemme kino
    By svingen in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 0
    Siste melding: 10-02-2004, 23:38
  5. Min hjemme kino
    By klingal in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 8
    Siste melding: 07-17-2003, 21:51

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •