Hjemme kino vs Kino - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 227
    Active JoonGoii sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Gorm har ett poeng

Bruk øya hvis du har noen da og SE hva som snurrer på kinoen vs en rå hjemme kino.

Var for noen år siden på lyd og bilde messe på SAS (Plaza) i Oslo. Der kjørte de bla U2 Live from Boston og Istid på en Marantz prosjektor til 113 000 på ett rimelig stort lerret. Gikk helt fram og stod å stirret rett på lerretet mens Istid snurret og det var knapt mulig å se ett eneste pixel.

Skal du ha en flott opplevelse anbefaler jeg virkelig Notodden Kino. Der de beste plassene er, går det en bred trapp opp til øvre delen (midtgangen).

Lyden var OK første tiden etter nytt anlegg, på den siste filmen jeg så der, War of the Worlds så lå deler av musikken kun i venstre kanal, og jeg har mye råere surround effekter i mitt anlegg, som er kalibrert etter boka.

Må heller ikke glemme innslag av støv, tråder (hår ?) striper osv osv som bidrar til å øke film gleden betraktelig.

EDIT: forsiktig moderert

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg innrømmer at jeg drar på kino en gang i blandt jeg Men jeg er nok litt over gjennomsnittet kresen på hvilken sal osv man velger. Her hjemme er det en THX spesifisert og en "storsal", storsalen brukes under premiere noe som gjør at jeg venter til den kommer i den lille salen. Jeg er ganske enig med Eirik i noen av punktene, men også oponentene. Utstyret i gode kinosaler får vårt utstyr til å blekne. Problemet er ofte at man ikke utnytter potensialet. Det som irriterer meg er:

* dårlig fokusert
    * feil lydnivå (for lavt; det skal buldre litt i kassen, men ikke for høyt det skal ikke gjøre vondt)
    * andre menneskers uvaner
    * Man får ikke alltid sweet spot

Hjemmekino har mange fordeler og en ulempe og det er kostnaden. DVD mediet har sine begrensninger (det er vel alle inne her enige i), men så får vi håpe det kommer HD formater for fullt om noen år. Da tar man noen steg nærmere kinokvaliteten

Mvh

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    ....film/kino-følelsen er mer enn bare bilde. Det er sammensetningen av det hele som gir deg den gode følelsen. Det hjelper ikke at bildet teoretisk er kongebra på kino, når lyd, stoler, lukter og plassproblemer (for å nevne noe) drar totalopplevelsen så langt ned at en ikke ønsker å komme tilbake.
    ..........jeg vil heller vente til jeg kan nyte en kongefilm i mitt eget oppsett, enn å sitte i en kinosal med pratende og SMS-sendende tenåringer med knitrende potetgullposer, ræva lyd og VONDE stoler.

Da hjelper det lite gitt at bildet teoretisk er kongebra på de fleste av landets kinoer, når resten av opplevelsen ikke står i stil i det hele tatt...........
    Dette er jo ESSENSEN i forskjellen, kjempebra skrevet !

For litt siden viste en undersøkelse at det går stadig NEDOVER med kinobesøket!
    Fra denne undersøkelsen kan jeg nevne at kino-besøket på Stord har gått ned med hele 34% !!! Hvorfor ?
    Ref. avisen skyldes nedgangen: manglende tilgang på PREMIERE-FILMER i første halv-år......eller er det slik at Stord-ingene har tatt helt av og installert hjemme-kino'er ????????
    Nei, løsningen på Stord problemet er nok heller det faktum at LYDEN er bare HELT FOR J..... i den salen. Aldri har jeg blitt utsatt for så RÆ... lyd som jeg fikk under et arrangement i den salen på Stord !!! Fikk en del forklaringer og synspunkter på ULYDEN av de tekniske og administrativt ansvarlige, men jeg har aldri vært så nærme å pådra meg permanent hørselskade som etter 2 dager i den salen............

Fortsetter de slik, er det snart 100% hjemmekino-dekning på Stord !!!

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eirik73
    Perforert kinoduk bidrar IKKE til å senke opplevelsen av oppløsning.
    Ikke?? Ett lerret som fyller bildet med haugevis av svarte prikker, og ikke senker reell oppløsning? Vet ikke hvor mye av lerretet som forsvinner i disse hullene, men er vel en betydelig andel som virkelig er med på å redusere "fyllingsgraden" i bildet...

Men det blir vel på en måte en motsatt "pixel-effekt", dvs at sålenge en sitter så langt i fra at en ikke ser de prikkene, så har det ingenting å si (akkurat som pixlene på en vanlig projektor ikke har noe å si sålenge en sitter så langt i fra at en ikke ser pixlene).

Men er det noen filmer som går på en oslo kino som du kan anbefale, som virkelig viser hvor godt 35mm filmformatet er? (og hvor de alltid stiller fokus etc skikkelig). Så kan jo de som har lyst ta en tur og se hvor bra det kan være...

Samtidig anbefaler jeg deg på det sterkeste å besøke Gorm, så skal du ikke se bort i fra at du kan bli positivt overrasket over hvor bra selv et dårlig dvd-format kan være... (Fordrer at du drar dit med et "åpent" sinn)

og JoonGoii: Vær så snill å moderere språkbruken... Totalt unødvendig, for vi har lov til å være uenig (hadde jo ikke vært mye å diskutere ellers) :grin:

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,639
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Ut ifra denne tråden så har vel Gorm (vs. eirik73) mye av oppfatningen til "folket". Gorm har også vært på kino slik som oss andre og har dermed et godt sammenligningsgrunnlag for hvordan vi oppfatter bildet, kontra hvordan et bra hjemmekinobilde er.
    Som det har blitt sagt tidligere, vi bestrider ikke de potensielle kvalitetene til 35mm formatet.
    PROBLEMET er bare at INGEN kinoer i norge viser et bilde som har de kvalitetene 35mm kan vise. Så kan eirik73 fortelle at med korrekt fokus, kalibrering og framvising blir dette bra. Flott det, men når viser ikke eirik73 film på alle kinoene i Norge.
    Eirik73 vet, har sett og bruker daglig den kvaliteten 35mm film står for. Dessverre gjelder ikke det for oss andre i gata. Vi må leve med de framvisningene som finnes på de offentlige kinoene hvis vi ikke har tilgang på hjemmekino.
    Det er hevet over enhver tvil at det ikke skal så veldig mange tusen i projektor, spiller og lerret før en får et bildet som OPPLEVES bedre hjemme enn på kino.
    Holder fortsatt fast på mine tidligere påstander at min X1 viser Oceans Twelve bedre hjemme på 2m bredt lerret, enn hva nyeste kinoen i Bergen gjør.
    Om Magnus Barfot Kinoen kan kalibreres ut av sitt ELENDIGE bilde, så trenger de øyeblikkelig hjelp.
    Så nylig Mr. and Mrs. Smith der, og opplevde bildet like dårlig som Oceans Twelve. Bildet flakker framdeles, det er elendig sortnivå og detaljer i dette.
    (Folk har mistet mer og mer folkeskikk. Beina, sokker og joggesko havner på seteryggene til de foran. Mye mas, knitrete papir og lysende mobiltelefoner.)

35mm er mye bedre enn dvd. Analog framviser er mye bedre enn digital projektor.
    Formel 1 er mye raskere enn Lada. Formel 1 har mye bedre styring, veigrep og bremser enn Lada.
    Hjemmekinobildet oppleves bedre enn kinobildet. Lada oppleves mye mer behagelig i køkjøring til og fra jobben.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=tor rasmussen(Folk har mistet mer og mer folkeskikk. Beina, sokker og joggesko havner på seteryggene til de foran. Mye mas, knitrete papir og lysende mobiltelefoner.)
    [/QUOTE]

Og for min del var det dette for en del år tilbake som trigget min interesser for å skaffe seg et skikkelig anlegg hjemme i ro og fred i stedet. Og dersom du gjør generaltabben med å hysje på noen av disse, har du en uvenn som plager deg filmen ut.

Uansett hvor bra teknisk utstyret i en kino er, er disse tingene med på å hindre meg i å virkelig nyte en film. Her har hjemmekino en fordel som det egentlig er umulig for "bortekino" å hamle opp med

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble fart på denne tråden gitt...
    Jeg registrerer at mange her mener at opplysningene jeg har om film v/s video er uhørte og totalt feil for ikke å snakke om sjokkerende. Jeg kan godt forstå at man etter å ha invistert månedslønner for ikke å snakke om årslønner i kinoen sin blir opprørt, men det jeg presenterer er rene spesifikasjoner, og etablerte fakta.

Min første post her var som nevnt tidligere et svar på uimotsagte påstander i denne tråd om at man med hjemmekino får bedre bilde enn det som vises på kino. Noe jeg kategorisk avviser.

Jeg er videre enig i at det finnes mange faktorer som kan dra kino opplevelsen ned, alle de nevnte som: pratete fjortiser, mobiltlf, laserpenn, dårlig fokus, søppel, vond lukt, slitt filmkopi og mange mange andre ting.

Jeg presiserer at jeg refererer til BILDE kvaliteten som en normalt frisk 35mm filmkopi avgir under normale forhold (ikke ute av fokus, ødelagt projektor og flimrende bilde el., men normal fremvisning.), kontra den kvaliteten som kan leveres pr. i dag i en gitt hjemmkino, HD eller SD.

At filmopplevelsen kan være bedre i en hjemmekino er jeg forøvrig ikke i tvil om, men det er altså bildekvaliteten ved normal fremvisning jeg refererer til.

Jeg ser også nevnte fordeler ved hjemmekino, og skal som sagt bygge min egen kino i høst.

Perforering i lerretet vil ikke påvirke oppløsning, det blir ikke mindre detaljer i bildet av disse hullene, de er rett og slett for små, perforering i lerretet eller ei er forøvrig litt "beside-the-point", da slike lerret ofte også brukes i hjemmkinoer.

Håper noen ble litt klokere, jeg har iallefall skjønt at å røre ved etablerte "sannheter" blant Hi-Fi frelste er som å erte på seg et hissig vepsebol!

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eirik73!

Dersom du leser endel av innleggene her i denne tråden, er det endel av oss som overhodet ikke trekker dine personlige kunnskaper i tvil, eller bestrider mange av de faktaene du har kommet med.

Trådens utganspunkt gjaldt vel et videre perspektiv enn kun bilde av "Hjemme- vs borte-kino"? Og bildebiten er da en av flere faktorer her.

Synes det er interessant at det kommer medlemmer som deg inn her med den kunnskapet du besitter, men bilde er "desverre" bare en del av hele kino-opplevelsen. Og hadde alle kinoer i Norge hatt kinomaskinister av ditt kaliber, hadde det kanskje vært et håp for at flere av oss hadde giddet å besøke vanlige kinoer igjen. Og det potensiale som eks 35 mm film da har over DVD-materialet, vaskes jo ut med alt det andre "dritet" vi kinogjengere blir servert.

For i øyeblikket er totalopplevelsen absolutt best hjemme...:-?

Intermediate cdrom sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    For i øyeblikket er totalopplevelsen absolutt best hjemme
    en fin konklusjon anfield!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble fart på denne tråden gitt...
    Jeg registrerer at mange her mener at opplysningene jeg har om film v/s video er uhørte og totalt feil for ikke å snakke om sjokkerende. Jeg kan godt forstå at man etter å ha invistert månedslønner for ikke å snakke om årslønner i kinoen sin blir opprørt, men det jeg presenterer er rene spesifikasjoner, og etablerte fakta.

Min første post her var som nevnt tidligere et svar på uimotsagte påstander i denne tråd om at man med hjemmekino får bedre bilde enn det som vises på kino. Noe jeg kategorisk avviser.

Jeg er videre enig i at det finnes mange faktorer som kan dra kino opplevelsen ned, alle de nevnte som: pratete fjortiser, mobiltlf, laserpenn, dårlig fokus, søppel, vond lukt, slitt filmkopi og mange mange andre ting.

Jeg presiserer at jeg refererer til BILDE kvaliteten som en normalt frisk 35mm filmkopi avgir under normale forhold (ikke ute av fokus, ødelagt projektor og flimrende bilde el., men normal fremvisning.), kontra den kvaliteten som kan leveres pr. i dag i en gitt hjemmkino, HD eller SD.

At filmopplevelsen kan være bedre i en hjemmekino er jeg forøvrig ikke i tvil om, men det er altså bildekvaliteten ved normal fremvisning jeg refererer til.

Jeg ser også nevnte fordeler ved hjemmekino, og skal som sagt bygge min egen kino i høst.

Perforering i lerretet vil ikke påvirke oppløsning, det blir ikke mindre detaljer i bildet av disse hullene, de er rett og slett for små, perforering i lerretet eller ei er forøvrig litt "beside-the-point", da slike lerret ofte også brukes i hjemmkinoer.

Håper noen ble litt klokere, jeg har iallefall skjønt at å røre ved etablerte "sannheter" blant Hi-Fi frelste er som å erte på seg et hissig vepsebol!
    Jeg må nesten le. Du leser tydeligvis bare det du vil lese. Det er INGEN her inne som påstår at en optimal utnyttelse av 35mm film ikke knuser potensialet i en "hjemmekino". Det vi forteller deg er at kinoene ikke gir oss en like god opplevelse av hverken bilde eller lyd, som det vi kan oppnå hjemme. Det betyr IKKE at vi hevder at en DVD-spiller og projektor er en bedre teoretisk løsning, men at kinoene ikke utnytter potensialet i kildematerialet sitt.

Du hevder forresten å ha "kunnskapen" i orden, jeg vil derfor gjerne vite hvilken kino du pleier å frekventere, og hvilke projektorer du har erfaring med. Gjerne litt informasjon om type lerret og lysforhold i de hjemmekinoene du har sett også.

Jeg vil også anbefale deg å lese hele denne tråden en gang til, for du har tydeligvis ikke fått med deg noe annet enn dine egne innlegg.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg stiller meg totalt enig i at 35 mm kinofilm ikke engang kan sammelignes med bildet fra selv de aller mest kostbare DLP, endog CRT-projektorer. Til det mangler for mye informasjon i bildet.

Opplevelsen er i tillegg svært subjektiv. Jeg får en god opplevelse av å besøke Colloseum, bedre enn de fleste hjemmekinoer jeg har besøkt.

Vi har nok en lang vei å gå før bildekvalitet er på nivå med 35 mm, selv i en hi-end hjemmekino, men på lydsiden er jeg helt enig i at mange hjemmekinoer både matcher og i visse tilfeller kan slå type Colloseum kino. Her er heller ikke differansen på kildemateriale så vesentlig, slik at hjemmekinoen stiller relativt likt i så måte.

Med SXRD og 1920x1080 med høykvalitets konverterting fra film til HD, tror jeg nok imidlertid vi kan komme et godt stykke nærmere emulering av kinobildet, uten at det selv da nødvendigvis kommer helt på høyden.

Når det er sagt er det utrolig hva selve rommet kan gjøre for opplevelsen. Vi kjørte en gang i tiden en InFocus 7200 på Felix kino på et 8 meter bredt lerret, og bildeopplevelsen rett fra DVD føltes utrolig mye bedre enn hva denne projektoren har maktet å generere i hjemmekinoer rundt omkring!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Storsalen på Colosseum bruker vel 70mm?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Normalt bruker Colosseum 35mm.

Når vanlige spillefilmer presenteres i 70mm (sjelden vare for tiden) er dette kopier som er laget fra 35mm, men kopiert på en måte som beholder mye mer av den originale informasjonen. Det finnes noen få filmer i filmhistorien som har vært filmet på 65mm, men dette er uhyre sjeldent. (65mm blir først 70mm når lyden legges på.)

Har sett "The Abyss" i 70mm på Colosseum for mange år siden (orignalt filmet i 35mm), de viste også jubileumsutgaven av "Lawrence of Arabia" i 70mm, sistnevnte er en av veldig få filmer som er filmet i 65mm.

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Jeg vil også anbefale deg å lese hele denne tråden en gang til, for du har tydeligvis ikke fått med deg noe annet enn dine egne innlegg.
    Same back at you!

Jeg må nesten le. Du leser tydeligvis bare det du vil lese. Det er INGEN her inne som påstår at en optimal utnyttelse av 35mm film ikke knuser potensialet i en "hjemmekino".
    Jeg snakker ikke om "potensialet", jeg snakker om bildekvalitet under vanlige forhold, og i de to første innleggene i tråden påstås nettopp dette, selv om man ordlegger seg noe mer generelt:

1) titus skrev:"kinoen i oslo har å tilby er litt små stressende lyd og flabrette bilde kvalitet. Hjemme kino er da klart best mener nå jeg i lyd messig og bilde messig."

2) kenti svarer så:"Ellers er jeg enig i at kino er best hjemme når det gjelder lyd og bilde."

Kranglefant :P

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,639
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Hvis vi omformulerer kenti med ett ord som er; "oppfattet", så har vi sakens kjerne.

2) kenti svarer så:"Ellers er jeg enig i at kino er best hjemme når det gjelder OPPFATTET lyd og bilde."
    Så kan vi krangle videre om hva som gjelder, reelle teoretiske specs, eller det oppfattede inntrykk.
    I mine øyne er det oppfattede inntrykk som gjelder.

La oss si jeg skal kjøpe sportsbil og det står nå mellom 2 modeller. Etter prøvekjøring sier jeg:
    -Tror jeg tar bil A. Den oppfattet jeg som kvikkere og artigere.
    -Men det er bil B som har mest effekt på vognkortet!

Her får vi to typer kjøpere.
    En type A som kjøper det han oppfatter som best.
    En type kjøper som har skryte-hk på vognkortet, dog han oppfattet bil A som kvikkere og artigere.

Føler i denne diskusjonen at hjemmekinofolket tilhører gruppe A, og eirik73 tilhører B.

Alle vi A-folk har sett mye skryteteknisk og spesifikasjonsmessig god kino (bil B).
    Men vi velger å ha hjemmekino og den oppfattelsen vi får av filmen hjemme som vårt valg.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kranglefant :P
    hehe, det klarer jeg ikke alene gitt, det må minst to personer til. Men hvis det er tid for å definere hverandre så kan jo jeg prøve meg også: Teoretiker! :wink:

Forøvrig nevnte du tidligere i tråden at:
    jeg har iallefall skjønt at å røre ved etablerte "sannheter" blant Hi-Fi frelste er som å erte på seg et hissig vepsebol!
    Hvis du leser litt på AVforum ser du fort at det ikke finnes "etablerte sannheter", og at alt stort sett er gjenstand for diskusjon.

Men hvilket erfaringsgrunnlag du har når det gjelder kino og hjemmekino, det tiet du om?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Normalt bruker Colosseum 35mm.

Når vanlige spillefilmer presenteres i 70mm (sjelden vare for tiden) er dette kopier som er laget fra 35mm, men kopiert på en måte som beholder mye mer av den originale informasjonen. Det finnes noen få filmer i filmhistorien som har vært filmet på 65mm, men dette er uhyre sjeldent. (65mm blir først 70mm når lyden legges på.)
    hmm, merkelig at Oslo Kinematografer under tekniske fakta skriver:
    Colosseum THX
    Antall sitteplasser: 978
    Teknisk utstyr
    Billedformater:
    Wide Screen/Cinema Scope/70 mm
    mens de, når det gjelder sal 2, 3 og 4 ikke spesifiserer 70mm. Det virker rart på meg at de skryter på seg at filmene som vises i sal 1 er 70mm, hvis dette faktisk ikke er tilfelle.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaringsbakgrunn når det gjelder kino og hjemmekino ja...

Jeg har bakgrunn som filmfotograf (16 og 35mm), nå driver jeg bl.a. digitalt etterarbeid (reklamefilm, oppdragsfilm og musikkvideo).
    Jeg har praktisk og teoretisk erfaring i å se kvaliteter som kontraster/farger/oppløsning/kornethet mm i film og på tv, jeg har et meget konkret kjennskap til størrelser for de forskjellige formatene, og må daglig forholde meg til disse og deres begrensninger/muligheter.
    Mener at jeg har nevnt disse tingene ellers i denne tråden.

Ser du også etterlyser informasjon om filmfremvisere;
    filmfremvisere av idag har lite med kvaliteten på bildene å gjøre, det er det filmen som går gjennom fremviseren som avgjør.

Les mer om film (for print og opptak) på
    http://www.kodak.com/US/en/motion/products/index.jhtml

Du etterlyser videre min kunnskap om hjemmekino...
    Jeg har aldri hevdet å besitte kunnskap om hjemmekino, men jeg har full oversikt over de tekniske mulighetene og begrensningene innen de aller fleste kjente formater, enten vi snakker DVD mpeg 2, eller fremtidige HD formater - og siden jeg vet at man ikke kan "finne opp" pixler i etterkant, så vet jeg hva en hjemmkino Maksimalt kan gi. Jeg vet også at konvensjonelle videosignaler IKKE kan gjengi farger på langt nær så godt som film.

Gjentar for ordens skyld (for tiende gang): Mitt opprinnelige svar her var en motreaksjon på naive posteringer som tydelig talte for at man generelt får bedre bilde i en hjemmekino enn på en normal kino. Jeg har vært EKSTREMT TYDELIG på dette men annenhver en her misser dette poenget! (heriblant Tor Rasmussen)

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm, merkelig at Oslo Kinematografer under tekniske fakta skriver:

mens de, når det gjelder sal 2, 3 og 4 ikke spesifiserer 70mm. Det virker rart på meg at de skryter på seg at filmene som vises i sal 1 er 70mm, hvis dette faktisk ikke er tilfelle.
    Jeg er ikke ansatt i Oslo Kinemateografer, jeg jobbber heller ikke ved Colosseum kino.

Billedformater:
    Wide Screen/Cinema Scope/70 mm

Wide screen er et omtrentlig begrep som omfatter mange formater med videre bilde enn standard 1:1.375

Cinemascope er ett bredt format som filmes med Anamorphisk squeeze, og forutsetter riktig optikk for å vri bilde tilbake i kinosalen.

70mm , vel det er 70 mm...

Før om årene averterte Colosseum alltid spesielt i avisen når de benyttet 70mm kinokopi i sal 1.

For alt jeg vet er denne praksisen endret, personlig er det meg revnende likegyldig og jeg har aldri påstått spesifikt hvilke formater som brukes ved sal 1 på Colosseum, men forsøkt å gi svar på ditt spørsmål etter de opplysninger jeg besitter.

Var det noe mer?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi er jo her alle fordi vi liker å diskutere, så ikke ta motstanden så tungt. Jeg regner med at du forventet kraftig motbør når du la inn ditt første innlegg i denne tråden.:grin:

Jeg ser vel at jeg har strukket denne diskusjonen litt vel langt. Jeg tror jeg velger å avslutte med å konkludere at jeg er enig i at hjemmekino i dag ikke på noen måte kan konkurrere med potensialet til 35mm film. Men at vi er helt uenige i hvordan norske kinoer klarer å forvalte dette potensialet.

LA8PV, over og ut.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Side 3 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Hjemme kino anlegg oppgradering?
    By tuw in forum Generell video
    Svar: 9
    Siste melding: 07-17-2005, 20:38
  2. nye høgtalere til hjemme kino
    By D-rex in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 10
    Siste melding: 07-05-2005, 13:19
  3. Hjelp..Noen som har Avlight hjemme kino annlegg?Trenger litt
    By Avlightt6000 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 12
    Siste melding: 12-13-2004, 16:16
  4. min første hjemme kino
    By svingen in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 0
    Siste melding: 10-02-2004, 23:38
  5. Min hjemme kino
    By klingal in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 8
    Siste melding: 07-17-2003, 21:51

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •