Hjemme kino vs Kino - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 227
    Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jaja, bla-bla... vet at 35mm koster flesk. Prisen er dog ikke alt.

Skal vi trekke det videre? D-VHS har en oppløsning jeg aldri har opplevd i en kinosal.

That's it - enough said.

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å svare på mitt eget innlegg før jeg tar natten...

På en DVD film, der man ser en skuespiller i close-up vil kun enkelte hårstrå være skillbare, håret til skuespilleren vil være en farget dott, på 35mm vil de fleste hårstrå fremstå sylskarpe.

I ett halvtotalbilde der skuespilleren fyller skjermen fra midjen og opp vil det være nærmest umulig å se hvilken øyenfarge personen har på DVD, på film vil man se øynene, pupillen og fargene... dette har tro det eller ei veldig mye å si for hvorledes skuespillerprestasjonen vil fremstå for seeren, langt mer enn hva slags kabler som ligger mellom høytalerne.

Dette kan pr. idag ikke oppleves i en hjemmekino, jeg skulle ønske at det var mulig, men det er ikke det, så min post og min oppfording går på å slutte å tro at DVD er bedre enn 35 mm, når fasiten er at 35mm er 16x bedre.. og da snakker vi bare oppløsningen! I tillegg kommer farger/kontrast!

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og D-VHS leverer inntill 1080x1920 interlaced (KOMPRIMERT), film leverer tilsvarende 2000x3560progressivt og UKOMPRIMERT!

Film skytes på film, og levers kinoene på film, hvordan dette på "magisk" vis blir bedre når det overføres til D-VHS må forklares, slik som julenissen...
    En orginal blir ikke bedre enn seg selv!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt er råfilm (35/70 mm) best. Det er det vel ingen som bestrider. Derimot kan man stille betimelige spørsmål omkring den enkelte kinos respekt og fornuft når det gjelder kalibreringen.

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir en annen diskusjon, har selv opplevd elendige fremvisninger ute av fokus, med halve bildet etc... det er for dårliog, mange kinoer går på halvgir når det gjelder kvalitet ingen tvil om det.

Min post går på de i denne tråd som tror DVD vil gi dem bedre bilde enn en korrekt fremvist 35 mm kinokopi på kino.

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For ordens skyld 70mm er kun ett kopi format, filmen som brukes i kameraet er 65mm, de øvrige 5mm er til lyd....

Det råeste jeg har sett av bildekvalitet er "Terminator 3D" (IMAX 70mm som går på tvers... noe som gir EKSTREM oppløsning) i Universal Studios Hollywood, der ser man hver eneste pore i huden til Arnold Schwartzenegger... enten man vil eller ikke....

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha... ja - har denne i HD-format. Meget detaljert, men sikkert ikke i nærheten av råfilmen...! :-)

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eirik73
    Dette må du utdype...
    Sist jeg sjekket var synet mitt langt bedre enn 0,4 Megapixler... Dessuten kan jeg skille blåtoer og rødtoner langt bedre enn det 35mm film kan gjengi, for ikke å snakke om det stakkarslige man får ut av en DVD.
    Vi snakker 16 ganger´n her kamerat!

At kinoene tidvis har slitte kopier er synd, dette problemet var dog mye større for 10 år siden, nå utgis filmer oftere og oftere parallelt over hele verden, med friske kopier.

Dagens TV standard enten den er PAL eller NTSC er så dårlig at i trykket form kan ikke bildene gjengis større enn 5x7 cm før det ser ut som crap, hvordan kan dette kan se BRA ut i en hjemmekino er et mysterium for meg...
    Når lerretet er mer enn 16 ganger større, blir jo ikke opplevd oppløsning så veldig mye bedre. Det er jo enkel matte.
    Eller er det jo ikke akkurat DVD-filmer en sitter og ser når en skal kose seg i hjemmekinoen da. At dette er mysteriumer for deg har jeg ingen problemer med å forstå, men jeg kan løse mysteriet for deg. Det er bare å komme å ta en titt det, så tar du runden rundt på kinoene. Jeg regner med at det oppklarer det vi alle prater om. Gjør det ikke det, skal jeg spise ordene mine i all offentlighet. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eirik73
    For ordens skyld 70mm er kun ett kopi format, filmen som brukes i kameraet er 65mm, de øvrige 5mm er til lyd....

Det råeste jeg har sett av bildekvalitet er "Terminator 3D" (IMAX 70mm som går på tvers... noe som gir EKSTREM oppløsning) i Universal Studios Hollywood, der ser man hver eneste pore i huden til Arnold Schwartzenegger... enten man vil eller ikke....
    Synd det er svært langt mellom IMAX-kinoene her på berget.:???:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Eller er det jo ikke akkurat DVD-filmer en sitter og ser når en skal kose seg i hjemmekinoen da.
    Hmmm.... vet ikke hvorfor, men var det muligens Bikini Destinations du hadde i tankene...? :-P

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gris
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe... nøff-nøff... :-P

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du sitter i relativt samme avstand til lerretet i en kinosal som i en hjemmekino blir kvaliteten 16 ganger bedre - det er enkel matte det!

I en hjemmekino sitter du kanskje 3 meter fra, på kino sitter du kanskje 12 meter fra, lerrettet fyller synsfeltet ditt uansett... jeg kan ikke svare for ditt syn, men jeg er istand til (og vil svært gjerne) se bilder i mer enn 0,4 Megapixlers oppløsning!
    For at 0,4 Megapixler skal se "bra" ut for meg må jeg ha det i ca 5x9 cm på en monitor... ikke lengre(eller nærmere) enn 60-70 cm fra øyet - og det gir IKKE kinoopplevelse!!!!

Du har som tidligere nevnt sikkert den råeste hjemmekinoen som penger kan bygge, og sikkert like mye respekt her på forumet, men dette er jobben min, og noe jeg har mer enn 15 års erfaring både praktisk og teoretisk... Jeg har filmet og berabeidet svært mange timer råmateriale på både 16mm og 35mm, jeg har sittet i døgn på døgn med Digibeta på broadcast monitor.. en oppløsning du ikke har nubbtjans til å oppnå på DVD.

Du må gjerne tvile på mine motiver, bakgrunn, men min post her er en motreaksjon på alle de som tror på julenissen!

576x768 pixler er dårligere enn alt som er bedre.... denne oppløsningen ble diktert på 1950 tallet og er så sykt trist at alle som jobber profft med tv/film gjerne ser at HDTV kommer jo før jo heller...

35mm film tilsvarer en oppløsning på 2000x3560 pixler, og jeg kan gjenta det igjen og igjen, om DVD var så fantastisk så ville Hollywood brukt DVD kameraer når de lager filmer, det gjør de ikke....

De bruker 35mm Panavision Millenium, og Arriflex ST mm alle 35mm film. Dette koster ufatterlig mye penger, og det er ikke for moro skyld at det gjøres, det er fordi dette er ett profesjonellt format, DVD er et konsumer format...

Jeg tror ikke jeg gidder å bruke mye mer tid på dette, med mindre noen kommer med reelle utfordringer...
    Jeg kommer gjerne for å se din hjemmekino om du bor i Oslo omerådet, men jeg tror ikke på julenissen, jeg tror heller ikke at du kan banke 2000x3560 pixler ut av en DVD...

men som hjemmkinobygger ser jeg gjerne anlegget ditt.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du fortsetter å nevne DVD-formatet? Jeg kan love deg at filmer lagret i ekte 1080i, de-interlaced og nedskalert til 720p, gir en minst like god "opplevd" oppløsning som det du finner på noen kino i Oslo.

For øvrig holder jeg til på Gardermoen, så det er ikke allverdens reisevei. Ikke at jeg tror du er åpen for noen "konvertering", for du har jo gått alt for hardt ut og hevdet det motsatte. Du er jo så opphengt i at oppløsningen på et ti meter bredt lerret, er større enn et 2 meters lerret. So what, du må jo forstå at kravet til oppløsning krymper i takt med størrelsen på lerretet. Sitter du nært lerretet på kino, fyller det jo mer enn synsfeltet. Lerretet hjemme er nok ikke akkurat like stort, og fyller skjelden hele synsfeltet.

35mm film gir ca 13 "bildepunkter" per kvadratcentimeter, på et ti meter bredt lerret. 720p gir ca 36 bildepunkter per kvadratcentimeter på et 2,3 meter bredt lerret. Ergo har jeg ca 2,8 ganger så høy oppløsning hjemme, som det optimale på en liten kino med bare 10 meter bredt lerret.:wink:
    Siden lerretet på kinoen i tillegg er perforert, bidrar det ytterligere til å senke den "oppfattede" oppløsningen. For ikke å snakke om at bildet som regel er ute av fokus!

Problemet ditt er at du har bestemt deg på forhånd, og da spiller det for så vidt ingen rolle hva som virkelig er rett? Jeg gidder, som deg, ikke å dra dette noe lenger. Gå på kino, og kos deg. Film skal jo nytes, ikke analyseres.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da jeg hadde kinoen min på Sound Pressure i Lillestrøm var jeg aldri på kino og hver gang jeg går på kino nå er det til å grine av lyden. Savner det syke trøkket som var i kinoen min. Det er sånn det skal låte. Den kinoen var kåra til bedre lyd enn coloseum, så her hjelper ikke argumentet at det er bedre lyd på kino. En eksplosjon føltes gjennom hele kroppen og satte hele rommet i bevegelse, på coloseum blir det som en fjert i stolen i forhold. Var hos hifiklubben i marcus thranes gate i går å leverte noen deler og de viste oss kinoen dems som de har jobbet hardt og lenge med. skulle vist være skikkelig trøkk, men jeg merka ikke noe. Greit nok, bilde er nok kanksje bedre på colo enn i kinoen jeg hadde, men det var fordi vi brukte en billig pj. Men det kompromisse er jeg villig til å ta. Dessuten har jeg sett flere andre pj'er med absolutt godkjent bildekvalitet. MEN HALLO! i en hjemmekino sitter du jo ikke på samme avstanden som i en kino, ergo du trenger mye mindre lerret og mindre sterk fremviser for å projektere bildet bra på ett lerret. Skulle jeg ha sitti på samme avstand, hadde jeg jo havn langt inne hos naboen, og lerretet hadde sett ut som en 7" skjerm og du hadde sikkert ikke sett så mye. Men når man sitter 3m fra ett 84" eller no så er det absolutt stort nok for meg.

Bare jeg nå får flyttet til trondeim og fått bygget opp littder så blir det nok kinoe engang igjen som skal banke colo en gang til. Er det noen stundent byer eller andre ting som har lyst på ordentlig kino, så bare kontakt meg. Jeg sponser Da kan dere som mener det er bedre på kino komme og høre forskjellen og pop cornet skal kan dere få gratis.

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du må jo forstå at kravet til oppløsning krymper i takt med størrelsen på lerretet.
    NEI, her tar du fullstendig og fundamentalt feil, oppløsningen på DVD eller 720x1080 ligger langt langt under 35mm, størrelsen er irrelevant, det som er relevant er hvor stor del av synsfeltet bilde opptar.
    Perforert kinoduk bidrar IKKE til å senke opplevelsen av oppløsning.
    720p kan forøvrig IKKE levere det samme fargespekteret som 35mm film.

At film noen ganger vises ute av fokus på enkelte kinoer, er et faktum jeg ikke bestrider, men dette er ikke normalt.

Problemet ditt er at du har bestemt deg på forhånd, og da spiller det for så vidt ingen rolle hva som virkelig er rett?
    Mine påstander er basert på de tekniske spesifikasjonene som gjelder video og film samt min erfaring med disse som proffesjonell bruker, gjennom mitt yrke kjenner jeg meget godt til de ulike TV formatene, HD formatene og ikke minst film formatene, samt deres fordeler og ulemper.

Problemet Gorm, er at folk som deg lar seg overbevise om at en teknologi som mer enn halverer kvaliteten skal være bedre enn orginalen...

For ordens skyld, jeg sier det EN GANG TIL: Størrelsen på lerretet er irrelevant for opplevelsen av oppløsning, det avgjørende er hvor stor del av synsfeltet som fylles. Om synsfeltet er fylt av tilsvarende 2000x3560 pixler UKOMPRIMERT eller 720x1080 pixler KOMPRIMERT kan en selv tenke seg hva som ser best ut.

Hvorledes en film oppleves er subjektivt, både på bildesiden og på lydsiden, men de tekniske spesifikasjonene er objektive, målbare og reelle!

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig om at størrelsen på lerret har ingenting å si såfremst at avstand/bredde forholdet er det samme. (og det ikke er røyk eller tåke i rommet)

Men jeg mener også at selv om oppløsningen er bedre på film på papiret så oppleves det ikke slik. Støy og dårlig sortnivå sammen med elendig panorerings egenskaper gjør at bildet i en god hjemmekino oppleves bedre.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er forskjell på teori og praksis Eirik, men det finner du nok ut en dag du også.
    Men ikke hør på meg, jeg har jo ikke peiling. Mitt fagfelt er projektorer, og kino det har jeg jo selvsagt aldri besøkt.:roll:

Ha en god dag. :grin:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her hadde det skjedd mye siden jeg sist var inne, gitt.....;-)

Er vel ingen av oss som bestrider de nakne fakta om 35 mm film, og de kvaliteter de besitter. Så rent teoretisk har jo eirik73 helt rett.

Men det som andre sier forskjell på teori og praksis. Den teoretisk "dårlige" hjemmekinoen kan ofte oppleves som langt bedre enn det overlegne bildekvaliteten når det gjelder totalopplevelse.

Og det er det en ikke skal glemme i denne diskusjonen; film/kino-følelsen er mer enn bare bilde. Det er sammensetningen av det hele som gir deg den gode følelsen. Det hjelper ikke at bildet teoretisk er kongebra på kino, når lyd, stoler, lukter og plassproblemer (for å nevne noe) drar totalopplevelsen så langt ned at en ikke ønsker å komme tilbake.

Selv har jeg ikke vært påkino siden den siste LOTR-filmen gikk. Og ikke har jeg savnet det en dag. Det betyr riktignok at jeg ligger litt bak på nyheter, men jeg vil heller vente til jeg kan nyte en kongefilm i mitt eget oppsett, enn å sitte i en kinosal med pratende og SMS-sendende tenåringer med knitrende potetgullposer, ræva lyd og vinde stoler.

Da hjelper det lite gitt at bildet teoretisk er kongebra på de fleste av landets kinoer, når resten av opplevelsen ikke står i stil i det hele tatt...........

Active Pip sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    457
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror Anfield er inne på noe.

Det er ens personlige ønsker og krav som avgjør hva som oppleves som bra.

For noen er det lyden som er viktig og de betaler gladelig tusenvis av kroner for en meter med kabel. De jager en lydopplevelse som mange andre ikke er i stand til å oppleve.
    For andre er det bildet som er viktig, bedre farger, bedre kontrast, høyere detaljnivå......... minner nye om en hifi diskusjon dette, bare med andre termer.
    Må innrømme at jeg ikke har så store krav til kvaliteten på hverken lyd eller bilde( tror jeg ;-) ). Men.... hvis jeg får høre " min musikk " noen ganger på et oppsett som (i mine ører) låter bedre enn det jeg har hjemme, så stiger mine krav når det gjelder kvaliteten på lyd, selvfølgelig.
    Det samme gjelder jo selvfølgelig på bildesiden. Det jeg ikke er interessert i er mikrodetaljer som du kanskje ser / hører kun hvis du går inn for det. Når jeg hører på musikk så er det ofte en stemning eller en sinnstilstand jeg er ute etter, jeg slapper av. Da sitter jeg ikke å konsentrerer meg for å høre mikrodetaljer.
    Når jeg ser film så er det stort sett for å bli underholdt av et plott og en handling, ikke for å se f eks hvordan hvert enkelt hårstrå på en skuespiller ligger til enhver tid. Dette er MINE preferanser. jeg vet at andre har helt andre ting de ser/hører etter, og...... ikke minst, ting de legger merke til helt ubevisst..... og det er vel der de største forskjellene ligger i hva man oppfatter som god lyd, godt bilde... Folks egne ubvisste krav til hva som må være der for at det skal være bra.....

At to har forskjellig mening om noe, betyr ikke at bare en av dem har rett :-)

Side 2 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Hjemme kino anlegg oppgradering?
    By tuw in forum Generell video
    Svar: 9
    Siste melding: 07-17-2005, 20:38
  2. nye høgtalere til hjemme kino
    By D-rex in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 10
    Siste melding: 07-05-2005, 13:19
  3. Hjelp..Noen som har Avlight hjemme kino annlegg?Trenger litt
    By Avlightt6000 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 12
    Siste melding: 12-13-2004, 16:16
  4. min første hjemme kino
    By svingen in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 0
    Siste melding: 10-02-2004, 23:38
  5. Min hjemme kino
    By klingal in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 8
    Siste melding: 07-17-2003, 21:51

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •