Hjemme kino vs Kino - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 12 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12
Viser resultater 221 til 227 av 227
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er gøyal diskusjon så jeg måtte lese litt bakover.. Og jeg må si at det er litt snodig hvordan det hos de som er tilhengere av kinoen ikke ser ut til å gå helt hjem at den _oppfattede kvaliteten_ dessverre ofte er dårligere på kino. Da hjelper det jo lite med overlegen analog teknologi og en milliard pixler.

Jeg har (mot egen overbevisning men med vennegjeng) vært mange ganger på kino i sommer, og sett blant annet siste xmen-filmen, siste fast and the furious, og en to-tre til jeg ikke husker. Vi har blant annet vært på colosseum, vika og klingenberg.

Det som går igjen er blast, uskarpt bilde, ofte med støy (det er sikkert flere farger og bedre oppløsning enn hjemme, men jeg synes ikke det ser slik ut). Jeg skjønner at oppløsningen selvfølgelig er mye bedre iom at det ikke ser kornete ut på et så stort lerret. Erik73 argumenterte ironisk med at hvis man vil ha skarpt bilde så får man kjøpe seg en ipod - og der synes jeg han ubevisst faktisk har et godt poeng. De fleste som ser en videosnutt avspilt på en ipod vil nok reagere nettopp slik: "Fy pokker så skarpt og bra bilde!" Sammenligningen kino vs DVD på hjemmekino er nok litt det samme på en annen skala. Og resultatet? Ja, nettopp - man synes bildet er bedre hjemme enn på kino.

I tillegg er lyden generelt en god del dårligere enn hjemme. Ikke tilsvarende trøkk i bassen, skarp og ubehagelig diskant.

Alt dette har blitt gjentatt mange ganger tidligere i tråden - men jeg tenkte å prøve en gang å poengtere poenget(hum), nemlig at ja vi er alle enige i at kinoen er teknisk overlegen, men det hverken ser eller låter bedre ut allikevel.

At det i en perfekt kalibrert kino med ny filmrull og superbra lydanlegg ville både sett og hørt bedre ut enn hjemmekinoen hjelper jo lite når det kun er en teori man aldri opplever i praksis.
    --
    Thorbjørn

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hybris: Nei, har ikke sett Gorms kino annet enn på profilen hans her, det er i og for seg ikke nødvendig. Siden denne debatten begynte for over et år siden har både Blu-ray og HD-DVD blitt lansert, det er kommet en haug nye projektorer og jeg har bygget dedikert hjemmekino på 25 kvm...

35mm er fortsatt bedre enn noe standarisert digitalt format, men det er klart at om du sammenlikner en dårlig kino med den beste hjemmekinoen, da blir det jo ikke bra.

Om en journalist i et blad (Home Theater Magazine) sier "at 35mm film IKKE er bedre enn HD. Oppløsningen er faktisk dårligere" så sier det litt om journalistens kunnskaper og innsikt, med mindre han også sammenlikner den dårligste bevarte filmrull med det råeste ukomprimerte HD signal...

Det er ingen tvil om at innen relativt kort tid (i filmens historie) så vil det digitale ta over, dette har langt på vei allerede skjedd i etterarbeid av filmene, det er i ferd med å skje på fremvisning, og det har såvidt begynt på opptakssiden.

Etter at jeg fikk barn og egen kino i kjelleren er det ekstremt sjeldent jeg tar med en hel kveld for å gå på kino, men sist jeg gjorde det så så jeg ekstremt stor forskjell på reklamen før filmen (som vises digitalt fra HD kilde) og selve filmen (35mm), den siste var klart best.

Dette har vært en morsom diskusjon, og innen den er ferdig så har vi vel Playstation 5 med UHD DVD spiller... og projektorer med 4K+ oppløsning
    (4520x2560)... da skal jeg holde kjeft!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes man lett går av seg skoa på veien hvis man argumenterer med "at 35mm film IKKE er bedre enn HD. Oppløsningen er faktisk dårligere."

Med det mener jeg at man da burde kansjke ha sett litt på prosessen underveis før man i det hele tatt får kino filmer i HD.

Hva slags kvalitet man får ved 35mm film visning i en kino, er vel ofte heller et spørsmål om hvor godt resultat man kan forvente å få med 35mm film på det gigantiske lerretet når prosessen tross alt er såpass slem mot hver 35mm filmrute med å via diverse mekaniske komponenter som sliter på film overflaten samt det å sende gjennom meget høye lys energien skal tegne et kinobilde med 24 stk 35mm still bilder pr sekund, kontra det å skanne og digitalisere hver filmrute via en lyskilde som kan få frem filmens egentlige kontrast og sort nivå og som vel er det som blir gjort og brukt et sted i prosessen med diverse HD standarder.

Det er vel ytters få kino filmer i dag (bortsett fra komputer genererte filmer som Nemo. Shrek osv) som ikke har vært innom en eller annen form for analog film teknologi på veien.

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For et par måneder siden var jeg på min lokale THX kino for å se MI3. For en skuffelse det var! Det så ut som om noen hadde sittet i salen og filmet for så å bruke kopien på forestillingen. Det var skikkelig uskarpt og blast! Kan best beskrive bildekvaliteten som bomull.

Hva skyldes slikt?
    Projektoren ute av fokus? (Men bildet var jo blast også...)
    Dårlige distruberte kopier?

Har ofte opplevd at lyden faller ut på en del filmer også slik at anlegget svitsjer over til analog. Noen kinofolk har påstått at publikum ikke skal legge merke til slikt. Det jeg hører er at lyden blir lav og uklar.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har Filmweb / Film & Kino ( FILM & KINO ) lansert en kampanje med slagordet:
    "Ekte kinostemning - kun på kino".

For ordens skyld, jeg har ingenting med dette å gjøre. Grunnen til at jeg vil presisere dette finner dere her:
    FILM & KINO

:shock: :???:

PS. Dette er en gammel tråd, men jeg syntes dette passet greit inn her.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes nå de kunne ha funnet frem en nerd som passet bedre - jeg vet om én, og som også bærer nicket... ;-) ...

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel ikke roffe som har den reklamen på radio ?

Synst selv en film man aldrig har sett før er morro å se på kino med masse folk og atmosfære. Lyd og bilde er derimot bedre hjemme !

Side 12 av 12 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12

Lignende tråder

1. Hjemme kino anlegg oppgradering?
    By tuw in forum Generell video
    Svar: 9
    Siste melding: 07-17-2005, 20:38
  2. nye høgtalere til hjemme kino
    By D-rex in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 10
    Siste melding: 07-05-2005, 13:19
  3. Hjelp..Noen som har Avlight hjemme kino annlegg?Trenger litt
    By Avlightt6000 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 12
    Siste melding: 12-13-2004, 16:16
  4. min første hjemme kino
    By svingen in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 0
    Siste melding: 10-02-2004, 23:38
  5. Min hjemme kino
    By klingal in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 8
    Siste melding: 07-17-2003, 21:51

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •