Hjemme kino vs Kino - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 12 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 227
    Newcomer rodrik sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hva med Norske spillefilmer, hvilken bredde filmes de på?
    Norske filmer har jo som regel det samme budsjettet totalt som catering budsjettet til en Hollywood film.

Kanskje det bare er innbildning fra min side, men jeg synes å merke at disse har dårligere bildekvalitet enn andre på kino.

Ellers håper jeg at kinoene overlever da jeg synes at de er en god institusjon for folket. Men det virker som om kinobransjen ikke helt følger med.
    For å konkurrere med hj.kino må de tilby noe spesielt, noe de får vanlige dødlige ikke gjør

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rodrik
    Hva med Norske spillefilmer, hvilken bredde filmes de på?
    Norske filmer har jo som regel det samme budsjettet totalt som catering budsjettet til en Hollywood film.

Kanskje det bare er innbildning fra min side, men jeg synes å merke at disse har dårligere bildekvalitet enn andre på kino.(

De fleste norske spillefilmer filmes på 35mm med utstyr som er like godt som det som brukes i Hollywood, den tekniske kompetansen til norske filmcrew er på internasjonalt nivå. (selv om manus/regi kanskje ikke alltid helt er der...)

Det stemmer at norske budsjett er i en helt annen klasse enn en vanlig Hollywood film, noen ganger velger produsentene derfor å filme på 16mm for å spare penger, men 16mm vil normalt være godt nok selv for HD oppløsning på 1920x1080p.

At norske filmer kvalitetsmessig kan virker dårligere enn Hollywood kan ha mange forklaringer, du nevnte en Rodrik - budsjett... mindre til lys, stab, dekor, rekvisitter.... dette vil jo påvirke hvordan filmen oppleves.

I norge har vi kun ett laboratorium for fremkalling av film (16/35mm), Nordic film Postproduction i Nydalen, Oslo - tidligere Filmteknikk as, av enkelter i bransjen humoristisk kalt "Feilteknikk" på grunn av noen blundere opp gjennom tidene. Selv synes jeg at laboratoriet leverer akseptabelt bra. Det blir nok noe alikevel ikke helt Los Angeles, hvor laboratoriene ligger tett og konkurerer på kompetanse og kvalitet om produsentenes gunst...

På DVD:

Jeg vet også at det legges ekstremt mye arbeid i encoding til DVD av store Hollywood filmer, har ingen spisskompetanse på hvorledes norske titler behandles men kan vanskelig se for meg at de får samme behandling. resultatet vil i såfall bli at typiske Hollwood titler vil utnytte DVD formatet for alt det er verdt, mens norske filmer ikke tar med seg potensialet over på DVD´en.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du kan jo også kopiere originale dvd filmer blir samme kvalitet
    du trenger bare : nero, dvdshrink, dvddecrypter

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I anledning X-Men 3 så var jeg på kino igjen etter et lengre avbrudd.

Salen var Edda 5 i Haugesund som er 200 seter og THX sertifisert. Noe som dermed burde være godt representativt for hva du kan forvente av normal kinokvalitet. http://www.edda-kino.no/edda5.html

Dermed så burde en sammenligning mellom min hjemmekino med Sony 9" CRT og kino være på sin plass, og med det i tankene så jeg først D-VHS 1080i versjonen av X-MEN før jeg gikk på kino.

Det første som slår meg er sortnivået. Eller rettere sagt, mangelen på det. Lyset fades ned og gråfargen lyser mot deg. Nivået er klart bedre enn det jeg har sett på LCD og DLP, men det er ikke sort. Fyllingsgraden i bildet er så bra som den bør være. Fargene er unisone og fargegraderingene må kunne beskrives som pefekte. Skarpheten er også bra, men ikke så skarpt at du får denne "popout" 3d effekten vi entusiaster streber etter. Hovedproblemet blir sortnivået som gjør at bildene føles "blasse" selv om dynamikken oppover er god.

Konklusjonen for Edda 5 (og dermed muligens den gjennomsnittlige kinokvaliteten?) blir at et entusiast oppsett med crt og HD kilde, visuelt gir KLART bedre resultater. Spesielt i sortnivå, men også skarphet og oppfattet dynamikk.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    panoreringer er også noe jeg har irritert med over på kino i det siste. spesielt på fri jimmy var det ille. 24fps er ikke bra nok for raske panoreringer. var også på premieren på MI3. hvorfor er det masse støy og drit på en helt ny film?
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jørn du må huske at før vi vanlige publikumere får se filmen så har den gått X antall ganger på pressevisninger, førpremierer osv. Så den filmen vi ser - selv om filmen nettopp har kommet på kino har nok fått kjørt seg noen ganger allerede. Det er visst også problemer med selve kopieringsprosessen slik jeg har forstått det.

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    panoreringer er også noe jeg har irritert med over på kino i det siste. spesielt på fri jimmy var det ille. 24fps er ikke bra nok for raske panoreringer. var også på premieren på MI3. hvorfor er det masse støy og drit på en helt ny film?
    Strobe effekten i panoreringen i "fri Jimmy" blir ikke borte på DVD, filmen er laget i 24fps (muligens 25fps) som alle andre spillefilmer, det blir ikke flere bilder pr. sekund når den kommer på DVD.
    Det ligger ikke noe mer enn 25 bilder pr. sekund inne i de nye HD formatene heller. (med mindre man går på interlaced, men det brukes ikke på spillefilm) Menneskets øye får som regel følelsen av at noe er i bevegelse så lenge det er mer enn 18 bilder pr. sekund, og så lenge det ikke flasher mindre enn 50 ganger pr. sekund. ( Strømmen i stikkontakta har 50Hz, hadde det vært 40 ville de fleste av oss opplevd at alle glødelampene i huset flimret)

"Strobing" oppstår i visse kritiske hastigheter, spesielt på sideveis panoreringer som er relativt langsomme, proffe filmfotografer er som regel veldig klar over fenomenet, og unngår slike tagninger om mulig.

I 3D animasjon er dette enda mer kritisk, spesielt om sekvensen er rendret uten "motion blur". Rendering med motion blur tar mye lengre enn uten, og derfor hender det at man kutter dette i 3D, særlig når ressursene er begrenset.

på kino vises en film i 24/25 bilder pr sekund, men hvert bilde vises 3 ganger, dette for å unngå "flicker" effekten. (Herav det gamle engelske ordet på film "flickers", fra den tiden da hvert bilde ble vist kun en gang)

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eirik73
    Herav det gamle engelske ordet på film "flickers", fra den tiden da hvert bilde ble vist kun en gang
    En annen slang som også er brukt i den forbindelse er betegnelsen Brit Flick, som henviser til filmer for den engelske "arbeiderklassen". Typiske filmer i denne sjangeren er Fotball factory, Snatch, Lock, Stock and two smoking barrels osv.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan vel også hende at "strobingen" er mer synlig på kino en hjemme, siden bildet er såpass mye større. har uansett vært såpass mye på kino i det siste at det er enkelt å se at bilde hjemme hos meg går kinobildet en høy gang.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan vel også hende at "strobingen" er mer synlig på kino en hjemme, siden bildet er såpass mye større. har uansett vært såpass mye på kino i det siste at det er enkelt å se at bilde hjemme hos meg går kinobildet en høy gang.
    Skulle pokker meg bare mangle også da - med DEN projektoren...

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke fortelle deg hvordan du oppfatter hva du ser, men det er en gjenganger av en misforståelse her på AV forum at folk refererer til størrelse på bildet, det spiller ingen rolle hvor stort bildet (eller lite) er - det eneste som betyr noe er hvor stor del av synsfeltet bildet dekker.

Bra du er fornøyd med bildet hjemme hos deg - det er viktig! (jeg skal ikke ta hele leksa om hvor rævva DVD egentlig er en gang til)

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvem sier at jeg prater om dvd HD i 1080 på en ekte 1080p projektor. Det får for å si det pent kinofilmer til å se slitent ut.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skulle akkurat til å skrive dette...
    Hvem ser på DVD når det er så mye deilig HD ute og går... ;-) :grin:

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvem sier at jeg prater om dvd HD i 1080 på en ekte 1080p projektor. Det får for å si det pent kinofilmer til å se slitent ut.

Vel, må gratulere med HD DVD, meget begrenset utvalg enda men det er definitivt veien å gå (eller blue ray da...)

Ikke glem at det du ser på HD av film er filmet på 35mm film (analogt)...

Jeg er skjønt enig i at HD-DVD/Blue-ray er et stoooort skritt i riktig retning, spesielt med så mange dårlige visningskopier som det er rundt omkring.

Newcomer Jens_Martin sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For en uke siden da jeg var å så MI3 på Kino her i byen (da den endelig kom hit) ble jeg rett og slett skremt. Så ut som en eller annen hadde sneket seg inn på bakrommet og lekt seg med forkusen på projektoren. Fikk ganske så vondt i hode av en hel forestilling med i dette kaoset og måtte konsentrere meg skikkelig for å få med meg teksten.

Etter forestillingen spurte jeg kinosjefen om ikke det var mulig å få litt mer kvalitet over bildet, men han da sa han han ikke forstod hva jeg pratet om..

Det var da en stund siden jeg har vært på den lokale kinoen her i byen, og jeg kan fastslå at det er en mye bedre opplevelse og sitte hjemme i godstolen. Sant nok ikke samme sosiale opplevelsen, men det får heller være.

Lyden vil jeg også påpeke var helt forferdelig. Null bass, og en øredøvende diskant.

De burde nok koste på seg noe nytt utstyr, hvis ikke er det store muligheter for noen som ønsker konkurranse og tjene seg rike.

For min del vil jeg virkelig prøve å unngå dette stedet i fremtiden, og heller reise en times tid for da en mye bedre opplevelse.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil bare legge til noe i denne debatten som det ser ut som folk har glemt, nemlig hva som faktisk er bedre med et digitalt medium kontra analogt.

Du kan se en DVD film 100 ganger og kvaliteten vil være den samme, mens f.eks. en 35mm som er et analogt medium vil gradvis bli slitt og bli dårligere. Jeg vil påstå at så lenge bildet/filmen komprimeres vil en analog kilde være bedre (i teorien), fordi komprimering av bilde skjer ikke uten tap av detaljer. Men pga. at filmrullen slites og utstyret må vedlikeholdes for å opprettholde kvaliteten gjelder ikke dette like mye i praksis. Øyet er mye mer følsomt for varierende kvalitet og uroligheter som ofte forekommer på et analogt medium. Dette er noe av grunnen til at mange opplever et digitalt medium bedre på bilde, selv om det ikke er det. Men det er faktisk opplevelsen som betyr noe, ikke hva som står på papiret eller hva teorien sier.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av darkfame
    ...Øyet er mye mer følsomt for varierende kvalitet og uroligheter som ofte forekommer på et analogt medium. Dette er noe av grunnen til at mange opplever et digitalt medium bedre på bilde, selv om det ikke er det. Men det er faktisk opplevelsen som betyr noe, ikke hva som står på papiret eller hva teorien sier.
    YES! Korrekt - helt enig. :-D

Leste for øvrig nylig i Home Theater Magazine at 35mm film IKKE er bedre enn HD. Oppløsningen er faktisk dårligere. Imidlertid er saken en helt annen med 60mm/70mm der kvaliteten er (eller kan være) helt overlegen HD.

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    YES! Korrekt - helt enig. :-D

Leste for øvrig nylig i Home Theater Magazine at 35mm film IKKE er bedre enn HD. Oppløsningen er faktisk dårligere. Imidlertid er saken en helt annen med 60mm/70mm der kvaliteten er (eller kan være) helt overlegen HD.
    Det bladet ville jeg ha kastet!

(60mm har ingen hørt om, 70mm er et visningsformat, opptakene foregår på 65 mm - men det er meget sjeldent brukt grunnet de astronomiske kostnadene...)

;-)

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lenge vært skeptisk til kvaliteten på kinofilmer, men her i Drammen må jeg si det har fått seg en real oppsving etter KinoCity så dagens lys for 4-5 år siden, og ikke minst nå nylig, med digital projektor i sal 1.

Har nå sett Pirates of the Caribbean og Superman digitalt, og jeg må si resultatet var over all forventning. Dette bildet er fullt på høyde med det beste jeg har sett av hjemmekinoprojektorer, om ikke bedre, og alle parametre er kraftig forbedret fra vanlig 35 mm. Skarpheten og fokuset er det første som slår en, noe som er spesielt lett å se på teksten og nærbilder av ansikter osv. I tillegg er bildet så og si flimmerfritt, etterslep og hakking ved panoreringer er så godt som borte og sortnivået er markant forbedret. Fargene gnistrer og dybdevirkningen er også av en helt annen verden enn tidligere.

Lyd: Jeg var på pressevisning på Miami Vice her om dagen, i sal 4 på kinocity (av en eller annen grunn den salen med best lyd). Kinomaskinisten var i det rette hjørnet og hadde skrudd opp lyden et par hakk ekstra. Kort og godt den beste lydopplevelsen jeg har hatt på offentlig kino så langt, men ikke fullt så rått som det kan bli i hjemmekinoen. Allikevel, når ferrarien til sonny crockett langsomt durer inn på toppen av parkeringshuset durer og rister det så du skulle tro et jetfly tok av ved siden av deg..skytescenen på slutten er også noe som går igjennom marg og bein, og jeg kan ikke huske sist jeg så en så til de grader heftig skuddveksling med håndvåpen på film. Michael Mann kan sakene sine, Miami Vice er en regelrett oppvisning i stilsikker og imponerende cinematografi.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, nå har jeg ikke lest gjennom hele tråden, husker jeg leste den når den begynte, og leste de siste innleggene nå. Det jeg lurer på er om Erik73 har vært på besøk hos Gorm enda?
    --
    Thorbjørn

Side 11 av 12 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 SisteSiste

Lignende tråder

1. Hjemme kino anlegg oppgradering?
    By tuw in forum Generell video
    Svar: 9
    Siste melding: 07-17-2005, 20:38
  2. nye høgtalere til hjemme kino
    By D-rex in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 10
    Siste melding: 07-05-2005, 13:19
  3. Hjelp..Noen som har Avlight hjemme kino annlegg?Trenger litt
    By Avlightt6000 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 12
    Siste melding: 12-13-2004, 16:16
  4. min første hjemme kino
    By svingen in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 0
    Siste melding: 10-02-2004, 23:38
  5. Min hjemme kino
    By klingal in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 8
    Siste melding: 07-17-2003, 21:51

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •