Hjemme kino vs Kino - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 12 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 227
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Herregud så hårsår!
    Du må jo lese og prøv og forstå at det hørtes ut som om du hadde sett filmen gjennom et glass som var så tilgriset/skittent at det kunne sammenlignes som om man hadde dugg på brillene. Det virker som om at denne debatten har gått litt innpå deg....
    Prøv og forstå fakta og benytt deg av andre måter å krype ut av en debatt på...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke lest noe av det jeg har skrevet, har du vel, Sherlock.

La meg gjøre det enkelt for deg:
    * Hvordan stiller du deg til sortnivå/kontrast i hjemmekino kontra kino?
    * Hvordan stiller du deg til slitasje av filmruller og svakheter ved analog kopiering av filmruller?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sitat:"Bilde ute av fokus, bilde gjennom tilsmussede ruter og linser, bilde fra slitt film er ting man påtreffer alt for ofte i analog visning av film i kinosaler."

Har faktisk det.....
    Men nå tror jeg vi stopper der!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, hvem sniker seg ut av diskusjonen nå? Imponerende - du har fått med deg 1 setning, men overser et lengre innlegg her: http://avforum.no/forum/showpost.php...&postcount=162, samt to enkle spørsmåli min forrige posting.
    Samtidig presterer du så til de grader å kaste stein i glasshus...

Kom igjen, Sherlock: Gi meg ETT saklig argument om bildekvalitet, og ikke bare oppgulp om hvor mye bedre din erfaring er enn vår.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    * Man kan optimalisere filmvisningen for en bestemt film med hensyn på fargebalanse, lysutbytte, hvitbalanse, kontrast etc.
    SVAR: Det har allerede proffe folk som jobber på kino gjort for kinogjengeren på forhånd.

* Man har ikke ekstra vinduer mellom fremviser og lerret som kan ulne til bildet.
    SVAR:Har aldri sett noen vindu mellom fremviser og lerret på kinoen som jeg frekventerer mest.

* Man kan ha full lyskontroll uten skjemmende lys fra nødutgangskilt, radmarkører og strølys fra fremviserrommet.
    SVAR: Greit å vite hvor man skal springe om det brenner, har sjeldent skjemmet selve filmen for mitt vedkommende.

* Filmen kan stilles perfekt skarpt (overraskende ofte må publikum rope "still skarpt" for å i det hele tatt få lesbar teksting).
    SVAR: Det har allerede proffe folk som jobber på kino gjort for kinogjengeren på forhånd.Feil kan alle gjøre, hvis ikke så gjør man sjeldent noe.

* Man kan velge vekk teksting.
    SVAR: Velger alltid norsk, og det er det på kinoen å. Viser alltid egne forestillinger i utekstet engelsk versjon, og tilmed enkelte ganger tekst på fransk.

* Man sitter alltid i sweet spot.
    SVAR: OK. Men er selv såpass høy at jeg er den som kanskje plager den bak meg :grin:

* Man kan stille lyden etter smak.
    SVAR: Alltid bra lyd på den kinoen jeg frekventerer, har aldri vært noe problem. På kino så skal det spilles høyt. Det er det sjeldent man kan gjøre hjemme uten at naboer slutter å hilse.

Man får perfekt lydbilde i der man sitter (visste du at det kun er få seter i Colosseum som faktisk oppfyller THX-sertifiseringens krav til lydkvalitet?)
    SVAR:OK.

* Man slipper den hule romlyden som ofte finnes i kinosaler.
    SVAR: Fantastisk akustikk på den kinoen som jeg frekventerer ofte.

* Man kan nyte medbrakt (ja, jeg vet de har vinservering på Gimle, men det er et unntak) og pizza til filmen.
    SVAR: Individuelt. Ønsker for min egen del å konsentrere meg om filmen, og heller nyte et bedre måltid en annen plass.

Så får det heller være at potensialet i 35mm-filmen er bedre oppløsning. Jeg opplever ofte at kinobildet er:
    * Ute av fokus
    * Har støy
    * Har mangelfull kontrast/sortnivå
    SVAR: Nok en gang: Har du noen gang klaget? Har aldri opplevd dette problemet heldigvis.

Du må ha vært utrolig uheldig som så ofte har hatt dårlige opplevelser i forbindelse med kinobesøk.
    Det eneste irritasjonsmomentet ved kinobesøk for min del er folk som snakker, vandrer rundt, sparker i setet osv., men da er det jo bare å holde seg utenfor helgene da det er rolig, og lite folk.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    * Man kan optimalisere filmvisningen for en bestemt film med hensyn på fargebalanse, lysutbytte, hvitbalanse, kontrast etc.
    SVAR: Det har allerede proffe folk som jobber på kino gjort for kinogjengeren på forhånd.
    - Dette tviler jeg sterkt på at de forandre fra film til film.

* Man har ikke ekstra vinduer mellom fremviser og lerret som kan ulne til bildet.
    SVAR:Har aldri sett noen vindu mellom fremviser og lerret på kinoen som jeg frekventerer mest.
    - Dette er vanlig på alle salene i Bergen. Filmfremviser, glass, lerret.

* Man kan ha full lyskontroll uten skjemmende lys fra nødutgangskilt, radmarkører og strølys fra fremviserrommet.
    SVAR: Greit å vite hvor man skal springe om det brenner, har sjeldent skjemmet selve filmen for mitt vedkommende.
    - Du vet ikke hva du går glipp av. Få de til å skru av lysene en kort stund, så får du se forskjell.

* Filmen kan stilles perfekt skarpt (overraskende ofte må publikum rope "still skarpt" for å i det hele tatt få lesbar teksting).
    SVAR: Det har allerede proffe folk som jobber på kino gjort for kinogjengeren på forhånd.Feil kan alle gjøre, hvis ikke så gjør man sjeldent noe.
    - Da gjøres det veldig ofte feil i Bergen.

* Man kan velge vekk teksting.
    SVAR: Velger alltid norsk, og det er det på kinoen å. Viser alltid egne forestillinger i utekstet engelsk versjon, og tilmed enkelte ganger tekst på fransk.
    - Her motsier du deg selv. "Du velger alltid norsk" vs. "Viser alltid egne forestillinger utekstet" vs "enkelte ganger tekst på fransk"
    Disse valgene har du ikke har du ikke på kino.

* Man sitter alltid i sweet spot.
    SVAR: OK. Men er selv såpass høy at jeg er den som kanskje plager den bak meg
    - Sweetspot har INGENTING med høyden på personen å gjøre.
    Sitter du ytterst på en seterad blir ikke lydbildet korrekt selv om du er høy.

* Man kan stille lyden etter smak.
    SVAR: Alltid bra lyd på den kinoen jeg frekventerer, har aldri vært noe problem. På kino så skal det spilles høyt. Det er det sjeldent man kan gjøre hjemme uten at naboer slutter å hilse.
    - Lyddemp rommet ditt, bygg skikkelig hjemmekino. Da kan du kjøre lyd som er mye mer imponerende enn en kino om du ønsker.
    Du kan også skru ned lyden hvis du føler for å døse deg gjennom en film.
    På kinoen får man aldri velge lyden.

Man får perfekt lydbilde i der man sitter (visste du at det kun er få seter i Colosseum som faktisk oppfyller THX-sertifiseringens krav til lydkvalitet?)
    SVAR:OK.
    - I en hjemmekino sitter du ALLTID i THX-setet.

* Man slipper den hule romlyden som ofte finnes i kinosaler.
    SVAR: Fantastisk akustikk på den kinoen som jeg frekventerer ofte.
    - Da er du heldig. Akustikken i Bergen kan man ikke alltid skryte av.

* Man kan nyte medbrakt (ja, jeg vet de har vinservering på Gimle, men det er et unntak) og pizza til filmen.
    SVAR: Individuelt. Ønsker for min egen del å konsentrere meg om filmen, og heller nyte et bedre måltid en annen plass.
    - Jepp, individuelt.
    I hjemmekino kan man ta et valg. Det kan man ikke på din kino.

Så får det heller være at potensialet i 35mm-filmen er bedre oppløsning. Jeg opplever ofte at kinobildet er:
    * Ute av fokus
    * Har støy
    * Har mangelfull kontrast/sortnivå
    SVAR: Nok en gang: Har du noen gang klaget? Har aldri opplevd dette problemet heldigvis.
    - Nei, har ikke klaget. For som du skriver så kalibrerer de apparatet for hver film og stiller alltid skarpt. Derfor er det ikke vits å klage, da jobben allerede er gjort i sitt ypperste slag.

Du må ha vært utrolig uheldig som så ofte har hatt dårlige opplevelser i forbindelse med kinobesøk.
    - Vi er veldig heldige, for alle filmene vi ser i hjemmekinoen vår gir som regel maks utteling på det tekniske.
    Hvorfor tror du vi stadig vekk kjøper en tittel vi kanskje fikk med oss på en offentlig kino? Jo, fordi filmen var bra, og vi vet opplevelsen er enda bedre hjemme.
    Kino er jo i alle høyeste grad en sosial opplevelse, ofte mer sosial enn hjemmekino.
    Men skal vi diskutere de tekniske opplevelsene som vi gjør i denne tråden, så trenger vi ikke ta med det sosiale i denne omgang.

Det eneste irritasjonsmomentet ved kinobesøk for min del er folk som snakker, vandrer rundt, sparker i setet osv., men da er det jo bare å holde seg utenfor helgene da det er rolig, og lite folk.
    - I hjemmekino ser vi film når det passer oss. Alltid like rolig.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så din konklusjon er at hjemmekinoen burde være forbildet for kinoen.
    Du får ta deg en tur til kinoene i Bergen da, og anbefale de å ta over hjemmekinoen din. Du har sikkert masse å belære de vil jeg tro.
    Vinduer mellom lerret og framviser har jeg faktisk aldri sett her. Vil tro jeg vil finne det kinoer på bygdehus og liknende.
    Nei dere får ta kontakt med filmbransjen og lære de hvordan det skal være gutter.
    PS angående teksting så velger jeg alltid norsk tekst når jeg skal se film hjemme, og på kino så er det for det meste norskt tekst, og man kan faktisk også se filmer tekstet på fransk i Stavanger (Egne dager).
    Fortsett å tro på julenissen.....

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jobber du for et filmselskap eller har du en annen agenda Sherlock?
    Å diskutere med deg er jo som å snakke til en vegg!
    Jeg har ikke vært på kino i Bergen eller Stavanger, men har sett film på Nova 1 og den salen holder høyere klasse enn den gjennomsnittlige Oslokino, men plages fortsatt av de samme bilde problemene, dårlig opplevd kontrast, slitt film osv. Lyden er bra, men ikke noe bedre enn hva en bra hjemmekino kan prestere. Faktum er at det er ikke noe jeg hadde villet mer enn at folk gikk på kino og lot seg begeistre av filmen, bra bilde og bra lyd, men slik er det desverre ikke

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At de som lager filmer bruker det ypperste av det som finns av utstyr osv når de lager filmer har da ikke så mye med saken å gjøre desverre. De gjør jo selvfølgelig det fordi råmaterialet skal være best mulig slik at filmen Kan bli vist bestmulig i forskjellige medier senere som feks kino.
    Men hva hjelper vel det når kinoer generellt sett ikke utnytter det? Å gå på kino for meg er pr i dag kun en sosial opplevelse, hygge seg med venner og se en god? film. Men skal jeg "nyte" en film så gjør jeg det hjemme med min ikke allt for dyre pj og annlegg og ræva sofa Da hjelper det finnt lite hva slags spessifikasjoner filmen som ble brukt under opptak har eller hvor godt en kino skal klare og levere lyd og bilde på papiret... Men det er nå en gang meg, og det er selvsagt individuelt

Active listen sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva har du hørt/sett av hjemmekinoutsstyr da Sherlock? Regner med at du faktisk har sett en hjemmekino der lyd og bilde er riktig kalibrert.

Edit. Alle de kinosalene jeg har vært på, dvs de fleste i Stavanger og Sandnes har en rute mellom lerret og fremviser. Fremviseren befinner seg jo i et kontrollrom, og for og få bilde må det jo være et glass mellom kinosal og kontrollrom.

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sherlock
    Vinduer mellom lerret og framviser har jeg faktisk aldri sett her.
    Hvilken kino er det du frekventerer mest? Og hvor ligger den?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trodde det var veldig vanlig å bruke en optisk coated glassrute melleom kinosal og kino fremviser. Gjøres dette riktig burde dette bli som et eget linseelement som ikke degraderer bildet i noen stor grad, og det er vel egentlig pga støydemping fra all mekanisk og kvølevifte støy fra fremviseren man har dette glasset, som en stor Hush box, og jeg stusser litt på at navnebroren til deduksjonens mester ikke har fått med seg denne lille men viktige detaljen.....;-) (Håper forøvrig ikke jeg får en doktor Watson her jeg skriver..)

Det var ellers ganske mye opphetet diskusjon i denne tråden nå synes jeg, skal ikke bidra med noe serlig mer bensin på bålet, annet enn å si at den dagen de kan stoppe kinofremvisningen kunn for meg hvis jeg må ut et nødvendig ærend og bli kvitt litt av all den kaffien jeg har drukket tidligere på dagen, først da kan litt av friheten i en offentlig kino konkurrere med hjemmekinoen.....;-)

Et litt negativt argument med hjemmekino som jeg ikke har sett andre har nevn i tråden her tidligere er problemer rundt at man kan legge merke til eventuelle skavanker med egen hjemmekino og konsentrere seg litt for mye om det tekniske og dermed miste litt av fokusen på selve filmen.

Vil tro det er mange andre som ikke har et oppsett som de er 100% fornøyd med til en hver tid, og selv om den offentlige kinoen har sine feil og skavanker, så kan og må man overlate ansvaret for å få rette disse feilene til de "profesjonelle" som jobber der, og heller prøve å nyte resten av opplevelsene maksimalt. Jeg synes på tross av dette at film oplevelsen oftest er best i hjemmekinoen, men det kan absolutt bli en fin opplevelse i en stor 35mm film basert kino også, selv om mange av de viktige bilde og lyd parameterene ikke er helt 100% der heller.
    Ellers så har jeg gått å innbilt meg at de ofte har en egen projektor som projiserer teksten på film baserte kinoer, ettersom bildet kan være i fokus men ikke teksten osv. Det kan selfølgelig være belyst inn på filmrullen ved kopiering, men det kan kanskje noen av de film baserte kino ekspertene forklare litt mer om detaljene rundt dette.

Ellers blir det blir det å sammeligne HjemmeKino vs Kino litt som å sammenligne to vidt forskjellige "verdener", pga alle faktorene rundt. Det å ellers slakte hjemmekinoen nord og ned fordi det er "amatørenes" kino oppsett faller fort på sin egen urimelighet også synes jeg, ettersom det sikkert er en del Proffe som jobber i de store kinoene som også har en hjemmekino på lur, og som hjelper andre med sine oppsett, og benytter proffe kalibrerings utstyr osv.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sherlock
    Så din konklusjon er at hjemmekinoen burde være forbildet for kinoen.
    Synes det er litt morsomt du skriver akkurat dette, ettersom mange av de såkallte luksus salene man finner på Kinoer oftere ligner mer og mer på Hjemmekinoer. Nå bør det vel sies at Hjemmekinoen oprinnelig jo er en tilnerming nettop mot Kino, men jeg tror ikke man skal se helt bort i fra at det også i skjer sammenligninger den andre veien.

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel en liten tendens her til at:

-De som mener hjemmekino er best, konsekvent refererer til de dårligste kinoopplevelsene de har hatt.

-Vi som mener 35 mm er best, sammenlikner med hjemmekinoer til under 40K (eller noe sånt)

Det er klart at om man legger til grunn at en kino bruker utslitte kopier (som allerede har gått 3 måneder i USA - det hender), viser film ute av fokus, har elendig lydanlegg. Om dette er grunnlaget, da blir en velkalibrert DVD hjemmekino som regel bedre.

Siden jeg begynte mitt engasjement i denne debatten, har jeg flyttet inn i enebolig, bygget hjemmekino på ca 25kvm som jeg er kjempefornøyd med - men jeg mener fortsatt at 35mm film pr i dag er uslåelig.

Min kjepphest er at så fort det er digitalt v/s analogt, så er konklusjonen umiddelbart at digitalt er best, noe jeg er svært uenig i.

Få gleder seg mer enn meg til vi får HD-DVD og/eller Blue-Ray opp og igang, da blir forskjellen sannsyneligvis så liten at det er litt mer realistisk å lage en tråd om kino v/s hjemmekino.

For min egen del så er fordelen med hjemmekino at filmene begynner når jeg vil, jeg kan gå på do/ta en røyk/ta en telefon eller rett og slett skru av filmen om jeg ikke gidder mer.

Kino har flottere farger, bedre kontrastnivå og bedre oppløsning (når ting er som de bør være) for min egen del så tar kino for mye tid, man skal møte opp i en viss tid før forestilling, parkere før det, gå inn i salen og se masse reklame, for så å komme seg hjem, dermed går hele kvelden - det er desverre sjeldent jeg kan ofre en hel kveld, så det blir mye hjemmekino til tross for kvaliteten. (huff det ble en lang setning)

I Oslo vises reklamefilmene med HD projektorer, kvaliteten på reklamefilmene er elendig sammenliknet med filmene...

Hvorledes forklarer man dette?

Ha en god helg!

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det kan nok være flere grunner til at reklamen ser dårligere ut. en ting er de digitale projektorene. nå er jeg ikke sikker på hvilken modeller de bruker, men uansett vil bildet bestå av pixler. selv med en versting projektor med 4000x2000 i oppløsning vil hver pixel være på 5mm på et 20m lerret. er du sikker på at alle kinoene i oslo hatt fått høyoppløste digitale projektorer ennå? er reklamen filmet i HD eller blir den bare skalert opp?
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer Hvard16 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

gøy uansett

Vi var fire stykker når vi såg King Kong på min beskjedne hjemmekino...
    Ingen har kompetanse innefor noesom helst, men alle var enige at opplevelsen stod opp mot Bergens kinoer!
    Har ett CV anlegg med 12" i front og 15" sub. med en helt grei Benq projektor.
    Lyden var mye bedre enn offentlig kino(bildet strakk ikke helt til)
    Bare pusten fra dyrene var nokk til å kjenne det i kroppen.

Om bildet er supert på kinoer og lyden er THX++ så skal ikke det ha noe å si, opplevelsen oss den normale person kommer ikke fra den kant!
    Det sosiale og selve filmen bestemmer opplevelsen!
    Men såklart viss bildet eller lyd er relativ dårlig av kvalitet, så vil du bli irritert etterpå, men det skjer skjeldent her i landet

Smaksak alt sammen, men husk:
    Se film med venner og andre du trivs med...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var på kino rett før påskeferien nå i Fredrikstads største THX-sal. Og nei, alt var ikke så galt. Men det VAR en slitt filmkopi med mye støv på. Irriterende. Slikt forekommer bare ikke i en god hjemmekino. Likevel var det god stemning, og det sosiale aspektet ved å se en humoristisk film sammen med mange andre skal ikke underslås. Støv og riper var bare irriterende i starten, for filmen var ellers såpass god at lyd- og bildekvalitet ikke var avgjørende for opplevelsen.

Active mons_ivar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *puuuuuuuh* mye lesning her gitt..

føler at mange beveger seg bort fra sakens kjerne i denne diskusjonen. som Anfield sa innledningsvis er det den opplevde totalopplevelsen som faktisk veier tyngst, ikke hvor høy oppløsningen sitter med og alt det andre...at en faktisk kan slippe smattende/pratende tenåringer, og i tillegg kan sette på pause ved en eventuell pissepause gjør hjemmekinoen så bra....en skal tross alt kose seg med filmen, ikke hvor nærme en må gå mot lerretet før en ser pikselene. det er viktig å ha fokuset på riktig sted

etter jeg fikk projektor selv, er det ikke blitt så mange kinobesøkene på oss. for oss koster en helt vanlig kinobesøk nesten 500kr....ikke at det er det som ruinerer meg, men likevel.....10 kinobesk blit med kjapp hoderegning 5000,- som faktisk hadde vært en fin invistering til hjemmekinoen

Newcomer rodrik sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som en ganske følelsesladet debatt dette her

Da jeg kjøpte min første PJ, en Davis 450 for seks år siden, gikk jeg ikke på kino på tre år.
    Jeg visste selvfølgelig at dens spesifikasjoner ikke holdt mål med kinoens, men for meg og alle mine kinogjester var dette likegyldig.
    Følelsen av "kino" hjemme på egne premisser veide opp for det.
    Når jeg en sjelden gang gikk på kino da jeg bodde i Norge ble jeg skuffet hver gang. Spesielt i min hjemby ålesund, hvor de etter å ha "restaurert" gamle ærverdige Løvenvold kino for noen år siden fant ut at lerretet hadde hengt bak frem i 15! år.
    Dette beviser at det ofte er folk uten hverken kompetanse eller interesse som styrer kinoene, som regel ansatt av kommunen som selv gir f...

Men for meg var det værste folks dårlige folkeskikk i salen som irriterte meg. Hadde jeg vært diktator skulle det vært dødsstraff for å spolere andres filmopplevelse det være seg mobil, snakking, potetgull, snus og andre fanterier. Jeg klarer meg uten sigg en hel film, da kan vel folk klare seg uten de ovennevnte og!

Jeg liker best å se film alene eller med andre som er interessert i filmen og ikke forrige lørdagskveld under fremvisningen. Enkelte av kompisene mine unngår jeg å se film med så lenge jeg ikke har sett den før jepp jeg er jævlig sær når det gjelder dette

Dette endret seg litt når jeg flyttet til Berlin. Her kan jeg gå på kinoen i sonysenteret som kun viser originallydspor uten tekst, man kan tenke seg hvor mange tyskere som møter opp da Selv om det tidvis er irriterende og sitte i nærheten av noen som ikke helt skjønner hva som blir sagt og som trenger hjelp av vennene sine.
    Den tekniske kvaliteten på kinoen er tildels bedre, tror det har med personalet og gjøre da kinoene i ålesund er som et fly med en ruspåvirket pilot.
    Spesielt de seneste forestillingene er det ikke mye folk på mellom oktober og april. Kinoen har bar og iskremgutt under reklamen som forresten varer oppptil 50minutter her nede!! Skjenking i Norge ville jeg allikevel ikke hatt noe av, som tidligere nevnt i denne tråden; vi er fortsatt nordmenn

eirik73 har nok rett i mye av det tekniske han sier om kino vs. hj.kino.
    Men selv om bildekvaliteten kanskje er vesentlig bedre på 35mm enn på DVD (specs) så er det meg revnende likegyldig.

De beste filmopplevelsene jeg har hatt, har jeg hatt med min H57 og mine Helicon ht. Selv min gamle skurtresker av en Davis ga meg wow opplevelser i mange år. Men jeg vil ikke komme å påstå at de er bedre enn 35mm, det ser jeg selv.
    Men for meg personlig er hj.kino så mange ganger bedre i opplevelse og brukerglede. Så får andre ha sine egne personlige oppfatninger.
    Det være seg sagt så venter jeg i glede til den dagen vi får ekte 1920x1080 på kjøpefilmen.

Så får jeg heller klare meg med ekte kino og mine JBL pc ht inntil jeg igjen kan pakke mine kjære opp av eskene sine og sette på en godfilm mens jeg nonchalant legger meg tilbake i min Corbousier med ullteppe over beina, en sigg i kjeften og en Gin Tonic i hånda, alene

Til slutt et lite spm til de med teknisk kompetanse på området (eirik73)

Hva er kontrastnivået på en normal kino? varierer det mye? normer etc?
    Takker for svar

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rodrik
    Til slutt et lite spm til de med teknisk kompetanse på området (eirik73)

Hva er kontrastnivået på en normal kino? varierer det mye? normer etc?
    Takker for svar
    Dette kan jeg desverre ikke svare på. Fokus på kontrastnivå på visningskopier er ikke et tema som dukker ofte opp i de media jeg leser (som tar for seg fotografering, redigering og etterarbeid.), men spillefilm filmes (med ytterst få unntak) alltid på 35mm film, og dersom kopiering av visningskopier foregår på en skikkelig måte - så blir det som er av kontrastnivå i originalnegativet med over. En DVD vil uansett ikke kunne vise et større kontrastnivå enn det som finnes på originalen.

Et ankepunkt MOT å filme materiale på video har lenge vært at video gir for dårlig kontrastnivå v/s film, dette gjelder dog film v/s video som opptaksmedium.

----

Som jeg har sagt mange ganger under debatten er jeg også en ihuga tilhenger av gode filmopplevelser i hjemmekinoen, men jeg reagerer når folk tror at de vha. DVD kan matche 35mm visningskopier.

Jeg gleder meg også utrooooolig mye til vi får HD-DVD/Blue-ray!
    (720x576 er ikke oppløsning... det er en thumbnail)

Eirik

Side 10 av 12 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 SisteSiste

Lignende tråder

1. Hjemme kino anlegg oppgradering?
    By tuw in forum Generell video
    Svar: 9
    Siste melding: 07-17-2005, 20:38
  2. nye høgtalere til hjemme kino
    By D-rex in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 10
    Siste melding: 07-05-2005, 13:19
  3. Hjelp..Noen som har Avlight hjemme kino annlegg?Trenger litt
    By Avlightt6000 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 12
    Siste melding: 12-13-2004, 16:16
  4. min første hjemme kino
    By svingen in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 0
    Siste melding: 10-02-2004, 23:38
  5. Min hjemme kino
    By klingal in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 8
    Siste melding: 07-17-2003, 21:51

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •