2 anlegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: 2 anlegg

Newcomer Focalmann sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

2 anlegg..

Kanskje ikke helt riktig plass å skrive dette, men men..

Fikk en idè igår 8) Jeg har i det siste fått mer og mer dilla på å lytte på musikk i stereo. Det tok helt av etter Meridian Dac`en kom i hus!
    Oppsettet mitt var jo opprinnelig kun hjemmekino, med musikk som 2 prioritet. Imidlertid ser jeg ingen grunn til å kvitte meg med hjemmekinoen, da jeg digger dette også.. Har kun en stue med 16 m2 å benytte.

I min stue/mitt anlegg har jeg ett par hindringer. En kjempeseksjon mellom front.ht og liten avstand til bakvegg/sidevegg. Høyttalere og reciever er vel ikke helt hi-fi heller..

Så kom ideèn :idea: Bakhøyttalerne mine står fritt og fint, og litt mere samlet. Hva med å bytte ut disse med noen skikkelige high end stativhøyttalere (brukt), og kjøpe meg f.eks en integrert rør amp og koble denne til Dac`en :?: Tenkte jeg kunne legge 2 sett med ht.kabler til bak ht., og koble om når jeg vil lytte til musikk. Dac`en har både rca og Xlr balansert ut, så Xlr ville da gått til rør forsterker.

Sånn jeg ser det for meg vil jeg da ha ett hjemmkinoanlegg med high end bak ht. og ett high end stereo oppsett for musikk :wink:
    Lytteposisjon blir selvfølgelig justert 180 grader avhengig av hva jeg bruker, men godstolen min er lett flyttbar.

Noen som har innspill/meninger?

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hørtes da ut som en meget snedig idé. :idea: Burde ikke være noe i veien for å ha det slik. :wink:

Active Kaffekopp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    knakkbra ide! Vet dette er en gammel tråd, men har du gjennomført det nå? Hmmm SA Explorer som bak høyttalere Kolumbiegg du kom med der, ser det ut til!

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gammel tråd dette

Slik har jeg det. Men jeg bruker fronthøytalerene til både hjemmekino og to-kanal stereo-lytting.

Har vanlig 5.1 surround-receiver koplet til 5 høytalere og sub.

Har også stereo forforsterker og effektforsterker (balansert drift) koplet til fronthøytalerene.

Veksler mellom disse to modusene med en reguleringsbryter som er koplet på høytaleledningene.

Dette er gjort av økonomiske hensyn - god lyd i 5 kanaler ville kostet meg nærmere 100k - men på 2 kanaler ble det billigere
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mister du ikke kvalitet i reguleringsbryteren?

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonia
    Mister du ikke kvalitet i reguleringsbryteren?
    Det er en kraftig reguleringbryter med veldig store kontaktflater.

Nå kanskje jeg ikke har det helt store "hifi-øret" (klarer ikke å høre forskjell på bra kabler blant annet) men jeg klarer ikke å høre noe tap i denne bryteren.

Men jeg er faktisk på leting etter en enda større vender - du vet av typen som Dr Frankensteing legger inn når han skal mate lynet inn i sitt monster

En slik stor likestrøms"glide/gaffel"-vender burde være perfekt.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært borti denne problemstillingen med å kombinere HIFI og Hjemmekino anlegget selv også, og min løsning ble å la front høytalerene bli styrt av et eget effet trinn som har både balangsert og rca inngang som stilles inn før lytting, med en inngangsvelger bak på forsterkerne, og bruke surround på rca og CD spiller og forforsterker på Balangsert XLR kobbling.

Et av de største prsktiske problemene jeg ser med en slik "kombi" løsning, er at Stereo høytaler plasseringen fort har det med å bli en litt komromiss løsning som skal fungere med lerretet nede osv, samt at flere surround høytalere og subwoofere som det ikke spilles på, men som er plassert på strategiske steder i lytterommet også kan påvirke HiFi lyttingen neggativt, med å trekke ut energi for eksempel i bass område.

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

2 Anlegg

Jeg kjører også en løsning med egen anlegg til stereo og film, og kobler om fronthøytalerne med et enkelt bananplugg patche bord. DVS et sett med kabler fra høytalerne med bannplugger som jeg plugger i et panel med to sett bananhunner stereo/film.
    Sjekket også muligheten for og bruke switch, men valgte bananplugger da disse hadde mye bedre kontaktflate/materiale.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •