karaktersystemet på minhjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

karaktersystemet på minhjemmekino

Hei,

Vi har nettop sett en endring i karaktersytemet på minhjemmekino, hvorfor stoppe der ?

jeg synes karakterne mange ganger fremdeles virker litt tilfeldige, det skyldes sikkert blant andre ting at folk legger vekt på forskjellige ting. Det er kinoer nesten uten utstyr som har høye karakterer fordi de har en pen stue. På den annen side er det noen som har fint utstyr i et midre fint rom som også har gode karkaterer. NB, jeg sier ikke at hverken det ene eller det andre er riktig eller feil, man legger bare vekt på forskjellige ting

En måte å løse dette på kan være å indele karakteren mer feks. en klasse for hjemmekino i eget dedikert rom og en klasse for hjemmekino i stua e.l .

Så deler man inn karkateren i f.eks en for rommets utformingforming (kun for dedikerte rom) en for bilde utstyret og en for lyd utstyret og kansje en for møbler /rack. Som et eksempel vil da en som får 4 for bilde utstyr 5 for lydutstyr og 4 for rack/møbler til sammen få gjennomsnitts karkateren 4,33. (13 delt på 3)

da ville man bli tvunget til å tenke litt igjennom hva man setter karakter på, samtidig som man kan belønne et område man synes er fint. Kansje ville da fått en mer riktigere og nyansert karakter givning. I hvilken klasse man stiller får man bestemme selv.

ja det var bare noen tanker, noen som har synspukter ? dette er kansje ikke praktisk gjennomførbart for alt jeg vet

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville personlig umiddelbart stoettet det hvis det var praktisk gjennomfoerbart... Litt ala karaktersystemet i hifiblader...

Active Ulven sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns dette var et flott forslag .. er veldig enig i at noen har veldig fine saler hvor alt er perfekt,mens utstyret henger litt etter..
    Åså omvendt (som meg) hvor utstyret gjerne er bra men resten henger ikke på greip.
    Men hva skal belønnes mest ? Et bra lokalet med dårlig utstyr ? Eller et dårlig lokale med topp utstyr ? Eller noe midt i mellom ?

Jeg føler vel litt sånn at har du lerret så er du best uansett . men hva koster et lerret å en grei prosjektor ? Vel ikke mye i forhold til dyre amper,dec,dvd,høytalere og div kabler.
    En jeg kjenner (veldig godt) på forumet har kabler til godt over 100.000.-,selfølgelig slike ting blir ikke lagt merke til når man ikke sier det selv,men nå har jeg sagt det 8)
    Jeg mener at har du bra utstyr så er du på vei selv om bilde mangler,og omvendt..og så skal men dømmes etter det !

Men lett er det ikke :wink:

Mvh
    Ulven

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Orddelingstest:

hjemmekino
    hjemme kino

Dvs, for min del, at jeg vektlegger rommet, lyden og bildet. Likt. Det hadde vaert mye lettere aa gi en riktig karakter hvis det hadde vaert flere ting aa karaktersette. Selv om noen har stereo til en mill, saa ville jeg fortsatt ikke gitt full pott hvis vedkommende hadde en 32" tv. Men du har da ikke saa lite bilde du, ulven?

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, men han har ikke noe forseggjort kinorom. Mange gode forslag her som sikkert hadde vært mer korrekte enn slik systemet er nå, men så er det vel de færreste som gidder å krysse seg gjennom en hel spørreundersøkelse for å kaste terning på en kino..

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ikke helt poenget med å dele opp. Man gir en karakter utifra helhetsvurdering. Har man bedre utstyr enn andre med tilsvarende rom så vil man få bedre karakter.

Man ser jo enkelt hvem som leder på de forskjellige kategoriene.

Dedikerte hjemmekinorom:
    cinemax

Vanlig stue
    Mr. Gadget Man

Newcomer Atari sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Karaktersystemet

Jeg synes at karaktersystemet skulle vært utvidet, dvs at man hadde mere enn 5 å gi. Det er endel som sitter med liten tv, liten forsterker og slik, og allikevel har 3 .Det virker som at hvis man er 14-15 år så får man automatisk 3 fordi man "må jo begynne en plass", omtrent uansett hvilket utstyr man har. Andre igjen har relativt bra utstyr og stor skjerm, og/eller pj og har samme karakteren (!).
    Hadde man hatt flere karakterer å gå på hadde det nok blitt litt mere forskjell, slik det burde være.

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Karaktersystemet

Sitat Opprinnelig postet av Atari
    Jeg synes at karaktersystemet skulle vært utvidet, dvs at man hadde mere enn 5 å gi. Det er endel som sitter med liten tv, liten forsterker og slik, og allikevel har 3 .Det virker som at hvis man er 14-15 år så får man automatisk 3 fordi man "må jo begynne en plass", omtrent uansett hvilket utstyr man har. Andre igjen har relativt bra utstyr og stor skjerm, og/eller pj og har samme karakteren (!).
    Hadde man hatt flere karakterer å gå på hadde det nok blitt litt mere forskjell, slik det burde være.
    Jeg og er litt enig i at en karakter setting fra 1-5 er litt litt lite. Tror 1-10 eller noe deromkring ville vært mere "rettferdig".

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ofte store forskjeller på kinoer jeg gir samme karakter, ja..støtter forslaget om mulighet til å gi karakter fra 1 til 10!

Active HFfredd sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt av poenget er og gjennomføre en hjemmekinokino både på lyd, bilde og rom. Hvem som helt kan kjøpe et fett utstyr og sette det opp. Det som virkelig er vanskelig er å lage et gjennomført kino rom. Det krever utrolig mye tid, penger og arbeid. Derfor mener jeg at et karakter system som vurderer "kinosalen", utstyret og smarte løsninger burde belønnes hver for seg. På den måten vil han som har som har jobbet mest kinoen, få den beste kinoen.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Vi er i ferd med å få opp inndeling, men kommer til å holde oss til to kategorier; dedikert og kombinert.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut - kanskje det blir mulighet til å gi karakter fra 1 til 10 etterhvert også?

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    synes det er lettere å gi karakter 1 til 10 enn 1 til 5..

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar spørsmålet mitt i denne tråden istedet for å lage ny:

Er det mulighet for å se poengsummen man har fått på de forskjellige hjemmekinoene, istedet for bare 4/5?? Savner littegranne en ranking på selve summene også.....

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som hadde vært bra var om det var mulig å se hvor mange stemmer som er avgitt innen hver karakterverdi. Altså f.eks 2 enere, 2 toere, 5 treere osv.
    Da hadde man lett fått sett om det var mye taktisk stemming ute og går, f.eks om en strålende kino med masse firere og femmere brått fikk et par enere også.

En annen forbedring kan være å utelukke noen av de høyeste og laveste stemmene. F.eks har du 10-19 stemmer, bort med laveste og høyeste. 20-29 stemmer, bort med de to laveste og to høyeste. Osv. Da minkes problem med taktisk og kompisstemming ganske bra tror jeg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •