Skal bygge kino, trenger hjelp/innspill

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  4
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skal bygge kino, trenger hjelp/innspill

Hei! Jeg holder på å renovere et hus, og håper på og få til hjemmkino i kjellerstua.
    Rommet er litt lite (4,0x3,2 meter)
    Jeg legger ved en tegning på hvordan jeg kan se for meg at det blir, men jeg er bare redd det blir for liten plass.

- Trenger jeg surround òg bakhøyttalere? (tenker kun lydmessig, ikke prismessig) vurderer da ett eller to par Klipsch RP-240S surround høyttalere. Er det noen andre høyttalere som vil egne seg bedre? Tenker da om det ville vært bedre med vanlige små/stativ høyttalere i stedet for surround høyttalere som sender lyden i flere retninger?

- Jeg har nå tegnet inn 40 cm avstand fra høttalerne til veggen. Blir dette for trangt? Fronthøyttalerene er Klispch RF-82Mk2

- Det blir ca 2,10 meter fra sitteposisjon i sofaen og frem til TV'en. Er dette for liten avstand fra sofaen til TV? jeg ser for meg 55" TV. Er 55" for stort med en avstand til sofaen på rett over 2 meter?

- Det blir også bare rett over 2 meter fra fronter og senter og til sofaen, og 1,5 meter mellom frontene. Er dette for kort?
    avstandene blir forøvrig 1,4 meter fra surround høyttalere og 1,5 meter fra bakhøyttalere. Dette er jo også avstander til midten av sofaen, og det blir jo fort mye forskjell i de andre sitteplassene. Vil et romkorreksjonsprogram klare å få noe ut av dette?

- Har nå tegnet inn suben i høyre hjørne bak. Kan det fungere? Suben er en SVS PC12-NSD.

Utsytr jeg allerede har : Klipsch RF-82Mk2, SVS PC12-NSD, Parsound Halo A21.
    Utstyr jeg tenker å kjøpe: Ett eller to par Klipsch RP-240S surround høyttalere, Denon AVR-X5200W reciver, Klispch RP-450C senter, Emotiva XPA 3 eller 5 (kommer an på ett eller to par surround høyttalere).

Jeg er helt ny i hjemmekino gamet og bare hatt stereo før, så jeg vil sette vedlig stor pris på alle forslag og innspill. Er rommet rett og slett for lite til ett såpass "heftig" system?

Jeg ser bildet ble feil vei, men håper dere finner ut av det. Jeg vil sette veldig pris på alle inspill og forslag!
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Skal bygge kino, trenger hjelp/innspill-20150922_125932-jpg  

Newcomer tobkas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ikke noen grunn til å ha 7 høyttalere i et så lite rom jeg ville gått for 5 med tripole bak og plassert dem litt høyt og tiltet dem nedover. Hvis du går for vanlige høyttalere bak bør du sette dem litt mer skrått. Jeg har selv 2 meter fra 55" og det er ikke noe problem med dette. Når det kommer til plassering av front iforhold til vegg og sub ville jeg bare prøvd meg frem. Ser for meg at å sette den bassen i et hjørnet i et så lite rom vil la den gå litt ut av kontroll men det må du høre selv.

3. Takk eima2 takket for denne posten
    Liker eima2 har likt denne posten
    Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville minimum hatt 65", gjerne 75".
    Jeg sitter omtrent litt under 3m fra et 90" lerret og det kunne fint verdt noen tommer større.

Jeg ville kanskje heller vurdert bokhylle høyttalere for frontene, og gjerne hatt flere subwoofere.
    I min mening minimum 2 subber.

Det er kanskje litt bakvendt men jo mindre rom jo flere subwoofere trenger man for god respons.
    Nå har jeg selv store høyttalere for rommet mitt og det fungere veldig godt i min mening.
    Men audyssey demper også 90-75hz området med nesten 15db for og fjerne romlebass som ellers overdøver diskant responsen min så en del musikk kan virke litt stusselig med mindre man aktiverer pure direct eller slår av romkorreksjon, ikke at det er noe problem.
    Sist endret av TorTorden; 09-23-2015 kl 18:32
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

5. Takk eima2 takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for svar!
    Hva vil det si med Tripole? Er det de som sender lyden i 2 retninger i stedet for vanlige som kun sender rett frem?
    Jeg har allerede ett par klipsch RF 82 høyttalere, og jeg vil uansett kjøpe en "stor" senterhøyttaler slik at jeg slipper å skifte den ut neste gang jeg flytter. Burde jeg allikevel gå til innkjøp av ett par stativhøyttalere og bruke de som fronter? Man kan jo alltids bruke stativhøyttalere i garasjen eller på soverommet senere, hvis de skulle bli til overs.
    Hvis jeg bruker mine RF82 høytalere som fronter, burde jeg uansett kjøpe en sub til? Går det an å ha en sub i høyre hjørne bak, og en i høyre hjørne forran, altså på samme side, eller blir det bare tull? Tror ikke jeg får plass til to forran eller to bak på grunn av dørene i rommet. Hvordan er det å bruke to ulike suber i ett oppsett?
    Edit : jeg tror jeg leste en plass at reciveren jeg har sett på støtter individuell kalibrering av to subber, så da burde det jo gå bra å bruke to ulike suber?
    Sist endret av eima2; 09-23-2015 kl 19:35

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har med godt hell brukt ulike subwoofere i ett rom,og det virker som de bare utfyller hverandre på en god og positiv måte.
    Selv i "pure direct"hvor romkalibrering ikke er i bruk.

8. Takk eima2 takket for denne posten
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida bare og kjøre på med store høyttalere om du ser for deg og ende med og bruke annlegget i et annet rom siden.

Mente det var en som leverte doktor graden sin på dette med flere subber av forskjellig kapasitet, og etter hva artikellen der demonstrerte så var det nesten utelukkende positivt jo flere og mer forskjellige subber du kunne klaske på med, men når det ble snakk om mer enn 7-8 subber ble "effekten" liten.
    Med andre ord man kan gå på brukten og handle billige subber og leke seg.

Selv har jeg bare 2 xtz 12.16 ved siden av sentern (Dali mentor vokal) i mitt 2.7*3.8m store rom, jeg kunne sånn sett tenkt meg et par subber bak og, men folk ser allerede rart på meg, ikke det bryr meg hehe.

Jeg dobbelt sjekka igjen og jeg sitter stort sett 2.2m fra mitt 92" lerret, så for all del kjøre på med en stor tv.
    Jeg har en 50" og det frister med en 65+, men har jo projektoren så det var dette budsjettet igjen...
    Denon AVR-4520 CI
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16

10. Takk eima2 takket for denne posten
    Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Folk ser rart på meg og når jeg sier at jeg har 4 subwoofere.
    2 foran og 2 bak.
    Men grunnen til at folk ser rart på meg er av uvitenhet.
    Dem tror at jeg kjører på med enormt mye bass og at det er unødvendig.
    Litt som å si at det ikke er noe vits i å ha sportsbil i Norge fordi man ikke kan kjøre fort.
    De som er enda mer uvitende vil da si: "Han må kjøre jævlig fort som har sånn bil".

Dette skal fortsatt spille på samme nivå som front høyttalerne,evt noen db høyere etter smak.

Jeg kan fint få like mye bass i rommet eller mer med en av disse subbene istedenfor 4.
    Men det er ikke poenget i det hele tatt.
    Men å få en jevnere bass i hele rommet og mer headroom/dynamikk.

Det er gjerne slik at de fleste rektangulære rom har topper eller dipper i bassen.Har man en sub så hører man dette godt.
    Lytteposisjon havner ofte i en dipp.
    Med flere subber så kan man nærmest fjerne disse toppene/dippene.

En annen fordel mange ikke tenker på ved riktig bruk,er at 4 korrekte stilte subber setter rommet mindre i sving ved samme trykk/db.

Hjemme hos meg kommer dette godt frem da jeg har dette i en stue.Her er det en del gjenstander som kan klirre og bråke,som tallerken og glass.
    Jeg behøver ikke å spille høyt engang før dette skjer med en subwoofer.
    Men med 4 så kan jeg spille filmer med lydeffekter godt over 100 db uten å høre noe annet enn filmen.

Man kan også se det visuelt at subbene jobber mindre når alle er i bruk.
    Det går fra spinnville bevegelser oppimot x-max med en sub til å nærmest ikke ha bevegelser i elementet i det hele tatt med 4 subber.

En kamerat har forøvrig ett rom likt ditt.
    Han har 92" lerret og sitter ca 2 til 2,5 meter unna,alt ettersom hvor mye man legger ned stresslessen
    Han bruker høyttalere på samme størrelse og har for øyeblikket 3 subwoofere.
    2 stk med 10" og slave og 1 stk 15" i en kasse på rundt 200 liter.
    Han bygger på en 15" til
    Dette låter bra,nei,særdeles bra faktisk.
    Han bruker en gammel Sony projektor og selv med 2000 timer + på pæra så er bildet veldig godt.
    Så bare å kjøre på her.

12. Takk eima2 takket for denne posten
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av carisma
    Dette skal fortsatt spille på samme nivå som front høyttalerne,evt noen db høyere etter smak.
    Dette er jeg egentlig klar over, så sånn sett var min påpekning på mangel av lyd isolasjon helt bak mål.

Jeg bruker det kanskje mer for og overbevise meg selv om at 2x 12" er nok, og med tanke på at jeg selv synes det låter direkte herlig her inne (akkurat her i sweetspotten min) ikke at jeg skal påstå at jeg kan klare og være veldig objektiv i bedømme mitt eget annlegg hehe.
    Klarer jeg med en par unnskyldninger og enda holde meg unna "bestillings" knappen på diverse nettsider.

Men jeg skulle klare og finne plass til en par svs sylindre bak her i hjørnene...
    Denon AVR-4520 CI

14. Takk eima2 takket for denne posten
    Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Dette er jeg egentlig klar over, så sånn sett var min påpekning på mangel av lyd isolasjon helt bak mål.

Jeg bruker det kanskje mer for og overbevise meg selv om at 2x 12" er nok, og med tanke på at jeg selv synes det låter direkte herlig her inne (akkurat her i sweetspotten min) ikke at jeg skal påstå at jeg kan klare og være veldig objektiv i bedømme mitt eget annlegg hehe.
    Klarer jeg med en par unnskyldninger og enda holde meg unna "bestillings" knappen på diverse nettsider.

Men jeg skulle klare og finne plass til en par svs sylindre bak her i hjørnene...
    Mulig jeg ikke får det opp eller for jeg kan ikke se at du har nevnt noe om lydisolasjon.

16. Takk eima2 takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for hjelpa dere!
    Jeg hadde tenkt å kjøpe nytt stereo oppsett å ha i stua, men jeg kan bruke mine RF82 høyttalere i stua, og heller kjøpe noen mindre stativhøytalere å bruke i kinoen, dersom det ville blitt bedre. Men da lurer jeg på hvordan det vil bli å sette stativhøytalere med bassport bak på en hylle på veggen? Det vil jo uansett bli litt avstand til veggen, kanskje 10cm, men er det nok med tanke på at bassporten er bak?
    Har det noen betydning for lyden om jeg plasserer en subwoofer under og rett forran hver fronthøyttaler? Hvis jeg henger TVen på veggen og har frontene på veggen, så vil det jo mest sannsynlig bli plass til en sub forran/under hver an fronthøyttalerne

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eima2 Vis post
    Tusen takk for hjelpa dere!
    Jeg hadde tenkt å kjøpe nytt stereo oppsett å ha i stua, men jeg kan bruke mine RF82 høyttalere i stua, og heller kjøpe noen mindre stativhøytalere å bruke i kinoen, dersom det ville blitt bedre. Men da lurer jeg på hvordan det vil bli å sette stativhøytalere med bassport bak på en hylle på veggen? Det vil jo uansett bli litt avstand til veggen, kanskje 10cm, men er det nok med tanke på at bassporten er bak?
    Har det noen betydning for lyden om jeg plasserer en subwoofer under og rett forran hver fronthøyttaler? Hvis jeg henger TVen på veggen og har frontene på veggen, så vil det jo mest sannsynlig bli plass til en sub forran/under hver an fronthøyttalerne
    Det å plassere subbene der høyttalerne skulle ha stått er normalt ikke ett problem.
    Å sette stativ høyttalerne på hylle med luft bak er nok heller ikke noe problem.
    Er ikke så mye luft som kommer ut av porten når du deler på 80 hz.

Det som evt kan og vil bli dårligere er dybde og stereo perspektiv.
    Men 90 % av Norges "lyttere"vet ikke engang hva det er. Og man savner gjerne ikke
    det man ikke vet noe om

19. Takk eima2 takket for denne posten
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av carisma Vis post
    Mulig jeg ikke får det opp eller for jeg kan ikke se at du har nevnt noe om lydisolasjon.
    Godt mulig jeg det bare var noe jeg trodde at jeg skrev og :P
    Denon AVR-4520 CI

21. Takk eima2 takket for denne posten
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg ville ha testa med RF-82 i kinoen. Likar du det ikkje, kan du flytta dei til stova. Utan at eg veit, så vil eg tippa det går heilt fint med 40 cm til vegg. Vil tru mindre fungerer godt og.

Sjølv har eg langt mindre plass mellom RF-7 og vegg. Ikkje ideelt, men det fungerer.

23. Takk eima2 takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk igjen!
    Ja, jeg blir nok å teste det jeg har først ja hadde vært gøy å kunne kjøpe nye høyttalere til stua, men kan jo ikke bare kjøpe for å kjøpe heller.. Vi får se hva som skjer.
    Nå blir det nok noen måneder til det skjer noe i rommet, da resten av huset må gjøres ferdig først og jeg er bortreist halve året. Jeg sier tusen takk for hjelpen, for denne gang, og så blir det sikkert mer seinere! Det kommer sikkert noen spørsmål om lydisolering osv, men det tror jeg jeg venter med til det begynner å nærme seg. Har revet alt innvendig nå, men resten av huset må nesten tas først, sånn at vi kan flytte inn etthvert

Lignende tråder

1. Svar: 7
    Siste melding: 10-26-2013, 09:02
  2. skal bygge kino. trenger en mentor :-)
    By tthygesen in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 0
    Siste melding: 03-12-2013, 15:00
  3. Skal bygge kino, trenger tips fra dere erfarne
    By Steini1981 in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 33
    Siste melding: 12-18-2011, 18:58
  4. Svar: 6
    Siste melding: 04-10-2008, 15:24
  5. Hjelp! Skal bygge kino/kjellerstue
    By rune.hana in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 2