Projektor eller TV - ønsker tips til mitt rom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2014
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Projektor eller TV - ønsker tips til mitt rom

Er så heldig å ha et kurant gutterom i huset, men dessverre betyr det også at en eventuell hjemmekino er dømt å være der også. Jeg har tenkt tanken på å gå for projektor og lerret i noen uker nå, og har nesten tatt steget. Men da jeg er nybegynner på området, så vil jeg gjerne forhøre meg litt her før jeg gjør noe innkjøp.

Rommet mitt er ca. 3.5 x 3.5 meter, men på veggen der lerretet må være er det montert opp medieoppgevaring fra IKEA (Bestå). Greia her er da at deler av denne oppbevaringen er kun 20 cm dyp, og jeg tenker å ha veggmontert lerret foran denne. Det kan være maks 228 cm inkl. kassett.

Oppsettet blir da som følger:
    - Avstand linse/lerret, ca. 290 cm
    - Sitteavstand blir omtrent samme, i beste fall 300 cm
    - Lerretstørrelse tenker jeg må bli 80" - 90", ihvertfall ikke mer(?)

En ting jeg lurer på når det gjelder takhengt lerret, er det noen av disse som har mer "å gå på" etter duken? Altså at jeg kan få selve bildeområdet såpass langt ned at jeg slipper å sitte å se veldig mye opp siden sitteavstanden er kort.

Rent konkret har jeg tenkt på BenQ W1300 og et motorisert lerret. Men jo mer jeg tenker på dette, jo mer usikker blir jeg på om det i dette lille rommet er noen vits kontra det å kjøpe en TV på 60 - 65"? Totalpris projektor, lerret og takfeste ser ut til å bli ca. 12 - 13.000,-.

På forhånd takk for innspill og betraktninger!

Newcomer regnep sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om mulig ville jeg valgt projektor og lerret. For de målene du oppgir tilbyr lerretet omtrent dobbel bildeflate kontra TV. Har du full lyskontroll? Dette må også tas i betrakning ettersom en TV langt overgår en projektor hva angår bildekvalitet i et opplyst rom.

De fleste 16/9 lerret til hjemmekinobruk kommer i dag med mulighet for takfeste. Og i denne forbildelse følger der som oftest med et ekstra langt sort felt i overkant av lerretet slik at du kan justere lerretet til den høyden du ønsker. Om du velger elektrisk lerret er du sikret samme høyde hver gang du senker lerretet ved å justere dette med tilhørende verktøy.

-images-jpg

Dobbel bildestørrelse vil gi doble inntrykk om ikke mer . Gikk selv fra 90" - 123" i kjelleren og jeg kan skrive under på at dette gir en mye større innlevelse i filmen.

Om du skulle gå for TV så ta høyde for kringkastingsavgift. I samme hus tror jeg du kan sette TV i dine foreldres navn.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angrer absolutt ikke på og ha gått for projektor selv om jeg 'bare' har plass til et 90" motorisert lerret, det er bare en egen x faktor med et lerret/projektor.

Er også i min erfaring ikke alt av innhold som passer på storskjerm og siden jeg da har en 50" tv til den slags får jeg enda en 'wow' effekt av og senke lerretet og starte en film, spill etc. Mistet den følelsen når jeg kun hadde lerret.

Jeg har bare verdt borti to lerret så langt, et billig nedtrekks lerret fra komplett, dette hadde helt fast lengde og ikke noe ekstra i toppen, det nye er et 2m bredt dreamscreen lerret (90") har nesten en meter ekstra drop (dette er opplyst i detaljene) og hvor lerretet stopper kan justeres med en skrue på motoren, et problem dog kan være at motoriserte lerret har en del ekstra bredde i kasse , mitt 92 lerret har en kasse på nesten 2.5m men denne henger jo i taket.

Personlig undrer jeg på hvorfor du er nødt til og ha det ikea møbelet der, hadde du kvitta deg med den så kunne du fint vurdert 100".
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2014
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemelding!

Dette høres jo lovende ut, regner med at det blir kjøp ganske snart. Elkjøp har hatt helgetilbud på BenQ W1300 til 7.990,-, og håper de har samme tilbudet denne helga. Er det noen andre projektorer som er verdt å vurdere i samme prisområde? Målte også opp takplassen, det var 224 cm, alternativt må hele kassetten 20 cm lenger ut. Jeg vurderer da dette lerretet: http://www.netonnet.no/art/tv-og-bil...9/108107.4267/

Noen tanker om valg av lerret, er det noe annet jeg bør vurdere? Tar gjerne imot tips til et godt takfeste.

Forøvrig er det vel mer en "mancave" enn et gutterom. TV-lisens betaler jeg allerede, men madammen setter føringen for stua

Newcomer regnep sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå for et tab tension lerret om du har mulighet. De tar litt større plass men lerretet er alltid spent slik at du ikke vil oppleve bølger i lerretet slik som ofte kan oppstå over tid på rulle lerret kun med vekt stang nede. Har ikke noe erfaring med Kingpin lerret men i alle de 80-100 talls klasserom, auditorier og konferranserom jeg har vært i de siste 15 årene kan jeg ikke huske et eneste lerret hvor der ikke var bølger.

Ser at avshop selger 2 modeller tab tension 92" til 4990,-. Husk for at en projektor skal kunne gjenskape gode bilder må lerretet være av god kvalitet.

Kan du tegne en liten skisse eller poste bilder fra rommet? Blir litt lettere å komme med forlag da.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.avshop.no/V3-Tab-Basic-Dy...0556/p10514424
    Har selv dette, og kassen henger fra to kroker i taket, og den har såpass med ekstra slipp at det nesten kunne gått til gulvet. det er dog ikke perfekt det blir skjevheter i duken og litt bølger i kantene men den er milevis bedre enn 'rulle gardinen' jeg hadde først fra komplett, den hadde så store bølger at det ble et problem og stille fokus...

Skal man ha noe bedre må man nok enten mange doble prisen eller gå for ramme lerret.

Valget mitt falt sånn sett på dette fordi det hadde grå duk (hjelper på kontrast og sortnivå) og fjernkontrollen er vanlig IR basert og jeg kan da styre det med harmony'en, som er kjekt for nye projektoren min har ikke 12v trigger.

Selve kassen er også en del større enn selve lerretet, nesten en halv meter bredere kasse enn bildet.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2014
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte å komme med en liten oppdatering. Jeg var en stund i tvil om jeg skulle gå for projektor eller stor TV på det lille rommet mitt, men forleden dro jeg til Elkjøp og hentet ut en BenQ W1300. Har ikke lerret enda, men testa rett på*en vegg malt i en bruntone. Ble veldig overrasket over hvor kurant bildet så ut selv rett på veggen, så projektoren beholdes, og dette lerretet er bestilt:

http://www.netonnet.no/art/tv-og-bil...9/108107.4267/

Dessverre hadde jeg ikke mulighet til å*ha tab tension (kassetten blir for lang selv for 90"), men satser på at dette blir bra. Nå går jeg litt off-topic her da jeg også trenger en sourround-receiver. Det viktigste er at den har nok innganger (masse HDMI, kompositt, komponent), da det er mange spillkonsoller og andre greier som skal kobles til.

Budsjettet mitt for receiver er på maks 4.000,-, og jeg har sett meg ut noen alternativer:

Pioneer VSX-923
    Denon AVR-X2000
    Sony STR-DN1040

Noen innspill på noen av disse? Trenger også to HDMI ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønte ikke helt hvordan ikea-møblene står i rommet, men med 90" lerret kan du sitte så nært som 2,75m for 40 grader synsvinkel, og da kan du kanskje montere det i tak fremforbi møblene?
    Samtidig må man ha 3,56m avstand for "retina" på 90" 1080p (altså at du ikke kan skilne pikslene), så må gjerne prøve litt før du monterer.. Jeg har heller ikke peiling på kastevinkelen til prosjektorer, så det kan kanskje også være en begrensning..

Spent på å høre hvordan det blir når du får opp lerretet

Lignende tråder

1. Svar: 5
    Siste melding: 11-10-2013, 17:23
  2. Svar: 18
    Siste melding: 05-04-2010, 13:05
  3. Mitt HTPC oppsett - Endringer på mitt forslag/tips?
    By tommyt in forum Generell HTPC
    Svar: 8
    Siste melding: 07-11-2006, 00:48
  4. Focal 1027be eller 1007be? Ønsker tips...
    By HåkonN in forum Høyttalere
    Svar: 25
    Siste melding: 06-11-2006, 02:43
  5. Ønsker synspunkter på mitt forstående kjøp!
    By nilsalex in forum Høyttalere
    Svar: 2
    Siste melding: 06-27-2003, 22:33

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •