Receiver slår seg på automatisk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2014
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Receiver slår seg på automatisk

Hei ,
    Jeg har en Onkyo NR- 818, og for første gang har jeg begynt å bruke HDMI Control ( RIHD )-funksjonen i og med at jeg kjøpte en ny Samsung -TV med ARC støtte .
    Receiveren har fungert fint siden jeg kjøpte den ( Aldri brukt RIHD funksjonen før nå )
    *
    Problemet mitt nå er at receiveren har begynt å slå seg på automatisk , og det har skjedd et par ganger.
    Mine mistanker er at det har noe å gjøre med RIHD / ARC -funksjon da dette aldri har skjedd før, og at ting er normalt igjen når denne funksjonen slås av.
    *
    Jeg har prøvd på to forskjellige Samsung -TV med ARC -støtte, og samme problem på begge tvene.
    *
    Jeg har en ekstern dekoder for tv signal fra Altibox (Motorola VIP 1853) som er koblet til med en HDMI -kabel til CBL / SAT -inngang på receiveren . Og videre er TV-en er koblet til HDMI ARC på receiveren.

Har prøvd forskjellige varianter for å se hvor problemet ligger, og jeg trodde at det kunne være noe med signal fra Altiboxen som gjorde at receiveren slo seg på. Men igår slo jeg av Altiboxen, og imorges var receiveren slått automatisk på igjen selv om Altibox var av. Så da er jeg tilbake på at jeg tror det kan være TVen som "trigger" receiveren til å bli slått på, ved hjelp av RIHD funksjonen..
    *
    Er det noen innstillinger som er tilgjengelige for å hjelpe med dette problemet ? Noen som har vært borti samme problem?
    Oppsettet nå er at jeg slår av og på både TV og receiver ved hjelp av TV fjernkontrollen.
    *
    Bjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slå av HDMI kontroll inne i menyen for hdmi instillingene på reciveren, så ska det løse seg.
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er du egentlig trenger ARC for?
    Det skulle strengt tatt bare være nødvendig når kilder er tilkoblet tven direkte og ikke via receiver og man er for lat til og ikke koble tven til receivern med optisk kabel.

Personlig har aktivering av HDMI control, ARC og de andre CEC styrings innstrukksene laget mer problemer enn de løser, har sånn sett ikke verdt borti at receivern min all seg på, men den begynte heller og slå seg av og bytte kanal i hytta og pine.

Min anbefalning er da og koble alt man kan direkte på receiver, og så gjerne bare receiveren til tven, om det ikke er mulig bruk en god gammel dags optiskt kabel f.eks

En slik

og
    koble fra tv til receiver og ha en kanal for tv lyd (gjerne samme kanalen receivern ellers hadde brukt til ARC) og ellers glemme alt som har med HDMI CEC (Samsung kaller det Anynet+) og ARC funksjoner.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2014
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det handler vel ikke så mye om å være "for lat" til å bruke en optisk kabel, men heller å kunne benytte de funksjonene som er mulig på både TV og receiver, og begrense antall kabler fra TVen og videre. Optisk kabel blir en mulig løsning, og kan vel ikke si at jeg har fått gode erfaringer fra min første test med ARC.

Takker uansett for dine erfaringer med ARC og tips!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2014
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zleepyme Vis post
    Slå av HDMI kontroll inne i menyen for hdmi instillingene på reciveren, så ska det løse seg.
    Skal teste og se hvordan resultatet blir

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Beltech Vis post
    Skal teste og se hvordan resultatet blir
    Slik jeg har testet har jeg aldri opplevd at reciver har slått seg på, men har opplevd at når tv bytter kanal, eller slår seg av, så slår reciveren seg av fordi HDMI kontroll er påslått. Sikkert d samme som er inne og overstyrer ARC o.l. skal fungere fordet.
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2014
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg slo av HDMI kontroll inne på receiveren, men da forsvant også Audio Return når jeg spiller av media direkte fra TV :-/
    Slik som HDMI innstillingene er på receiveren er følgende:

Alternativ 1 -> om HDMI er "på"

HDMI Control (RIHD) ON
    Audio Return Channel Auto (Denne funksjonen kan settes til "off")

Da er også HDMI through og Audio TV Out inaktiv / grå`et ut

Alternativ 2 -> om HDMI settes til "av"

HDMI Control (RIHD) OFF
    HDMI Through OFF (Denne kan settes til de ulike kanalene på receiveren istedet for "off" eller kan settes til "last")
    Audio TV Out OFF (Denne kan settes til "on")

Jeg er ikke noen ekspert på dette området, så det blir litt detaljert hva jeg ser på menyen her :-/
    Håper at du forstår hva jeg mener.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm.. Ok, da virker det som at hdmi kontroll må være på for at arc skal funke. Men der kan du nok også slå av styringen av hdmi inne i menyen på tv?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2014
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm.. Ok, da virker det som at hdmi kontroll må være på for at arc skal funke. Men der kan du nok også slå av styringen av hdmi inne i menyen på tv?
    Ja det kan jeg. Det er en Samsung 8-serie, og der inne kan jeg sette Anynet+(HDMI-CEC) til enten PÅ eller AV.
    Under det alternativet har jeg et alternativ som er "Automatisk avslåing", som jeg kan sette til enten PÅ eller AV, uavhengig av hvilken setting jeg velger på alternativet over.

Lignende tråder

1. Mørk scene på TV-en -> Slår seg av automatisk?!
    By EnZent in forum TV-apparater
    Svar: 2
    Siste melding: 05-21-2012, 12:12
  2. Pioneer VSX-421-K slår seg av automatisk. Hjelp!
    By Tussi18 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 4
    Siste melding: 01-27-2012, 11:22
  3. Teknisk problem: Tv slår seg på automatisk.
    By Gilmour in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 3
    Siste melding: 04-13-2011, 16:40
  4. Skjerm slår seg av automatisk, lyd forsvinner.
    By fixit in forum Generell HTPC
    Svar: 0
    Siste melding: 12-05-2009, 14:31
  5. Min 5120 slår seg automatisk av
    By trond2 in forum Digitale projektorer
    Svar: 7
    Siste melding: 01-27-2005, 23:24

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg