Jeg er i oppstartfasen for å lage hjemmekino. Snekkern er klar om en ukes tid og jeg må begynne å gi instrukser. Jeg har lest en god del, men har likevel noen spørsmål.

Rommet er L formet 5,4 meter langt og 3,7 m bredt på det smaleste med en krok på ca 2,5 x 3,5. Høy kjeller. To vegger, gulv og tak er betong. Kroken tenker jeg brukt til teknikk, filmer og en disk med popcornmaskin. Kroken blir lukket under fremvisning med tunge portierer.

Rommet skal kun brukes til film. TV titting og spill skjer andre steder. Musikk lyttes til i stuen. Poenget er kinofølelsen. Det betyr 3 rader av 4 ordentlige kinostoler, hvor det bygges to platåer. Jeg ønsker ikke å ta av når det gjelder tekniske installasjoner. Tanken er max pris høytalere/projektor/lerret/receiver ca. 50.000,-. Jeg vil ha høytalere og tekniske installasjoner så skjult som mulig. Helst vil jeg bare se lerretet.

Spørsmål 1: Hvor stor høydeforskjell trenger jeg mellom nivåene for at de som sitter bak skal ha skikkelig utsyn. Jeg ser at andre har brukt fra 14 til 20 cm. Hva er best?

Spørsmål 2: Mange skriver om rom-i-rom og lydisolasjon. Er dette bare av hensyn til andre eller har det betydning også for akustikken? Jeg har intet behov for å lydisolere rommet av hensyn til andre, da rommet ligger langt fra andre funksjoner i huset og det finnes ikke naboer innen hørevidde.

Spørsmål 3: Jeg trenger å legge inn en kanal i taket for å skjule røropplegg. Jeg har tenkt å legge spotter i denne sammen med luftekanaler for luftkjøling. Er det et problem å legge luft, vann, avløp og spotter i samme innbyggings-kasse? Er en slik kasse på den ene siden av rommet prolematisk i forhold til akustikk? (reelt hørbart for voksne folk med litt dårlig hørsel)

Spørsmål 4: Tenker meg 9:16 lerret. Ønsker meg 2.50 lerret. Hodeavstand til første rad blir ca 3 meter, neste rad 4,1 og siste rad 5,2. Høres dette greit ut?

Spørsmål 5: Avventer med å bestemme meg for projektor, høytalere og receiver, men er det noe jeg må tenke på nå under bygging av rommet hvor senere valg av utstyr vil bli begrenset av utformingen?

Spørsmål 6: Gulvet blir teppebelagt. Har noen forslag til materiale til å dekke vegger og tak. Scenemolton høres ut til å kunne fungere greit i taket, men fremstår som lite spennende. Hvilke andre alternativer er det som både demper ekko på tilfredsstillende vis og som er dekorative? Kan det limes rett på betong eller må jeg plate med gips?

Spørsmål 7: Strømforbruk. Holder 16 ampere kurs for høytalere/receiver. Ventilasjon drives av annen kurs og varmen er vannbåren.

Mottar også gjerne tips om andre ting jeg må ta hensynta nå i oppstart-fasen.

På forhånd takk

Bozoo