Ny hjemmekino i kjelleren. Erfaringer med Auralex Resilient Channel elementer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny hjemmekino i kjelleren. Erfaringer med Auralex Resilient Channel elementer?

Har i dag hjemmekino i et 30 kvm rom i kjelleren med 4 vinduer. Har problemer med å få det mørkt. I tillegg er det for dårlig lydisolert opp til første etage.
    Av den grunn ønsker jeg å bytte om litt på rommene i kjelleren.
    Ved siden av dette rommet har jeg et treningsrom på 3,63 x 4,00 meter. Dette har ikke vinduer, bare en lufteluke. Her kan jeg mao få det helt mørkt.
    Samtidig får jeg mer lys og luft under trening, ved å flytte treningsrommet ut i den gamle hjemmekinoen.
    Begge rommene ble innredet for 8 år siden. Alle Leca ytterveggene ble isolert med 10 cm Rockwool, og kledd med trepanel. Taket har 20 cm Glava og trepanel. Mellom eksisterende treningsrom og hjemmekino (som blir bakveggen i ny hjemmekino) er det satt opp en lettvegg med 2"x4" og 10 cm Rockwool. Kledd med trepanel på begge sider. Takene har downlights i begge rom.
    Tanken så langt har vært å beholde eksisterende trepanel på vegger og tak, men lydisolere ekstra. I utgangspunktet er nok det nye rommet bedre lydisolert mot resten av huset enn det eksisterende, da det ligger mer bortgjemt. Det har også 2 Leca yttervegger (ca 1,50 m av rommet er under bakkenivå), bakveggen (sitteområdet) er som nevnt en lettvegg, mens den siste (høyre) sidevegg er en Leca innevegg. Døren er i bakveggen. Til høyre for sofaen når man sitter.
    Lurer på om dette vil fungere:
    Fjerne gulv og -taklister, samt downlights i taket.
    Bruke 2"x2" for å lage nytt stenderverk og spikerslag på innsiden. Isolere med 5 cm Rockwool eller Glava. Deretter 2 lag med gips med Greenglue mellom.
    Lurte i den forbindelse på om noen hadde erfaringer med Auralex Resilient Channel elementer?
    AVshop.no / Auralex Resilient Channel "rom-i-rom" Elementer (24stk)
    Tenkte muligens å feste disse på det nye 2"x2" stenderverket, for så å feste gipsen i dette. Noen synspunkter på dette?
    Vurderer 3 lag med gips på bakveggen siden det bare er en lettvegg.
    I taket har jeg en tvergående metalldrager som går på tvers av hele rommet. Ca 70 cm fra bakveggen. Altså rett over sitteposisjonen. Denne er nå isolert og kledd med trepanel som resten av taket.
    Lurer på å senke taket under drageren for å få et helt flatt tak. Hadde tenkt å bruke lydbøyler og 2 lag gips. Vil en slik metalldrager da by på problemer lydmessig? Er litt redd for at den vil bidra til at lyden forplanter seg videre i huset.
    Bør jeg i såfall isolere med Glava eller Rockwool over gipslaget? Får jo rundt 20 cm opprom der pga drageren. Hva med der hvor downlightsene har vært. Bør jeg prøve å få dyttet inn isolasjon i kassene?
    Tenkte å dekke tak og vegger med scenemolton. Vurderer et filtteppe på gulvet oppå eksisterene laminat.
    Har tenkt å trekke rør til prosjektor og strøm til denne i taket. Har også tenkt å trekke rør til bak/sidehøyttalere i veggene/taket.
    Pga dørens plassering og at det er 3 Lecavegger og en lettvegg (samt det praktiske vedr plassering av utstyr og møbler i rommet) har jeg kommet fram til at lettveggen med døren blir bakveggen i rommet. Tenkte også at det ble mest riktig lydmessig. Døren har jeg selvfølgelig tenkt å bytte ut til fordel for en lyddør.
    Rommet blir lite, kanskje for lite. Tror imidlertid det blir en bedre løsning enn i dag uansett. I dag får jeg det ikke skikkelig mørkt, og lyden bærer godt opp. Faktisk helt opp i andre etage via trappesjakten.
    Store problemer med å få bra utbytte av en film på dagtid/sommerstid pga lys. Må i tillegg sitte med fjernkontrollen i hånden for å skru ned de høyeste lydeffektene slik det er i dag. Det legger unektelig en viss demper på filmopplevelsen.
    Tanken er også å bruke rommet mer til å lytte til musikk, samt til spill på PS3 etc.
    Lurer også på å lage en skråkasse i hjørnet mellom tak og vegg, langs sideveggene for å ha en eller annen lysløsning i. Muligens LED. Tankte å lage denne i gips.

Planlegger å oppgradere utstyret i rommet også. Har pr idag:
    H/K AVR 8500
    H/K DVD 25
    PS3
    Audiovector M3 Signature fronthøyttalere
    Audiovector senter, sub og bakhøyttalere
    Piano Avanti DLP prosjektor

Vurderer:
    Pioneer LX83 evt Yamaha RX-V3067
    Phillips BDP9600
    B&W 804 diamond evt B&W CM9
    B&W HTM4 diamond evt B&W CM centre 2
    B&W DS3 x 4
    Epson EH-TW5500
    100" DreamScreen Phantom HD 16:9>2.35:1 rammelerret evt 92"

Takknemlig for tilbakemeldinger/synspunkter

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange fine planer her, blir nok en bra kino. En ting jeg ville gjort er å dekke treneren på veggene med f.eks. rehab vips. Er ikke fan av trepanel og syns personlig slette vegger er med på å øke inntrykket av kino. Eller blir det fort litt kjellerstuepreg over det hele. Men det er meg og min smak.

Du er bekymret for at ståldrageren skal spre lyd til resten av huset. Hva med å bokse den inn sånn at kassa ikke har kontakt med isolasjon som du legger rundt drageren. Da får du jo et luftrom rundt. Bare en tanke...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal prøve det. Har planer om 2-lag gips utenpå eksisterende trepanel. Planen er deretter trolig scenemolton utenpå vegger og tak til slutt.
    Har vannbåren varme i gulvet med laminat oppå i dag. Lurer på å legge et filt-teppe oppå det igjen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, dekk for all del til laminaten. Den er ikke gunstig i et lydrom!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •