Ruudster (prøver) å bygge hjemmekino...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ruudster (prøver) å bygge hjemmekino...

Hepp.

Etter 8 mnd i nytt hus, har endelig tiden kommet for far og 2 sønner til å starte på hjemmekinoen i kjelleren.

Rommet er rett i underkant av 20 m2 (se tegning). takhøyden er 2.42.

Utsyr jeg har i dag. Onkyo 608, KEF 3005 og Epson TW700.

På kjøpslista står rammelerret (Sannsynligvis 92") og PS3.
    Hadde egentlig tenkt å kjøpe en nyere projektor med full HD men, i.o.m at jeg fikk denne for 1000 kr ny, så valgte jeg å heller vente til 3D projektorene har blitt litt mer edrulig i pris.

Rommet blir ingen mørk bunkers, da det skal brukes til andre ting enn filmtitting. Alle kabler blir skjult.
    Som dere skjønner, så blir ikke dette en "high end" kino, men en kino hvor familien og jeg med venner kan spille, se en film eller fotballkamp uten å irritere vettet av seg grunnet elendig lyd.

Jeg er litt usikker på plasseringen av bakhøyttalere (se tegning), fordi sofaen blir bredere enn fronthøyttalerene (ja sofaen er stor ).
    Ville dere valgt; plassering 3 på sideveggene, eller 4 på bakveggen i hver ende av sofaen.

Elektrikkeren skal legge opp rør, så jeg hadde blitt veldig glad om noen kunne fortelle meg anbefalt høyde på alle høyttalerene.
    Jeg leser at mange anbefaler å ha senteren over lerrete, eller bør den være under?

Jeg setter stor pris på innspill og forslag.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    anyone?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det heter seg jo at side- og bakhøyttalere bør plasseres ca 60cm over ørehøyde i sitteposisjon, så det kan jo være et utgangspunkt.
    Hva plassering angår, så er jo det ideelle to på siden og to bak sitteposisjon.
    Medmindre sofaen er limt fast i gulvet, så kan vel den flyttes 50-60cm frem mot lerretet?
    Dermed nærmer du deg en mer riktig plassering i forhold til side- og bakhøyttalere, samtidig som du vil få en riktigere avstand til et 92" lerret.

Hva senterhøyttaler angår, plasseres den i langt de fleste tilfelle - under lerretet.
    Noen,(inkl meg sjøl) bruker også en høyttaler over lerretet i tillegg, for å løfte dialogen / lyden mer inn i senter av bildet.
    I praksis kan dette by på visse problemer akustisk sett, så i første omgang ville jeg nok vurdert å kjøre med kun heyttaler under lerretet.

Lykke til med prosjektet da!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, og takk for svar.

Jeg var kanskje litt utydelig med forklaringen på bakhøyttalerene.
    Det er ikke 7.1, men 5.1 jeg har. Så 3 og 4 på tegningen er 2 ulike alternativer for plassering av bakhøyttalerene.
    Noen som har en formening om hva som blir best? På sideveggene, eller bakveggen i hver ende av sofaen?

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,577
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør i alle fall snu rommet, slik at lerret og ht kan sentreres.

Jeg og annbefaler å trekke sofaen ut i fra bakvegg. Og om bakht er litt bak og over så spiller det mindre rolle om de er på side eller bakvegg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •