Best mulig bruk av 40000,- på lyd- og bildekomponenter.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Best mulig bruk av 40000,- på lyd- og bildekomponenter.

Heisann.

Som tittel sier ønsker jeg innspill på hvordan jeg best mulig kan bruke maks 40000-, på lyd- og bildekomponenter.

Rommet, som utstyret skal stå i, er ca 7.8m x 5.4m x 2.3m (på det høyeste) og har skråtak. Har sett på projektor, men på grunn av skråtak vil jeg ikke få et bilde som er større en 70 tommer, dette gjør at jeg mest sannsynlig kommer til å kjøpe TV. Rommet er ikke et dedikert hjemmekinorom/lytterom, men ett garasjeloft hvor jeg bruker mye av tiden min. Hele rommet kommer derfor ikke til å bli brukt i lyttedelen/kinodelen.

Jeg kommer i første omgang ikke til å gå for 5.1, men heller 2.0/2.1, og eventuelt oppgradere senere.

Komponentene skal i hovedsak brukes til musikk og film (kommer hverken til å spille eller se TV).

Jeg skal kjøpe alt det "selvsagt" pluss ett eksternt lydkort som kommer til å stå for lyd inn og ut av min Macbook (er musiker og har lyst å ha muligheten for opptak).

Jeg har satt opp følgende alternativ, som til sammen utgjør en sum av 38100, før frakt og kabler:

TV:
    - Panasonic TX-P50G20

Bluray-spiller:
    - Phillips BDP9500

Forsterker:
    - XTZ Class A100 D3

Høyttalere:
    -XTZ 99.36 piano (evt. B&W 683)

Subwoofer:
    -XTZ 99 W12.16 High Glossy

Eksternt lydkort:
    Apogee Duet

Alle forslag til endringer mottas med takk. Kan også være veldig interessert i å kjøpe brukt.

Kenneth

Active kanakas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann. Ser du skriver at du ikke har tenkt å bruke systemet til spilling men vil allikevel foreslå en playstation 3 som video kilde. de koster ikke allverdens for tiden så vil påstå du får ekstremt mye mer for pengene. Bluray spilleren i PS3 er veldig god pluss at du får en hel del andre fiffige funksjoner med. jeg bruker den i dag som mediasenter i stuen. jeg har på "lytterommet"/soverommet en mediasenter pc med rett over 1tb lagring som jeg har det meste av musikken min på, med kablet nettverk får jeg tilgang til all musikken (alt av videoklipp/divx... osv også) på denne via PS3 i stuen lydkvaliteten er ikke noe å si på, vil anbefale at du også kjøper deg en soroundresiever siden PS3 gir best resultat lydmessig via optisk utgang, den har også støtte for 5.1. (tror den har støtte for det meste av dolbi digital å pro ligic hva det nå heter) har ikke giddet å prøve noe serlig med analog lyd siden de fleste sier det ikke blir noe bra..

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mæland
    Som tittel sier ønsker jeg innspill på hvordan jeg best mulig kan bruke maks 40000-, på lyd- og bildekomponenter.
    Mye av dette er jo ting man velger etter smak og behag.

Men jeg synes du burde revurdere BD-spilleren. Det er en lang tråd her på forumet om problemer med denne spilleren. Det er flere gode alternativer til omtrent samme pris.

Mitt valg blir Cambridge azur 650BD. Den har mye av samme innmaten som den nesten legendariske Oppo BDP-83, og spiller omtrent alt som er av plateformater. Ellers har vel både Sony og Pioneer gode spillere i denne prisklassen.

Ellers vet jeg ikke om jeg helt forstår hva du skal med lydkortet hvis du kjøper XTZ-forsterkeren. Denne har jo en utmerket DAC og 5 digitale innganger (hvorav en optisk, som er et bedre valg til datamaskin enn USB. Trenger du optisk inngang fra TVen også, koster en optisk-til-koaks-adapter bare et par hundrelapper).

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar! Beklager sent svar (ble litt mye styr med eksamener og diverse andre gjøremål).

Sitat Opprinnelig postet av kanakas
    Heisann. Ser du skriver at du ikke har tenkt å bruke systemet til spilling men vil allikevel foreslå en playstation 3 som video kilde. de koster ikke allverdens for tiden så vil påstå du får ekstremt mye mer for pengene. Bluray spilleren i PS3 er veldig god pluss at du får en hel del andre fiffige funksjoner med. jeg bruker den i dag som mediasenter i stuen. jeg har på "lytterommet"/soverommet en mediasenter pc med rett over 1tb lagring som jeg har det meste av musikken min på, med kablet nettverk får jeg tilgang til all musikken (alt av videoklipp/divx... osv også) på denne via PS3 i stuen lydkvaliteten er ikke noe å si på, vil anbefale at du også kjøper deg en soroundresiever siden PS3 gir best resultat lydmessig via optisk utgang, den har også støtte for 5.1. (tror den har støtte for det meste av dolbi digital å pro ligic hva det nå heter) har ikke giddet å prøve noe serlig med analog lyd siden de fleste sier det ikke blir noe bra..
    Jeg har sjekket ut PS3 og konkludert med jeg ikke kommer til å kjøpe den. Dette fordi jeg trenger en spiller med en god DAC som kan dekode HD-lyd og sende det analogt til en stereo-forsterker. Høyttalerne jeg ser på (XTZ 99.36 og B&W 683) er tungdrevne høyttalere og krever derfor en del av forsterkeren. Dette gjør at jeg må ganske høyt i pris for få en surroundreciever som har kraftig nok sluttrinn. Ettersom surroundrecievere også hele tiden er under utvikling, og jeg i utgangspunktet kommer til å ha 2.0eller 2.1, ser jeg ingen grunn til å kjøpe en surroundreciever med det første. Men takk for tipset

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Mye av dette er jo ting man velger etter smak og behag.

Men jeg synes du burde revurdere BD-spilleren. Det er en lang tråd her på forumet om problemer med denne spilleren. Det er flere gode alternativer til omtrent samme pris.

Mitt valg blir Cambridge azur 650BD. Den har mye av samme innmaten som den nesten legendariske Oppo BDP-83, og spiller omtrent alt som er av plateformater. Ellers har vel både Sony og Pioneer gode spillere i denne prisklassen.

Ellers vet jeg ikke om jeg helt forstår hva du skal med lydkortet hvis du kjøper XTZ-forsterkeren. Denne har jo en utmerket DAC og 5 digitale innganger (hvorav en optisk, som er et bedre valg til datamaskin enn USB. Trenger du optisk inngang fra TVen også, koster en optisk-til-koaks-adapter bare et par hundrelapper).
    Takk for tipset angående Phillips BDP9500. Jeg var innom den lokale Hifiklubben og sjekka ut Cambridge-spilleren og må si jeg ble mer overbevist av den

Grunnen til at jeg vil kjøpe et eksternt lydkort er mye fordi jeg også vil ha muligheten til å ta opp. Er som sagt musiker. Så klart kan dette komme senere, men jeg la det nå inn i budsjettet.

Over til noe annet:
    Jeg var innom Hifiklubben og hørte på B&W 683 (igjen) og må si at jeg likte det jeg hørte. Følgelig blir jeg nok en gang dratt mer mot B&W og vekk fra XTZ. Hvis jeg kjøper 683 kommer jeg mest sannsynlig til å kjøpe med en Cambridge 840A, som til sammen blir en sum på ca 18500 kr. Hvis jeg kjøper XTZ 99.36 og da XTZ Class A100 D3, kommer det på en sum på ca 15000 kr. Det skal sies at jeg ikke har hørt XTZ 99.36, men bare 99.26. Er det noen som har hørt XTZ 99.36 og B&W 683 om hverandre og kan si noe om hva de tenker og om hva som vil være det beste kjøpet? Eller enda bedre: Er det noen i Stavanger område som eier et par 99.36 (fortrinnsvis på XTZ Class A100 D3, men er takknemmelig uansett) og kunne tenkt seg et lite lyttebesøk ?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mæland
    Takk for svar! Beklager sent svar (ble litt mye styr med eksamener og diverse andre gjøremål).

Jeg har sjekket ut PS3 og konkludert med jeg ikke kommer til å kjøpe den. Dette fordi jeg trenger en spiller med en god DAC som kan dekode HD-lyd og sende det analogt til en stereo-forsterker. Høyttalerne jeg ser på (XTZ 99.36 og B&W 683) er tungdrevne høyttalere og krever derfor en del av forsterkeren. Dette gjør at jeg må ganske høyt i pris for få en surroundreciever som har kraftig nok sluttrinn. Ettersom surroundrecievere også hele tiden er under utvikling, og jeg i utgangspunktet kommer til å ha 2.0eller 2.1, ser jeg ingen grunn til å kjøpe en surroundreciever med det første. Men takk for tipset
    Du kan ikke dekode HD-lyd til 2 kanaler, men de fleste BD-spillere har analog stereoutgang.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Du kan ikke dekode HD-lyd til 2 kanaler, men de fleste BD-spillere har analog stereoutgang.
    Det har du selvfølgelig helt rett i (tenkte meg ikke om)..

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TVen du har sett på er bankers. Man sliter med å finne bedre til prisen når det skal brukes til film.

Har du bestemt deg for ett rent stereo-oppsett, eller blir det 2.1?

Om du velger 2.1 / 2.2 er det ingenting å tjene på å gå for gulvstående høyttalere. Da kan du like greit gå for en monitor, f.eks XTZ 99.26 eller B&W DM685. BWen har den egenskapen at den kan spille grisehøyt og liker seg med det meste av musikk, det lille ankepunktet er noe kasseresonans som slører til stereoperspektivet. Dette gjør seg mest gjeldende på akustiske innspillinger hvor det kan være vanskelig å plassere musikerne. XTZen er mer presis og tegner tydelig scenen foran deg, mellomtonen i disse er i verdensklasse, uansett pris. Begrensningen her ligger i bånddiskanten som gir hørbare forvregninger ved ekstreme nivåer.

Mitt tips til deg er å bruke mere penger på subben, aller helst med DSP. Bass er dyrt. Ikke nødvendigvis for å få mye bass, men korrekt bass koster penger. Det er også bassen som skaper drivet i musikken, og er det mest fundamentale for å ha det morsomt når man lytter. Sjekk ut DENNE før du bestemmer deg. Det er enklere å få god lyd med en DSP sub, kontra floorstandere.

Høyttalere har i dag nådd ett kvalitetsnivå som gjør at det aller mest går på personlig preferanse, i allefall i den prisklassen vi diskuterer her. Men man kan gjøre scoop enkelte ganger. XTZ er ganske enkelt sinnsykt gode på lydkvalitet kontra pris. Jeg valgte å teste ut 99.26 (den matte med buet kabinett) og jeg kan med hånden på hjertet si at de kombinert med subben jeg bruker i dag, spiller bedre enn alt jeg har hørt av floorstandere opp til 40 lapper.

Dog, liker du å spille j.... høyt, er nok B&W 683 ett bedre valg.

Cambridgen du har sett på er en fantastisk forsterker til prisen. Grunnen til at denne kanskje ikke har fått det ryktet den fortjener er vel pga den nøytrale britiske HIFI-klangen. Noe som er positivt i mine ører. Forsterkeren skal ikke stikke seg ut, den skal "bare" forsterke det den blir matet med. God byggekvalitet har den også. Strømsterk. Fjernkontrollene til Cambridge blir jeg aldri klok på, men det er jo peanuts. Det finnes greie multikontrollere til en billig penge.

Lydkortet du har sett på har jeg ingen erfaringer med.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye snacks på bruktmarkedet.Hifisentralen har MYE bra stereoprodukter til salgs.
    Bruk gjerne litt tid på å finne det du vil ha.Hifi-huset i Bærum har haugevis av brukte produkter.
    Vienna Acoustics er jo svært populære.
    Monitor Audio GS 20 og RX6 eller RX8 må ikke glemmes.
    System Audio Mantra er visst rågode.
    F.eks Dynaudio Focus 220 (4 ohm og krever kraftig forsterker,men trenger ikke sub med de med det første,flytter mye luft til størrelsen)går for 12-13.000 på brukten.
    System Audio Ranger har jeg sett til 9.000.
    Soundgarden har stadig demoprodukter til flotte priser.
    Hva slags musikk spiller du selv?SA Manta og f.eks JBL LS 60 er jo særdeles gode til rock.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amazon1969
    TVen du har sett på er bankers. Man sliter med å finne bedre til prisen når det skal brukes til film.

Har du bestemt deg for ett rent stereo-oppsett, eller blir det 2.1?

Om du velger 2.1 / 2.2 er det ingenting å tjene på å gå for gulvstående høyttalere. Da kan du like greit gå for en monitor, f.eks XTZ 99.26 eller B&W DM685. BWen har den egenskapen at den kan spille grisehøyt og liker seg med det meste av musikk, det lille ankepunktet er noe kasseresonans som slører til stereoperspektivet. Dette gjør seg mest gjeldende på akustiske innspillinger hvor det kan være vanskelig å plassere musikerne. XTZen er mer presis og tegner tydelig scenen foran deg, mellomtonen i disse er i verdensklasse, uansett pris. Begrensningen her ligger i bånddiskanten som gir hørbare forvregninger ved ekstreme nivåer.

Mitt tips til deg er å bruke mere penger på subben, aller helst med DSP. Bass er dyrt. Ikke nødvendigvis for å få mye bass, men korrekt bass koster penger. Det er også bassen som skaper drivet i musikken, og er det mest fundamentale for å ha det morsomt når man lytter. Sjekk ut DENNE før du bestemmer deg. Det er enklere å få god lyd med en DSP sub, kontra floorstandere.

Høyttalere har i dag nådd ett kvalitetsnivå som gjør at det aller mest går på personlig preferanse, i allefall i den prisklassen vi diskuterer her. Men man kan gjøre scoop enkelte ganger. XTZ er ganske enkelt sinnsykt gode på lydkvalitet kontra pris. Jeg valgte å teste ut 99.26 (den matte med buet kabinett) og jeg kan med hånden på hjertet si at de kombinert med subben jeg bruker i dag, spiller bedre enn alt jeg har hørt av floorstandere opp til 40 lapper.

Dog, liker du å spille j.... høyt, er nok B&W 683 ett bedre valg.

Cambridgen du har sett på er en fantastisk forsterker til prisen. Grunnen til at denne kanskje ikke har fått det ryktet den fortjener er vel pga den nøytrale britiske HIFI-klangen. Noe som er positivt i mine ører. Forsterkeren skal ikke stikke seg ut, den skal "bare" forsterke det den blir matet med. God byggekvalitet har den også. Strømsterk. Fjernkontrollene til Cambridge blir jeg aldri klok på, men det er jo peanuts. Det finnes greie multikontrollere til en billig penge.

Lydkortet du har sett på har jeg ingen erfaringer med.
    Tusen takk for utfyllende svar Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å kjøpe meg ett 2.0 oppsett. Og deretter bygge ut med sub og eventuelt surround for hovedsakelig bruk til film. Jeg er ikke typen som kommer til å spille grisehøyt. Jeg skulle absolutt ha fått hørt 99.36. Hvordan synes du XTZ 99.36 spiller mot 683 når det gjelder trøkk?

Jeg skal absolutt vurdere subben du anbefalte. Vurderer å reise en tur opp til Oslo, for å høre på XTZ sine produkter.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Mye snacks på bruktmarkedet.Hifisentralen har MYE bra stereoprodukter til salgs.
    Bruk gjerne litt tid på å finne det du vil ha.Hifi-huset i Bærum har haugevis av brukte produkter.
    Vienna Acoustics er jo svært populære.
    Monitor Audio GS 20 og RX6 eller RX8 må ikke glemmes.
    System Audio Mantra er visst rågode.
    F.eks Dynaudio Focus 220 (4 ohm og krever kraftig forsterker,men trenger ikke sub med de med det første,flytter mye luft til størrelsen)går for 12-13.000 på brukten.
    System Audio Ranger har jeg sett til 9.000.
    Soundgarden har stadig demoprodukter til flotte priser.
    Hva slags musikk spiller du selv?SA Manta og f.eks JBL LS 60 er jo særdeles gode til rock.
    Tusen takk for svar.

Jeg hører på veldig mye forskjellig musikk. Men er spesielt glad i heavy musikk. Eksempel: Filmmusikk ala Hans Zimmer, Steve Jablonsky etc og progressiv rock/metal ala Symphony X, Dream Theater, Circus Maximus etc.

Jeg er veldig klar for å kjøpe noe på bruktmarkedet. Hvis du ser noe som kunne vært av interessere og som er i Stavanger område blir jeg ikke sint hvis du sier i fra Er ikke veldig erfaren innen lyd og bilde enda, følgelig er det sikkert mange bruktkjøp som har vært gode valg som har gått meg hus forbi.

Jeg skal sjekke ut høyttalerne du tipset om

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •