Hvilken NAS til Squeezebox Duet?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 44
    Newcomer per egil sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken NAS til Squeezebox Duet?

Jeg går i disse dager til anskaffelse av en Squeezebox Duet. Endelig får jeg mulighet til å kvitte meg med de nærmest antikvariske cdene :-)

Det jeg trenger hjelp til nå, er råd om NAS. Jeg ønsker å lagre hele musikksamlingen i FLAC-format, og koble NASen med Squeezeboxen (og gjerne PCen). Problemet er at jeg ikke aner hva jeg skal ha (er totalt grønn på dette området). Jeg ønsker ikke å være avhengig av å ha PCen min påslått for å høre på musikk, og jeg skal ikke kjøpe en ny PC, dermed NAS.

Jeg ønsker en NAS som er rimelig, enkel i bruk, støysvak (og selvsagt kompatibel med Squeezebox). Er takknemlig for noen rett-frem-tips om anbefalte ferdigløsninger til dette formålet :-)

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Netgear Stora har fått masse skryt for brukervennlighet. Den er DLNA kompatibel, har innebygd 1TB harddisk. Kompatibel med windows, mac og linux. Netgear har også ReadyNAS serien hvis du trenger meir enn 1TB lagringsplass.

Begge selges på større elektronikk og databutikker som Komplett o.l

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen-hj
    Netgear Stora har fått masse skryt for brukervennlighet. Den er DLNA kompatibel, har innebygd 1TB harddisk. Kompatibel med windows, mac og linux.
    Denne, for eksempel?:

Netgear Stora MS2110 - Prisguide - Audiovisuelt.no

Takker for hurtig svar :-)

Setter stor pris på alle forslag som måtte komme inn, i tillegg til argumenter den enkelte måtte ha for eller imot forskjellige produkter.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel kun readynas'ene som støtter ut av boksen, og ikke storage modellen som er linket til.
    I tillegg støtter qbap og synology squeezecenter. På qnap'en, som jeg kjenner til, er det et pakkesystem for å installere/oppgradere.
    Brukte vel 15minutter forrige gang inkludert nedlasting.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GWH
    Det er vel kun readynas'ene som støtter ut av boksen, og ikke storage modellen som er linket til.
    I tillegg støtter qbap og synology squeezecenter. På qnap'en, som jeg kjenner til, er det et pakkesystem for å installere/oppgradere.
    Brukte vel 15minutter forrige gang inkludert nedlasting.
    Jo, fant denne siden, som bekrefter det du sier:

STora with Squeezebox - NETGEAR Forums

Det var dumt, for produktet virket jo både rimelig og bra.

Har du noen konkrete tips til rimelige og gode produkter som støtter Squeezeboxen?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal personlig teste zyxel nsa 210 på jobben med en sb classic, regner med å ha det oppe å gå neste uke. Forventer ikke allverden ytelse, men vi får se om det er levelig .)
    Hvis ikke så er alternativene fra ca 1500,- og oppover.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med noe slikt som denne?

Qnap TS-210 - Prisguide - Hardware.no

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil også være helt ypperlig til formålet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av per egil
    Hva med noe slikt som denne?

Qnap TS-210 - Prisguide - Hardware.no
    Hvilken NAS endte du opp med?
    Del gjerne erfaringer med oss!
    Skal snart til å sette opp ReadyNas Duo og Squeezebox Duet i hjemmenettverket selv!
    Er jo ingen vits at jeg gjør de samme feilene som andre om de er funnet løsninger på?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

NAS for Squeezebox

Har nettopp satt opp Netgear ReadyNAS DUO og det virker utmerket med Squeezebox Duet og Radio. Webinterfacet blir svært tregt (i forhold til når jeg kjørte SBS på en PC), men dette benytter ikke jeg til annet enn konfigurering. Litt jobb med å installere oppdatering etc. ReadyNAS er ikke utpreget enkel, men det kommer av utrolig rik funksjonalitet.

Vurderte også Netgear Stora som er nevnt av andre, men den er veldig begrenset i funksjonalitet i forhold til ReadyNAS. Om du trenger den funksjonaliteten er selvsagt et annet spm.

Betalte 1500 inkl 1Tb disk fra NetOnNet. En bra pris, synes jeg!

mvh Torfinn

Newcomer gjøredetsjøl sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan yter Touch som NAS-server for Duet ?
    Squeezebox Touch as a Home Music Server - SqueezeboxWiki

Newcomer Neubauten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ripping tar tid! oppdater tag først!

Hei,

Jeg holder på med samme prosjektet selv men jeg ender nok med en dedikert PC i stedet. Ser på en Dell Zino eller noe tilsvarende.
    Skal ha den koblet til anlegget og TV via HDMI som skjerm. Bruker en Duet som avspiller koblet til digitalinngang på en Yamaha RXv-3800. Er ikke 100% fornøyd.

Jeg kjøpte min første CD spiller i 84 og har en god del CD'er som jeg rippet til WAV. Brukte Windows Mediaplayer og stilte den inn til å rippe automatisk ved ny CD. Det var ikke så lurt.... fant i ettertid ut at jeg mistet tag på spor en og to om ikke dette lå på CDen fra før. Må gjøre mye på nytt.
    Et tips er derfor å oppdatere CD info før ripping ikke samtidig.
    Har forsøkt EAC og et par andre uten at de var mye bedre.

Newcomer skrue sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man føler seg istand til det så vil jeg anbefale å bygge en NAS selv. Man får et resultat som er mye mer fleksibelt enn en ferdigbygget NAS. Det var f.eks trivielt for meg å få spotify-pluginen til å virke på denne maskinen.

Jeg bygget sqeezebox-serveren for snart tre år siden og den har kjørt kontinuerlig siden da. Den kjører ubuntu server edtion nå (brukte en annen distribusjon først). Den er vifteløs og spinner ned den ene disken jeg bruker for data. En disk holder for de aller aller fleste nå når man får 2TB-disker. OS kjører fra en flash-disk.

Her en en steg-for-steg beskrivelse for en server/nas som er veldig lik det jeg har. Jeg har ikke noe CD-spiller i min. Building a Mini-ITX Server

Ang wav og tagging. wav-formatet støtter ikke intern tagging i filene. Bruker man programmer som gjør det får man wav-filer som ikke er gyldige i følge formatet. Vil man ha intern tagging er FLAC et bedre alternativ.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Låner denne tråden litt eg..
    Eg vurderer også å gå til anskaffelse av ein server som kan gå ilag med squeezebox, men den må også kunne meir enn det. I dag har eg ein stasjonær pc som tar seg av denne jobben veldig bra, men den bråker heilt forj....
    Det eg er ute etter er ein server som kan kjøre SBserver uten at brukeropplevelsen blir treg. Den må òg kunne bruke spotify sånn som eg gjer på squeezeboxen no.
    Det andre eg vil bruke serveren til er å lagre bilder, musikk og filmer på den, pluss å dele andre filer på det lokale nettverket. Den må også ha ein form for backup sånn at ikkje bildene forsvinner ved diskfeil. Eg vil og ha mulighet for fjerninlogging. Sånn at eg kan sjå bildene mine og høyra musikken min forda om eg er på ferie hos søster mi i københavn.
    Finnes dette til ein ok pris? Ser for meg at 1TB er nok i første omgang.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torfinn.aas@online.no
    Vurderte også Netgear Stora som er nevnt av andre, men den er veldig begrenset i funksjonalitet i forhold til ReadyNAS. Om du trenger den funksjonaliteten er selvsagt et annet spm.
    Hei, hvilken funksjonalitet er det man går glipp av med Stora vs ReadyNAS?

Hva er det egentlig som er forskjell på dem - er i prinsippet to ulike produkter?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du finner endel om forskjellene på nettet. Se f.eks.
    Stora vs ReadyNAS Duo - NETGEAR Forums

Utdrag fra link:
    ---
    ReadyNAS has
    -firefly streaming server for iTunes
    -BitTorrent download manager
    -has xraid, raid 0, raid 1 configuration (you can maximize 2 disks using raid 0)
    -better AFP support (an apple protocol)
    -root access
    -unlimited user accounts
    -no premium subscription etc..

We built the ReadyNAS Duo for the geek - a person who has an idea about file sharing, isn't afraid to go into their router and do port forwarding, wants to add software and change settings for fun and needs maximum drive configuration flexibility. Stora is built for the first timer who has no interest in learning about the above or may be slightly intimidated by it.

Pretty much everything you can do with a Stora you can do with a ReadyNAS, but not vice versa. Stora sells in retail locations; Duo is typically online. The Duo remains one of the best selling, highly rated products in the NAS market by hard core users; Stora is a new offering for the tier of folks below.

---

mvh Torfinn

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel - utifra dette så burde nok Stora'en vært den jeg skulle kjøp. Men jeg endte med å bestille en DUO med 2x2TB. Har nok mye å sette meg inn i nå frem over:-D

Torfinn, kan du forklare litt hvordan du utnytter NASen?
    Går utifra at det bare er å koble den til en trådløs router så er man i gang.

Forstod du har Squeezebox Duet og Radio. Bruker du Dueten til å motta stream av musikk fra NASen og inn i stereoanlegget - ok lydkvalitet?

Bruker du systemet til å streame bilde også?

mvh
    Kjetil

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har Readynas duo, fungerer helt ypperlig!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du skal være glad du valgte Duo! ;-)

Det er sikkert mange måter å rigge opp dette på, men jeg har den i et skap koblet til routerten. Jeg har lagt opp musikken på diskene på Duo'en og startet squeezebox-tjenesten (SqueezeCenter) på Duo for å streame til bl.a. SB Duett og SB Radio. Dette finner du greit forklart på websidene til Readynas. Ellers kan du også hente musikken fra iTunes-biblioteket dersom du bruker det.

Jeg har oppgradert til 1Gb RAM på min Duo. Det hjalp bra på hastigheten. Før tok en fullstendig scann av musikken (ca 6000 låter) rundt 8 timer. Nå tar det 1,5. Det kjøres om natta, men RAM'en hjelper også på i brukergrensesnittet.

Jeg har en mix av trådløst og kabel (cat-6 gigabit), men på video i full HD sliter Duo'en med å levere raskt nok. Her bruker jeg derfor en egen server med Windows for dette.

Jeg har også alle bildene våre på Duo'en. De bruker jeg Xbox 360 i stua eller PS3 i hjemmekinoen for å vise frem. Jeg har også en Popcorn Hour og en Asus mediaspiller på disse rommene og det fungerer også fint både for musikk og bilder. Mange nye TV'er kan du også knytte rett til Duo'en da den har en såkalt DLNA tjener (kalt ReadyDLNA).

Ved at jeg også har åpnet Duo'en mot nettet (innebygd webserver) kan jeg hente/streame musikken eller se på bildene fra andre maskiner knyttet til internet.

Mht til lydkvalitet kommer jo det an på flere ting; lydformat (komprimering), D/A konverter og selvsagt anlegget. Duetten har veldig bra formatstøtte (FLAC, MP4 bl.a.) og en brukbar D/A konverter så resultatet blir bra. SB Touch er vel et hakk bedre. Det er i bestilling :-D

mvh Torfinn

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Torfinn - takk for en god forklaring!!
    Dessverre er det slik at det genererer flere spørsmål, håper du kan gi meg noen innspill på (noe av) det jeg skriver under. :wink:

1 - Sikkert ikke dumt å oppgradere minne. Jeg var inne på Compability listen men slet litt med å finne riktig minne. Er DETTE riktig type? Eller vil du anbefale et annet?

2 -Jeg kommer til å lagre alle musikk, bilde og film på NASen. Er det slik at SqueezeCenter programvaren må lagres på NASen? Og når du skriver "hente fra iTunes biblioteket" - hva mener du egentlig med det? i-Tunes ligger i dag på en PC hos meg, er det noe der jeg må flyttet over til NASen?

3 - Det blir nok en Squezzebox Duet på meg. Liker ikke løsningen på Touch med at displayet står fast ved anlegget, selv om noen sier at lydkvaliteten kan være noe bedre. Nå er jo Duet snart 3 år gammel, så skulle tro det kommer en oppgradering. Burde kommet en med fjernkontroll med trykkfølsom skjerm lignende displayet til Touch. Forstår at DACen i Duet er OK, men at man kan ta ut digitalt til ekstern DAC om man ønsker (enda) bedre lydkvalitet.

4 - Jeg har rippet all musikk i AAC 192 kbps som brukes på IPhone etc. Bør vel nå lagre alt en gang til nå i FLAC/LossLess-format for å få best mulig lydkvalitet i stuen. Konsekvensen er at jeg får to sett av alle filene - en i FLAC/Lossless og en i AAC. Noen forslag til hvordan det er best å organisere dette på NAS og i iTunes? Gjerne en folder "Musikk AAC 192kps" og så foldere pr artist under dette samt en folder "Musikk FLAC/LossLess" med foldere pr. artist under dette. Og at Squezzeboxen kobles opp mot den siste. Men iTunes - hvordan kan man skifte mellom disse to folderene - kjenner du til det?

5 - Du nevner DLNA. Jeg har et Sony TV med DLNA - så da kan jeg vise bilder på den rett fra NAS? Men TVen må vel da være kablet til Routeren - det fungerer vel ikke trådløst.

6 - Jeg skal også gå til innkjøp av en mediespiller for bilde. Men jeg har ingen erfaring med ripping av DVDer. Kan du gi meg et tips om hvilket rippe-program du bruker/anbefaler. Og hvilket format du lagrer filene i?

Gleder meg til jeg får alt dette opp og gå :-D blir et kvantesprang i heimen!!

mvh
    Kjetil

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •