Hvilken NAS til Squeezebox Duet? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 44 av 44
    Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Å jobbe med dagens bildestørrelser er ikke noen morsom prosess over trådløst nei. I praksis oppnår du max 22 mbit/s under perfekte omstendigheter og maks dekning med 54 mbit/s og kanskje en 50-60 mbit/s på 300 mbit/s N-standard (noen titalls megabit/s til er mulig gitt perfekte forhold og null hindre)

Derfor er kablet gigabit absolutt å anbefale. Et 5 MB/s bilde tar da 1/22 sekund å overføre gitt en filserver som makser gigabiten. Dette i sterk kontrast til minst 2 sekunder det tar på trådløst.

Her hjemme er det ingen forskjell på å jobbe med bilder lokalt eller på serveren via gigabit, men enn lidelse via 300mbit/s trådløst. Det å vente et par sekunder på hvert bilde oppleves frustrerende når man først har blitt vant til umiddelbar respons hvor man ikke en gang kan se at bildet laster (eller blir "klart")

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Å jobbe med dagens bildestørrelser er ikke noen morsom prosess over trådløst nei. .................Derfor er kablet gigabit absolutt å anbefale.
    Hm...ser ut til at neste prosjekt er å planlegge et kablet nettverk da :-?

Men er fremdeles overrasket over at det tar så lang tid å kopiere fra en folder til en annen innen samme share på NASen...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå - er det noen som har gjort seg ytterligere erfaringer mht hastigher / treghet på ReadyNASen?

Hos oss fungerer den fint til streaming av film og musikk, lagring av diverse dokumenter etc. Men, til å se på bilder og familievideoer så går det for tregt. Bruker for lang tid til å bla i bildene og starte hver enkelt videosnutt. Både via WiFi og kablet.

Vurdere derfor å kjøpe en ny stasjonær PC til blandt annet å ha bilder og videoer på - og bruke NASen til back-up av disse. Men fortsatt til de andre formålene som nevnt over.

Er det noen som har gjordt seg erfaringer de ønsker å dele? Er det andre NASer som er raskere og raske nok - eller er mitt forslag beste løsning (evnt å ha bilder/videoer på en rask ekstern harddisk som kan kobles til en laptop eller stasjonær).

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjetso
    Nå - er det noen som har gjort seg ytterligere erfaringer mht hastigher / treghet på ReadyNASen?
    Vel nå fallt tingene på plass.

1) Ved trådløst g-standard får jeg effektivt ca 22 mbps = 2,75 MBps - noe som er for dårlig til blant annet å bla i bilder

2) Om man klarer N-standard så kan man forvente effektivt 5-10 MBps - noe som vil hjelpe betraktelig

3) Ved kablet 1 Gbps (=1000 Mbps) blir verden en helt annen - da snakker vi 50-100 MBps - og det holder i massevis.

Men - ikke gjør samme tabbe som meg. Trodde jeg hadde en god kablet løsning, men fant ut at min PC ikke støttet 1 Gbps men kun 100 Mbps. I tillegg var kabelen mellom NAS og ruter kun Cat5. Da får man ikke mer enn 100 Mbps ytelse - noe som er dårligere enn N-standardens 4-600 Mbps.

Jeg skiftet kabel og PC - og dermed var ytelsen KANON!!

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •