Hvilken NAS til Squeezebox Duet? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 44
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei igjen!

1) Det er nok mye som fungerer bra, men jeg kjøpte denne fra Netshop:
    Kingston 1024MB 333 MHz (PC2700) SODIMM, DDR Non-ECC CL2.5 SODIMM.

Kingston 1024MB 333 MHz (PC2700) SODIMM DDR Non-ECC CL2.5 SODIMM - - Netshop

2) ReadyNAS kommer med SC installert. Du må bare aktivere det. Oppskrift finner du bl.a på netsiden til ReadyNAS. Jeg lastet ned og installerte en "full" versjon. Gå til Download full-version of SqueezeCenter Add-on : NETGEAR ReadyNAS Community
    Jeg krysset også av for å "Enable experimental optimized scanner" og har ikke merket noe "ubehag" av det.
    Har ikke satt opp mot iTunes selv, men SC skal kunne lese fra eksterne disker. Du må da oppgi path til xml-filen til iTunes og gi Duo tilgang. Det er vel ikke så praktisk å måtte ha en egen PC påslått uansett. Jeg bruker kun iTunes lokalt for å rippe og overføre til iPhone. Deretter kopierer jeg musikken til Duo og sletter etterhvert på iTunes for å ikke gå full på telefonen.

Se bl.a. denne: The Definitive Guide to the ReadyNAS Duo : NETGEAR ReadyNAS Community

3) Ja, jeg bruker SPDIF så det spiller ingen rolle.

4) Dersom du allerede er igang med ripping ville jeg ha tatt FLAC også, men tror du kommer langt med AAC/MPEG4. Jeg har kun rippet noen få pånytt i FLAC og det er ikke noen enorm forskjell, selv om det kan være delte meninger her...;-)
    Mht til organisering så har jeg en egen mappe (\Music\_FLAC\artist\album). Dersom jeg har både AAC kommer låten opp to ganger på SB displayet. Sikkert andre lure måter å organisere dette på.

5) Ja, om TV'en er koblet til nettet ditt så kan du det. Jeg har kabler fra ruteren til diverse sentral punkter i huset (TV-krok, kontor etc). Her har jeg igjen en switch slik at jeg kan koble på mest mulig utenom det trådløse. På det trådløse bruker jeg kun utstyr som være mobilt.

6) Jeg bruker DVDDecrypter eller DVDFab og lagrer det som *.iso-filer. Men her er det selvsagt lurt å sjekke hva mediespilleren takler først.

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kom endelig NASen i går, og installeringen gikk relativt greit bortsett fra to ting - som ordnet seg etterhvert:

1 - ved oppstart med en 2TB disk i bråkte NASen noe voldsomt - tenkte at dette var et feilkjøp. Men etter noen minutter ble NASen stille og alt er nå fryd og gammen mht støy.
    2 - satte i disk 2, også på 2TB, og ingenting skjedde. tilsynelatende ingen aktivitet og ingen grønne lys for disk2 på kontrollpanelet. valgte å skru av og på NASen for å se om det da kom grønt lys - med det resultatet at jeg fikk en stygg feilmelding om disk-failure og at disk 2 ikke kan installeres. Et kjapt Google søk viste at dette har skjedd mange, og løsningen er å resette NASen til fabrikkinstillinger. Så gjorde jeg, og lot begge diskene stå i. Nå funker alt. Feilen var nok at NASen synk'et diskene og at jeg avbrøt den når jeg skudde av og på NASen. Etter restart brukte NASen ca 10 timer på å synke diskene ferdig.

Så, nå er det bare å lese bruksanvisningen fra A til Å for å sette seg inn i det meste. Spesielt dette med sharing, begrensning av tilganger for andre på det trådløse nettet og tilgang fra internett.

Men - et par konkrete ting:

1) Er det noen grunn til ikke å endre på den folderstrukturen som lages ved setup?
    der er det vel en folder som heter media, og under den en video, en music og en pictures. er dette knyttet til noe funksjonalitet, eller kan jeg lage hvilken som helst folderstruktur uten at dette påvirker funksjonalitet?

2) forstår ikke helt hva integrasjonen mot i-Tunes. går dette på at i-tunes på en PC/MAC/I-phone kan benytte seg av musikkfilene som ligger på NASen, og at dette ikke har noe med funksjonaliteten opp mot Squeezbox å gjøre?

3) når jeg skal bruke en annen PC/Mac enn den jeg brukte under installeringen - vil NASen dukke opp automatisk eller må jeg installere programvare på PC/MACen?

4) jeg har nå satt opp disk2 med mirror funksjon - dvs at endringer på disk 1 skje umiddelbart på disk2 også. Da må man i tillegg ha en backup disk i tilfelle man sletter noe som ikke burde slettes. Er det mulig i stedet å sette disk2 opp som backupdisk, eller er løsningen en ekstra harddisk som kobles til NASen med USB?

Active norcane sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan man kjøre squeesebox duet på denne?

Komplett.no - TViX HD M-6600N Plus

Active mons_ivar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcane
    Kan man kjøre squeesebox duet på denne?

Komplett.no - TViX HD M-6600N Plus
    nei, en kan ikke det..

en må ha mulighet til å kunne kjøre squeezebox server lokalt på NAS, og i dag er det qnap og ReadyNAS som er mest brukt, men velg en med litt cpu/ram

jeg har selv en qnap turbonas 239 med 2x1TB som har 1,6ghz atom cpu og 1gb ram originalt, ergo den har krefter i massevis og den er veldig kjapp. (60mb/s i skrive/lese hastighet over Gbit LAN)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kom Squeezebox Duet i går. Installeringen gikk som en drøm :-D
    Fantastisk å ha tilgang til all musikk i stua - en ny verden!

Må si jeg er imponert over at både NASen og Dueten var så enkle å sette opp og få til å fungere.

Men, det er mye mer å sette seg inn i for å bli en mer avansert bruker. Sliter fremdeles med:
    - å forstå sharing
    - hvordan bekyttelse av data - nå ser det ut som alle på min trådløse router har tilgang til NASen via my network places
    - hvorfor ikke alle coverene dukker opp
    - hvordan ta back-up av NASen
    - osv....

Torfinn - et par kommentarer til tidligere poster:

"Før tok en fullstendig scann av musikken (ca 6000 låter) rundt 8 timer. Nå tar det 1,5. Det kjøres om natta, men RAM'en hjelper også på i brukergrensesnittet."Høres rart ut. jeg har foreløpig rippet 2000 låter i Apple Lossless, og SBS bruker ikke mer enn 3-5 minutt å scanne musikken på NASen. Og jeg har ikke innstallert ny RAM enda.

"Dersom jeg har både AAC kommer låten opp to ganger på SB displayet. Sikkert andre lure måter å organisere dette på." Jeg ripper all musikk i Lossless og legger det i folderen Music Lossless. Så konvereterer jeg alt til 192kbps i i-tunes for å overføre til I-phonen. Dette legger jeg på Music 192kpbs folderen. SBS settes opp til å kun scanne Music Lossless folderen og da slipper man dobbelt opp av sanger på Dueten.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjetso:

En vanlig scan tar ca 2 min hos meg, men en full clean/scan er det jeg har best erfaring med dersom du har endret/flyttet/slettet ting. Vanlig scan er fint når en bare har lagt til nye plater, men min erfaring er at det fort blir rot med bl.a. cover når en ikke tar en full clean/scan. Har satt opp den til å kjøre om natta.

Jeg legger heller ikke AAC inn på samme som FLAC normalt. Det var mest for å sammenligne lyd mellom ulike formater. Alt som skal på portable spillere legger jeg på laptop'n og så ripper jeg i FLAC eller kopierer filene over til NAS.

Ser at det er litt tungt for Duo'n å transcode av og til (rebuffrer om man hopper mellom sanger)
    FLAC fungerer imidlertid veldig bra og lyden blir jo mye bedre såfremt man har et brukbart anlegg. Merket spesielt forskjell når jeg setter receiver på "direct"/"pure". Da kommer virkelig Flac til sin rett med veldig god oppløsning i lyden.

Mht cover så koder jeg dem inn sammen med Flac-filen. Evt kan du legge en Folder.jpg eller en Cover.jpg sammen med album-filene.

Mht tilgang: Media-foldere er satt opp som åpen som default. Dersom du f.eks oppretter brukere og legger opp shares til disse (under Home\) vil de være lukket for alle andre.

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har både Readynas Duo og Readynas Ultra 4.
    Hos meg tar en fullstendig scan av litt under 9000 låter (Flac og Mp3) ca. 1,5 time på Duo. Denne er ikke oppgradert med noe ekstra Ram.
    På samme bibliotek bruker Ultra 4 12 minutter på fullstendig scan. Dersom jeg bare skal legge til noen få album, skjer dette på rundt minuttet med Ultra og over ett kvarter på Duo.
    Ellers er Ultra generellt mye kjappere å jobbe med... Duo blir kun brukt som backup server nå.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker den billige varianten, en gammel pc, nok av lagringsplass og en gratis VortexBox. Fungerer helt perfekt.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...............

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sikker sharing

Håper noen av dere kan gi meg tilbakemelding på valgene jeg har gjort for å begrense tilgang til NASen.

Utgangspunkt: Både ReadyNAS Duo og Squeezebox fungerer
    Hva jeg ønsker: Ønsker å hindre tilgang til NASen for en person som har adgang til vårt trådløse nettverk.

Hva jeg har gjordt:
    - 3 brukere er definert, som er de eneste som skal ha tilgang til NASen
    - kun CIFS er enablet under "Services - Standard File Protocols", alle andre disabled
    - har kun to Shares, media og backup
    - valgene for disse Sharene er like:
    CIFS
    * "Default access" er "disabled"
    * alle 3 brukere er lagt inn under "Write-enabled users"
    * "Allow guest access" er disabled
    * "Opportunistic Locking" er enabled
    * alle andre valg er disabled
    HTTP/S
    * "Default access" er "disabled"
    Advanced Options
    * "Grant rename and delete privileges to non-owner of files" er enablet

Vil disse valgene gi meg tilstrekkelig sikkerhet at det er kun de tre brukerene som får tilgang til innholdet på vår NAS?

- Jeg ville antatt at jeg under CIFS for Sharene skulle valgt "Read/Write" som Default access, men fant ikke ut hvordan jeg skulle begrense tilgang. Er det slik at om man disabler "Allow guest access" så er det kun definerte brukere som har tilgang via passord?
    - Noen forslag til andre valg jeg burde foretatt?
    - Er det noen spesiell funksjon jeg vil miste ved dette oppsettet?

mvh
    Kjetil

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker ReadyNAS, utrolig kjekt og svært rimelig nå etterhvert. Mer enn kjapp nok her ihvertfall, genialt å ha som nettverkslagrin i tillegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter noen ukers erfaring med ReadyNAS Duo så:

1 - er jeg litt skuffet over at den støyer litt mer enn det jeg ønsker.
    Det er en høyfrekvent ubehagelig lyd som gjøre at jeg nå må flytte den og routeren til et "ikke-oppholdsrom"

2 - synes jeg den er vel treg (om det ikke er noe jeg har gjort feil)
    Streaming av musikk går bra, men kopiering av filer, backup og å bla i bilder går for tregt.

Har dere samme erfaring, eller er det noe med oppsettet mitt?
    Under "Service" og "Standard File Protocol" har jeg kun enablet "CIFS" (og HTTPS). Kan dette være en årsak?

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Det Sorte Fastland/Ålesund
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjetso

Det er en høyfrekvent ubehagelig lyd som gjøre at jeg nå må flytte den og routeren til et "ikke-oppholdsrom"

Streaming av musikk går bra, men kopiering av filer, backup og å bla i bilder går for tregt.

Under "Service" og "Standard File Protocol" har jeg kun enablet "CIFS" (og HTTPS). Kan dette være en årsak?
    Den leveres dessverre bare halvferdig fra fabrikk.
    Bytt vifte, så blir den omtrent støyfri.
    Den kan med fordel støydempes også (demontere og legge på tynne asfaltgummiplater for demping av plateresonanser, klippe vekk gitteret bak viften).

Jeg byttet til ny 60 mm vifte, støydempet den, og plasserte den i støytdempet rom i den nye mediabenken min.
    Da er den helt støyfri.

Den er forsåvidt like treg etter støydemping, men lydkvaliteten på lave lyttenivåer er jo vesentlig forbedret.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har brukt en QNAP 209 selv i et par år.

Helt genialt siden den kan kjøre squeeze server. Dermed slipper jeg å ha en pc stående på hele tiden.

I tillegg støtter den RAID oppsett. Hadde en sort kveld en dag for 3 år siden hvor disken med alle rippede cd'er forsvant i krasj.
    Etter det sverger jeg til RAID så jeg slipper å gjøre denne jobben flere ganger 8-)

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Punkt 1 har Okv tatt greit for seg.

Min erfaring er også at Duo er veldig treig å jobbe med. Det kommer selvsagt an på hvilken nettverkstilkobling du har. Gigabit hjelper en del på, men fremdeles er det ganske lav throughput på den.
    Den fungerer fint til å lagre musikk, filmer og slikt på siden det ofte er noe man bare fører over en gang. Men til bilder syns jeg den blir irriterende treig.
    Jeg har også en dyrere Ultra utgave og den er noe helt annet å jobbe med. Denne har mye bedre hardware enn Duo.
    Duo blir nå bare brukt som backup, og det går greit når det skjer på natta

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Treg ReadyNAS Duo

Ser ut til at det er en kjensgjerning at DUOen er treg. Jeg har satt til Optimal mode som beskrevet på Community'et og oppgradert til 1GB minne. Har 2x 2TB WD Green Caviar og Dlink655. Likevel:

- førstegangs backup av ca 200 GB til en USB disk tok over et døgn. Dette blir vel ca 2-2,5 MB/s som ikke går over det trådløse. Som forventet eller burde det gått fortere?
    - via explorer tar det lang tid å kopiere filer mellom to foldere på NASen. Dumt spørsmål, men i og med at jeg bruker eksplorer vil dette gå via den trådløse routeren?
    - streeming av musikk til Squeezebox Duet er helt perfekt
    - å bla i bilder på NAS over trådløst nett går litt for tregt, må gjerne vente ett sekund eller tre etter man blar videre til neste bilde. Så kan ikke bruke det til å bla gjennom mange bilder. er jo ikke ekstremt tregt, men for tregt til at det er kjekt å bruke. Skal jo sitte i stuen å vise bilder og familivideoer ;-)

Vil dere si at dette er som man kan forvente av DUO'en - eller bør jeg få bedre ytelse ved å justere noen innstillinger?

Ser det står mye på nettet om treg NAS, og om slik jeg har det er det beste man kan få til så er vel neste skritt å bite i det sure eplet å oppgradere til Ultra?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av westerma
    Hadde en sort kveld en dag for 3 år siden hvor disken med alle rippede cd'er forsvant i krasj.
    Etter det sverger jeg til RAID så jeg slipper å gjøre denne jobben flere ganger 8-)
    Raid er ikke backup! Skaff deg en ekstradisk (ekstern) og kopier over bibliotreket ditt og oppbevar den utenfor hjemmet. DA først er du rimelig trygg på å slippe å måtte rippe samlinga en gang til. Et datacrash kan fort omfatte alle tilkoblede disker, og i tillegg kan man bli rammet av brann, innbrudd mm..

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil dere si at dette er som man kan forvente av DUO'en - eller bør jeg få bedre ytelse ved å justere noen innstillinger?

Ser det står mye på nettet om treg NAS, og om slik jeg har det er det beste man kan få til så er vel neste skritt å bite i det sure eplet å oppgradere til Ultra?
    Tror du er ganske greit i mål slik som det er hos deg nå. Særlig mer er det ikke å hente så lenge du har trådløse tilkoblinger.

Vi bruker en Duo til å kjøre backup til på jobb også, og det går ganske greit så lenge de forskjellige pc'ene har sine tidsvindu der de er alene om trafikk til den. I tillegg så kjører vi backup til ekstern usb disk hver lørdag slik at vi kan oppbevare en kopi utenfor huset. Her blir da rundt 100-150 GB, og det tar rundt 18 timer å fullføre. Det virker som om kopiering til usb er veldig tregt, og jeg har ikke funnet noen innstillinger som bedrer dette.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å sette ytelsen på Duo litt i perspektiv så overførte jeg i dag alle data på den ene Linux-serveren min over til den andre via gigabit nettverk i dag. Det var snakk om 3TB data med alt av bilder, musikk, dokumenter, serier, DVD-ripper osv. Alt unntatt blu-ray ripper egentlig.

Kort fortalt var hastigheten kun begrenset av gigabit hele veien. Uansett om det ble overført masse små bilder eller musikk.

Her er sluttstatus:
    sent 718.90K bytes received 2946.47G bytes 105.53M bytes/sec
    total size is 3003.20G speedup is 1.02

Gjennomsnittshastigheten var 105,53 MB/s (teoretisk max er ca 110MB/s med rsync protokollen, det samme ligger CIFS på)

Det tok litt under 8 timer å overføre 3 TB data.
    Diskene på serveren som tok i mot data er ordinære Seagate 2TB Low Power på 5900rpm. Disse står i Linux software RAID6. Med andre ord ingen "high-end" løsning.

Nå klarer riktignok begge systemene å skrive og lese mange hundre MB/s mer enn gigabit-linken tillater, så dette var ikke spesielt imponerende i seg selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eriond
    Tror du er ganske greit i mål slik som det er hos deg nå. Særlig mer er det ikke å hente så lenge du har trådløse tilkoblinger.
    Tror gjerne det jeg også.....spesielt på trådløst.

Når det gjelder bruk over trådløst med G standard er det da slik at:
    med 54 Mbit/så er max kapasitet 6,75 MB/s og gjennomsnitlig kapasitet 22 Mbit/S = 2,75 MB/s.

Når en bildefil er 5 MB og det i tillegg er andre flaskehalser så vil vel ingen NAS klare å bla i bilder så raskt som vi ønsker?

Noen som vet om det finnes et bildevisningsprogram som buffrer feks de 5 forrige og 5 neste bildene mens man ser på et bilde? Det ville jo løst problemet.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •