NAS - hva er forskjellen på billig og dyrt???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

NAS - hva er forskjellen på billig og dyrt???

Jeg er som så mange andre her i forumet er jeg klar for å plassere CDene på loftet sammen med DVDene. Alt skal over på hjemme-server. Jeg har lest meg opp på forumet, men har fortsatt noen spørsmål igjen. Jeg trenger en tilnærmet lydløs server siden den skal stå i stua. Det er en haug med NAS-severe å velge mellom, og prisen varierer stort. Komplett annonserer en Netgear Stora Home Network Storage til 1290,-. Samtidig finnes det tomme NAS-kabinett som koster mye mer.
    Spørsmålene er:
    • Hvordan får jeg til en tilnærmet lydløs løsning med 1TB disk, RAID, driftssikker og som er kompatibel med det meste av mediespillere (vil en Netgear Stora funke, eller må jeg betale mer)?:?:

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jes007
    Jeg er som så mange andre her i forumet er jeg klar for å plassere CDene på loftet sammen med DVDene. Alt skal over på hjemme-server. Jeg har lest meg opp på forumet, men har fortsatt noen spørsmål igjen. Jeg trenger en tilnærmet lydløs server siden den skal stå i stua. Det er en haug med NAS-severe å velge mellom, og prisen varierer stort. Komplett annonserer en Netgear Stora Home Network Storage til 1290,-. Samtidig finnes det tomme NAS-kabinett som koster mye mer.
    Spørsmålene er:
    • Hvordan får jeg til en tilnærmet lydløs løsning med 1TB disk, RAID, driftssikker og som er kompatibel med det meste av mediespillere (vil en Netgear Stora funke, eller må jeg betale mer)?:?:
    Helt opp til medie spilleren dette. Slik som Squeezebox "krever" en serverapplikasjon kjørende, det er det ikke alle NAS som støtter, men er det f.eks en dvdspiller el.l. som kan settes opp mot en delt resurs, så skal det fungere fint med alle. Feks. Dreambox finner fint en helt vanlig NAS på nettet..

Alt til sitt bruk, de dyrere er ofte utstyrt med en Atom CPU, så du har veldig mye større muligheter med dem for det meste. Skal du bare ha lagringsplass tilgjengelig, så er de rimelige løsnignene bra nok.

Intermediate Valo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Min erfaring med NAS en Komplett.no - Netgear ReadyNAS NV+ 4x1TB Gigabit DT er, enkel og lett og sette opp. Liten og støyer ikke så mye. Men synes den støyer såpass at jeg ville ikke ha den stående i stuen. Den jeg linker til har Gb nettverk, noe min modell ikke har og det går ut over ytelsen spesielt om du skal spille av 1080P og HD lyd.
    Bruker Sonos til musikk og Asus O!Play på film. Ingen problemer med å sette opp noe av dette.

Så kommer jeg til det som er grunnen til at jeg angrer på kjøpet, selv med fire 1 TB disker begynner den å bli full bare etter et halvt år i bruk.

Det vil si hadde jeg brukt de samme kronene på å bygge en hjemme-server ville jeg hatt muligheter til å utvide disk kapasiteten. Nå må jeg til å bygge meg en likevel for å få plass nokk.

Ikke alle har behov for like mye lagring, men som regel øker ønskene om både det ene og det andre. Så min anbefaling er å tenke nøye over om du kan utvide for fremtidige behov.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Datalagring, Harddisker, Nas | TEST: Acer Easy Store H340 - Rimelig Windows Home Server

jeg for min den bestilte denne igår og fått beskjed fra posten at den er klar til henting imorgen. Satser på å kjøre denne sammen med Dune 3.0 på sikt.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jes007
    Spørsmålene er:
    Begynner i den enkle enden.

Hvor mange CD'r og DVD'r skal legges på disken? (ca)

På den NASen du har ført opp er det kun støtte for speiling (RAID 1), dette betyr 1 til 1 kopi av data.

Den støtter ikke Squeezebox.

Den bråker en del.

Funksjon/kvalitet og pris henger nøye sammen på NASer. Jeg går nok for en stor Qnap for da slipper jeg å tenke på kompatiblitet og fremtidig plassbehov (en stund) -men det koster!

Qnap har en del små modeller som støtter det meste men prisen er også ganske høy.

Regner med at jeg vil trenge ca 8-10TB til cd/dvdsammlingen min og ca 3-5TB til andre data, så med RAID-5 oppsett blir det nødvendig med noe mer men veldig sikkert. Jeg har vurdert en QNAP TS-859 Pro 8-bay NAS som gir meg 16TB -altså nok lagring for noen år. Det blir også en MediaCenter maskin med 3-4TB.

Støy er definitivt et issue på slike løsninger så store vifter på lavt turtall er nok eneste utvei ved stuebruk. Det finnes sikkert noen som lager stille NAS bokser men poenget med dem er jo at de kan plasseres hvor som helst og da forsvinner litt av fokuset på støy.

-

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten nett et par dager.
    Jeg har ca 50 DVDer og 300 CDer.

Ser at komplett selger en LG NAS.
    LG 2-bay NAS 1TB with DVD-R/RW
    Hot-swap, DLNA, uPnP, Download Server, iTunes Music Server

Har noen praktiske spørsmål.
    Jeg laster opp bilder, CDer og DVDer til NASen.

Hvordan kan jeg få aksess til NASen når jeg er utenfor nettet hjemme? (er det en portal, direkte til NASen via egen http-adresse......)
    Kan jeg laste opp filer direkte til NASen over internett?
    Kan jeg spille av musikk og film fra NASen via Iphone 3GS over WLAN?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva endte du opp med?
    Fungerer det som forventet?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Thumbs up Foreløpig ikke i mål

Jeg kjøpte først en Synology DiskStation DS210 med to 1TB-disker. Den bråkte litt for mye til å stå i stua, og jeg fikk også aldri tilgang til den fra utsiden. Etter et par lange kvelder gav jeg opp og sendte rukla tilbake til komplett.no. Kjøpte deretter en NAS USB-dongle som jeg koblet til en Samsung 2.5 500GB disk. Denne løsningen ble om ikke annet lydløs, men fortsatt fikk jeg ikke tilgang fra utsiden, og grensesnittet var tilnærmet på nivå med DOS-programmering. Koblet den til mediaspiller, men dessverre ramlet lyden tidvis, og overføring over trådløst nett gikk i en hastighet som gjorde det til fristende og overføre dataen manuelt med å skrive inn enerne og nullerne. :evil: Oppsummert, jeg er ikke i mål, og kryper nærmere og nærmere til å bli en Apple-bruker. :?

Newcomer skrue sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv bygget ett par NAS servere for hhv musikk og video. Selvgjort er velgjort, men antagelig litt dyrere enn ferdige løsninger. Begge bruker det raskeste VIA mini-itx hovedkortet som ikke trenger vifte (SN 10000EG) og kjører linux (ubuntu server) fra en flash-disk (TRANSCEND 4GB IDE Flashminnebasert Harddisk, 40pin / MULTICOM) Bruker kabinett med ekstern stømforsyning så ingen vifter pga det. Video kabinettet har innebyggede vifter som jeg har redusert hastigheten på da det ikke er nødvendig med full hastighet. Ingen vifter i musikk serveren da det bare er en disk der. Alle disker spinnes automatisk ned etter noen minutter om de ikke er i bruk. Bruker WD Green disker som er rimelig stillegående.

Anbefales. Fleksibelt siden man kan skreddersy programvaren og hardware generelt, men tar litt tid å sette opp.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min er erfaring er at Qnap har flest og best plug-ins.

Jeg bruker den som filserver, bittorrent, Usenet(newzbin etc) samt backup.

Min erfaring er at Netgear er den reelle konkurrenten men har pt. ikke støtte for Usenet.

Jeg kjøpte Qnap 410 Turbo NAS til 3.500,- på komplett og bruker RAID 5 (sprer paritetsdata over flere disker og gir minst diskreduksjon for full sikkerhet). Så fremt 2 av 4 diskene "tryner" samtidig.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skrue:

Lurer på hvilket kabinett du har valgt å bygge disse serverene i, og hvor mange disker der er støtte for?

Hvor vanskelig er det for den "vanlige" å sette opp noe slikt basert på linux og få på plass ftp, torrent via rss og squeezebox programvare?

Newcomer skrue sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svortevik
    Skrue:

Lurer på hvilket kabinett du har valgt å bygge disse serverene i, og hvor mange disker der er støtte for?

Hvor vanskelig er det for den "vanlige" å sette opp noe slikt basert på linux og få på plass ftp, torrent via rss og squeezebox programvare?
    Dette er listen for video-serveren min. Altså en NAS-boks med litt kraftigere hardware enn der man pleier å få med en ferdig NAS vil jeg tro. Den brukes bare til lagring. Det er plass til fire disker. Jeg bruker 2TB-disker.

- Kabinett: Chenbro ES34069 (datagubben.se)
    - Hovedkort: EPIA SN 10000EG Fanless C7 Mini-ITX Board (mini-itx.com)
    - RAM: 2GB (komplett.no)
    - OS Disk: Transcend IDE Flash Module 8GB (TS8GDOM40V-S) (multicom.no)
    - Data disker: Western Digitial Caviar Green 2TB (komplett.no)
    - 2x Zalman Spenningsregulator (FAN MATE 2) (komplett.no)

Kabinettet kommer med to fastmonterte vifter bak som kan trimmes ned slik at de omtrent ikke gir lyd fra seg samtidig som kabinettemperaturen er som før. Det er det jeg bruker spenningsregulatorene til.

Jeg har brukt linux i jobbsammenheng i 15 år så jeg kan vel beskrives som ganske dreven. Allikevel mener jeg det ikke er alt for vanskelig. Er du helt fersk bør du nok alliere deg med en som har litt kjennskap.

ftp-server, web-server (apache), fil-server (samba) etc følger med ubuntu

Jeg bruker ikke disse selv men følgende web-kontrollerte programmer skal være bra. Disse kjører altså på serveren men styres fra en vanlig PC.
    news/usenet: SabNzbd SABnzbd.org : Home of SABnzbd+, the Full-Auto Newsreader
    torrent: Deluge Deluge BitTorrent Client

Her er en link til en som har laget en god steg-for-steg byggebeskrivelse for en NAS for squeezebox: Building a Mini-ITX Server

Jeg vil anbefale at du finner fram en gammel PC som ingen bruker lenger (nesten alle har noe rusk stuvet vekk) og prøver deg fram med denne før du går til innkjøp av ordentlig utstyr. Altså, installér linux og test ut ulike programmer og løsninger.

En liten ting: Jeg bruker ikke RAID på serveren, men har backup på disker utenfor den. Disse diskene er ikke lagret i samme hus som serveren (i tilfelle brann eller tyveri). Det som virkelig koster med å sette opp en NAS med innhold er ikke prisen på hardware, men heller tiden man bruker på ripping og digitalisering. Derfor skal man ikke nøle med å ha god backup.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •