Sonos måten å gjøre det på ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sonos måten å gjøre det på ?

Vurderer å digitalisere hele musikk samlingen min på en Harddisk. Er lei av å bruke CD-Spillerer så kommer ikke til å gå den veien igjen. Et annet alternativ til Sonos er for meg Bladelius Embla, men det er dyr og bruker litt annet teknologi.

Ser på Sonos. Har ikke trådløs nettverk hjemme, men det trenger man vel ikke heller ?

Tenkte på å bruke en dac som f.eks Hegel sin nye dac og overføre fra XLR derifra til en High End pre amp. Trenger jeg da trådløs nettverk eller Sonos eller hvordan er måten å gjøre dette på. Skal bare ha lyd i 1 rom. Har High End lyd utstyr

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sonos er et fantastisk brukervennlig system som støtter de aller fleste lydformatene - jeg har bare positive erfaringer.

Du må ikke ha trådløst nett, men det er en fordel å ha utstyret koblet på nett. Sonos kommer med noen måneders mellomrom med oppdateringer som legger til nye funksjoner. Disse funksjonene er det ofte kunder som har bedt om på Sonos' forum. Nett gir også tilgang til internettradio og diverse online musikktjenester.

Du burde i alle fall ha en trådløs router som du kobler nettverksharddisken til, og så kobler den ene sonosboksen direkte på routeren. Dermed har Sonos tilgang til harddisken samtidig som du kan kommunisere trådløst med harddisken fra PC-en for å legge til mer musikk o.l. Du må også ha en router for å styre systemet med desktop-kontrollen til Sonos.

Routere er forøvrig billige.

Om du har tenkt til å bruke en ipod touch eller iphone som kontroll, må du ha trådløst nett, siden de ikke kan kommunisere over Sonos' eget nett.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sonos er bare en av mange muligheter. En fordel med Sonos er et virkelig brukervennlig fjernkontrolloppsett og at den selv setter opp sitt trådløse nettverk komponentene imellom.

Andre muligheter som jeg kommer på i farten:
    Logitech Squeeze familien med Transporter eller valgfri ekstern DAC. Egentig de fleste streamere med digital utgang og ekstern DAC...
    Linn DS serie med sine avspillere har jeg lydmessig veldig tro på, men har ikke vært så flott på brukergrensesnitt.
    NAIM HDX med integrert harddisk er også en sak jeg ville vurdert...

det var de jeg kom på i farten

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis du bare skal bruke dette i et rom, hvorfor ikke logitechs squeezebox?

pc -> squeeze -> dac -> amp/preamp

edit: waay to slow

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men kan bruke squeezeboxen til noe annet enn musikk?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva gjør en squeezebox egentlig. Er det en harddisk ?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    men kan bruke squeezeboxen til noe annet enn musikk?
    Nja, musikk og radio er hovedfunskjon, men siste kreasjon kan også kobles mot sosiale medier. Men vise film er ennå ikke laget til den produktrangen til Logitech.

Sitat Opprinnelig postet av Sound_sound
    Hva gjør en squeezebox egentlig. Er det en harddisk ?
    Liten oversikt her: Logitech Squeeze Famile: Offisiell tråd

Kort sagt: Logitech Squeezebox familien er en serie med mediestreamere for musikk og radio som konkurrerer nokså direkte med Sonos. Begge systemene krever noe oppsett av en "server"* som distribuerer musikk til streameren. Hvis du ønsker en alt-i-et boks med harddisk da er hverken Sonos eller Squeeze rett angrepsvinkel.

* PC, Server, NAS

En viktig ting å tenke på er hvordan du ønsker å betjene enheten. Det er mer eller mindre avanserte fjernkontroller tilgjengelig fra hver produsent, noen har informasjonen kun på display på mediestreameren. Styring direkte fra PC via web-interface er en mulighet for noen, og mange digger å bruke iPhone/iPod Touch direkte som fjernkontroll via WiFi.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

...

Hva er da rett angrepsvinkel regner med at squeezebok og Sonos bare er tingen når det er snakk om trådløs overføring til andre rom osv. For meg er det mere interessant å få digitalisert musikken min til et lossless format som FLAC og så sende dette til en bra DAC også via XLR til min preamp.

Trådløs overføring kan umulig ha noen positiv effekt på kvaliteten da jeg bare skal ha det i et rom - Stua

Noen som har et tips på hva man bør gå for. Hadde vært en positiv ting med en bra fjernkontroll eller en eller annen skjerm som viste album cover og hva som ble spilt også.

Liker Dacen til Hegel, men resten er jeg usikker på

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sonos er et utrolig system. Jeg tror ikke du finner noe som er like enkelt og genialt noen andre steder. Det er litt sånn som mac, hvis du først har begynt å bruke det, vil du aldri gå tilbake til noe annet.

Det mest geniale med sonos er hvor enkelt det er å sette opp et multiromssystem, eller rett og slett sette opp soner. Både ZP90 og ZP120 som er de 2 sonespillerene har digital lyd ut, og kan kobles inn i en dac. Hifiklubben selger jo en dac som er ganske god(til prisen) Dacmagic fra cambridge. Ellers finnes det nok ganske mange andre som har balansert ut. Hegel som du nevner er nok en ganske god DAC.

En annen ting er jo det at hvis man har iphone eller ipod touch trenger man ikke kjøpe kontrollen(selv om jeg uansett ville hatt minst en).

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sound_sound
    Noen som har et tips på hva man bør gå for. Hadde vært en positiv ting med en bra fjernkontroll eller en eller annen skjerm som viste album cover og hva som ble spilt også.
    Mitt utgangspunkt var også at jeg bare trengte en sone. Jeg valgte likevel Sonos fordi jeg syns det var prsktisk å lagre musikken på en NAS og så kunne bruke en pc til å legge den inn. Desuten så har Sonos sin nye fjernkontroll CR200 alt du kan be om fra en fjernkontroll når det gjelder brukervennlighet! Jeg har enda til gode å se en fjernkontroll som gir deg bedre kontroll over musikk og radio enn denne. Hvis noen vet om en, så rop ut!

Jeg har en BR100 som sender (fordi jeg ikke har behov for en spiller der hvor pc/router står plassert), en ZP80 sammen med stereoanlegget (forgjengeren til ZP90) og fjernkontrollen CR200.

Lydmessig tror jeg faktisk ikke du taper noe på trådløs overføring. Jeg har selv koblet en Marantz CD7300 og Sonos til samme DAC, og kan ikke høre forskjell.

I tillegg får du et fantastisk radiotilbud via internettradio!

Selv om du ikke trenger flere soner akkurat nå, så kan jo det behovet også dukke opp senere. Hos meg ble det f.eks en S5 som bordradio på kjøkkenet.

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sonos-appen til ipod touch/iphone er genial og når i tillegg denne kommer i mars: Remoteless snakker vi et fantastisk stort musikkbibliotek i god kvalitet trådløst i hele huset i alle soner :--D

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det første du bør ta stilling til dersom du vurderer Sonos eller Squeeze er om du vil ha musikkfilene lagret på en pc eller en NAS. Squeeze krever en musikk-server som enkelte NAS også støtter, mens Sonos ikke krever server-programvare. Vil også nevne backup her, både i form av backup av musikkfilene dine til annen fysisk lokasjon, men redundans i form av RAID er også en bra ting.

Dernest bør du tenke over hvor denne enheten fysisk plasseres. Du sier du ikke har trådløst nettverk, men har du kablet nettverk i flere rom? Verken Sonos eller Squeeze krever trådløs sone, men viftene på pc / NAS er ikke alltid like stillegående så en plassering i annet rom kan være en fordel.

Anbefaler at du prøver ut fjernstyringen til Sonos (CR200) og den til Squeeze og finner ut hva du liker. Spillelister, visning av album cover, søkemuligheter o.l. er en annen verden enn fysiske cd'er 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    selv blitt betatt av Sonos, sist jeg var og besøkte klubben.. må være så utrolig deilig og slippe å bytte alle Cd'ene hele tida bare måå ha det! så får legge meg i spare modus, så snart jeg har fått det nye anlegget oppe og går (kommer da ikke til og bruke tråløs lyd i mange rom, men kun til anlegget mitt, men veldig greit å ha utbyggings muligheter med tida!)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har internet men da via vanlig kabel. Altså ikke noe trådløst her. Har 1 stk stasjonær PC i stua, men tenkte jeg skulle bruke en egen løsning for musikk. Kan selvsagt bruke PC'n til å konvertere til FLAC osv, men hadde vært supert og lagret dette et annet sted en hardisken på PC'n og så styrt det via en bra fjernkontroll uten noe form for trådløs nettverk fra min side.

Sonos setter kanskje dette opp selv ? men ser ikke helt hvorfor jeg trenger noe trådløst. Er det ikke bare å slå på egen hardisk og så ha en fjernkontroll som styrer denne dersom det finnes. Sonos eller what ever. En eller annen form for Mediaspiller ?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så godt som alle nevnte løsninger over krever at du manuellt rip'er CD'ene, ordner deg med navngivning og Cover (mer eller mindre automatisk) og kopierer over til en server/harddisk/NAS. Noe kan settes opp som automatiske oppgaver, men krever en smule PC kompetanse.

Det finnes såkalte "ripstations" hvor du setter inn CD og så ripper denne blackboxen helt automatisk og mulighet til å spille av direkte. Elegant men du har lite kontroll på hva som skjer og ofte redusert mulighet til å ta backup.

Overnevnte NAIM er en slik boks med høy kvalitet, dog "bare" kapasitet til en røffly 600 CD'er, men jeg vet ikke hvordan det er å ta backup etc fra den.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alternativet for meg en Bladelius Embla som er bedre enn NAIM sin løsning, men da blir det ca 40000 kroner å legge på bordet og det er ikke veldig aktuelt akkurat nå. Er klar over at dette er den ultimate løsningen da man kan legge filene over på Flash minne osv og da ha en helt tyst løsning i tillegg til at Embla blant annet retter opp i digitale feil og teoretisk lager en tilnærmet perfekt kopi i minnet.

Men ønsker å starte med en billigere løsning. Kan selvsagt konvertere til trådløst nett her hjemme, men forstår fortsatt ikke hvorfor jeg trenger det da jeg klarer å konvertere filer til FLAC selv og igrunn kun ønsker et sted å lagre dem og spille av dette gjerne ved hjelp av en fjernkontroll. Jeg har porter for overføring av filer på PC'n

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er egentlig ikke sikker på om jeg skjønner hva problemstillingen din er Sound_sound. En NAIM-løsning eller liknende består vel da av en boks hvor du putter inn CD-en så ripper den og legger den på en intern harddisk helt automagisk. Sonos og Squeeze-løsning blir litt annerledes. Du gjør som du har tenkt; ripper CD-ene i f.eks. FLAC-format til en frittstående boks som består av en harddisk (NAS). NAS-en bør absolutt henge på det kablede nettet ditt. Skal du kjøre Squeeze så trenger du en NAS som kan kjøre SqueezeCenter mens med Sonos trenger du strengt tatt kun en dum boks.

Sonos og Squeeze-familien kan kjøres trådløst men kan også kobles på kablet nett. Du får nettopp den funksjonaliteten du er ute etter, nemlig å kunne bla i hele låtsamlingen fra fjernkontrollen. At musikken overføres trådløst betyr ingenting for lydkvaliteten. Men fordelen med trådløst er jo åpenbar; når du først har klargjort for én enhet så er det en lek og koble til fler, gjerne en i hvert rom. Da har du tilgang til hele musikksamlingen + all verdens nettradioer bare ved et trykk på fjernkontrollen over hele huset. Sonos- eller Squeezeboksen blir egentlig kun et grensesnitt mellom deg og harddisken.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok skal ta en titt på både squeeze og Sonos. Jeg bor i en 2 roms og kjøkken og stue er i samme rom. Soverom og dass trenger jeg rett og slett ikke lyd i. Holder med de lydene som er der av og til En 1 roms løsning blir det uansett hvilken av disse jeg går for. Får ta meg en butikk tur imorgen

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger ikke musikk på dass??? Tror du ja

Men som nevnt så blir Sonos eller Squeeze-løsning ditt grensenitt til musikken som du legger på harddisken, for å si det slik. Sonos har jeg ikke egen erfaring med men det ser jo temmelig elegant ut. Men jeg har to Squeezeboxer her i huset og har dermed tilgang til all musikk både i kinoen og i stua. Hvis kona ønsker kan hun skaffe seg en Boom og ha på syrommet og ha tilsvarende tilgang der, eller på dass, for den saks skyld. Men jeg skjønner jo at du kanskje ikke har samme behovet i en 2-roms.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Alternativ løsning

Har funnet denne alternative løsningen som ser ganske tøff ut og koster under 20000 som er mitt maks beløp. Den har hardisken og alt innebygget i samme enhet så man kan glemme flere bokser og problemer med ripping osv. Opp til 2TB innebygget harddisk

OLIVE | SAVE THE SOUND.

Mono fører denne

Et annet spørsmål. Sonos setter vel opp sitt eget trådløse nettverk slik at man ikke trenger et trådløs nettverk selv fra før om man ikke vil ha med radiostasjonene osv via internet ? eller er jeg på viddene her ???

Jeg skal sjekke opp Olive imorgen

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •