Hakkete avspilling fra pc

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Newcomer Hireno sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Hakkete avspilling fra pc

Jeg har kjøpt meg dac! Koblet Abrahamsen v6 til anlegget, plugget usb kabelen til pc'en og lytteøkten tok til. Oppdaget etter litt at musikken hakker... Det var jo lite moro Noen som har en formening hva det kan komme av?
    Hilsen fra Hilde

Newcomer Tuxflux sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hireno
    Jeg har kjøpt meg dac! Koblet Abrahamsen v6 til anlegget, plugget usb kabelen til pc'en og lytteøkten tok til. Oppdaget etter litt at musikken hakker... Det var jo lite moro Noen som har en formening hva det kan komme av?
    Hilsen fra Hilde
    Har du gammel PC med USB1? Kraftig redusert båndbredde i forhold til USB2 i hvertfall. Kan være en mulig forklaring.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tuxflux
    Har du gammel PC med USB1? Kraftig redusert båndbredde i forhold til USB2 i hvertfall. Kan være en mulig forklaring.
    Jeg må nok innrømme at jeg ikke har peiling på om jeg har USB 1 eller 2... Hvordan kan jeg finne ut av det? Pc'en er fra 2007, vet ikke om det er å regne som gammel pc eller ei

Active HKviking sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hireno
    Jeg må nok innrømme at jeg ikke har peiling på om jeg har USB 1 eller 2... Hvordan kan jeg finne ut av det? Pc'en er fra 2007, vet ikke om det er å regne som gammel pc eller ei
    Du har nok USB 2.0. Det burde ikke være noe problem der.

For å få et litt bedre bilde av ditt oppsett.

Hvilket operativ system har du?

Hvilket program bruker du til å spille av musikk?

Hvilket filformat (Flac, Mp3)?

Newcomer preje sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare en gjetting, men lurer på om du kanskje har endel operasjoner gående samtidig mens du spiller musikk og at maskinvaren ikke klarer å "skuffe unna" nok, og da oppstår hakking.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HKviking
    Du har nok USB 2.0. Det burde ikke være noe problem der.

For å få et litt bedre bilde av ditt oppsett.

Hvilket operativ system har du?

Hvilket program bruker du til å spille av musikk?

Hvilket filformat (Flac, Mp3)?
    Det er jammen godt å kunne ty til hjelp og støtte på avforumet, da jeg hiver meg på nye eventyr...:wink:
    Operativ systemet mitt er vista, programmet jeg bruker til å spille av musikk er winamp og filformatet er flac.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan også sjekke bufferen i winamp. Selv bruker jeg J.River, og der er default buffertid 6 sek. Regner med det er for å gi problemfri avspilling på pcer som kjører normalt mange prosesser. Min pc har en enkel hverdag, og klarer seg fint med 2s buffer.

Dersom du har mulighet til det, kjør lyden til dacen via en ASIO-driver (bypasser samtlige windows-funksjoner). Hvis ikke, bruk i alle fall WASAPI, tror det skal gå i Vista. DirectSound er en nødløsning, om MME bør du holde deg unna...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Du kan også sjekke bufferen i winamp. Selv bruker jeg J.River, og der er default buffertid 6 sek. Regner med det er for å gi problemfri avspilling på pcer som kjører normalt mange prosesser. Min pc har en enkel hverdag, og klarer seg fint med 2s buffer.

Dersom du har mulighet til det, kjør lyden til dacen via en ASIO-driver (bypasser samtlige windows-funksjoner). Hvis ikke, bruk i alle fall WASAPI, tror det skal gå i Vista. DirectSound er en nødløsning, om MME bør du holde deg unna...

Kan du utdype dette litt mer? Sliter veldig med samme problem selv.. Spesielt når jeg scroller i nettleser. Alle drivere er på stell, windows 7, winamp og flac. Hakker dog i alle avspillingsprogram jeg har testet.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bitstrømmen må kunne transporteres uten opphold inn i lydkortet. Dersom det ikke skjer opplever man øyeblikkelig glitches, hakking og til og med pauser av betydelig lengde. Øret er følsomt for slikt. I en pc er det mange lyskryss og køer som skal forseres fra harddisken og ut i lydkortet/dacen. Hardisken må leses, mediespilleren er en prosess med gitte ressurser og prioritet (kanskje kjøres det cpu-intensiv prosessering?), og bitstrømmen skal transporteres til lydkortet.

Det med bufferstørrelse gå vel på hvor lenge maskina kan "henge" i transportbiten før mediespilleren før du opplever at musikken hakker. Tilsvarer buffer i en youtube-video f.eks., bortsett fra at da er det varierende bitrate inn fra det store Internettet som skal avhjelpes. Her må man vel bare prøve seg fram. At musikken hakker når du scroller i nettleseren indikerer at maskina går tom for ressurser. Kanskje økt buffer vil hjelpe. Kanskje mer RAM?

ASIO er en måte å transportere bits uhindret fra mediespilleren til lydkortet (tror ikke den kan avhjelpe treg disk-lesing, dvs bitstrømmen før mediespilleren). Når det gjelder ASIO og hvilken måte bits&bytes skal transporteres til lydkortet er det klokt å søke på forumet her. Ikke alle dacer/lydkort støtter ASIO. Da kan man prøve seg fram med ASIO4ALL.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trulsen
    Kan du utdype dette litt mer? Sliter veldig med samme problem selv.. Spesielt når jeg scroller i nettleser. Alle drivere er på stell, windows 7, winamp og flac. Hakker dog i alle avspillingsprogram jeg har testet.
    Maskinvare, software og lydkort/dac?

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nå har jeg lett etter buffer i winamp og googlet etter ASIO-driver og hvordan jeg kan sjekke om jeg har det på maskinen min. Jeg må nok bare krype til korset og høre: hvordan finner jeg ut om jeg har ASIO-driver, samt hvor kan jeg finne buffertid innstillingene på winamp...?
    På forhånd takk for tålmodighet...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det her forumet skal liksom være til for å dele kunnskap (?), da :-D

Ett tips kan være å gå inn i kontrollpanelet Hardware&Sound-Sound-Playback settings. Under Properties og Advanced skal det være mulig å krysse av for "Allow application to take exclusive control of this device".

Har ikke brukt winamp på sikkert 10 år, så jeg må ta utgangspunkt i min egen mediespiller (J.River Media Center).

Der velger jeg playback output mode = ASIO. Andre valg i denne menyen er DirectSound, Disk Writer, Wave out og Windows Audio Session API (WASAPI). Deretter velger jeg "Output mode settings", og der kan jeg tilordne en Device, dvs output-kanal. Her velger jeg lydkortet mitt. Hadde jeg satt DirectSound i stedet for ASIO som output mode hadde output mode settings vært omtrent de samme, men med flere valgmuligheter fordi jeg har flere lydkort installert. Bare ett av disse støtter ASIO.

Dersom du har en ekstern dac med usb-tilkobling så varierer det hva du kan velge. Jeg hadde tidligere et M-AUDIO MobilePre USB ekstern lydkort. Driveren som fulgte med installerte en ASIO-driver, slik at når jeg valgte lydutgang valgte jeg M-AUDIO (ASIO) fra listen. Jeg har også en Stello ekstern USB-dac, og denne støtter ikke ASIO, men ligger i enhetslisten som "USB Audio DAC". Det forvirrende er at M-AUDIO-kortet aldri har blitt 100% fri for små pops, mens Stelloen fungerer helt fint.

Lærekurven er veldig flat til å begynne med, men så blir den bratt. Jeg har akkurat kommet opp i bratthenget selv!

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, takk! Det er supert med et slikt forum hvor hjelp bare er et tastetrykk unna
    Nå har jeg kommet meg til sjekk av ASIO-driver, men finner bare directsound output på winamp... Jeg har lastet ned ASOI4ALL V2 og etter at jeg leste innstalleringsmanualen, er jeg sikker på en ting; jeg er jo mildt sagt totalt på bærtur med datamaskin, om det ikke omhandler surfing! Jeg finner ikke ut av dette: "Generally, you would always enter the audio
    configuration menu and select ASIO -> ASIO4ALL v2" - e'det mulig

Intermediate redline sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sliter selv med FLAC over Wlan så jeg har gjort om en del til MP3 rett og slett for å få spilt dem av.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ordinær FLAC-avspilling krever bare rundt 1,5 mbit/s, så om du sliter med det så anbefaler jeg å gjøre en grundig sjekk av det trådløse nettet ditt og eventuelt bytte aksesspunkt.

Et godt 54mbit/s (g-standard) trådløst nett skal klare ca 23mbit/s kontinuerlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Maskinvare, software og lydkort/dac?
    Skjermkort: nvidia geforce 8800 GTX
    Prosessor: intel quad 2,4 ghz
    Ram: 4 gb ram
    DAC: HEGEL HD10.

Kjører lyd via USB, har også prøvt å kjøre lyden via optisk.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror faktisk jeg klarte å ordne opp i problemet! Wow!! Gjorde det eneste jeg kunne gjøre selv, siden jeg ikke klarte noen av de andre "oppgavene" Tok rett og slett en julerengjøring a'la fjern alle programmer som jeg ikke bruker (og helt sikkert endel andre programmer også...!) og vips, så fungerer musikkavspillingen uten hakking - har ihvertfall det til nå Så preje, virker som om du hadde rett. Takk for hjelp, håper min håpløshet med data ikke skremmer dere til å ikke hjelpe en annen gang (rimelig sikkert at det skjer)

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så bra! Da var det jammen godt jeg fikk deg til å feilsøke de aller mest kompliserte tingene først.....

Når det gjelder wlan så funker det helt fint mot squeezebox hos meg. Men ikke mens serveren også sendte trådløst. Da var oppetiden begredelig, og det hang hele tiden. Nå er serveren koblet mot wlan-ruteren med cat5, og sb'en har ikke hatt et feilskjær siden.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så bra! Da var det jammen godt jeg fikk deg til å feilsøke de aller mest kompliserte tingene først.....

Når det gjelder wlan så funker det helt fint mot squeezebox hos meg. Men ikke mens serveren også sendte trådløst. Da var oppetiden begredelig, og det hang hele tiden. Nå er serveren koblet mot wlan-ruteren med cat5, og sb'en har ikke hatt et feilskjær siden.
    Det er helt korrekt. Du mer enn halverer hastigheten om du også kobler serveren trådløst. En trådløs-trådløs situasjon ønsker man å unngå for enhver pris siden et AP kun er halv duplex og dermed gir ekstremt dårlig ytelse i en slik situasjon.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Det er helt korrekt. Du mer enn halverer hastigheten om du også kobler serveren trådløst. En trådløs-trådløs situasjon ønsker man å unngå for enhver pris siden et AP kun er halv duplex og dermed gir ekstremt dårlig ytelse i en slik situasjon.
    AP?

I tillegg falt wlan-adapteret på serveren ut hele tiden også, så det var en miks av to problemstillinger.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •