På hva lagrer du og streamer mediafilene dine fra?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 86
    Intermediate b-ill sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

På hva lagrer du og streamer mediafilene dine fra?

Jeg har i lengre tid fundert på den ultimate løsningen på en hjemmeserver, som skal være en sentral filserver men også streame mediafiler til forskjellige komponenter(htpc og squeezebox).

Jeg har sett på enormt mange forskjellige løsninger, men ingen dekker mine ønsker som er:
    -Ta lite plass( max 20x20cm)
    -Ikke støye (noe som ikke blir varmt, minimalt med vifter)
    -Være effektgjerrig(da den skal stå på 24/7)
    -Ha plass til 4-5 disker

Jeg har sett på diverse løsninger med feks:
    -et mini-itx kort med atom og et lite kabinett, men ikke funnet noen tilfredsstillende kabinetter
    -Qnap blir gjerne fort dyrt om man ønsker litt disker

Jeg kjørte tidligere en server med win2k3 server på en pentium D 950 og et stort kabinett(50x50cm). Byttet dette ut med am3 oppsett, amd x4 620 og et litt mindre kabinett men sitter fortsatt igjen med en følelse at det ikke er slik jeg vil ha det.

Har også fundert på å kjøpe meg en billig Qnap 119 Pro feks og så bare koble til eksterne disker via USB, men vet ikke helt hvordan det blir og er også redd for å bli låst til de få funksjonene som Qnap har(men også mulig at dem støtter alt jeg har).

Kan også kjøpe et mini-itx hk og et lite mini-itx kabinett og gå for eksterne disker til lagring, da får man hvertfall flere muligheter med et eget OS. Men så er det det med eksterne usb disker.

Hvordan gjør dere det med lagrig av filer og streaming rundt i huset? Kom gjerne med egne erfaringer og tips om dere har

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du gjorde kanskje hele greia litt avansert, og at du derfor ikke klarer å finne en enkel løsning :P

Active m4sta sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker routeren dlink dir - 655 kobla til en 1 TB ekstern hardisk via shareport på routeren. Streamer via en acer aspire r3600 inon basert pc. Fungerer strålende til hd materialer , og lyd via hdmi til receiveren i stua. Den støtter 7.1 Men har ikke prøvd å bruke en usb hub da, håper den støtter den med flere hardisker. Skal finne ut ! Jepp den støtter usb hub med flere hardisker

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, når jeg først skal gjøre noe som har med data og gjøre så gravere jeg nok dypere enn det jeg har godt av

Men kom gjerne med flere erfaringer, så kanskje jeg ser at det ikke trenger å bli så avansert

Det med eksterne disker var jeg litt redd for med tanke på hastigheter frem til feks en HTPC, om man da må være tilkoblet s-ata og ikke usb. Og om det blir ustabilt når det kun er usb disker.

Active m4sta sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b-ill
    Ja, når jeg først skal gjøre noe som har med data og gjøre så gravere jeg nok dypere enn det jeg har godt av

Men kom gjerne med flere erfaringer, så kanskje jeg ser at det ikke trenger å bli så avansert

Det med eksterne disker var jeg litt redd for med tanke på hastigheter frem til feks en HTPC, om man da må være tilkoblet s-ata og ikke usb. Og om det blir ustabilt når det kun er usb disker.

Du er altfor vanskelig du!

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    stor ubuntu boks med 1.6 core duo, 1gb ram, 4 stk 1tb disker i raid 5 (mdadm), gb lan, Squeezecenter og ps3 media server samt netatalk til macbookene. funker som f.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler dette:
    Filserver HP MediaSmart Server
    HTPC Apple MacMini

Bruk Ipod/Iphone til å styre det hele.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @pesnp
    Ja, er ikke noe problem så lenge man kan ha et stort kabinett, men vil man ha noen smått noe, så blir det for værre!

@alterego
    problemet med HjemmeservereHP EX490 MediaSmart Server er at man betaler 3000kr for kabinettet til den prisen

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du er på jakt etter et Chenbro ES34069 kabinett mao?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det ser jo smukt ut

Men ser ut som det er litt vanskelig å få tak i det.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Chenbro ES34069-BK-180 Mini ITX 180W Server Chassis - eBay (item 190354185835 end time Dec-30-09 16:17:01 PST)

samt maange andre som selger det på ebay

edit: norek.no står oppført som distributør i norge (men ingen info på norek side sider)

edit 2: svensk nettbutikk Datagubben.se - Chenbro MicroServer för 4 HDD chassi med 120W nÀtdel

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok,

Men jeg har også ASrock Nettopp ION 330 stående som jeg ikke bruker, kanskje jeg bare skal kjøpe meg noen eksterne disker og koble til den vist folk mener at det ikke er noe problemer med eksterne disker.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker en filserver montert i et 19" rack. Den har et billig mATX hovedkort med integrert grafikk, Core 2 Duo E8400 og 8GB RAM.

Lagringen består av 12 harddisker, 14.5TB rålagring totalt.
    Her kjører jeg 2 stk 750GB disker i RAID1 for OS/Webserver, SW-RAID5 på 4 stk 1TB disker og HW-RAID5 på 6 stk 1.5TB disker.

Serveren kjører Debian GNU/Linux uten noen form for grafisk brukergrensesnitt.
    Jeg er svært fornøyd med denne både hardware og OS-messig. Ingen problemer med noen ting, intet vedlikehold på OS-siden, restart er aldri nødvendig (har også hot-swap på alle 12 diskene) og lagringsytelsen er helt rå. Skulle bare ønske man fikk noe raskere enn gigabit siden gigabiten makses fullstendig ved kopiering til og fra server (Ligger flatt på 114-120MB per sekund både lese og skrive over nettverk via samba)

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok,

Men jeg har også ASrock Nettopp ION 330 stående som jeg ikke bruker, kanskje jeg bare skal kjøpe meg noen eksterne disker og koble til den vist folk mener at det ikke er noe problemer med eksterne disker.
    Eksterne disker er helt sjanseløst i en filserver!

Jeg legger til:
    HELT SJANSELØST!

For å utdype. Det finnes utelukkende bare svakheter med eksterne disker.. Vi nevner i fleng:
    - Høyere strømforbruk
    - Tar MYE mer plass. Hver disk krever egen strømforsyning og eget kabinett. Putt på tre disker og du har et ekte kråkereir på gang
    - USB er uegnet til formålet å overføre mye data raskt og pålitelig. Si hadet til lav diskaccesslatency og hallo til korrupte filer!
    - USB klarer i praksis ikke å utnytte overføringshastigheten til moderne disker. USB 2.0 er på usle 480Mbit/s, dvs 60MB/s totalt per kontroller (og flere USB-porter deler på samme kontroller!!!). 60MB/s er omlag halvparten av maksimal lesehastighet til en moderne 7200RPM harddisk.
    - Diskene er mye mer utsatt for feil grunnet dårlig kjøling
    - Diskene er mye mer utsatt for feil grunnet egen strømforsyning og oftere ut og innkobling
    - Diskene er mye mer utsatt for feil grunnet større fare for at de blir flyttet på eller mistet enn interne disker
    - USB er en delt buss. Jo flere disker jo mer elendighet.
    - Du får gjerne høyere CPU-bruk med eksterne løsninger enn ved interne disker

Fordeler?
    - Tja, man slipper å åpne PCen.. Men er dette egentlig en fordel?

ION er også helt ubrukelig i en filserver. Den er rett og slett ikke kraftig nok til å makse en gigabitlink. Det vil med andre ord si at du kommer til å merke at hastigheten ikke begrenses av diskene eller nettverket (om du kjører gigabit, noe det ikke finnes noen grunn til ikke å gjøre), men av CPUen.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmål er egentlig om jeg har bruk for et slikt oppsett som deg. Høres jo veldig flott ut, men..

Mitt bruk er streaming til en squeezebox og til en htpc og for lagring for litt felles dokumenter og bilder.

Bruken er vel kanskje en film/tv serie om dagen som blir streamet, ikke noe mer. Og en gang i uka en backup på 10Mb i snitt

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv har jeg en DLINK Andybox Homecentral DVG-5802S, med en Qnap Ts219 2TB og en Asus O!Play som avspiller, fungerer ypperlig for min bruk. Brukes mest til film da jeg kjører Sonos til musikk.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, marsboer, du har satt meg på nye tanker, men trener litt hjelp. Jeg kan kjøpe meg et kabinett som jeg kan sette inni et skap jeg har, da burde det gå greit.

Men jeg trenger et kabinett, gjerne med mulighet for hotswap. Men vil ikke ha noe større max 50x50 (hxd).

Jeg liker ting som ikke støyer

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmål er egentlig om jeg har bruk for et slikt oppsett som deg. Høres jo veldig flott ut, men..

Mitt bruk er streaming til en squeezebox og til en htpc og for lagring for litt felles dokumenter og bilder.

Bruken er vel kanskje en film/tv serie om dagen som blir streamet, ikke noe mer. Og en gang i uka en backup på 10Mb i snitt
    Mitt oppsett er overkill for nerder! Ikke se på det.

Men unngå ION og eksterne disker! Det var poenget mitt..
    Det er de to verste tingene å putte inn i filserveren din!
    Du amputerer filserveren din fra første stund om du går for en slik løsning.

En grisebilling AMD/Intel-CPU med en 3-4 1.5TB disker er rimelig og du kommer veldig langt med en slik løsning uten at det blir stort og bråkete eller bruker mye strøm.

Intermediate Valo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

EDIT: ikke relevant.....

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @ marsboer: hvordan er det med e-sata ektrene disker, vil det også fungere dårlig?

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •