På hva lagrer du og streamer mediafilene dine fra? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 86
    Intermediate b-ill sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har ikke greid å bestemme meg men tror det blir dette:

Kabinett: Chieftec BH-02 Midi Tower m/400W PSU
    Hovedkort: Gigabyte GA-73PVM-S2H
    Minne: 2GB minne
    CPU: Intel Pentium E2180
    OS: Win2k8 server (jeg er mer stabil her i forhold til linux)

Disker: litt forskjellig som jeg har liggende.

Disker på sikt: Samsung EcoGreen F2 1,5 TB 5400.
    Raid-kontroller på sikt: 6 eller 8 porter Highpoint pci-e.
    Nettverkskort på sikt: Intel Pro/1000GT pci-e

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samsung F2 egner seg ikke til raid, bruk Seagate LP istedet.

Highpoint er billigskit

4GB ram bør vurderes

God jul!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg anbefaler denne lille saken =) Spiller alt!

Western Digital WD TV Live

TEST: Western Digital WD TV Live - Audiovisuelt.no

YouTube - Western Digital WD TV Live HD Media Player Video Review

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den spiller vel ikke BD-iso med bitstreaming av DTS-HD Master og True HD?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo den spiller BD-iso men med ingen meny støtte enda, men er lovet i neste firmware. Den greier lese TrueHD men får bare DTS i reciveren. Vet ikke om det har noe med lisens greier å gjøre, mente eg leste dette et sted.

edit: Den kan visst bitstreame TrueHD til en reciver som støtter dette....

WDTV Live - The audio side of things - Page 2 - AVS Forum

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HellBoundGR
    Eg anbefaler denne lille saken =) Spiller alt!

Western Digital WD TV Live
    Fin sak. Feil tråd. Denne tråden handler om hva man bruker som server, ikke om hvilke avspillere som kan anbefales.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva krever egentlig en blueray(source, iso man kaller det?) av båndbredde, tenker i forhold til å bygge opp en filserver? Er det hardware det vil stå på eller nettverksdelen?

Begynner å tro at det fort kan bli veldig overkill alt dette. For jeg trenger bare en server hvor jeg lagrer filer, har mulighet til å streame og en backup av de viktigste filene, ca 200GB.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b-ill
    Hva krever egentlig en blueray(source, iso man kaller det?) av båndbredde, tenker i forhold til å bygge opp en filserver? Er det hardware det vil stå på eller nettverksdelen?

Begynner å tro at det fort kan bli veldig overkill alt dette. For jeg trenger bare en server hvor jeg lagrer filer, har mulighet til å streame og en backup av de viktigste filene, ca 200GB.
    En blu-ray ISO krever omlag 40-50mbit/s kontinuerlig båndbredde. Med andre ord er et 100mbit/s nett mer enn nok for avspilling av bd-iso.

Men overkill er det ikke. Det er ikke avspilling som man merker noe til - husk at det er jobben med å få filene OPP til serveren hvor man virkelig merker gigabiten og båndbredden. Det er vesentlig forskjell for min del om det tar under 10 minutter å overføre en BD-iso til serveren enn en halvtime+. I tillegg har man ting som speilreflekskamerabilder som er digre og en drøm å jobbe med mot min server, men noe ordentlig møkk dersom nettverket/serveren er treg.

Jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor folk vurderer noe annet enn noe som makser gigabiten i dag selv om det eneste behovet er å redigere bestemors word-dokumenter. Det koster jo null og niks ekstra!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt vil foregå på serveren, så det er kun snakk om streaming fra serveren for min del. Det er også 2 bærbare pcr på nettverket som det mest vil jobbes fra, og da er det jo w-lan som er flaskehalsen her. Mens htpc'r håper jeg å få koblet opp cat5 til.

Og det er jo snakk om en del penger, om jeg kan feks greie meg med et helt ok pci-sata-kontrollerkort til 300kr istedet for et pciE-sata-kontrollerkort til 3000kr så vil jo det bety en del. Samme med valg av harddisker, kan jeg klare meg med en 5400 i stedet for en dyrere 7200 disk, så er det jo penger spart her også

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK. Tenkte ikke på at ikke alle kjører serveren sin headless.
    En 5400RPM disk sparer du absolutt minimalt på, med unntak av 2TB utgavene men det vil jo fungere brukbuart. En billig S-ATA kontroller bør du imidlertid være langt mere obs på. Men siden du ikke vet hvordan det kan være med ordentlig utstyr så blir du nok fornøyd med en rimelig flaskehals-kontroller. Den vil i hvertfall fungere mer enn godt nok til streaming av HD og øvrig media.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da begynner jeg med dette oppsettet:

Ekstra sata porter: Sunsway/ST Lab PCI SATA RAID 4P +
    Disker: Starter med det jeg har.

Vil ikke dette holde, så merker jeg jo fort det. Og da får jeg høre på rådene dine

Men om jeg skal satse på noen disker fremover til en filserver, så er det kanskje greiest å gå for 1,5TB disker. Wibla foreslo Seagate Barracuda LP, er du enig der?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b-ill
    Da begynner jeg med dette oppsettet:

Ekstra sata porter: Sunsway/ST Lab PCI SATA RAID 4P +
    Disker: Starter med det jeg har.

Vil ikke dette holde, så merker jeg jo fort det. Og da får jeg høre på rådene dine

Men om jeg skal satse på noen disker fremover til en filserver, så er det kanskje greiest å gå for 1,5TB disker. Wibla foreslo Seagate Barracuda LP, er du enig der?
    Ikke enig nei, JEG ville betalt 50kr mer per disk og fått 7200RPM versjonen med full ytelse i stedet (Jeg har alt 6 stk av disse i RAID5):
    AMENTIO / SEAGATE 1.5 TERABYTE SATA 3G DESKTOP STORAGE 7200 RPM 32MB CACHE BARE DRIVE

Link til LP versjonen:
    AMENTIO / SEAGATE BARRACUDA LP 5900.12 1 5TB 3.5IN 5900RPM 32MB SATA/300

Men ønsker du LP utgavene så er nok rådet fra Wibla godt som gull.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ytelse får du uansett, noen 5900rpm disker i raid5/raid6 gir deg mer enn nok ytelse til å makse gigabit - og enda litt til. 7200rpm versjonen koster mer, bråker mer og lager mer varme, noe som i mine øyne bare er ulemper for filserver...

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er vi nok uenige.

Min påstand er:

Kostnaden er ubetydelig høyere.
    Strømtrekkforskjellen er ubetydelig lavere (er vel en 2-4W) (som i ikke merkbart på noen strømregning, selv med 10 disker)
    Forskjellene i støy og varme er uansett så ubetydelig at man i et normalt kabinett med normal kjøling ikke vil merke forskjell på noen av delene.

Ytelsen vil man i de mange tilfeller ikke merke forskjell på, men dette er et område man faktisk vil få glede av de få gangene man faktisk får bruk for dette. Og husk at en 7200rpm disk har bedre søketid enn en 5900rpm disk. Dermed slipper man så store problemer om man skal kopiere flere mindre filer, noe som i dag begrenses av diskene og ikke av gigabiten.

Med andre ord, ingen ulemper i praksis men en fordel i ytelse slik jeg ser det.
    Men vi har jo ulike prioriteringer, det er bare det at å prioritere den fantastisk lille forskjellen i strømforbruk, varme og støy ikke gir noen som helst mening i en filserver hvor man har langt mer bruk for en liten boost i ytelse.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Småfiler er ikke et problem i praksis pga. stort cache (6GB ram) og god raidløsning (linux md), søketiden øker uansett på grunn av raidet, så der er man somregel like langt, med mindre man satser på SSD eller 15k rpm disker. Det største problemet med overføring av småfiler er stort sett overføringsløsningen, altså FTP, hvor du får en delay mellom hver enkel fil... da ryker ytelsen i dass. SMB er hakket bedre, men der er man ofte begrenset av samba-serveren/protokollen (veldig vanlig å toppe ut på rundt 35MB/s per thread via samba uansett hvilke triks man prøver seg på).

Jeg kan - som følge av at jeg valgte LP diskene - ha filserveren stående i hjemmekinoen uten at støynivået forstyrrer nevneverdig (ca. samme lydnivå som Epson TW700 på theatre black), så får jeg utnyttet varmeeffekten fra maskinen, det blir litt varme av 16x1.5TB. Nå skal det sies at jeg på grunn av gammel kontroller er begrenset til 0.5GB/s read og litt over 200MB/s på write, men det har merkelig nok holdt fint, selv ved overføring av mange småfiler over FTP og samba...

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    Småfiler er ikke et problem i praksis pga. stort cache (6GB ram) og god raidløsning (linux md), søketiden øker uansett på grunn av raidet, så der er man somregel like langt, med mindre man satser på SSD eller 15k rpm disker. Det største problemet med overføring av småfiler er stort sett overføringsløsningen, altså FTP, hvor du får en delay mellom hver enkel fil... da ryker ytelsen i dass. SMB er hakket bedre, men der er man ofte begrenset av samba-serveren/protokollen (veldig vanlig å toppe ut på rundt 35MB/s per thread via samba uansett hvilke triks man prøver seg på).
    Jeg må bare korrigere et par ting her.
    Det er riktig som du sier at RAM brukes som diskcache. Det vil si at raidets skriveytelse blir nærmest uvesentlig i det daglige med mye RAM (selv har jeg 8GB).
    Ved lesing går derimot dataene stort sett rett fra diskene. Lesing har alltid vært den store utfordringen i lagringsløsninger. Det er blant annet derfor Adaptec nå har støtte for SSD-disker som rene cache-disker på sine kontrollere. Det vil si at man får en cache på f.eks 80GB for å øke hit-raten på lesing.

Et eksempel på en ting som blir veldig påvirket av alt fra interruptthrottle algoritme valgt på nettverkskortet til disk-RPM og RAID-kontroller er f.eks innlesing/scanning av tags av i en digital musikksamling.

Så med andre ord er god søketid noe man ønsker i forbindelse med lesing, ikke skriving, på en moderne server med mye RAM.

I tillegg så er ikke det du sier om SMB helt nøyaktig. Samba bruker i dag CIFS, det samme som Windows har gjort en stund, og ikke SMB (SMB er en gammel protokoll som er vesentlig tregere. Eldre Samba versjoner var helt tragisk når det kom til ytelse). En default installasjon av Samba i dag gir ingen begrensninger i forhold til å makse en gigabitlink. Her hjemme ligger jeg på 120MB/s begge veier kontinuerlig fra Windows til Samba-server uten noen form for modifiseringer i Samba. Det vil si at gigabiten er makset fullstendig.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, om du henger deg opp i benchmarks så er det jo klart du finner forskjeller på forskjellige oppsett. Jeg har personlig ikke merket noe ytelsesproblemer i de vanlige bruksscenarioene her, selv om du sikkert ville funnet forskjeller om vi benchet de forskjellige systemene på random IOPS.

Del gjerne samba-configen din med deg. Og kjører du jumbo frames?
    Jeg henviste forøvrig til samba som i serverprogramvaren på *nix, da det er den vanligste metoden å koble seg til nettopp en slik maskin på fra en windows-klient.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    Vel, om du henger deg opp i benchmarks så er det jo klart du finner forskjeller på forskjellige oppsett. Jeg har personlig ikke merket noe ytelsesproblemer i de vanlige bruksscenarioene her, selv om du sikkert ville funnet forskjeller om vi benchet de forskjellige systemene på random IOPS.

Del gjerne samba-configen din med deg. Og kjører du jumbo frames?
    Jeg henviste forøvrig til samba som i serverprogramvaren på *nix, da det er den vanligste metoden å koble seg til nettopp en slik maskin på fra en windows-klient.
    Kjører ikke jumbo-frames nei, det går ikke godt sammen med øvrig utstyr i nettet som ikke støtter det (Slimdevices Transporter osv.)
    Hvis jeg gjør det går TCP-throughputen fra omlag 945Mbit/s til 975Mbit/s om jeg husker sånn ca riktig (med 9000bytes jumboframes)
    I praksis så jeg ikke utslag på filoverføringene uansett. Om det er 120 eller 121MB/s har liksom ikke så mye å si.

Jeg henviser til Samba som i Linux-implementasjonen ja, men Samba kjører i dag CIFS og ikke SMB out-of-the-box. Samba finnes ikke på Windows.
    I configen min er det ingenting annet enn definisjoner av shares og standardinnstillingene til Debian så det er ikke noe magisk der.

For å oppnå full ytelse over Samba med dagens Debian er det kun snakk om å ha et godt nettverkskort og disker som følger med i begge ender av linken.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lagrer filmer og musikk på filservern, vanlig pc med Windows 2k8 standard. (file, print, ad, + diverste tjafs som går 24/7 i heimen)

Har putta eit par harddisker i den.

Installert myIhome på servern.
    Bruker Popcornhour A-120 til og streme filmene fra servern.

Kan jo sette opp deling uten myihome, men det fungerer så bra så why not.
    Den kan også streme blue-ray rips også når den får det over http protokollen, så eit pluss er der med myihome.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lagring: Netgear ReadyNAS duo