På hva lagrer du og streamer mediafilene dine fra? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 86
    Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Vet ikke helt om jeg skjønnte argumentet for strømforbruk med interne vs eksterne disker heller, men er enig i kabelrot og mindre stabilitet, kjølebehov, hastighet osv.
    Angående strømtrekk:
    Eksterne disker bruker eksakt de samme diskene som også selges til internt bruk. La oss si en Western Digital Green Power disk på 2TB.

I PCen så blir strømbehovet det selve disken bruker, samt at strømforsyningen sannsynligvis er rett i overkant av 80% effektiv og dermed trekker omlag 20% mer strøm enn disken trekker.

I et eksternt kabinett så må man huske på at i tillegg til disken så har man også en USB-kontroller samt en eller annen form for USB->S-ATA bridge, samt småting som f.eks lysdioder som alle bruker litt strøm. I tillegg har man en ekstern strømforsyning i TILLEGG til den interne i PCen som vil gå som normalt. Den eksterne strømforsyningen har ikke 100% effektivitet heller, og du har sikkert lagt merke til at om du tar på en slik ekstern strømforsyning så er den ganske varm. Dette er rent effekttap. Jeg kan vel derfor nesten garantere at en intern disk gir et noe lavere strømforbruk totalt sett. Det er rett og slett en god del mindre elektronikk involvert totalt sett. Det er sannsynligvis snakk om små verdier som ikke betyr noe i praksis, men det taler i hvertfall ikke til eksterne diskers fordel det heller.

Intermediate b-ill sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvoran vil du rangere hva som er viktigst i en server for å få en god ytelse på det?

Raid, pci-e osv?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b-ill
    Hvoran vil du rangere hva som er viktigst i en server for å få en god ytelse på det?

Raid, pci-e osv?
    Det er ikke noe som er viktigst - en flaskehals vil ødelegge samme hvor den er.
    Det vanlige i dag, dvs en moderne cpu med disker koblet rett på hovedkortets diskkontroller er at diskene er flaskehalsen. Introduserer man en pci raid-kontroller vil den igjen være en enda større flaskehals.

En rimelig løsning som gir svært god ytelse for filserverbruk er følgende:
    - En desktop-CPU fra de fire siste årene (ikke ION)
    - mATX hovedkort med innebygget GPU med 4-6 S-ATA porter på hovekortet
    - En mindre eldre disk som OS disk (f.eks 250GB som du har fra før)
    - 3-5 stk (avhengig av hovedkortets s-ata porter) 1.5TB Seagate disker: AMENTIO / SEAGATE 1.5 TERABYTE SATA 3G DESKTOP STORAGE 7200 RPM 32MB CACHE BARE DRIVE
    (billigste pris per gigabyte med full 7200rpm ytelse, dvs ikke green power eller tilsvarende)
    - Linux mdadm software RAID5 på lagringsdiskene.

Trenger du flere disker finnes det svært mange alternativer som kontrollerkort. Dersom du skal kjøre Windows Home Server (anbefales om du ikke føler deg klar for Linux) står du stort sett helt fritt siden alle kort har Windows drivere.
    Jeg anbefaler deg å gå for et 8-porters kort om du først kjøper en kontroller. Dette er en grei og rimelig løsning: AMENTIO / HIGHPOINT RocketRAID 2320 8P SATA II/300 RAID5, NCQ, PCI Express x4
    Vil du ha maksimal ytelse og 100% hardware RAID er f.eks dette et godt kort: AMENTIO / ADAPTEC 5805 RAID 8CH SATA/SAS 512MB PCIE LP 8INT CH W/ CABLE KIT

Merk at du også bør kjøpe en batteri backup enhet (BBU) til det siste kortet. Dette koster omlag en tusenlapp.

Det er ingen vits for de fleste å gå for det siste kortet siden vi fort snakker ytelser på 500+MB/s med en 5-6 gode disker her uansett. Gigabitnett klarer maksimalt å dra unna omlag 120MB/s og til dette duger det rimelige HighPoint-kortet mer enn nok.
    Et unntak er om man f.eks krever Linux-kernel-støtte out-of-the-box. Da blir man mer låst når det gjelder kontrollerkort valg. Selv har jeg Adaptec-kortet, men det er fordi jeg er spesielt interessert og i tillegg kjører Linux.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en server stående ute i yttergangen, så jeg ikke behøver å bekymre meg så mye om varme og støy. Denne får strøm fra veggen, og får nettverk fra samme uttak ved hjelp av sånne geniale saker som overfører ethernet gjennom strømnettet For de som har bod eller lignende kan en slik ethernett-gjennom-strømnettet-sak kanskje være en elegant løsning på serverens plasseringsproblem? Vips så blir jo kravene til serveren litt enklere også.

Jeg har et fullhøyde tower og dermed god plass til disker og sliktno.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Jeg har en server stående ute i yttergangen, så jeg ikke behøver å bekymre meg så mye om varme og støy. Denne får strøm fra veggen, og får nettverk fra samme uttak ved hjelp av sånne geniale saker som overfører ethernet gjennom strømnettet For de som har bod eller lignende kan en slik ethernett-gjennom-strømnettet-sak kanskje være en elegant løsning på serverens plasseringsproblem? Vips så blir jo kravene til serveren litt enklere også.

Disse nett-over-strømnett greiene er en grei midlertidig løsning. Men det bør benyttes TP og gigabit om mulig. Dagens løsninger over strømnettet gir svært begrenset båndbredde og lider av mange svakheter på samme måte som trådløst. Blant annet ting som at båndbredden er delt på alle tilkoblede enheter.
    Denne typen nett er et alternativ til trådløse nett og ikke et alternativ til ordentlig kablet nett.

Men som sagt, en helt grei nødløsning. Men min anbefaling er å borre de hullene som trengs i veggen for å få lagt opp gigabitkabling der hastigheten kommer til nytte.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Disse nett-over-strømnett greiene er en grei midlertidig løsning. Men det bør benyttes TP og gigabit om mulig. Dagens løsninger over strømnettet gir svært begrenset båndbredde og lider av mange svakheter på samme måte som trådløst. Blant annet ting som at båndbredden er delt på alle tilkoblede enheter.
    Denne typen nett er et alternativ til trådløse nett og ikke et alternativ til ordentlig kablet nett.

Men som sagt, en helt grei nødløsning. Men min anbefaling er å borre de hullene som trengs i veggen for å få lagt opp gigabitkabling der hastigheten kommer til nytte.
    Ja, det spørs jo helt hva behovet er. Hvis man primært skal streame media som ikke krever høyere båndbredde enn dette leverer så fungerer det jo fint. Føler man derimot behov for gigabit nett så funker jo dette heller dårlig

Nå driver de jo å jobber med ny trådløs spek som skal gi inntil 4gbit/s eller noe, så vi får vel glede oss til det
    --
    Thorbjørn

Newcomer skrue sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan gjør dere det med lagrig av filer og streaming rundt i huset? Kom gjerne med egne erfaringer og tips om dere har
    Bruker en egen mini-itx basert server for musikkfiler. Raskeste HK de lager som ikke trenger vifte så den er helt stille. Har bare en stor disk i denne som spinner ned etter 15 minutter når den ikke brukes. Dette fungere ypperlig for flac-streaming. Har snart kjørt i to år uten stans unntatt et ett og annet strømbrudd. OS (linux) kjører fra en flashdisk.

For filmer er jeg mer usikker. Skal snart rippe alt jeg har av dvd-er til ISO. Mulig jeg går for en QNAP med fire disker eller tilsv da. Skal teste ut og se om HW tilvs. musikkserveren er bra nok. Er det det går jeg for en egen film-itx-boks.

Jeg bruker eksterne disker som backup. Ikke noe raid for meg. Diskene lagres i et annet hus.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skrue
    Bruker en egen mini-itx basert server for musikkfiler. Raskeste HK de lager som ikke trenger vifte så den er helt stille. Har bare en stor disk i denne som spinner ned etter 15 minutter når den ikke brukes. Dette fungere ypperlig for flac-streaming. Har snart kjørt i to år uten stans unntatt et ett og annet strømbrudd. OS (linux) kjører fra en flashdisk.

For filmer er jeg mer usikker. Skal snart rippe alt jeg har av dvd-er til ISO. Mulig jeg går for en QNAP med fire disker eller tilsv da. Skal teste ut og se om HW tilvs. musikkserveren er bra nok. Er det det går jeg for en egen film-itx-boks.

Jeg bruker eksterne disker som backup. Ikke noe raid for meg. Diskene lagres i et annet hus.
    RAID gir redundans og/eller økt ytelse, ikke backup. Man må ha backup i tillegg til RAID for å ha en fullverdig lagringsstrategi om man ønsker å ta i bruk RAID.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har prøvd Devolo 200 og det gav meg ikke noe spesielt bedre hastigheter enn mitt wlan, så dem gikk i retur til nettbutikken hvor jeg kjøpte dem.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bygd meg en helt enkel server som skal stå på boden. Har benyttet følgende:
    - Cooler Master Elite 333 kabinett
    - Intel hovedkort m/Atom prossesor
    - 2 Gb minne
    - En enkel DVD brenne/leser
    - En IDE system disk på 160 gb (fikk utnyttet ide "grensesnittet" maskimalt med DVD og system disk på samme porten). Burde rekke lenge som systemdisk.
    - En 2TB SATA disk.
    - Byttet ut to av viftene i kabinette med nye, mindre støy (ikke viktig, men behøver ikke bråke mer enn nødvendig) og bedre luftgjennomstrøming. Satt inn to vifter til av samme slaget som de andre jeg kjøpte. Modifisert kabinettet i toppen slik at den ene viften suger varm luft (den stiger som kjent opp) ut av kabinett. Montert filter på alle viftene hvor det ikke var det fra tidligere.
    -Har montert inn ett billig kontroller kort for 4 SATA disker til. Kan da ha totalt seks stykk SATA disker inkl portene på hovedkortet.
    - Windows Home Server opperativ system.

Dette har vært en ok løsning for min del. Bakgrunnen min med null erfaring (er revisor, ikke datateknikker ), gjorde at jeg valgte den lette løsningen med Intel hovedkort med Atom prossesor. Er ikke noen teknikker når det kommer til data, så jeg er fornøyd med å ha fått montert det sammen og fungerer. Har kun trengt en telefon til svigfar (han har drevet med reperasjon og bygging av pc på bestilling/etter spec tidligere) for å løse ett mindre problem og få ett par enkle tips.

Nå vet jeg at det høyst sannsynlig kommer til å komme tilbakemelding på mitt valg av PCI kontroller kort for SATA vil gi en god flaskehals, men det kommer neppe til å si noe for mitt bruk. Kommer aldri til å bli snakk om streaming av BD i denne serverens levertid, høyst dvd. For deling av musikk på nettverket, backup av andre maskiner og generelt mitt bruk - har den så langt vist seg å være dugende (har ikke vært mange dager oppe, men fått et bra inntrykk så langt). Benytter 1 Gb nettverk med ferdig terminert Cat6 kabel for nettverk mellom stasjonær pc og server (er innom 1 Gb switch/trådløs ruter med Gb switch fra D-link). Resten er kablet nettverk til hele huset med ordinær 100 mbit nettverk og veggkontakter.

WHS ser forløpig ut til å være ett enkelt OS å jobbe med. Mangler ett par ting. Skulle likt å fått opp min Laser Jet 1010 skriver som nettverksskriver og plassert den på boden også.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Nå vet jeg at det høyst sannsynlig kommer til å komme tilbakemelding på mitt valg av PCI kontroller kort for SATA vil gi en god flaskehals, men det kommer neppe til å si noe for mitt bruk. Kommer aldri til å bli snakk om streaming av BD i denne serverens levertid, høyst dvd.
    Streaming av BD går uansett helt fint på et slik oppsett.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har prøvd Devolo 200 og det gav meg ikke noe spesielt bedre hastigheter enn mitt wlan, så dem gikk i retur til nettbutikken hvor jeg kjøpte dem.
    Jeg får ca 100Mb, er bedre enn mitt wlan hvertfall, men det vil sikkert variere med forholdene.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er resultatene jeg fikk, sakset fra en annen tråd:

Fikk Devolo 200 i dag, og kan jo komme med litt erfaringer.

Alt tester er gjort fra en win 2008 server tilkoblet en wrt54g router mot en win xp laptop. Målinger er gjort med NetLimiter.

samme etasje og kurs
    4,1 - 4,3 MB fra adapter i vegg til adapter i vegg
    4,4 - 4,6 MB fra adapter i vegg til adater i padde men samme uttak

forskjellige etasjer:
    2,1 - 2,3 MB fra adapter i vegg til adapter i padde
    3,1 - 3,3 MB fra adapter i vegg til adapter i vegg

100Mbps nettverk som er normal, vil gi en hastighet på max (100/ 12,5MB, så når jeg får max 4,6 MB og da i samme kontakt såvil jeg si det er tålig ubrukelig.

Og skulle jeg brukt det slikt jeg har tenkt det, i 2 forskjellige etasjer, så ville jeg få max 3,3MB noe som er ca 0,9MB mer enn hva mitt trådløse nett allerede gir i dag.
    Så om du får 100MB så burde du gå til avisene, for det er stort

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er resultatene jeg fikk, sakset fra en annen tråd:

Så om du får 100MB så burde du gå til avisene, for det er stort
    Du får vel neppe 12.5MB på et kablet 100Mbit nett heller, faktisk throughput er vanligvis mye lavere.

Her har jeg delt trådløst nettverk med hybelboer, har tilkoblet to laptoper, en server, en squeezebox og en xbox 360, og har develo 200 mellom trådløs router og serveren. Begge develo-enhetene er koblet rett i støpslet men på to forskjellige kurser, signalene går altså gjennom sikringsskapet også.

Permanent throughput over tid målt med netlimiter gir meg 3.8-3.9MB/s. Synes det er helt kurant. Er naturligvis ikke sammenlignbart med en gigabitswitch, men det var ikke intensjonen heller i mitt oppsett.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordelen med strømnett-adapterne er at du er mindre utsatt for wlan-interferens fra naboer, og pakketap vil normalt være lavere, så kan du ha wlan i tillegg for surfing

Selv lagrer jeg mine mediafiler på en 19.1TB filserver, med backup av viktige ting til en annen filserver på 9.1TB. Streaming foregår over gigabit lokalnett.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får vel neppe 12.5MB på et kablet 100Mbit nett heller, faktisk throughput er vanligvis mye lavere.

Her har jeg delt trådløst nettverk med hybelboer, har tilkoblet to laptoper, en server, en squeezebox og en xbox 360, og har develo 200 mellom trådløs router og serveren. Begge develo-enhetene er koblet rett i støpslet men på to forskjellige kurser, signalene går altså gjennom sikringsskapet også.

Permanent throughput over tid målt med netlimiter gir meg 3.8-3.9MB/s. Synes det er helt kurant. Er naturligvis ikke sammenlignbart med en gigabitswitch, men det var ikke intensjonen heller i mitt oppsett.
    Faktisk throughput er ikke mye lavere. Om du opplever det er det et problem en eller annen plass i kjeden.
    Faktisk throughput på en 100mbit/s ethernet link med TP er ca 94Mbit/s med TCP trafikk.
    Med Windows/Samba (CIFS) filoverføring skal du se hastigheter på rundt 11,5MB/s konstant.

Dersom du er den eneste som genererer trafikk på et 54mbit/s trådløst nett som fungerer optimalt vil du se at maksimal overføringshastighet er ca 23mbit/s TCP-trafikk og ca 2.5-2.8MB/s CIFS overføring.
    Forskjellen i forhold til et switchet nettverk er at denne båndbredden er delt på alle tilkoblede enheter, mens man med en switch og kablet TP-nett vil få den tilordnede 100/1000mbit/s i begge retninger samtidig for alle tilkoblede klienter uavhengig av hverandre. Med andre ord kan en 8-porters switch håndtere totalt 16gbit/s trafikk, men maksimalt 100/1000mbit/s i hver retning per port.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    Fordelen med strømnett-adapterne er at du er mindre utsatt for wlan-interferens fra naboer, og pakketap vil normalt være lavere, så kan du ha wlan i tillegg for surfing

Selv lagrer jeg mine mediafiler på en 19.1TB filserver, med backup av viktige ting til en annen filserver på 9.1TB. Streaming foregår over gigabit lokalnett.
    Respekt for lagringsplass! Så forresten en luring på HardOCP forumet (10TB+ storage thread'en) som har fyllt opp 2 Norco kabinetter og nå har en totalt lagringsplass på over 50TB. Brukt til HD-film for det meste.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vurderte også norco nå under siste oppgradering, men jeg er glad i øra mine, og siden jeg prøver å være økonomisk med strømmen så brukes maskinene som relativt stillegående vifteovner i oppholdsrom, da nytter det ikke med rackmount. Satser på at ingen disker ryker, så jeg slipper å styre med å demontere for mye..

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Faktisk throughput er ikke mye lavere. Om du opplever det er det et problem en eller annen plass i kjeden.
    Faktisk throughput på en 100mbit/s ethernet link med TP er ca 94Mbit/s med TCP trafikk.
    Med Windows/Samba (CIFS) filoverføring skal du se hastigheter på rundt 11,5MB/s konstant.

Dersom du er den eneste som genererer trafikk på et 54mbit/s trådløst nett som fungerer optimalt vil du se at maksimal overføringshastighet er ca 23mbit/s TCP-trafikk og ca 2.5-2.8MB/s CIFS overføring.
    Forskjellen i forhold til et switchet nettverk er at denne båndbredden er delt på alle tilkoblede enheter, mens man med en switch og kablet TP-nett vil få den tilordnede 100/1000mbit/s i begge retninger samtidig for alle tilkoblede klienter uavhengig av hverandre. Med andre ord kan en 8-porters switch håndtere totalt 16gbit/s trafikk, men maksimalt 100/1000mbit/s i hver retning per port.
    Ta det med ro, jeg prøver ikke å påstå at trådløst nett eller strømbasert nettverk er like bra som standard, kablet nettverk - men det har endel andre fordeler.
    --
    Thorbjørn

Newcomer skrue sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RAID gir redundans og/eller økt ytelse, ikke backup. Man må ha backup i tillegg til RAID for å ha en fullverdig lagringsstrategi om man ønsker å ta i bruk RAID.
    Det var det jeg litt klønete mente. Uansett, trenger ikke raid pga. ytelsen er god nok.

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •