På hva lagrer du og streamer mediafilene dine fra? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 86
    Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Noose
    @ marsboer: hvordan er det med e-sata ektrene disker, vil det også fungere dårlig?
    Nei. E-sata er laget for formålet! Det vil si at det er snakk om en overføringsmekanisme/kontroller som er laget for å overføre data til og fra disker!
    Med andre ord kan du stryke alle punktene om USB i "svartelista" mi. Men de øvrige punktene forblir vel det samme litt avhengig av hvordan du skal oppbevare de eksterne diskene. Men e-sata er likevel en langt bedre løsning enn USB!

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Bruker en filserver montert i et 19" rack. Den har et billig mATX hovedkort med integrert grafikk, Core 2 Duo E8400 og 8GB RAM.

Lagringen består av 12 harddisker, 14.5TB rålagring totalt.
    Her kjører jeg 2 stk 750GB disker i RAID1 for OS/Webserver, SW-RAID5 på 4 stk 1TB disker og HW-RAID5 på 6 stk 1.5TB disker.

Serveren kjører Debian GNU/Linux uten noen form for grafisk brukergrensesnitt.
    Jeg er svært fornøyd med denne både hardware og OS-messig. Ingen problemer med noen ting, intet vedlikehold på OS-siden, restart er aldri nødvendig (har også hot-swap på alle 12 diskene) og lagringsytelsen er helt rå. Skulle bare ønske man fikk noe raskere enn gigabit siden gigabiten makses fullstendig ved kopiering til og fra server (Ligger flatt på 114-120MB per sekund både lese og skrive over nettverk via samba)
    Må si meg enig her marsboer. Kjører selv en lignende løsning til deg. Har ett stort kabinett med masse harddiskplass, ett greit HK med onboard VGA en Intel E7500 og 4 GB med RAM. 12TB med diverse disker i RAID. Kabinettet står i ett "stuvekkrom" å alt fjernstyres fra hoved PC'en min. Har stått på uten noen form for restart siden dagen jeg bygde det.
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si meg enig jeg og. Kjører en gammel PC i ett kabinett med plass til mange disker. Kjører naslite OS på den. Satte den opp for 2 år siden og den har stått på 24/7 siden det. Super hastighet og forferdelig stabilt. Gjemt vekk i en bod og aldri behov for å gjøre noe med den.
    Naslite kjører uten brukertilgang, så alle får tilgang til alt uten brukernavn/passord. Til internt bruk i huset er dette utmerket.

K

Intermediate b-ill sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @marsboer
    Jeg har litt deler liggende:
    Kabinett: Komplett.no - Chieftec BH-02 ATX Medium Tower Sort
    Kontroller: Komplett.no - Sunsway/ST Lab PCI SATA RAID 4P +

Disker
    Samsung Spinpoint:
    1TB
    750GB
    500GB
    250GB x3

Og så har jeg to HK med cpu:
    AMD:
    CPU: Komplett.no - AMD Athlon II X4 620
    HK: Komplett.no - ASUS M4A785D-M PRO, Socket-AM2+/AM3

Intel:
    CPU: Akam.no - Prisguide - Intel Pentium E2180
    HK: Akam.no - Prisguide - Gigabyte GA-73PVM-S2H

Hva ville du isåfall ha brukt og event kjøpt nytt?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv kjører jeg en Synology boks med 4 x 1,5TB disker i raid-5. Da får jeg 4,5TB tilgjengelig plass. Veldig fornøyd med det.

+Liten, lettplassert og nesten støyfri
    +Flere RAID alternativer
    +Plug`n`play
    +100% stabil
    +20W (!) strømforbruk når diskene ikke går
    +Linux-basert
    +vedlikeholdsfri
    +superenkelt og oversiktlig brukergrensesnitt/software
    +Webadministrasjon (flott pålogging via egen hjemmeside)
    +Masse guider, support og eget forum på Synology sin hjemmeside
    +All programvare kommer i en ferdig pakke, som stadig lanseres i nye versjoner (gratis)
    +FTP server
    +CCTV server (støtte for WLAN og LAN nettverkskamera)
    +Printerserver (USB)
    +Støtter iTunes
    +Windows, Linux og Mac støtte
    +Webhosting
    +Innebygget brannmur
    +Blogg
    +Mailserver
    +Hjemmeside for bilder
    +Støtter nedlasting (torrent/NZB) rett i en dropbox i Windows
    +Streamer til XBOX360, Playstation 3, mobiltelefoner, TV`er etc. (DLNA)
    +Stremaer over internett til iPhone og Ipod (musikk og bilder)

Det var det jeg kom på i farta - sikkert glemt en del. Og alt dette er rett ut av boksen - det er kun å klikke på de funksjonene man vil aktivere. Tror ikke jeg har kommet over en produsent med så mange gode tester og priser på hjemmesiden.

Ulempen er at man begrenser seg til 4-5 disker, og hastighene (les/skriv) ikke blir i nærheten av de Marsboer opplever med en slik server. Jeg har ikke opplevd hastigheten som et problem - skal jeg kopiere store mengder data går jeg uansett å gjør noe annet til PC`en er ferdig. De er også dyre ift. ren ytelse, men prisen må settes opp mot at man får en alt-i-en pakke med punktene nevnt ovenfor.

Mitt problem er at den begynner å bli full, og jeg har ingen muligheter for å utvide slik man gjerne har med en større server. Skal man ha flere slike blir det fort dyrt. :neutral:

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags mediefiler trenger den lese og skrive hastigheten du har laget oppsettet ditt etter marsboer?

Greit med raskest mulig file tilgang og overføring, men selv filer med BD kvalitet lar seg vel greit spille av med USB2 oppkobblede eksterne disker.

Vet ikke helt om jeg skjønnte argumentet for strømforbruk med interne vs eksterne disker heller, men er enig i kabelrot og mindre stabilitet, kjølebehov, hastighet osv.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har som HåkonN en Synology NAS (CubeStation 407) og selv om jeg har et snev av greie på datamaskiner, synes jeg det er avslappende med en ferdig-boks som er kompakt, stillegående og klar. Web-grensesnitter til Synology er jo også forbilledlig.

Har 2 x 2 TB på 2 x 1TB i den per i dag. Prøvde en periode med en 2TB ekstern disk, men dette fungerte veldig dårlig synes jeg.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Hva slags mediefiler trenger den lese og skrive hastigheten du har laget oppsettet ditt etter marsboer?
    Ingen.

Marsboer merker det nok derimot bra når han kopierer større filer (for eks. Blu-Ray rips) til/fra serveren. Men ettersom jeg har skjønt så har Marsboer også tatt den helt ut på nettverks-siden med egen switch etc, noe som også sikkert bidrar til den høye hastigheten (correct me if i`m wrong).

Hadde jeg hatt eget hus, kunne jeg godt tenkt meg en slik løsning.

Er heller ikke noe fan av eksterne USB-disker. For travel only.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har to GB switcher, uten at jeg vil si jeg har tatt den helt ut av den grunn. Grunnen er vel heller at jeg ikke vet helt hva jeg driver med...

Det kunne ha vært interessant å sett det skjematiske oppsettet (topologien?) til nettverkene til noen av "tungvekterene innen nettverk" her.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den serveren jeg bruker i dag(amd x4 620) bruker ca 90W på idle, da med win2k8server som os.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg har to GB switcher, uten at jeg vil si jeg har tatt den helt ut av den grunn. Grunnen er vel heller at jeg ikke vet helt hva jeg driver med...

Det kunne ha vært interessant å sett det skjematiske oppsettet (topologien?) til nettverkene til noen av "tungvekterene innen nettverk" her.
    [pirkemodus] Regner med at du mener Gb, og ikke GB. Har du fått til GB tror vi trygt kan slå fast at du har tatt litt av! [/pirkemodus]

Gb-switch finnes i dag i selv de billigste konsumer-routerene. Når jeg tenker på å ta den et steg videre, tenkte jeg vel egentlig på litt mer seriøst nettverksutstyr i alle ender. "egen switch" var kanskje litt dårlig forklart. Har du et par slike i hjemmet, så begynner det derimot å hjelpe.

-10356417-jpg

Gjerne i kombinasjon med 2-3 slike om man skal være virkelig storkar. De tar 48 disker og inkluderer dobbelt sett CPU.

-k3_sunfirex4500_4-jpg

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    [pirkemodus] Regner med at du mener Gb, og ikke GB. Har du fått til GB tror vi trygt kan slå fast at du har tatt litt av! [/pirkemodus]
    Hva misunnelig på at switchene mine litt mye minne eller?

Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Gb-switch finnes i dag i selv de billigste konsumer-routerene. Når jeg tenker på å ta den et steg videre, tenkte jeg vel egentlig på litt mer seriøst nettverksutstyr i alle ender. "egen switch" var kanskje litt dårlig forklart.
    Jepp :-)

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Synology DS-509+ med 5 TB disker. Streamer med NFS til Popcorn Hour-110a og det fungerer brillefint. Kablet nettverk med 4 punkter utenom "kontoret". Skal slenge på 3 switcher fra Netgear etterhvert så jeg får koblet på alt rasket. Tipper jeg er den eneste på forumet som har kablet nettverk til et fyrrom...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hva misunnelig på at switchene mine litt mye minne eller?

Jeg hadde ikke tenkt så mye på minne om du hadde klart å overføre 1 GB/s mellom PC`ene i heimen. Da hadde jeg tipset VG & Co. 8)

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Billig og veldig OK løsning for de aller fleste:

Acer Home Server

Jeg har en slik bare med endel TB ekstra og synes alt i alt det fungerer veldig bra. Windows Home Server har sine begrensninger men de fleste vil nok ikke legge så mye merke til de, og selv til tross for begrensningene er jeg storfornøyd.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b-ill
    @marsboer
    Jeg har litt deler liggende:
    Kabinett: Komplett.no - Chieftec BH-02 ATX Medium Tower Sort
    Kontroller: Komplett.no - Sunsway/ST Lab PCI SATA RAID 4P +

Disker
    Samsung Spinpoint:
    1TB
    750GB
    500GB
    250GB x3

Og så har jeg to HK med cpu:
    AMD:
    CPU: Komplett.no - AMD Athlon II X4 620
    HK: Komplett.no - ASUS M4A785D-M PRO, Socket-AM2+/AM3

Intel:
    CPU: Akam.no - Prisguide - Intel Pentium E2180
    HK: Akam.no - Prisguide - Gigabyte GA-73PVM-S2H

Hva ville du isåfall ha brukt og event kjøpt nytt?

AMD-oppsettet, helt klart. Det HKet har også fire RAM-sloter. Men Intel-oppsettet vil også gjøre jobben ytelsesmessig.
    Kontrollerkortet ditt må du imidlertid IKKE kjøpe. Det er basert på PCI-bussen! I praksis vil du se at tilgjengelig båndbredde på hele PCI-bussen samlet er omlag 650mbit/s. Med andre ord vil du innføre en alvorlig flaskehals ved å koble fire disker på så lav båndbredde.
    Jeg anbefaler å kjøpe et PCI-e 4x eller 8x kontrollerkort som du putter i PCI-e x16 sloten for skjermkort på hovedkortet ditt (forutsatt at du har innebygget GPU, noe du vel har). Da blir ikke båndbredden på kontrollerkortets bus en flaskehals kontra den eneste flaskehalsen man egentlig behøver å bekymre seg om i dag dersom man er lur når man velger løsning, nemlig gigabit nettverket.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom gjerne med et forslag på en kontroller som har 8p og pci-e og som ikke tømmer lommeboka!

Om jeg feks begynner med det kontroller kortet jeg har nå og bytter til et annet(pci-e) senere vil det skape store problemer?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svar på noen spørsmål angående oppsettet mitt tidligere i tråden her:

- Hva trenger jeg ytelsen til?
    Ytelsen trengs IKKE i forbindelse med avspilling. Selv 100mbit/s er nok for å avspille bd-iso over nettverk. Jeg er imidlertid helt avhengig av skikkelig ytelse siden alt jeg har av filmer både i DVD og Blu-ray på serveren er i form av originale iso-filer. En blu-ray iso er på rundt 35-50GB. Overføring av slike filer over et tregt nettverk/treg filserver er en lidelse som fort kan bli et timesprosjekt i stedet for å gå på noen få minutter. En blu-ray på rett under 50GB tar litt over 8 minutter å overføre vanligvis, noe som er innenfor min tålmodighetsgrense.

- Angående switch
    Selv de billige gigabitswitchene klarer en reell throughput på én gigabit i hver retning (dvs full duplex), samtidig, på alle porter. Det finnes noen skikkelige søpleswitcher/routere som ikke klarer dette, gjerne av eldre type. I såfall bør denne kastes og man kan kjøpe inn en ny 300,- switch som klarer det.

Ellers ser jeg stadig at det nærmest refereres til oppsettet mitt som et slags high-end oppsett.
    Selve oppsettet koster nå en del penger, men det er på grunn av rack-monteringsbiten, hot-swap på disker osv, IKKE på grunn av at de viktige tingene, dvs CPU, RAM, disker, nettverk osv er så fantastisk dyrt.
    For å få tilsvarende ytelse så må man huske på at det eneste det går på er å hele tiden ta kloke avgjørelser i konstruksjonen av serveren. Man kan fint bygge en mindre server med f.eks 4 disker og mer eller mindre samme billige innmat til en særdeles god pris.

For å ta et eksempel:
    La oss si at man har 6000,- å handle for.

Eksempel 1:
    Kåre har hørt at ION er bra saker. Den bruker lite strøm og kan spille HD-film!
    Han kjøper derfor en ION-basert maskin som basis.
    I tillegg trengs disker. Uff, Kåre har egentlig lyst til å få plass til MANGE disker. Og han har jo hele 10 USB-porter på sin nye server. Dermed blir det 2 USB-disker (grønne for å være miljøvennlig) til å starte med. Alt skrus på og virker helt fint!
    Som kabinett velger han en kul liten kube fordi den er så liten og pen!
    I tillegg har Kåre et trådløst nett hjemme hos seg. Dette er jo veldig praktisk og lettvindt, så da sørger han for at han får ION-maskinen på nett trådløst på sin N-standard gigabit router. Han vet jo at det fort kan bli litt tregt med trådløst, så derfor slår han på stortromma og setter inn et n-standard trådløstkort med hele 300Mbit/s overføringshastighet!
    Dette blir bra!!

Eksempel 2:
    Bjarne kjøper en billig trippelcore CPU fra AMD. Med 4GB RAM bare fordi det var så billig. Hovedkortet er noe av det billigste han fant av et mATX kort med innebygget GPU.
    Deretter kjøper han 2 stk "ekte" 7200rpm disker, det vil si ingen green power disker eller lignende, rett og slett fordi disse yter vesentlig bedre med kun en 2-3 watt mer forbruk per disk, uten særlig prispåslag. Han får også tak i en eldre 250GB disk som vil brukes som dedikert OS-disk.
    I tillegg kjøper han et traust kabinett fra Chieftec med innebygget strømforsyning, fordi denne kan ta en del disker.
    Serveren må jo også være tilgjengelig på nettverket, så derfor sørger han for å koble serveren via kabel på sin eksisterende gigabit router.
    Dette blir bra!!

Eksempel 1 og Eksempel 2 er prismessig i samme gate men resultatet blir vidt forskjellig.

La meg ta for meg potensielle flaskehalser i eksempel 1:
    - ION-prosessoren er ikke kraftig nok til å håndtere en gigabitstrøm med data over nettverket
    - Green power diskene er vesentlig tregere enn sine standard-versjoner, med fantastisk liten fortjeneste strømmessig. Disse diskene klarer ikke å makse en gigabitlink alene. En ordentlig 7200rpm disk på f.eks 1.5TB klarer omtrent dette, i hvertfall ved lesing.
    - Selv om et n-standard nett oppgis til 300mbit/s er maksimal overføringshastighet ved alle trådløse nett omlag 40% av oppgitt hastighet, grunnet at trådløse nett kun er halv duplex. I praksis kan man forvente ca 60-80Mbit/s på et n-standard nett.
    MEN, siden det her blir snakk om kommunikasjon fra en trådløs klient til en annen trådløs klient, filserveren, så vil halv duplexen sørge for at man halverer denne hastigheten igjen! Med andre ord oppnår man kun en hastighet på kanskje 30-40mbit/s, muligens lavere.
    - Siden lagringsdisken også brukes som OS-disk vil han oppleve stor treghet dersom det kopieres fra serveren

Flaskehalser i eksempel 2:
    - CPU er mer enn rask nok for å håndtere gigabit, og en rekke andre oppgaver
    - Diskene klarer fort rundt 120MB/s sekvensiell lesing noe som belaster en gigabit bra. RAID vil øke denne hastigheten, mens RAID på USB-disker frarådes på det sterkeste!!!
    - Serveren kobles på gigabit kablet. Det vil si gigabit full duplex i praksis. 1 Gbit/s både send og motta parallellt. Man kan da bruke kablede klienter for å utnytte hele hastigheten der det er behov. I praksis klarer et kablet nett omlag 945mbit/s dersom begge ender følger med.
    n-standard klienter vil få full hastighet på omlag 60-80mbit/s i praksis.

Poenget mitt er dermed:
    Det handler ikke om å kjøpe dyrt. Det handler om å utelukke alle mulige flaskehalser på veien. Dette koster ikke særlig mer, det er bare snakk om å gjøre ting riktig.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lenge tenkt at for en liten og grei hjemmefilserver, så vil Storbox, sammen med en så liten PC som mulig være en perfekt løsning.

Boksen krever én esata-tilkobling, takket være en intern portmultipler. Du må derfor ha en kontroller og os som støtter slike multipliere. Silicon Image 3132-baserte kontrollere og nyere Linux fungerer godt. Boksen har ingen admingrensesnitt overhodet. Du får tilgang til hver disk som om de skulle vært tilkoblet internt, og det er dermed helt uproblematisk å bruke lvm og md på diskene.

Har man en slik løsning er det relativt enkelt å utvide kapasiteten med fem og fem disker, etter hvert som de gamle går full.

Nå ser jeg at Netshop melder at akkurat dette produktet er utgått, men jeg regner med det fortsatt er mulig å skaffe tilsvarende bokser fra en eller annen butikk på internet

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du vurderer server, så er det forresten en ting som det er litt viktig å tenke på før du bestemmer deg for løsning. Hvilket lagringsbehov ser du for deg?

Hvor mye data har du faktisk behov for å lagre? Hvis du skal lagre rene imager, uten noen form for komprimering, så får du på en 1TB-disk plass til ca. 30 Blu-ray-disker, 140 DVDer eller 1600 CDer. Hvis du kun ripper hovedfilmen og komprimerer dette med h264 (eller flac eller mp3 for musikk), så vil du naturligvis få plass til veldig mye mer. Uansett vil det lønne seg å gjøre et overslag på hvor mye plass det du skal lagre tar, og regne på hvor mye plass du vil trenge nå med en gang, og også hvor fort du bruker opp plassen. Hvis du f.eks. kjøper 50 BDer og 100 DVDer i året, så bør du øke kapasiteten med 3TB hvert år.

Det neste spørsmålet blir hvor mange disker du må ha for å få den nødvendige plassen, og hvor mange nye disker du må kjøpe hvert år. Mange hjemmeservere har bare plass til 4 disker. Setter du 4 2TB-disker i raid5, så gir dette litt under 6TB kapasitet. Hvis regnestykket viser at 6TB holder i 3 år eller mer, så er saken veldig grei. Kjøp en slik boks, og ikke kast bort mer tid eller penger på andre løsninger nå. Om tre år får du sikkert kjøpt 4TB-disker, så med litt flaks vil det å bytte ut diskene hvert tredje år være godt nok til å holde følge med lagringsbehovet.

Hvis du derimot regner med å treffe taket på en slik boks i løpet av et år eller to, så er det på tide å se på større løsninger som det er litt enklere å utvide. Om du kjøper en standard towerkasse som du får plass til 10-15 disker i, eller om du kjøper et billig rack-kabinett med plass til 20 disker, eller et dyrt et med plass til 24, er hovedsaklig et spørsmål om hvor mye du er villig til å betale for å forenkle administrasjonen av serveren. Hvis du klarer deg med interne disker, så er en towerkasse med billige diskrammer en grei løsning. Vil du ha alle diskene i skuffer må du enten gå for en towerkasse med veldig mange 5¼"-slotter, eller evt. et 4U Norco 4020 kabinett. Hvis du ikke er så glad i kabelsalaten som vanligvis følger av 20 sata- og powerkabler, så kan du ta den helt ut og gå for et 4U Supermicro kabinett. Med en slik løsning vil du også kunne koble sammen inntil 244 disker på en kontroller, så da burde man ha rom til å vokse

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •