Program som sjekker lydkvalitet?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Program som sjekker lydkvalitet?

Hvis dette er feilpostet så flytt tråden

Finnes det et program som scanner igjennom mp3 og flac filene mine og gir en oversikt over hvor god lydkvaliteten er på dem? Nå vet jeg ikke hvilke faktorer som spiller inn her, men bitrate er vel ganske avgjørende? Og er det mulig å finne ut om kvaliteten egentlig er dårligere enn oppgitt? Som hvis en flac fil er laget fra MP3 f.eks.? Jeg vil helst rense ut alt som er av dårlig kvalitet på pcen min for å ta bedre vare på anlegget mitt

Intermediate Chrisonfire sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    742
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beste verktøyet er vel ørene dine?
    Om det ikke er datamaskinen som skal høre musikk da... 8)

Newcomer LiNK sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg benytter noe som heter EncSpot for å sjekke mine mp3-filer i alle fall. Støtter ikke flac tror jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott program Tenkte egentlig at jeg skulle slette alle filene med dårlig kvalitet, men det viste seg jo at mange av sangene som var merket gult og rødt er bra låter

Spørsmålet er fortsatt om programmet kjennerigjen en låt av dårlig kvalitet selv om bitraten er høy, som hvis jeg åpner en låt med 64kbps og lagrer den som 256kbps, vil den da merke den gul eller rød?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har filen først 64kbps så hjelper det lite å gjøre den om til 256kbps for den informasjonen som ble fjernet da filen ble komprimert er borte for godt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er lett å lage et program som ser igjennom et sett av filer og finner bitrate/codec. Ut fra det kan man si noe om hvilke filer som har redusert kvalitet pga kompresjon.

Det er betydelig vanskeligere å finne ut om filen først har vært lagret som 64 kbps mp3, og så lagret på nytt som 256kbps mp3. Da må man analysere selve lydsporet, og selv om det finnes enkelte indikatorer på at fila har vært lagret som mp3 ¨så høres dette ut som et vanskelig prosjekt.

Det har liten hensikt å se på bitraten for FLAC-filer. FLAC-filer er tapsfri, og uansett bitrate så har de akkurat like bra kvalitet som kilde-filen som noen puttet inn i en flac enkoder.

-k

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •