Multimeadia-Disk + NAS?!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Multimeadia-Disk + NAS?!

Hei! Er splitter ny her på avforum. Prøvde å søke opp noe som omhandler dette men fant kun lignende tråder, uten noe presist svar.

Så til kasus:

Frua ønsket seg et komplett system hjemme for å kunne spille musikk over alt i huset, samt se film m. projektor.

Jeg ordnet med Sonos, og en enkel HD-projektor(optoma, eller noe sånt. ^^,)
    Nå trenger jeg følgelig en NAS-disk, for å optimalisere bruken, det har jeg skjønt. Men i tillegg, så har jeg snust litt på disker med VGA/hdmi tilkobling til TV/projektor, slik at man kan se filmer uten å hooke opp laptoppen i mellom.
    Projektoren har self. både HDMI(obviusly :P), VGA og vanlig RGB(kompositt, eller hva det heter).

Så til spørsmålet:

Finnes det noen Disker med BÅDE VGA/HDMI løsning, OG NAS..? :S

Finner ingen på nett, men det kan ha noe med at jeg ikke aner hva noe slikt kalles.

Har NAD forsterker/surroundreciever osv, så er det påpekt.

Og hvis det ikke eksisterer, hva er den beste løsningen? WD TV Live f.eks? Og hvordan funker dette? Har ikke funnet noen god forklaring på det heller.
    Budgettet inkluderer f.eks. IKKE Netgear-disker til 5000,- spenn :P Har kikka på LaCie LaCinema Classic og sånn..

Mvh,

Andreas Johan

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Asus O!Play er vel også en spiller du kan vurdere. Er ikke så sikker på at det alltid er lurt å tenke "alt i en boks", selv om det oftere og oftere er en noe som fungerer.

De som har laget NAS lenge (typisk kjente produsenter) er nok de som er best på NAS. At de også skal være best på brukergrensesnitt for mediaavspilling og de egenskapene en mediaspiller skal ha er det ikke noe automatikk i.

Tror jeg hadde satset på oppgraderbar sentralisert lagring (og kun det) og så fylt på med avspillere som gjør kun det.

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skjønte jeg ikke noe mere av egentlig.. Jeg er enig i at man kanskje får optimal effekt av å bruke dedikert hardware/software, men jeg tror ikke vi får noe mer ut av det hjemme hos oss..

Men betyr det uansett at det ikke finnes slike klienter/moduler? Og hvordan funker i så fall en Asus? Er den koblet til NAS-disken direkte og sender så signal til projektor? Er forholdsvis grønn på akkurat det der..

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei AndreasJohan,

En NAS er jo bare en boks med harddisk som deler disken over et nettverk. Spørsmålet er om du i første omgang trenger et NAS i det hele tatt for å ha et felles sted å lagre data.

De fleste media-avspillere som Asus 0-Play, WDTV og Popcorn Hour har jo også USB-port som du kan koble til en billig ekstern USB-disk. Noen kan dele den ut på nettverket mens på andre må du manuelt koble den til din pc for å fylle den opp med data. De har vel også nettverkstilkobling for å spille av filer liggende på din pc osv.

Det jeg prøver å si er at du ikke trenger å kjøpe NAS bare fordi det er et "hot" emne for tiden. Hva ønsker du egentlig å oppnå (felles lagring, eller å slippe å koble pc-en til prosjektor)? Kanskje kan du nøye deg med bare en avspiller og spare noen penger til du har råd til et NAS?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spare penger er et godt poeng. "Problemet" er at han allerede har et Sonos system som også trenger en plass å hente data fra. Siden det da er minimum to "avspillere/klienter" tror jeg det er best å satse på sentralisert lagring som er tilgjengelig for flere klienter, enn en usb-løsning som betyr at han må ha flere usb-disker (en tilkoblet hver "klient")

Asus O!Play er i bunn og grunn akkurat det samme som Western Digital sin TV Live boks, en ren avspiller som kobles til et display (det være seg projektor eller en annen type skjerm) via (fortrinnsvis) hdmi. Denne avspilleren streamer video/audio fra en server og gjør det om til hdmi (eller komponent, y/c, kompositt osv) som du kan koble til tven/projektoren.

Fordelen med en NAS er at man som oftest har flere muligheter, slik at det går an å dele via ftp, SMB (samba server, eller "delte mapper") osv. Det går også ofte an å sette i flere harddisker etterhvert som det blir fullt. De har også ofte mulighet for raid-oppsett, hvis det du lagrer der har en viss verdi... (typisk backup av familiebilder/opptak, backup av alle cd-platene dine etc)

DrE

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Jeg har en HDprojektor jeg ønsker å s film på. Jeg har et sonos-system jeg ønsker å høre musikk på.

Hvis jeg nå går til anskaffelse av en NAS-disk, (tenke på en enkel, billig og grei disk, f.eks en LinkStation Pro 500gb) og kobler denne til min trådløse ruter, vil den både kunne oppdages av sonos(som også er tilkoblet ruteren), og legges inn i biblioteket der, samt bli funnet på nettverket via laptop, slik at den kan administreres derfra. Riktig?

Hvis jeg da i tillegg kobler til f.eks. en WD tl, eller en Asus, så vil jeg kunne(, via en switch der både digital dekoder og asusen er tilkoblet(HDMI SWITCH),) se film direkte fra NAS-disken? OG kobles denne til disken via USB, eller må denne også "oppdage" NAS-Disken via ruteren? Og hvordan fungerer det? Bruker man en meny som dukker opp på skjermen når den er koblet til med HDMI?

Takk for svar så langt!

Fint å kunne få litt eksperthjelp for en noob som meg selv.. ^_^

Andreas

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med denne? Noen som kan si meg om den fungerer både som NAS(trenger ikke å være en NAS, bare fordi! Eneste jeg trenger er en disk sonos finner sakene på, som også funker direkte oppkoblet mot tv/projektor, uten at jeg trenger en laptop/pc/ overhodet!)

LaCie - LaCinema Classic HD

(fant også denne, men ikke i norge, ser det ut til, og klarer ikke å se om den er aktuell ovenfor Sonos. Noe for dere andre..??)
    Thecus M3800 Total Media Storage and Playback Device in Hard Drives at JR.com

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Spare penger er et godt poeng. "Problemet" er at han allerede har et Sonos system som også trenger en plass å hente data fra. Siden det da er minimum to "avspillere/klienter" tror jeg det er best å satse på sentralisert lagring som er tilgjengelig for flere klienter, enn en usb-løsning som betyr at han må ha flere usb-disker (en tilkoblet hver "klient")

Asus O!Play er i bunn og grunn akkurat det samme som Western Digital sin TV Live boks, en ren avspiller som kobles til et display (det være seg projektor eller en annen type skjerm) via (fortrinnsvis) hdmi. Denne avspilleren streamer video/audio fra en server og gjør det om til hdmi (eller komponent, y/c, kompositt osv) som du kan koble til tven/projektoren.

Fordelen med en NAS er at man som oftest har flere muligheter, slik at det går an å dele via ftp, SMB (samba server, eller "delte mapper") osv. Det går også ofte an å sette i flere harddisker etterhvert som det blir fullt. De har også ofte mulighet for raid-oppsett, hvis det du lagrer der har en viss verdi... (typisk backup av familiebilder/opptak, backup av alle cd-platene dine etc)

DrE

Sonos fungerer vel glatt ikke med usb..? :S Fikk beskjed der jeg kjøpte systemet at jeg måtte ha en NAS-disk..

Newcomer Nicon sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med denne:
    Harddisk - TEST: Qnap TS-119 Turbo NAS - DinSide Data
    Og en WD TV HD Live.
    Komplett.no - WD TVâ„¢ Live Media Player
    Da har du en NAS som du kobler opp mot routeren, som Sonos skal klare å finne.
    WD finner også alt som ligger lagret på NAS`en, og spiller dette av over HDMI.
    Tror du skal være dekket da.

(Det finnes forskjellige avspillere, men jeg har selv en WD TV HD Live, og anbefaller derfor denne)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nicon
    Hva med denne:
    Og en WD TV HD Live.

(Det finnes forskjellige avspillere, men jeg har selv en WD TV HD Live, og anbefaller derfor denne)
    Hmm. da kobles WD TV live i ruteren, sammen med nas og sonos, hvis jeg har skjønt det riktig?

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettverksledning fra router til wd tv live ja.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    All right. Takk for informative svar! Siste spørsmål: Tror dere/du LaCie Network Space NAS-server LaCie Network Space NAS-server - Prisgunstig nettverksharddisk med lekker design av Neil Poulton - Produktinformasjon

gjør susen sammen med en WDTV live?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nicon
    Hva med denne:
    Og en WD TV HD Live.

Dette er interessant.
    Jeg trenger en backup-løsning som også kan være filserver for min Squeezebox så jeg har tenkt å kjøpe en Netgear ReadyNas Duo.

Kan en WD TV HD Live streame f.eks. BluRay innhold direkte fra en NAS via WLAN, eller må WD TV være kablet for å ha nok båndbredde?
    Jeg har lite greie på hva som kreves av båndbredde og hva min WLAN ruter (Interno x5668B fra NextGenTel) leverer har hastighet...

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @G4RM:
    Hei.
    Vurderte egentlig samme løsning selv, for med de fine prisene på ReadyNas Duo så virket det som en god løsning. Etter å ha lest meg opp, ser det dessverre ut som Duo´n ikke er superrask, og dermed vil du få litt forsinkelse ved bruk mot Squeezebox. Det vil fungere, men søking etter sanger etc vil være tregt. En raskere NAS, som ReadyNas NVX, blir selvfølgelig dyrere. Du kan også sjekke ut den noe eldre NV+

Når det gjelder Blueray over Wlan, så er jeg skeptisk. Desverre så vil nok det være en dårlig løsning. Dersom du ikke ønsker å trekke nye ledninger, så kan du jo teste ut en Komplett.no - Devolo dLAN 200 AVplus Powerline Starter . Mange som er fornøyd med den løsningen. WD TV har heller ikke Wlan integrert, men det fikses lett med en usb variant.

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo en god stund siden siste innlegg!
    Hadde vært interessant å høre hvilke erfaringer som er gjort i løpet av det halvåret det har vært stilt!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •