Dune HD Base / BD Prime 3.0 - Ny utfordrer? - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 28 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 557
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kan man "oppgradere" en HD Base til en BD Prime ved å rive ut diskskuffen og sette inn en BD-ROM drive (og evt. oppgradere/bytte firmware)?

Grunnen til at jeg spør er at AVShop kun har HD Base på lager, og jeg har egentlig mest lyst på BD Prime. Leveringstid er for så vidt oppgitt til bare 1-2 uker, og hvis dette stemmer kan jeg leve med det. Men, jeg er generelt skeptisk til leveringstid som oppgis i nettbutikker, og jeg har inntrykk av at det er en del leveringsissues med Dune-spillerne. Så, hvis det er relativt trivielt å få BD Prime funksjonalitet fra en HD Base, så kan jeg kjøpe en slik umiddelbart, i stedet for å vente til BD Prime igjen kan leveres.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er konklusjonen på denne etter siste firmware-oppdatering?

Fungerer den like bra som en stand-alone spiller på BD/DVD-ISO over nettverk uten noen form for hikk til dette formålet (med framerate skifting og HD-lyd selvfølgelig)?

All annen funksjonalitet er uvesentlig, 100% pålitelighet og 100% bilde/lydkvalitet er imidlertid et must.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Hva er konklusjonen på denne etter siste firmware-oppdatering?

Fungerer den like bra som en stand-alone spiller på BD/DVD-ISO over nettverk uten noen form for hikk til dette formålet (med framerate skifting og HD-lyd selvfølgelig)?

All annen funksjonalitet er uvesentlig, 100% pålitelighet og 100% bilde/lydkvalitet er imidlertid et must.
    Jeg snakket med AV shop om denne spilleren. De fortalte at denne siste firmware oppdateringen var ustabil og at den derfor ikke burde installeres. Kan noen bekrefte dette og evt. fortelle hvordan dette gir seg utslag?

Jeg synes også at punktene marsboer her nevner, er vesentlige.
    Jeg ønsker også å vite om denne spilleren kan brukes uten at det er HD installert og om en evt. kan benytte denne plassen til en Bluray spiller.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Grimstad
    Jeg snakket med AV shop om denne spilleren. De fortalte at denne siste firmware oppdateringen var ustabil og at den derfor ikke burde installeres. Kan noen bekrefte dette og evt. fortelle hvordan dette gir seg utslag?
    Har testet HD Base i ca. 3 timer med den nyeste betafirmwaren, og jeg opplevde ingen ustabilitet. Det var en håndfull filer den ikke ville spille, men disse har jeg hatt problemer med på Asus O!Play også, så jeg er litt usikker på om det kanskje kan være noe feil med selve filene.

Jeg ønsker også å vite om denne spilleren kan brukes uten at det er HD installert og om en evt. kan benytte denne plassen til en Bluray spiller.
    Det er ikke noe problem å bruke den uten HD, men det er ikke mulig å bytte ut skuffen med en BD-ROM. Frontpanelet dekker over ca. 1-2 cm av venstre side av 5¼"-slotten.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Det er ikke noe problem å bruke den uten HD, men det er ikke mulig å bytte ut skuffen med en BD-ROM. Frontpanelet dekker over ca. 1-2 cm av venstre side av 5¼"-slotten.
    Vet du om det da er mulig å koble til en ekstern bluray spiller via USB og at denne da vil fungere tilfredstillende?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk HD Base i hus i går kveld, og har lekt meg litt med den nå. På DVD- og BD-isoer byttet outputframeraten mellom 24, 50 og 60Hz helt automatisk. Det fungerte også på MKV-filer jeg har rippet fra BD og HD DVD. Jeg opplevde at det var en del filmer den ikke ville bytte framerate på, men jeg har ikke gjort noe forsøk på å finne noen sammenheng ennå.

Jeg har også enkelte DVD-isoer som Dune ikke vil spille av. Det kan se ut som om dette er DVDer jeg har rippet til VIDEO_TS-kataloger og generert isoer av i ettertid, så det er mulig det er iso-genereringen som har gått galt. Men, Popcorn Hour og O!Play spiller de helt fint, så jeg synes Dune burde klart det også.

Når man spiller BD og DVD-isoer, så fungerer dette akkurat som om du hadde disken i en standalone spiller. Dune kan bitstreame eller dekode lyden selv og sende 8 kanals LPCM over HDMI.

Det er mulig å zoome bildet slik at en ikke anamorfisk widescreen DVD ikke får store sorte rammer rundt hele bildet. Men, det er ikke mulig å zoome kun bildet, og la subtitles være igjen. Undertekster havner dermed utenfor bildet ved zooming. Ved ikke anamorfe 2.35:1-filmer, kan man flytte bildet opp, slik at det i teorien skulle bli plass til hele tekstsporet under bildet, men spilleren klipper faktisk vekk alt som er utenfor 16:9-bildet når du har zoomet inn, så du får ikke se teksten allikevel.

Jeg har forresten testet noen filer jeg har rippet med MakeMKV (ren kopiering av lyd og bilde, ingen nedkomprimering). Her går bitraten til tider over 35Mbps. På Asus O!Play hikker disse veldig når jeg spiller de over nett. O!Plays nettverk er rett og slett for dårlig. På Dune spiller disse fullstendig uten problemer.

De største manglene jeg har funnet til nå er:
    • Browsing av store SMB-shares er drittregt. Browsing av samme katalog over NFS går fort.
    • Støtter ikke kapitler i MKV
    • Spilleren reinitialiserer HDMI-linken hver gang du går tilbake til menyen og hver gang du går fra en fil til den neste. Dette innebærer ca. 5-10 sekunder med svart skjerm. (Jeg tar forbehold om at det kan være forsterkeren min som er eksepsjonelt treg til akkurat dette).

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spilleren reinitialiserer HDMI-linken hver gang du går tilbake til menyen og hver gang du går fra en fil til den neste. Dette innebærer ca. 5-10 sekunder med svart skjerm. (Jeg tar forbehold om at det kan være forsterkeren min som er eksepsjonelt treg til akkurat dette).[/list]
    Hva har du for receiver da?

Takk for fin info, forresten!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet du om det da er mulig å koble til en ekstern bluray spiller via USB og at denne da vil fungere tilfredstillende?
    Nei, det går visst ikke. Jeg leste på AVSForum at dekryptering av AACS og BD+ ikke vil funke med en ekstern spiller på Dune. Så vidt jeg har skjønt er det ikke helt trivielt å få det til å funke hvis du bytter den interne spilleren på en BD Prime med en annen BD-ROM heller.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det går visst ikke. Jeg leste på AVSForum at dekryptering av AACS og BD+ ikke vil funke med en ekstern spiller på Dune. Så vidt jeg har skjønt er det ikke helt trivielt å få det til å funke hvis du bytter den interne spilleren på en BD Prime med en annen BD-ROM heller.
    Vet du om det da går an å koble denne sammen med en pc i nettverket og så benytte bluray spilleren her?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet du om det da går an å koble denne sammen med en pc i nettverket og så benytte bluray spilleren her?
    Dette skal være mulig hvis en deler BD spilleren man har i pc`en på samme måte som man deler en mappe/disk. Dette har jeg fra kilder/post på www.mpcclub.com (husker ikke helt hvilken post). Har ikke fått testet dette enda, men kommer til å gjøre det i løpet av kort tid (helga muligens).

Jeg har en LG-XXX, husker ikke helt modellnavnet, men det er en kombi BD/HDDVD spiller. Kommer til å teste om den spiller av HDDVD`er også, bare for moro skyld (selv om det nok ikke fungerer).

Erfaringene fra mpcclub var at Dune da spilte av BD som om det var en BD-spiller i selve Dune`en.

Kan komme tilbake med erfaringer senere.

T.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hva har du for receiver da?
    Pioneer VSX-2016AV-S

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TwoRE
    Dette skal være mulig hvis en deler BD spilleren man har i pc`en på samme måte som man deler en mappe/disk. Dette har jeg fra kilder/post på www.mpcclub.com (husker ikke helt hvilken post). Har ikke fått testet dette enda, men kommer til å gjøre det i løpet av kort tid (helga muligens).
    Hvis du har anydvd HD på PCen, så skulle det funke, ja. Da blir det jo som å dele en vanlig BD-folder.

Jeg har en LG-XXX, husker ikke helt modellnavnet, men det er en kombi BD/HDDVD spiller. Kommer til å teste om den spiller av HDDVD`er også, bare for moro skyld (selv om det nok ikke fungerer).
    Det funker nok ikke, nei. Har prøvd HD DVD-isoer og -foldere allerede, og det funka ikke. HD DVDer rippet med eac3to, og satt sammen til MKV med mkvmerge funker derimot finfint. Dvs. mkvmerge støtter vel ikke HD-tekstsporene (.sup-filer), så her må man enten vente på ny versjon av mkvtoolkit eller konvertere dem til DVD-subs.

Veldig kjipt at Dune ikke støtter kapitler på MKV-filer, men det burde forhåpentligvis være trivielt å få til i en fremtidig FW-oppdatering. Med litt flaks klarer de kanskje å få til kapitler med navn også.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har anydvd HD på PCen, så skulle det funke, ja. Da blir det jo som å dele en vanlig BD-folder.
    Ja, har anydvd hd, så da går det vel bra.

Det funker nok ikke, nei. Har prøvd HD DVD-isoer og -foldere allerede, og det funka ikke.
    Nei, det var det jeg tenkte, hadde vært for mye av det gode :-)

HD DVDer rippet med eac3to, og satt sammen til MKV med mkvmerge funker derimot finfint. Dvs. mkvmerge støtter vel ikke HD-tekstsporene (.sup-filer), så her må man enten vente på ny versjon av mkvtoolkit eller konvertere dem til DVD-subs.
    Har rippet en del hddvd`er inkl. subs (sup) med Clown og disse ts-filene inkl sup-tekst fungerer fint på Dune`en med den siste FW`en :-)

Veldig kjipt at Dune ikke støtter kapitler på MKV-filer, men det burde forhåpentligvis være trivielt å få til i en fremtidig FW-oppdatering. Med litt flaks klarer de kanskje å få til kapitler med navn også.
    Ja, det kommer sikkert, i mellomtiden kan man jo bare bruke knappene på fjernkontr, 1 for 10%, 2 for 20% ut i filmen osv, evt "Search-knappen" for å spesifisere hvor man vil hoppe til ...?

T.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det kommer sikkert, i mellomtiden kan man jo bare bruke knappene på fjernkontr, 1 for 10%, 2 for 20% ut i filmen osv, evt "Search-knappen" for å spesifisere hvor man vil hoppe til ...?
    Ah. Den featuren visste jeg ikke om. Jeg har brukt opp/ned (+/- 1 minutt) og høyre/venstre (+/- 10 sekunder) knappene. Det funker greit det også.

Jeg skulle forresten gjerne også hatt visning av navn på tekst- og lydspor på de mkv-filene der dette er oppgitt.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [*] Spilleren reinitialiserer HDMI-linken hver gang du går tilbake til menyen og hver gang du går fra en fil til den neste. Dette innebærer ca. 5-10 sekunder med svart skjerm. (Jeg tar forbehold om at det kan være forsterkeren min som er eksepsjonelt treg til akkurat dette).[/list]

Dette skal visstnok forbredes ved neste eller senere firmware oppgradering.

Newcomer Useless sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Førsteinntrykk

Fikk min Prime i dag og har kun fått litt tid til testing.
    Har oppgradert til siste beta software, ting ser ut til å funke meget bra.
    Har spilt musikk, sett på bilder, spilt av en del ulike videoformat og testet drevet med CD og DVD. Mitt eneste ankepunkt så tidlig, er ryktet om "støy" fra drevet i spilleren, dette kan eg dessverre bekrefte. Får en irriterende høfrekvent tone når den spiller av plater. Eg måtte vente lenge på spilleren fordi den tilsynelatende ble tilbakekalt for å bytte drev, men det ser ikke ut til at de har lykkes med dette
    Noen med tilsvarede erfaringer?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

DVD oppskalering gir audio drop-out ?

Hei
    Jeg har bare hatt HD Base et par dager - benyttet meg av Avshops påsketilbud. Etter oppgradering til nyeste beta, så fungerer det meste jeg har prøvd helt OK. Avspilling av bluray-iso med menyer, subtitles, spoling fungerer så langt veldig bra - uten lyd-problemer av noe slag.

Det samme gjelder for avspilling av dvd-strukturer (eller iso'er) - med ett unntak. Jeg får audio drop-out med et par sekunders varighet ca hvert annet minutt når video-oppskaleringen for dvdavspillingen settes til 1080p. Alt under dette (dvs 1080i og nedover) gir normal lyd uten drop-out, virker det som.

Jeg skal ikke trekke noen bastante konklusjoner etter så kort tid med testing, men jeg lurer jo på om noen andre har erfart det samme med HD Base 3.0?

Avspillingen har skjedd både via USB-disk og innebygget harddisk i HD Base. Litt merkelig at bluray-iso har fungert prikkfritt mht avspilling, mens standard dvd-avspilling skaper hodebry.
    Totalt sett er jeg godt fornøyd med HD Base 3.0 (så langt).

mvh
    TOFO

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Useless
    Fikk min Prime i dag og har kun fått litt tid til testing.
    Har oppgradert til siste beta software, ting ser ut til å funke meget bra.
    Har spilt musikk, sett på bilder, spilt av en del ulike videoformat og testet drevet med CD og DVD. Mitt eneste ankepunkt så tidlig, er ryktet om "støy" fra drevet i spilleren, dette kan eg dessverre bekrefte. Får en irriterende høfrekvent tone når den spiller av plater. Eg måtte vente lenge på spilleren fordi den tilsynelatende ble tilbakekalt for å bytte drev, men det ser ikke ut til at de har lykkes med dette
    Noen med tilsvarede erfaringer?

min også støyer litt, men det slutter etter kanskje 10 sekunder med avspilling.

Newcomer Useless sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bilde på Bluray

Eg får ikke opp bilde på min BenQ PE7700 (720p) prosjektor.
    Har stilt inn riktig oppløsning på DUNE og det fungerer på alt annet en på Bluray. Det ser ut som den vil vise bilde under oppstart, men når selve opplastingen av filmen starter, forsvinner bildet. Nedskalerer DUNE ikke Bluray til 720p på HDMI utgangen? Bildet fra filmen vises på TV'en, via scartovergang fra komposit når filmen begynner. Merkelige greier :???:

Noen tips?

Intermediate JKJK sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ookaaay.
    Jeg bestilte denne (base) i mildt sagt halvfylla for et par dager siden, og oppdaget først at den manglet drev (har ikke sendt over forhåndsbetalingen enda, så det er enda retrett muligheter).

Jeg har en sandberg dvdleser og en samsung dvd brenner type ekstern, slim, usb. Vil dette funke fint?

Jeg klarer meg lett uten, men kom plutselig på at sjøla på død og liv skal kunne smette inn en dvd selv (kan jo rippe, men det blir ikke fleksibelt nok).

Hvordan er den forøvrig på husmorsfaktor? (nullteknisk gammelt kvinnfolk som bare skal tuppe inn en dvd) ?
    Stua:
    Dynaudio C2. Hegel H300. Hegel HD25. Elac 2030.
    Nordost Red Dawn MKII. Nordost Blue Heaven.

Bil:
    Front: Gladen Aerospace 165.2 m/ekstra midbasser.
    Bak: Focal 130VR.
    Sub: Gladen SQX 15
    Mosconi DSP 6to8 lydprosessor.
    Mosconi AS200.4, Zero 3 og Zero 1 amper.

Side 11 av 28 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •