Oppsett for SqueezeBox Duet + NAS

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppsett for SqueezeBox Duet + NAS

Hei,

Jeg mottar en flunkende ny Duet i morgen. JEg har ingen erfaring med slike bokser, men gleder meg til å få den opp og gå.

Jeg planlegger å kjøpe et NAS også. Det skal serve musikk (FLAC, MP3) til Duet samt lagre ymse filer for to PCer i heimen. Jeg trenger ikke noe mer enn 1TB, men vil gjerne ha speiling. NAS'et skal selvfølgelig være på hele tiden, så det må kjøre Squeezebox Server.

I denne forbindelse har jeg noen spørsmål:

1. Bør jeg kjøre Duet på trådløst eller kablet nett? Kablet nett har lavere GFC-faktor ("girlfriend compatibility") Uavh av #1, kan NAS'et være på trådløst nett? Bråkende harddisker i stua har veldig lav GFC-faktor.

Hvilket NAS anbefales til et "vanlig" hjemmeopplegg med inntil 1000 CDer?
    Jeg vil helst slippe å mekke mye, men klarer vel å mobilisere gamle Linux-ferdigheter om nødvendig...

8)
    T.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører QNAP TS-119 og WD GreenPower med Squeezecenter. Det fungerer utmerket. Den er stillegående og dessuten enkel å sette opp. Trenger ikke noe Linux-ferdigheter her.

Skal du ha speiling (RAID) så er det vel QNAP TS-219 med to disker som gjelder. Selv passer jeg heller på å ta back-up til en annen disk med jevne mellomrom.

1000 CD-er komprimert med FLAC fyller vel ca 300GB lagringsplass.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av earphonic
    Jeg kjører QNAP TS-119 og WD GreenPower med Squeezecenter. Det fungerer utmerket. Den er stillegående og dessuten enkel å sette opp. Trenger ikke noe Linux-ferdigheter her.

Skal du ha speiling (RAID) så er det vel QNAP TS-219 med to disker som gjelder. Selv passer jeg heller på å ta back-up til en annen disk med jevne mellomrom.

1000 CD-er komprimert med FLAC fyller vel ca 300GB lagringsplass.
    Takk for dette! Jeg foretrekker automagisk backup, så det må nok bli en 2-disk NAS. Det høres meget bra ut.

Et gjenstående spørsmål er: Kan jeg ha NASen på trådløst nett, for å unngå bråk?

T.

Newcomer peram sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torkildl
    Et gjenstående spørsmål er: Kan jeg ha NASen på trådløst nett, for å unngå bråk?

T.
    Jeg har en en Qnap TS409pro hjemme som for øyeblikket ikke gjør stort. Grunnen er enkelt fortalt at streaming over wireless har jeg gitt opp. Dette kommer av mitt oppsett og sendeforholdene i huset jeg bor i.

Holder på å jobbe med nytt arbeidsrom/kino i kjeller og kommer til å gå for Gbit-kablet nett for all av utstyr. Logitech Duet er en av tingene som skal kobles opp igjen når ting er ferdig...

Når dette er sagt, ting kan selvf fungere fint over wireless, det kommer helt ann på - bolig,antall wireless nett rundt, "type" wireless (a/b/g/n) osv.

mitt forslag - Prøv.

Lykke til :-)

peram

Newcomer Yahaman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør nok satse på å plugge NAS disken rett i ruteren. Wireless kan nok bli en utfordring. ( Kan også bli problemer ved firmware oppgraderinger )

Jeg benytter selv en Qnap 209 II som kjører squeezecenter og streamer til to enheter. Dette fungerer bra med Mp3 filer, men er mer tvilsomt med AAC filer.

For å spille Flac - AAC filer må der til en god dose med fikling. Dette samt stadige nye firmware / småfeil ( SSOTS ) osv.... Gjør at jeg nå går over til å benytte NAS disken til sikker lagring av musikk og bilder. Til streaming setter jeg opp en Acer Aspire Revo R3600 / ION 330-4GB Ram. Denne skal kjøre Win 7 med Squeezeserver. Maskinen har også HDMI og kan benyttes som et mediesenter.... F.eks. Boxee.

Små NAS disker har som regel begrenset processor/minne.

Lykke til....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •