Hjelp til NAS lignende løsning...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til NAS lignende løsning...

Hei,
    jeg er fullstendig grønn på dette området, og derfor søker jeg litt hjelp av ekspertene her på forumet.

Jeg ønsker en løsning hvor jeg kan lagre all min musikk, filmer, bilder etc. på en server, for deretter å ha enkel tilgang til alle filene i stuen.

Er det da en god løsning å gå for f.eks noe som dette:

Lenovo Reveal Their First Home Server – The IdeaCenter D400 | We Got Served - Windows Home Server & Your Digital Home

QNAP brightens up its NAS offerings with new TS-210 model

Iomega introduces StorCenter ix4-200d NAS

+ da eventuelt å kjøpe en WD Live tv for å kunne avspille filene uten å gå vià pc / mac. (eller kan man ikke plugge en hard disk direkte inn på WD TV Live)

+ mulig løsning for å få tilgang til musikken uten å bruke tv kan kanskje være Squeezebox Duet?

Hva med å bruke en mac mini som media senter, og bruke eksterne disker til å ha alt av musikk / filmer etc på? Ulempen blir vel da at Mac'en må stå på for at jeg skal få tilgang til filene?

Sonos ser jo også spennende ut, men det støtter vel kun musikk filer om jeg ikke tar feil? Hadde vært kjekt om de kom men en løsning for alle typer media filer....

Hvordan ripper dere musikk og filmer i beste kvalitet over på en eventuel NAS løsning? Vil gjerne ha mulighet for å vise covere av filmer, cd'er etc. på tv'en og eventuelt i skjermen på en multifjernkontroll. (kan også bruke ipod touch)

Er litt lei av å ha huset fullt av cd'er og filmer, selvom fruen strengt tatt er den som har uttrykt størst iver etter å bli kvitt alt "rotet"

Hvilken løsning kan dere anbefale, det kan gjerne være så billig som mulig :-)

Sikkert mye dumme spørsmål, men spør man ikke så lærer man jo ingenting :-)

Newcomer Nicon sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spent på hvilke tips du får her, for dette er nøyaktuellt for meg også!
    Har nettopp bestilt en WD TV Live, så får vi se om den duger.

Intermediate Valo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Har ikke al verdens erfaring på området, men jeg har SONOS som du sier er en ren musikk og nettradio avspiller.
    Kjøpte også en NV+ The Definitive Guide to the ReadyNAS NV+ : NETGEAR ReadyNAS Community med fire 1TB disker.

Aberet med denne er at kapasiteten er begrenset og spises fort opp av BD filmer. Ellers kan den anbefales, enkel å sette opp og få i gang.
    Qnap er veldig anbefalt rundt på forumet, men jeg ville valgt en med bedre lagringsplass/muligheter for flere disker senere.

Leter for tiden selv etter avspiller for film. Klarer ikke å bestemme meg WD eller ASUS.

EDIT: Glemte og fortelle at jeg har rippa alle mine cdèr til FLAC med et program som heter EAC. Ripper det rett til NASen.
    Litt lesing om ripping.
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...re-guiden.html

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Jeg er/var i litt samme bås som deg.
    Det jeg gjorde var å kjøpe meg en: ZyXEL NSA-220 Plus, Media Library med 2 stk. Western Digital Caviar® GreenPower™ 1TB.
    Satt opp denne med raid slik at jeg ikke mister noe data dersom 1 av diskene kræsjer. Får da bare 1TB lagrinskapasitet men det holder forløpig for meg.
    Denne fungerer utmerket og hele min musikk, bilde og dvd samling er nå lagt ut på denne.
    Ungene kan nå sitte på rommene sine og se på film som denne boksen streamer ut. Dette fungerer knallbra, null hakking over trådløst nett.
    De kan også koble rett opp til sharene på NAS boksen for å spille film derifra(sub filer fungerer ikke ved streaming).

Jeg kjøpte meg også en WD TV Live Media Player som jeg koblet til ruteren og som står ved tv'en.
    Denne saken overrasket meg mest av alt. Når jeg fikk pakken fikk jeg nesten bakoversveis over hvor liten denne var.
    Fikk koblet den opp og har lekt meg en del med denne nå. Ikke så veldig avansert men for et potensial den har! Spiller av alt av formater jeg har testet(avi, mpg, iso, mkv, vob osv).... Det beste av alt er at folk lager homebrew firmware til den som lar boksen få flere funksjoner. B-rad har allerede rukket å lage mange bra funksjoner til den
    Jeg gleder meg i hvert fall til fortsettelsen.
    WD boksen kan også spille Youtube filmer og har et veldig enkelt grensesnitt. Så enkelt at ungene mine på under 10 år kan bruke den. Har pr. i dag over 100 filmer som ligger på NAS boksen min og som ungene klarer å starte

Det neste som mangler nå er et skikkelig suround anlegg. En ting er sikkert, mediapcen jeg har under tv-en skal nå bort. Aldri mer PC i stua som er koblet til TV. Bare trøbbel spes. hvis man kjører windows.

Sa jeg forresten at NAS boksen er DNLA kompatibel? Dvs. at alle DNLA kompatible enheter kan få data fra denne boksen. Min Samsung TV, som også er koblet til nett, kan spille av bilder, musikk og film. Men Samsung har begrenset codec støtte. Andre DNLA enheter er feks. Xbox 360 og PS3.

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Oppdragnemo
    Hei,
    ...Satt opp denne med raid slik at jeg ikke mister noe data dersom 1 av diskene kræsjer.
    Håper du ikke satser på på at dette holder. Man trenger backup i tillegg. RAID er ikke backup.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hårek
    Håper du ikke satser på på at dette holder. Man trenger backup i tillegg. RAID er ikke backup.
    Dette holder bra nok for meg!
    Ser ingen grunn til mer dublisering av filene mine.
    RAID er ikke backup men innholdet er sikret dersom en av diskene ryker.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hårek
    RAID 1 er speiling og en form for automatisert backup, men koster det dobbelte av lagringskapasiteten. RAID - Wikipedia

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mulig han mener at om raidkontrolleren går eller de faller ut av raidet så er det tapt.

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er svært mange ting som kan gjøre at man mister data, og som speiling overhodet ikke beskytter mot.
    Speiling kan være bra hvis man ønsker å minske nedetid pga diskfeil. Men som backup er det fullstendig ubrukelig. Faktisk blir RAID sterkt fradrådet.
    Home RAID vs backup?
    2BrightSparks | Articles | RAID is Not a Backup Solution

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har vi vel fått stavfestet en gang for alle at RAID ikke er backup.
    Men tar du backup av dataen din får du jammen meg lagre CD/DVD/TAPE/DISK utenfor ditt egent hus også Jeg snakker om fjernlagring, de tjenestene på Internett som hoster online backupløsninger tilbyr ikke nok billig lagringsplass for all dataen min.
    Jeg mener at RAID med en recyclebin funksjon fortsatt holder for meg.
    BTW: selv om raidet faller ut så betyr det ikke at dataen er borte.

La oss heller snakke om løsninger som TommyL lurte på men advare mot feller og farer med de forskjellige løsningene.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Jeg har til dags dato ikke tatt backup av noen av mine PCer, men etter at jeg rippa alle mine CDer til min NAS NV+ og en del filmer ser jeg behovet for å ta backup av dette. Selv om denne kjører noe som Netgear kaller raid x. Hvor en kan skifte disker uten at det avbryter bruken av boksen.
    Det ble jo en del timer med jobb for å få musikk samlingen rippet, som jeg ikke ønsker å gjøre igjen.
    I forbindelse med en "lokal finanskrise" har ikke dette kommet på plass.
    Det nevnes her om backup utenfor huset, vet det er forumbrukere som har kunnskap om og gjør dette. Kunne tenke meg dette selv og da er spørsmålet, finnes det programmer som kan gjøre dette enkelt for meg? Da jeg for såvidt har familie medlemmer som kunne huse en boks for meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg startet mitt NAS prosjekt for noen måneder siden.. Jeg hadde en masse løse disker, DVD'er. CD'er Bilder etc. slengende rundt i huset. Investerte i en Qnap 439 Pro med tre 1.5 TB disker. Denn boksen står gjemt inne i et skap og lever sitt eget liv.. Den kjører RAID 5, så en disk kan feile uten tap av data. Setter jeg inn en til og kjører RAID 6 kan to disker ryke uten tap av data..

Veldig flott boks, den er i tillegg FTP server, Web server, Download server + mye mye mer... Så går den i dvale modus etter ca. 30 min. (diskene spinner ned og lysene slokker) Har nå alt mitt digitale innhold lagret her. Får tilgang til alle data fra jobben, - hvor som helst egentlig. Har også WD TV Live, så jeg streamer alle filmer fra denne boksen.

Fordelen med en romslig NAS server er at man kan utvide diskplass ved behov..

/tt

Newcomer Adyton sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette vurderer jeg også

Hva med sånn ca-pris for det man trenger for en slik Qnap-løsning med en tre fire 1,5 TB- disker? Og er det vanskelig å starte opp og drifte et slikt oppsett??

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei,

jeg fulgte denne løsningen på NAS;
    Hifisentralen - Installering av Sonos med NAS lagring.
    (se litt ned på siden..)

byttet også vifta på den - så den er nesten lydløs. den står i dag i samme rom som TVn, og det går greit(den skal nok ut på eget rom etter hvert)

denne kan i alle fall anbefales

Jeg benytter mac mini til å spille av - 1080/24p ser meget bra ut.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

SONOS og Netgear NV+ er noe av det letteste jeg har montert i mitt nettverk. Koblet til ledninger, og noen minutter etterpå så fungerte alt som bare det.
    Som media spiller til film bruker jeg nå ASUS O!Play, og den var ikke noe vanskeligere å sette opp den heller. Spiller av alt som jeg har liggende på NV+en.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Adyton
    Hva med sånn ca-pris for det man trenger for en slik Qnap-løsning med en tre fire 1,5 TB- disker? Og er det vanskelig å starte opp og drifte et slikt oppsett??
    Qnap 439 Pro er ikke den billigste NAS boksen å få kjøpt. De har andre modeller også:
    QNAP Systems, Inc. ( Products - NAS )- Quality Network Appliance Provider

Jeg betalte rundt 6 lapper med tre Samsung ecogreen 1.5TB. Veldig enkel å sette opp og administrere. Går du på Qnap sine sider så er mange guider med bilder etc. som loser deg igjennom.

Fikk anbefaling av to stykker på jobben om dette produktet..Litt dyrt ok, men det er egenlig en datamaskin du kjøper som kjører linux i bunnen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •