Squeezebox Duet - Koble til uten fjernkontroll?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer cavanagh sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Squeezebox Duet - Koble til uten fjernkontroll?

Hei,

Jeg har akkurat kjøpt en SB3 receiver, og sliter litt med å koble den opp.
    Så det jeg lurte på var om det i det hele tatt er mulig å koble den opp til nettverket uten fjernkontrollen?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må ha fjernkontroll første gangen du skal koble til Squeezebox 3. Startmenyen inneholder en masse valg du må gjennom, som bare fjernkontrollen kan hjelpe deg med. Pluss at du eventuelt må bruke fjernkontrollen til å taste inn koden - hvis du har slik - for å koble deg til nettverket ditt.

Mangler du original fjernkontroll, kan en Logitech universalfjernkontroll programmeres til den samme funksjonaliteten som originalen.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for raskt svar

Da står det vel mellom å returnere receiveren og kjøpe en komplett duet-pakke, eller låne meg en fjernkontroll for å koble opp. Har du noen erfaringer om hvor ofte den evt må reconnectes?

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I det daglige kan du klare deg godt uten fjernkontroll. Squeezeboxen kobler seg i alle fall greit opp til nettverket etter strømbrudd og slikt - uten bruk av fjernkontroll - og kan for øvrig startes, styres og stoppes fra PC'en.

Men du må - som sagt - ha fjernkontroll for å komme i gang. Videre må du ha fjernkontroll hver gang du legger inn en ny versjon av SqueezeCenter. Men også det kan du få til via en universalfjernkontroll.

Hvis du skal ha flere enn én PC som skal kjøre SqueezeCenter, må du også ha en fjernkontroll for å få Squeezeboxen til velge den riktige PCen. Hvis du skifter router eller nettverkskode, må du også ha fjernkontroll. Så det er nok en kjekk sak å ha i bakhånd, ja.

Men en Logitech universalfjernkontroll koster ikke allverden. Jeg kjøpte en ny Harmony 525 på nettet for rundt 450 kroner og en brukt for 300 kroner. Med noe slikt er du i business.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, det er mulig, men ikke helt enkelt:

Net::UDAP - SqueezeBox Receiver configuration tool - Squeezebox : Community : Forums

Den trenger kun å settes opp på nytt etter en reset (dvs holde inne knappen i 5-10 sek), eller om du har gjort om på WIFI-oppsettet dit.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av janh
    Joda, det er mulig, men ikke helt enkelt:

Net::UDAP - SqueezeBox Receiver configuration tool - Squeezebox : Community : Forums

Den trenger kun å settes opp på nytt etter en reset (dvs holde inne knappen i 5-10 sek), eller om du har gjort om på WIFI-oppsettet dit.
    Av det lille jeg leste i full fart i linken, fikk jeg forståelsen av at dette bare gjaldt dem som har en Squeezebox Controller (SBC) og ikke en Squeezebox Classic med vanlig fjernkontroll.

Jeg må i hvert fall trykke på Brightness-knappen noen sekunder hver gang jeg legger inn en ny versjon av SqueezeCenter - og akkurat det skjer jo rett som det er - og har ikke vært kar om å få det til på annen måte. Prøver jeg å gå inn på PCen etter en slik oppgradering - er Squeezeboxen utilgjengelig før jeg har gjort det man skal gjøre med fjernkontrollen.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror trådstarter blander modellene litt i første post. Header tyder på at han vil koble til en Reciever (fra Duet pakken), men beskriver i tekst at har har en SB3 == Classic i brødtekst.

Når det gjelder linken til UDAP alternativet, så gjorde jeg et forsøk på den selv via en Windowsmaskin. Det ble med forsøket...

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine bidrag så langt har forutsatt at det er en Squeezebox Classic - også kalt Squeezebox versjon 3 - vi snakker om. Jeg har tre stykker av denne typen hjemme hos meg - og har etter beste evne formidlet mine egne erfaringer.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så for å være helt klar: Det er altså mulig å konfigurere en ny SB receiver med en Harmony One fjernkontroll? Samt å bruke denne til å navigere greit med?

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cavanagh
    Takk for raskt svar

Da står det vel mellom å returnere receiveren og kjøpe en komplett duet-pakke, eller låne meg en fjernkontroll for å koble opp. Har du noen erfaringer om hvor ofte den evt må reconnectes?
    Elkjøp har jo 30 dagers returrett, og du har jo 14 dager på alle nettbutikker. Kanskje ikke etisk korrekt, men...

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    Så for å være helt klar: Det er altså mulig å konfigurere en ny SB receiver med en Harmony One fjernkontroll? Samt å bruke denne til å navigere greit med?
    Hvis du med SB Receiver, mener en Squeezebox Classic/Squeezebox v.3, skal dette være helt kurant. Jeg bruker 2 stk. Logitech Harmony 525 i stedet for de originale Squeezebox fjernkontrollene. Alle kurante kommandoer går som fot i hose. Play, pause, scroll opp-ned-venstre-høyre, neste-forrige spor, hurtigspoling: no problem. Talltastene på Harmony 525 fungerer som tall og bokstavtaster i originalkontrollen. Repeat, shuffle, brightness, now playing og slike litt spesielle taster, krever litt kreativ programmering. Jeg har "lånt" de fire fargetastene som egentlig brukes til tekst-TV til en del av dette. Det blir ikke 100% - men mer enn godt nok til daglig bruk. Men trykker man på "Devices", kan man bla i de aller fleste originalkommandoene - men akkurat det synes jeg er litt tungvint.

Er det Squeezebox Duet du tenker på, er jeg mer usikker. Min Harmony 525 fjernkontroll vil ikke fungere på Duet. Hvorvidt Harmony One vil kunne brukes, må du eventuelt sjekke nærmere. Kan ikke hjelpe deg der.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok jeg som har rotet litt her, ja. Det er receiveren til en SB duet

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite praktisk tips ang. Net::UDAP er nok på sin plass:

Jeg fant etter litt kløning og googling ut at dette programmet rett og slett ikke funker på norsk Vista. XP skal funke (har ikke prøvd). Grunnen til dette er rett og slett at noen miljøvariabler er hardkodet og heter noe annet på norsk enn engelsk... (Dette er tross alt et hobbyprosejkt.)

Min løsning var å boote Ubuntu. Når programmet funker er det ganske genialt. Det er for eksempel mulig å sette opp Recieveren som trådløs bridge! Men kanskje ikke noe Elkjøps kjernekunder vil finne helt intuitivt å bruke...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dostojevski
    Et lite praktisk tips ang. Net::UDAP er nok på sin plass:

Jeg fant etter litt kløning og googling ut at dette programmet rett og slett ikke funker på norsk Vista. XP skal funke (har ikke prøvd). Grunnen til dette er rett og slett at noen miljøvariabler er hardkodet og heter noe annet på norsk enn engelsk... (Dette er tross alt et hobbyprosejkt.)

Min løsning var å boote Ubuntu. Når programmet funker er det ganske genialt. Det er for eksempel mulig å sette opp Recieveren som trådløs bridge! Men kanskje ikke noe Elkjøps kjernekunder vil finne helt intuitivt å bruke...
    Joda, jeg har akkurat satt opp dette på Vista selv.. Greia er at du må gå inn i ..src/Net-UDAP/lib/Net/UDAP/Util.pm (jeg åpna den bare i notepad) og endre fra "IP address" til "IPv4-adresse", eller hvordan det nå enn vises når man tar en ipconfig. Det var det som måtte til for meg for at jeg skulle finne SBR'n på nettverket med discover-kommandoen. Når man så har funnet boxen er det en smal sak å konfigurere den (Net-UDAP) Så nå har jeg squeezebox med iphone som fjernkontroll.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Musikkserver - router - switch - Squeezebox, går ikke?

Har inntil nå, kjørt trådløs forbindelse mellom server - router og Squeezebox.
    Det fungerte ikke alltid så bra, ettersom forbindelsen i det trådløse nettet, stadig forsvant.
    Drittlei av dette, la jeg derfor opp en kablet forbindelse, med en 5-port switch mellom Sq-box og router.
    PC´n i kinorommet er også koblet til switchen, og nettet fungerer upåklagelig på den.
    Men ikke pokker om jeg får forbindelse mellom SQ-box - switch - router - server!
    Ved å kable direkte mellom router og Sq-box fungerer derimot alt ok.

Switch er en Clas Ohlson-sak, som kostet rundt 500 flis. Vil mene at denne bør duge? Men nei! :?

Forslag til løsning på problemet, mottaes med takk! :d Strykes!

Problem løst!!
    Forsøkte med en annen kabel mellom Sq-box og switch, og dermed fungerte det!
    Har tydeligvis gjort en blemme ifbm montering av modularkontakten på kabelen. :-/

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •