DAC med volumkontroll/forforsterker med DAC?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DAC med volumkontroll/forforsterker med DAC?

Hei! Jeg er på jakt etter en signalkilde og volumkontroll til mitt kommende stereo anlegg. Har nettopp bestilt meg en Emotiva XPA-2 og skal antakeligvis ha Klipsch høyttalere.
    Jeg spiller av musikken min fra PC som FLAC + alle slags mediafiler osv. Kort fortalt er jeg på jakt etter noe slikt som Transporter men til en mye lavere pris.
    Maks 3000 kr, jeg kjøper gjerne brukt. Jeg er på jakt etter dynamisk, behagelig, detaljert lyd, med litt råskap i bassområde.

Har kikket rundt og prøvd å lese, men hadde satt pris på om noen med oversikt over hvilke produkter som finnes kunne gi litt lyd fra seg her.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beresford gjør jobben for ca 1700, dog uten fjernkontroll om det er viktig for deg.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du kjører lyden PCM fra f.eks Oppo DVD-spiller til Beresford 7520, kan du justere volumet på Oppo DVD-spiller fjernkontrollen

Vet ikke helt hvorfor - Viasat boksen går ikke dette på, ei heller USB fra PC.
    Disse to krever at du bruker volumhjulet på Beresford eller forsterkeren etter.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Volumustering på den digitale kilden er fy-fy.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    I know - men allikevel fungerer det. Ikke på "bitstream", men på PCM. Litt pussig vel - men men.

Lover deg at det brukes svært svært sjeldent

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Både Transporter og enkelte dyre forsterkere har digital volumjustering...

Leter selv etter en ny, rimelig DAC. Foruten Beresford har i alle fall Citypulse DA7.2xII volumkontroll -- og Citypulse'n har fjernkontroll. Koster ca 2.500 om du får den momsfritt fra Østen; nesten dobbelt så mye om du kjøper den gjennom en norsk forhandler. Optisk og koaks digitalt, pluss analog linjeinngang. Ut er det XLR og RCA (en utgang med, en uten volumkontroll), pluss hodetelefon i front.

Citypulse har fått en del positiv omtale, og litt negativ. Men den ser forjævlig ut...

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dette magasinet - http://www.tonepublications.com/MAGPDF/TA_016.pdf -
    på side 13-16 - står det omtalt en veldig spennende sak MED fjernkontroll !!

Men litt dyr.....$819

Newcomer JølleAudio sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    I dette magasinet - http://www.tonepublications.com/MAGPDF/TA_016.pdf -
    på side 13-16 - står det omtalt en veldig spennende sak MED fjernkontroll !!

Men litt dyr.....$819
    Nå har de faktisk kommet opp med et nytt produkt: Peachtree Audio - Nova.
    6moons audio reviews: Peachtree Audio Nova

Representanter fra Signalpath (som er produsenten) er aktive på avsforum.com og har sagt at det vil komme en forforsterker/dac basert på Novaen mot slutten av året.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glimrende - og enda dyrere

Men den har jo "alt" .....

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EMU 1616M PCI lydkort. Mulig det er kommet i PCIe versjon nå. Koster 1800 kr. Da styrer du volumet fra PCen. Med Vista og 32 floating fungerer det fint.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det kommet flere gode forslag... Beresford er selvfølgelig noe jeg sterkt vurderer da den er billig, skal ha god lyd og jeg klarer meg strengt talt uten fjernkontroll selv om det hadde vært deilig.

Kan noen forklare meg hvorfor å justere volumet digitalt er fy fy? Diskuterte dette med en fra hi-fi klubben og han mente at man mistet dynamikk, men det gjorde man også på vanlige analoge volumkontroller.

Så tenker jeg litt høyt: hva hvis jeg ikke trenger volumjustering, men kjøper en dedikert pre til dette. Hvilke alternativer har jeg da til en rimelig penge? Jeg har nemlig lyst til å hekte på et par subber.
    Da kunne f.eks en Parasound NC-2100 tatt seg av volum og subbene. Kanskje kunne denne hjelpe til å balansere lydbildet riktig også da parasound er stort sett veldig bra med Klipsch.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Digital justering av volumet er ikke nødvendigvis fy-fy. På midlere lyttevolumer og oppover er det normalt ingen problemer. Det er hvis man skal spille veldig lavt, at man kan få problemer.

I en periode brukte jeg en Squeezebox pluss Cambridge DacMagic rett inn i effekttrinnet i mitt lille anlegg nr. 3 - som det ikke er plass til å vise i signaturen min - og brukte da Squeezeboxen til å regulere volumet. Noe Squeezeboxen gjør digitalt. Fra lyttevolum 20-30 og oppover til max, var det helt uproblematisk. På "ikke-forstyrre-kona"-nivå - d.v.s. en 3-4-5 på skalaen - ble det hørbart dårligere enn det jeg var vant til med en forforsterker jeg hadde tidligere. Så dårlig at jeg byttet ut DacMagic med en Benchmark DAC-1 - som gjør reguleringen analogt.

Dette henger sammen med at digital regulering foregår sprangvis i trinn på "1" - på 16 bit har man 63.000 og noen sprang - i praksis nok til at volumreguleringen oppfattes som kontinuerlig. Men på lavt volum har man adskillig færre sprang tilgjengelig. Da blir ikke volumreguleringen lenger oppfattet som kontinuerlig og akseptabel i de svake partiene av musikken - fordi den relative forskjellen mellom nivåene ikke er fin nok. Den minste digitale regulering er et trinn på 1. Å regulere fra 1000 til 999 vil oppfattes som kontinuerlig. Spiller vi veldig lavt, vil vil måtte regulere fra 10 til 9,99 - bare for å sette det helt på spissen - for å få tilsvarende effekt. Det går ikke i en digital verden. Det må enten fortsatt være 10 - eller så man hoppe ned til 9. På et visst volum begynner slike effekter å gjøre seg hørbart gjeldende.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Digital justering av volumet er ikke nødvendigvis fy-fy. På midlere lyttevolumer og oppover er det normalt ingen problemer. Det er hvis man skal spille veldig lavt, at man kan få problemer.

I en periode brukte jeg en Squeezebox pluss Cambridge DacMagic rett inn i effekttrinnet i mitt lille anlegg nr. 3 - som det ikke er plass til å vise i signaturen min - og brukte da Squeezeboxen til å regulere volumet. Noe Squeezeboxen gjør digitalt. Fra lyttevolum 20-30 og oppover til max, var det helt uproblematisk. På "ikke-forstyrre-kona"-nivå - d.v.s. en 3-4-5 på skalaen - ble det hørbart dårligere enn det jeg var vant til med en forforsterker jeg hadde tidligere. Så dårlig at jeg byttet ut DacMagic med en Benchmark DAC-1 - som gjør reguleringen analogt.

Dette henger sammen med at digital regulering foregår sprangvis i trinn på "1" - på 16 bit har man 63.000 og noen sprang - i praksis nok til at volumreguleringen oppfattes som kontinuerlig. Men på lavt volum har man adskillig færre sprang tilgjengelig. Da blir ikke volumreguleringen lenger oppfattet som kontinuerlig og akseptabel i de svake partiene av musikken - fordi den relative forskjellen mellom nivåene ikke er fin nok. Den minste digitale regulering er et trinn på 1. Å regulere fra 1000 til 999 vil oppfattes som kontinuerlig. Spiller vi veldig lavt, vil vil måtte regulere fra 10 til 9,99 - bare for å sette det helt på spissen - for å få tilsvarende effekt. Det går ikke i en digital verden. Det må enten fortsatt være 10 - eller så man hoppe ned til 9. På et visst volum begynner slike effekter å gjøre seg hørbart gjeldende.
    For de teknisk interesserte (relatert til digital volumkontrol på kilde vs preamp):
    Wham bam thank you voltage...

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey flott, det var logiske forklaringer. Men burde det ikke være mulig å lage en mer inteligent digital volumkontroll som kan endre verdien den setter ned amplituden med i takt med at volumet synker? Uansett det er ikke viktig, bare nysgjerrig.

Men hvis jeg skal hekte på subber, kan jeg kjøre på med y-splitter ut av DAC/forforsterkeren eller er det problematisk?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Y-splitter går helt utmerket, det. Har du DAC og/eller forforsterker som har flere utganger, kan du som regel bruke disse samtidig, og spare deg Y-ledd. På den ene forsterkeren min kjører jeg suben på de ubalanserte utgangene (RCA) mens jeg kjører effekttrinnet på de balanserte utgangene (XLR). Går hel fint.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Okey flott, det var logiske forklaringer. Men burde det ikke være mulig å lage en mer inteligent digital volumkontroll som kan endre verdien den setter ned amplituden med i takt med at volumet synker? Uansett det er ikke viktig, bare nysgjerrig.
    Å gjøre dette on-the-fly mens den avtaster disken blir nok umulig uten kompresjon, mm.
    Det som kan vurderes er å buffre kraftig til RAM for så å prosessere data.
    Et etterslep på feks. 10sek. er vel til å leve med.
    Det enkleste er jo å upsample til 24 bit for så attenuere signalet. Du spiser ikke av Red-book oppløsning før du har dempet ganske mye.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er jo sant, blir vanskelig å gjøre dette uten etterslep selvfølgelig. Lettere som du sier å upsample til 24 bit så man har mer å gå på.

Takk til Ulf for bekreftelse angående suber.

Jeg er fortsatt svært usikker på hva jeg skal gå for, jeg har veldig tro på romkoreksjon, som jeg kan gjøre gjennom pc, men recievere gjør alt så ukomplisert og greit... finnes det en reciever/prossessor/pre uten effektdelen med innebygd DAC, mulighet for å dele aktivt og kjøre romkoreksjon hadde jeg nok strukket budsjettet mitt en del for å få til det.

Tror jeg ender opp med en Beresford enn så lenge og så kjøper jeg meg nok en reciever/prossesor senere. Hvem vet kanskje det blir en Emotiva UMC-1.

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Ja det er jo sant, blir vanskelig å gjøre dette uten etterslep selvfølgelig. Lettere som du sier å upsample til 24 bit så man har mer å gå på.

Takk til Ulf for bekreftelse angående suber.

Jeg er fortsatt svært usikker på hva jeg skal gå for, jeg har veldig tro på romkoreksjon, som jeg kan gjøre gjennom pc, men recievere gjør alt så ukomplisert og greit... finnes det en reciever/prossessor/pre uten effektdelen med innebygd DAC, mulighet for å dele aktivt og kjøre romkoreksjon hadde jeg nok strukket budsjettet mitt en del for å få til det.

Tror jeg ender opp med en Beresford enn så lenge og så kjøper jeg meg nok en reciever/prossesor senere. Hvem vet kanskje det blir en Emotiva UMC-1.
    Spørs hva du mener med romkorreksjon.
    Klarer du deg med EQ, kan jo Cary Cinema 11a Audio PrePro være et alternativ: Cary Audio Design - Cinema 11a

Newcomer kablang sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk ut Zero DAC fra Tianyun. Søk på ebay så finner du den kjapt. Har denne sjøl, men har integrert forsterker så jeg bruker bare fast signalnivå ut fra dac'en. Kan brukes som forforsterker også, men har ikke fjernkontroll. Bra lyd på hodetelefonforterkeren.

zero dac, great deals on Electronics, Computers Networking on eBay!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Romkorreksjon kan du innstallere på din pc, se juice hifi, eller om du bruker Squeezebox kan du få en gratis plugin der heter Inguz EQ, denne er dog ikke så avansert.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •