Surround Prosessor til nytt oppsett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Surround Prosessor til nytt oppsett

Jeg er på jakt etter en prosessor for mitt nye oppsett.

Planen er til slutt å ende opp med 7.1 lyd med Klipsch RF-63 i spissen.
    Effekter som skal brukes er Vincent SP-997.

Så da trenger jeg en forforsterker som kan styre dette. Har fått tilbud på en Rotel RSP-1069, men synest denne er litt gammel igjen? Og egentlig helt i øverste prisklasse for hva jeg vil bruke på en forforsterker.

Hva sier dere? Noen som vet om en til rundt 6000kr +/-?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva har egentlig HDMI versjoner å si? RSP-1069 har 1.1, mens jeg har lest nye forsterkere har 1.3a og 1.3b osv.. Hva er det?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De billigste prosessorene jeg har sett i Norge ligger på 18.500kr. Emotiva sin blir vel noe billigere. Du får spørre på Emotiva-tråden.

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Emotiva sin prosessor er fremdeles ikke i salg.
    Det er forøvrig lite utvalg i rene prosessorer som takler de nye lydformatene ennå. De fleste som tidligere har brukt sepparat prosessor og effekt bruker i dag en receiver med pre-out som prosessor mens vi venter på noe bedre :-D

HDMI 1.1 støtter ikke bitstream av HD lydformater. Kun LPCM og trenger da en blu-ray spiller som har intern dekoding av lydformatene slik at den kan sende som LPCM. For å kunne bruke bitstream må du ha en prosessor som støtter HDMI 1.3 og da har Gurba helt rett i prisestimatet sitt. Billigste prosessor som er på markedet i dag som støtter alt det nye er vel onkyo 886 så vidt jeg vet.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det går jo an å se på surr receivere med preout. finner flere slike i prisklasser fra 5-6k. denon f eks. de støtter som regel alt av nyere lydformater / HDMI versjoner.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tldng
    Emotiva sin prosessor er fremdeles ikke i salg.
    Det er forøvrig lite utvalg i rene prosessorer som takler de nye lydformatene ennå. De fleste som tidligere har brukt sepparat prosessor og effekt bruker i dag en receiver med pre-out som prosessor mens vi venter på noe bedre :-D

HDMI 1.1 støtter ikke bitstream av HD lydformater. Kun LPCM og trenger da en blu-ray spiller som har intern dekoding av lydformatene slik at den kan sende som LPCM. For å kunne bruke bitstream må du ha en prosessor som støtter HDMI 1.3 og da har Gurba helt rett i prisestimatet sitt. Billigste prosessor som er på markedet i dag som støtter alt det nye er vel onkyo 886 så vidt jeg vet.
    Både Onkyo PR-SC886 og Rotel RSP-1570 har HD-dekoding og begge koster 18.500kr. Rotel har forøvrig ikke auto-oppsett.

Det er mange som venter spent på Emotiva sin prosessor. Hvis de følger prispolitikken sin så er den kanskje et rimelig og interessant alternativ.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en Onkyo TX-NR905 da?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Missy TommeN
    Hva med en Onkyo TX-NR905 da?
    Dette er en receiver og ikke en prosessor.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Dette er en receiver og ikke en prosessor.
    Ja, jeg vet, men siden prosessorer er så dyre så lurte jeg på om det er en grei erstatter?
    Det er pre-out på den så den vil vel kunne gjøre det jeg er ute etter.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sant. Hvis du uansett tenker effektforsterkere så er det like greit å kjøpe en rimelig receiver med pre-ut og ellers det utstyret du vil ha. 905'en er jo nokså dyr. Men hvis effektforsterkere er fram i tid så er det greit å ha en kraftig receiver først.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sant. Hvis du uansett tenker effektforsterkere så er det like greit å kjøpe en rimelig receiver med pre-ut og ellers det utstyret du vil ha. 905'en er jo nokså dyr. Men hvis effektforsterkere er fram i tid så er det greit å ha en kraftig receiver først.
    Planen min var jo å "spare" penger med å kjøpe en prosessor. Siden den ikke har noe effekt trinn, men det var med andre ord ikke smart :P hehe.

Ser litt på en TX-SR805 og, den gjør susen den og kan jeg tenke meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Missy TommeN
    Jeg er på jakt etter en prosessor for mitt nye oppsett.

Planen er til slutt å ende opp med 7.1 lyd med Klipsch RF-63 i spissen.
    Effekter som skal brukes er Vincent SP-997.

Så da trenger jeg en forforsterker som kan styre dette. Har fått tilbud på en Rotel RSP-1069, men synest denne er litt gammel igjen? Og egentlig helt i øverste prisklasse for hva jeg vil bruke på en forforsterker.

Hva sier dere? Noen som vet om en til rundt 6000kr +/-?
    Mitt inntrykk er at det er ganske dårlig utvalg i lavere prisklasser hva gjelder surround-prosessorer (stereo-preamps likeså), men på en måte gir det litt mening også: Når man først ønsker å skille ut effekt er det ofte dyrere utstyr det er snakk om, og dermed gir det liten mening med "billige" preprosessorer. Spesielt nå som det har skjedd fryktelig mye på format-siden de siste årene og relativt avanserte receivere selges for 5000 kroner.

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant debatt nettopp dette her. Hvor mye hadde f.eks Yamaha V3900 kostet uten effekt-delen? Sikkert mange som hadde sett på denne som en topp prosessor, men som ikke har behov for effekten den gir.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haymaker
    Interessant debatt nettopp dette her. Hvor mye hadde f.eks Yamaha V3900 kostet uten effekt-delen? Sikkert mange som hadde sett på denne som en topp prosessor, men som ikke har behov for effekten den gir.
    Ja! Det er akkurat det jeg mener. En preamp bør bli billigere når man fjerner effekt delen, i tillegg så vil jo det fjerne evt støy.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er helt ufattelig at ikke noe har kommet med en prosessor som du nevner her. Jeg er sikker på at de hadde solgt store hauger av den. 5-10.000kr hadde vært midt i blinken for mange mid-surround folk.

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er helt ufattelig at ikke noe har kommet med en prosessor som du nevner her. Jeg er sikker på at de hadde solgt store hauger av den. 5-10.000kr hadde vært midt i blinken for mange mid-surround folk.
    V3900 uten effekt til si 8-9000 hadde solgt som hakka møkk Hvem skal vi gi denne beskjeden til mon tro:-D

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som det kommer frem i denne tråden er dedikerte prossesorer pr dags altfor dyre. Med tanke på at du skal bruke vincent sp997 og klipsch vil jeg anbefalle deg å ta en titt på Pioneer og Yamaha som har flere modeller rundt 6k. Best ut kommer du imidlertid om du sjekker ut bruktmarkedet og får tak i f.eks. yamaha 1800 eller pioneer lx51. To recievere som setter filmopplevelsen først og fungerer ypperlig med vincent og klipsch.
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    V3900 uten effekt til si 8-9000 hadde solgt som hakka møkk Hvem skal vi gi denne beskjeden til mon tro:-D
    The Hand, beklageligvis.

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg som må ha to HDMI utganger og vil ha ekstern effekt påløper det seg hvertfall unødvendige kostnader til integrert effekt i receiveren. Går jeg for yamaha må jeg opp på minimum V3900 for å få to utganger. Hadde èn utgang vært nok hadde en Yamaha til halve prisen vært god nok for meg.

Sånn sett ligger Pioneer LX52 best an til å bli min neste "prosessor". Den har to HDMI utganger og pre-out. Så får jeg heller leve med at jeg betaler for effekt som jeg ikke kommer til å bruke...:-D

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Emotiva prosessoren alle venter på da? Noen som vet prisen på den?

EDIT: $700. Den har bare én HDMI utgang, men for oss andre så holder vel det.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •