Logitech Squeeze famile - Offisiell teknisk tråd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 123
    Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Logitech Squeeze famile - Offisiell teknisk tråd

Det er i dag flere løse tråder med informasjon, spørsmål og til tider faktisk noen svar ;-). Særlig har det manglet en tråd for SqueezeCenter/Server. Håper denne tråden kan brukes som et felles anker for "familien".

-slimp3squeezefamily01-jpg

Hva er Squeeze familien?
    Squeezefamilien består av en mediaspiller for musikk og en software del som streamer musikken til spilleren: SqueezeServer (tidligere SlimServer og SqueezeCenter). Mediaspilleren kan brukes uten SqueezeServer, da som en del av nettverket til Squeeze Networks som gir tilgang til nettradio og noe internetbasert streamingtjenester. De fleste installerer SqueezeServer på en stasjonær PC eller en NAS og får derved tilgang på egne musikkfiler. Programpakken er kompilert for multiplatform og kan kjøres på Winwos, Linux og Mac. Flere servere kan også kjøres på samme nettverk. SqueezeServer programvaren støtter bruk av flere samtidige avspillere og har mulighet til å synkroniserer dem i mellom slik de fungerer som multirom musikkavspillere. I tillegg til å bruke fysiske mediespillere, så kan en starte en emulator på en annen PC og streame musikk fra SqueezeServer til en lokal PC, også over internet. Det er flere metoder for å styre avspillingen. De fleste bruker medfølgende fjernkontroll, men SqueezeServer har WEB interface som kan nås fra lokale PC'er eller via Internet for den saks skyld. Via tredjeparts programvare og plugins kan andre enheter også brukes hvor iPod/iPhone er blitt veldig populært, se iPeng. Har du en gammel PDA, da kan denne også brukes. Ved hjelp av plugins kan en bla legge inn tålig avansert EQ/romkorreksjon: Inguz filter inguz audio.

SqueezeServer blir stadig oppgradert og brukerene har et aktivt forum til å diskutere problemer, løsninger, ønsker etc Squeezebox : Community : Forums. Beta versjoner er tigjengelig via Nightly Builds.

-squeeze_center-jpg

Kort historikk om mediespillerene i "slekten".
    Kilder:
    Squeezebox (network music player) - Wikipedia, the free encyclopedia
    SqueezeCenter - Wikipedia, the free encyclopedia
    HardwareComparison - SqueezeboxWiki

-slim_devices_logo-png

2001: Produktspekteret startet da firmaet het Slimdevices og i dette året slapp dem spilleren SliMP3 og softwaren Slimserver (OpenSource). Enheten er basert på kablet nettverk og kunne kun streame MP3 filer (eller konvertere til MP3 format for streaming). Enheten har kun analoge utganger.
    -slimp3_200-jpg

2003: Utviklingen brakte første spiller som bærer dagens fellesnavn: Squeezebox og løsningen tillot trådløs overføring (.11b/WiFi). Noen ukomprimerte format støttes. I tillegg til analoge utganger så får vi SPDIF utganger. Utseende blir litt mer strømlinjeformet.
    -sb_black_200-jpg

2005: Squeezebox2 (SB2) lanseres med støtte for .11g trådløs. Stadig flere audio-format støttes. Utseendemessig lik forrige generasjon, men stadig bedre display.
    -sb2_plat_200-jpg

2005: Squeezebox v3 (SB3), senere omdøpt til Classic, kommer på markedet som en "oppgradert" SB2. Nytt utseende og skult antenne, men allikevel lik funksjonalitet som forrige generasjon.
    -sb3_hero_200-jpg

2006: Transporter blir sluppet som et alternativ til det "audiofile" markedet. Produktet er et stort hopp i pris, men har en produksjonskvalitet og innhold langt over sine eldre brødre. Produktet har bla en DAC som blir godt mottatt og sammen med sin pre del blir denne en overkommelig tilgang til HiFi musikkstreaming.
    -transporter-black-front-200-jpg

2006: Slimdevices blir oppkjøpt av Logitech og portefølgen blir rebrandet til Logitech selv om hardwaren er lik.
    -logitech_logo-png

2008: Logitech Duet pakken blir sluppet med en ny vinkling på betjening. Borte er displayet på mediespilleren og fjernkontrollen er WiFi basert med fargedisplay. Fjernkontrollen er den store nyheten og er ikke låst til en enkelt avspiller. Den fungerer som fjernkontrol direkte mot SqueezeCenter og kan betjene alle avspillere i nettverket. Mediespilleren kalles Reciever og "fjernkontrollen" Controller. Begge kan kjøpes løst hver for seg. Server-softwaren skifter navn fra SlimCenter til SqueezeServer.
    -controller_200-jpg -receiver_hero_200-jpg

2008: Squeezebox Boom lanseres som første enhet med innebygget forsterker og høytaler og minner om en "kjøkkenradio". Modellen er en mellomting mellom en Classic med tanke på lokal display men har i tillegg fysiske knapper på mediespiller for å velge favoritter.
    -boom_200-jpg

2009: Logitech Squeezebox Touch. 4,3" Touch basert skjerm på mediespiller og antas blir arvtakeren til SB3. Endring fra tidligere design er nå en kortleser for SD-minnekort (bilder + musikk).

2009: Logitech Squeezebox Radio: Som en mono Boom, men med 2,4 tommer fargedisplay og mulighet for å koble til iPod. Første spiller med 802.11-n støtte på trådløst nettverk.
    -scradio-jpg

Eksisterende tråder:
    http://avforum.no/forum/av-prosessor...ebox-duet.html
    http://avforum.no/forum/av-prosessor...hoytalere.html
    http://avforum.no/forum/av-prosessor...box-touch.html
    http://avforum.no/forum/av-prosessor...queezebox.html
    http://avforum.no/forum/av-prosessor...streamere.html
    http://avforum.no/forum/av-prosessor...queezebox.html
    http://avforum.no/forum/guider-audio...nkontroll.html

Moderatorer/Administratorer: Anse post nr 1 som en "Wiki post" og stå fritt til å editere/korrigere ved behov.

Intermediate leifen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    697
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har brukt de siste dagene på og surfe litt på Transporter/DAC . Jeg har Squeezbox for øyeblikket , å har ei stund tenkt på og kjøpe meg ekstern dac . Men så kom jeg inn på tanken å kansje bare slå til på ein transporter .

Men så betyr jo også matchingen litt , så de heler nå mot ekstern dac igjen . Ein som passer mitt oppsett og personlige preferanser bedre . Men det jeg lurer litt på , er om Squeezboxen vill påvirke eller begrense ein DAC på noen som helst måte ?

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såvidt jeg vet har ikke Touch blitt offisielt annonsert ennå. Det spekuleres i lansering mot slutten av juli, isåfall er det nok ikke lenge til vi hører noe fra Logitech.
    Det antas også at det samtidig slippes en oppdatert Duet og Boom.

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de som ikke har sett iPeng i bruk:

[YOUTUBE]G8nSMkRoLgI[/YOUTUBE]

Intermediate leifen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    697
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Genialt , takk for den striky . Har fakisk ein ipod touch som ligge her og støver som kansje kan bli brukt til noe nyttigt igjen .

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av leifen
    Har brukt de siste dagene på og surfe litt på Transporter/DAC . Jeg har Squeezbox for øyeblikket , å har ei stund tenkt på og kjøpe meg ekstern dac . Men så kom jeg inn på tanken å kansje bare slå til på ein transporter .

Men så betyr jo også matchingen litt , så de heler nå mot ekstern dac igjen . Ein som passer mitt oppsett og personlige preferanser bedre . Men det jeg lurer litt på , er om Squeezboxen vill påvirke eller begrense ein DAC på noen som helst måte ?
    Den vanlige Squeezebox'en støtter en maks samplingsrate på 48kHz mot Transporterens 96kHz samplingsrate. Så har du kildemateriale i slik oppløsning, da kan Transporter være veien å gå. Eksempel: LinnRecords har musikk for salg i 96kHz. Den nye Touch har forresten blitt forespeilt 96kHz støtte.

Selv har jeg satset på ekstern DAC mye pga dine tanker rundt matching. Liker jeg ikke tilkoblet DAC, da er det noe enklere å bytte. Men jeg har ikke hatt Transporter selv, så jeg kan ikke si om jeg har gjort rett valg. De fleste som kjøper Transporter ser ut til å beholde den i oppsettet.

Newcomer skrue sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    For de som ikke har sett iPeng i bruk:
    Hmm, det var jo en ganske overbevisende filmsnutt. Kanskje det blir en iPod i heimen alikevel da (trenger endel argumenter for å kjøpe en).

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et produkt som er basert på Squeezebox Duet (Ikke laget av Logitech/Slim Devices). Duet og forsterker i samme boks: Connected Acoustic - Streaming Audio Systems > Connected Acoustic SRi Amplifier + Squeezebox Controller Ganske elegant om man trenger en liten multiboks som skal skjules!

Det ligger også en 67 siders tråd om Squeezebox (alle produktene) på hifisentralen: Squeezebox & Transporters` Venner!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny spiller fra Logitech: Squeezebox Radio

Som en mono Boom, men med informativt fargedisplay og mulighet for å koble til iPod. Samtidig trådløst nettverk med -N støtte.

-scradio-1-jpg

-scradio-2-jpg

-scradio-3-jpg

-scradio-4-jpg

Spesifikasjoner

• Lydformater
        Mp3, flac, wav, aiff, wma, Ogg Vorbis, aac, Apple Lossless
        Andre formater støttes via transkoding
        Enkelte formater kan kreve installering av programvare
      • Internett-radio
        Støtte for Internett-radiostrømming i formatene mp3, Ogg Vorbis, aac og wma
      • Trådløst grensesnitt
        Innebygd 802.11g (802.11n- og 802.11b-kompatibel) trådløst
        Ett-trykks oppsett (med kompatible rutere med WPS-støtte)
        Støtter krypteringstypene WPA Personal, WPA2-AES og 64/128-biters WEP
      • Ethernet-grensesnitt
        Kan kople til ethvert 10/100 Mbps Ethernet-nettverk (med Auto MDX)
      • Generelt
        24-biters fargeskjerm (lcd) på 2,4 tommer
        Lyssensor som justerer skjermbelysningen i forhold til omgivelsene
        6 forhåndsinnstilte knapper som du kan bruke til å gå til bestemte radiostasjoner og spillelister
        Vekkerklokke med innstillinger for sju dager
        Ledning med 3,5 mm stereoplugg
      • Høyttalere og forsterker
        1,9 cm diskantelement med myk membran, basselement på 7,6 cm med stor slaglengde
        To forsterkere, klasse D-design, og digitalt elektronisk delefilter
        3,5 mm stereohodetelefoninngang
      • Ekstrautstyr
        Oppladbart batteri
        Infrarød fjernkontroll
      • En del av Squeezebox-serien av produkter.
        Fungerer med alle Squeezebox-produkter for lyd i hele hjemmet
      • Dimensjoner (h x b x d):
        13 x 22 x 8,5 cm
        Fra fremste punkt til ytterpunktet på kurven på baksiden

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Radio så jo ikke dum ut, men slik jeg tolker det er batteri ekstrautstyr? Er vel ment som et tilskudd hvis man allerede har SB i en eller annen form.

Ikke noe nytt om en oppdatert Duet?

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kjøpt meg den Squeezebox Radio, relativt fornøyd, men har ennå ikke fått til alarmfunksjonen, som var en av grunnene til at jeg kjøpte den.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Noose
    Har kjøpt meg den Squeezebox Radio, relativt fornøyd, men har ennå ikke fått til alarmfunksjonen, som var en av grunnene til at jeg kjøpte den.
    Har du ikke fått alarmen til å fungere? Er ikke dette en moderne "klokkeradio" da? Mye mulig jeg må redefinere mine julegaveønsker

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, var det jeg også trodde. Får stilt inn riktig tid, lyd osv. men det skjer ingen ting.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant ut problemet mitt, på qnapen min så var klokka feil, og da ble klokka feil på squeezebox server.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I tilfelle det er gått noen hus forbi: SqueezeServer er oppdatert til ny offisiell versjon fra 7.4.1 til 7.4.2. (7.4.3/7.5 er tilgjengelig i beta / Nightly builds)

Dette er en bugfix versjon så ingen nye funksjoner er gjort tilgjengelig.

Bugfixliste: Link

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så er SqueezeServer 7.5 ute av Beta og blitt den offisielle downloaden fra Logitech.

Denne versjonen er den eneste som støtter Squeeze Touch så for dem som planlegger å kjøpe denne. For oss andre, så er dette hva Squeeze selv opplyser som "høydepunkt" i 7.5 (Link)

Sitat Opprinnelig postet av Squeeze
    This release supports the new Squeezebox Touch. It also contains fixes for Squeezebox Radio, Duet, and Server.
    Det ligger en detaljert link til bugfix'ene, men pr skrivende stund er den linken død.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    7.5 ligger ikke som en update i min Squeezebox Server? Og hvor finner jeg raskest mitt versjonsnummer? Har nok 7.4.2, da jeg normalt oppdaterer så snart jeg får beskjed :-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er nok ikke initiert for direkte upgrade ennå. Da jeg leste på Squeeze sidene stod det ennå 7.4.2 som tekst på linkene, men gikk en videre så var det 7.5 download som åpenbarte seg. Skal du fremskynde litt så kan du fremdeles laste ned manuellt via websidene.

Enkel måte å finne gyldig versjon: Start SqueezeServer Web grensesnitt, velg "innstillinger" nede i høyre hjørne. På ny side velger du siste skille-arket merket "informasjon". Skal stå på toppen.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk automatisk beskjed om ny software versjon fra Squeezeserver nå!
    Etter at den var lastet ned, fikk jeg opp beskjed om innstallering av ny versjon på Duett controlleren.

Etter at controlleren hadde restartet gikk jeg inn på Innstillinger -> Avansert -> Om; og der står det nå:
    Versjon: 7.5.0 r8673

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare jeg som har store problemer med å få koblet til Squeezeserver??

Har startet Duet med factory settings, men får ikke satt opp recievern, snakker om irriterende..

Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •